Haalbaarheid reis ivm water overlast

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jvdommelen
komt net kijken
komt net kijken

Haalbaarheid reis ivm water overlast

#1 Bericht door jvdommelen » dinsdag 25 oktober 2011, 07:42

Hallo allemaal,

Op 11-11-11 (OEI) ga ik voor het eerst naar Thailand met mijn vriendin. Helaas hebben we er voor gekozen om zo veel mogelijk van te voren te boeken, omdat we geen zin hadden om op locatie te lang bezig te zijn met waar en hoe we slapen. De planning zou er zo uit zien:
Dag 1+2: Bangkok,
Dag 3: River Kwai
Dag 4: Kanchanaburi
Dag 5+6: Khao Yai National Park
Dag 7+8: Ayutthaya
Dag 9tm14: Chiang Mai
Dag 14 tm21: Koh Phangang (vliegen we naartoe vanaf Chiang Mai)
Dag 22: Bangkok

Nu de overstromingen aan de gang blijven, begin ik goed te knijpen. Heb met mn vriendin al overwogen om de reis te annuleren en naar Indonesie te gaan. Maar het liefst gaan we naar Thailand. Daarom heb ik wat vragen:
Inmiddels heb ik van Agoda het eerste mailtje gehad dat het hotel in Ayutthaya is overstroomd, en dat we hier dus niet in kunnen (Baifern Homestay). Nu zou ik graag willen weten hoe het met de rest van de plaatsen is? Op thaiflood.com staat dat zowel Chiang Mai, Kanchanaburi en Koh Phangang prima zijn. Maar wat is prima? Is het dat er geen overstromingen zijn, maar voor de rest wel extreem nat en kapot door het slechte weer? Of is het slechte weer daar al over aangezien de zomer er aan zou moeten komen? En hoe zit het met reizen? We wilde de trein van Ayutthaya naar Chiang Mai nemen, maar hoorde dat deze niet ging. Is er dan wel in Ayutthaya te komen? Of kunnen we dit beter vermijden? En Khao Yai...?

Hopelijk kunnen jullie mij (en mn vriendin) wat gerust stellen!!

Mvg,

Jelle

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Haalbaarheid reis ivm water overlast

#2 Bericht door elst99 » dinsdag 25 oktober 2011, 09:09

Naar mijn bescheiden mening, zie ik niet, dat dit in 3 weken is opgelost. Kan best zo zijn dat Changmai weer te bereiken is, maar zeker niet van Bangkok uit of je moet vliegen. Mocht het watergebeuren dan alweer gezakt zijn, maar de regering denkt zelf in 6 weken, dan is de logistiek van voedsel nog lang niet op orde. Veel fabrieken zijn getroffen.
Voedsel en water wordt zelfs hier in Hua Hin waar we dus geen overlast hadden en hebben al een stuk minder, veel lege schappen er wordt enorm gehamsterd, ook door mensen die van Bangkok komen.
Dit weekend zou het weer kritiek kunnen worden vanwege hoge vloed. Heel veel mensen wonen nu in kleine tentjes in grote sportaccomodaties, persoonlijk denk dat het leed nog niet te overzien is.
Daarom als er een mogelijkheid is om je reis om te boeken, zou ik dat doen!
De eerste keer Thailand, wat een mooi land is, zou een desillusie kunnen worden.
Maar je moet zelf de beslissing nemen.

Veel succes!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Marien
heeft ervaring
heeft ervaring

#3 Bericht door Marien » dinsdag 25 oktober 2011, 09:16

Of gewoon wat moeite doen om die hotelboekingen ongedaan te maken, en vervolgens lekker naar de eilanden gaan. Vooruit boeken vind ik herkenbaar, maar ik doe dat al jaren niet meer. Wel voor de eerste nacht, trouwens. Op elke straathoek en daartussen zitten agentschapjes waar je hotels kunt boeken. Ik doe dat als ik daar ben altijd even via internet. Dus mijn mening: ga lekker naar Bangkok vliegen. Informeer in je hotel naar de mogelijkheden om naar bijv. Koh Samui, Koh Chang, whatever te gaan en ga lekker rondtrekken. Thailand is een geweldig mooi land met legio mogelijkheden en overal hotels. En vooruit boeken lijkt me niet zo nodig, vooral omdat er nu toch niet zoveel toeristen zijn.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Pieter » dinsdag 25 oktober 2011, 09:39

Marien schreef:Of gewoon wat moeite doen om die hotelboekingen ongedaan te maken, en vervolgens lekker naar de eilanden gaan. Vooruit boeken vind ik herkenbaar, maar ik doe dat al jaren niet meer. Wel voor de eerste nacht, trouwens. Op elke straathoek en daartussen zitten agentschapjes waar je hotels kunt boeken. Ik doe dat als ik daar ben altijd even via internet. Dus mijn mening: ga lekker naar Bangkok vliegen. Informeer in je hotel naar de mogelijkheden om naar bijv. Koh Samui, Koh Chang, whatever te gaan en ga lekker rondtrekken. Thailand is een geweldig mooi land met legio mogelijkheden en overal hotels. En vooruit boeken lijkt me niet zo nodig, vooral omdat er nu toch niet zoveel toeristen zijn.

Handige tip als er dadelijk een tekort aan alles is (ook personeel)

in Bangkok is al geen water en brood te krijgen

Als je er onderuit kan gewoon doen en gewoon lekker naar Sateh- tjes land gaan

Het grootste gevaar is dat op geen enkele manier enige coordinatie is

Het zou zo maar kunnen dat dadelijk swampi airport ook overstroom net als nu het oude vliegveld

dan zou de vakantie ook zomaar 2 maanden kunnen duren

Pieter [|( [|( :crazy: :crazy: :asian22:
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door jvs » dinsdag 25 oktober 2011, 09:47

Twee totaal verschillende reacties waarschijnlijk van twee totaal verschillende type mensen,beide hebben gelijk.
Thailand is een prachtig vakantie land en als ik geboekt zou hebben dan zou ik zeker komen.Er zijn veel meer gebieden die geen probleem hebben als plaatsen die onder water staan.Dat sommige dingen in Hua hin niet verkrijgbaar zijn betekent niet dat je gaat verhongeren.
Ga gewoon heen waar je heen kunt en bewaar de rest voor de volgende keer,maak je geen zorgen vooraf.
Neem niet teveel bagage mee,je moet overal mee sjouwen als je veel reist,handbagage is genoeg.
Veel plezier.

jvdommelen
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door jvdommelen » dinsdag 25 oktober 2011, 12:27

Het geen zorgen maken is lastig:( Het blijft zonde dat je het hele land niet kan bezoeken! Maar we moeten er maar het beste van maken (als we gaan). Heb nog wel een paar vraagjes waarvan ik hoop dat jullie me meer duidelijkheid kunnen geven:
Wat is de status van oa CHiang mai en Koh Phangan? Is het daar al goed? Of nog veel regen? Zijn de wegen begaanbaar? We willen namelijk wel van de zon genieten (let op, het is pas over 3 weken).

De vliegtickets kunnen helaas niet geannuleerd worden (Jet Airways). Dit omdat er naar Thailand nog geen negatief reisadvies is en de vliegtuigen nog normaal kunnen landen. Maar wat ik begreep, liggen de vliegvelden ook in de gevarenzone?
Ook hebben we binnenlandse vluchten. Van chiang mai naar bkk(SUVARNABH) met air asia en van bkk naar surat thani (met bangkok air). Van de tweede (BKK - URT) vlucht weten we niet vanaf welk vliegveld deze vertrekt. Zou iemand me dat snel kunnen vertellen? (anders moet ik even bellen/ mailen).

Thx voor alle info

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door elst99 » dinsdag 25 oktober 2011, 12:59

In Hua Hin is het op dit moment top drukte, vooral omdat het hier en omgeving droog is, dus wat maar even kan rijden, komt deze kant op. Het gaat echt niet om een paar schappen, daar zou ik niet eens over mekkeren. Er zijn al Tesco Lotus zaken in Thailand gesloten.
Hou er ook niet van om iets te overdrijven, maar het is veel erger als je de beelden hier ziet als dat je zou denken. Ze zullen er alles aan doen om Suvernabhumi vliegveld open te houden, maar of dat lukt? De regering heeft een extra vakantie afgegeven van van 27 t/m 31 okt. vanwege dat ze nog meer water verwachten.
Ga je reis omboeken naar het zuiden, Koh Samui, Surat Thani en Krabi of Khao Lak zelfs Phucket zijn mogelijkheden.
Of het daar droog blijft, kan ik je niet beloven, een weerprofeet ben ik niet, maar tot nu is het daar prima.

Edje
Expat
Expat

#8 Bericht door Edje » dinsdag 25 oktober 2011, 13:31

Dag 1,2,3,4 :?: , zou het niet riskeren. River Kwai, toch wel een belangrijke rivier om water af te voeren.
Eerstdaags wordt hoogtij verwacht (dacht vanaf vrijdag a.s.). Afvoer mogelijkheden van rivieren zijn dan minimaal.
Groetjes; Edje

pietk
Expat
Expat

#9 Bericht door pietk » dinsdag 25 oktober 2011, 13:38

In Chiangmai en omgeving geen problemen van wateroverlast meer. De wegen hier zijn begaanbaar en ook de rivier, Ping, staat op een normaal peil.
De laatste dagen hier droog en zonnig geweest, hoe dat over een week of drie is blijft koffiedik kijken.

Bangkok air vertrekt vanaf Supharnabhumi airport

Edje
Expat
Expat

#10 Bericht door Edje » dinsdag 25 oktober 2011, 13:51

pietk schreef:In Chiangmai en omgeving geen problemen van wateroverlast meer. De wegen hier zijn begaanbaar en ook de rivier, Ping, staat op een normaal peil.
De laatste dagen hier droog en zonnig geweest, hoe dat over een week of drie is blijft koffiedik kijken.

Bangkok air vertrekt vanaf Supharnabhumi airport
Maar hoe kom je in Chiang Mai vanaf Swampie, alleen vliegen (zie ander topic) is misschien nog mogelijk. Als je de wegenkaarten http://flood.gistda.or.th/ bekijkt kom je er niet.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » dinsdag 25 oktober 2011, 16:30

Komen !

Maar wel de route aanpassen. Je kunt vliegen naar C-mai vanaf Bangkok, je kunt vliegen naar C-mai vanaf Udon, ik meen met Nok Air. Je doet de noordelijke kop van het land en zakt dan af naar het zuiden.

Jouw reis is nog ver weg, nog 16 dagen, en dan is meer bekend over de toestand in Bangkok en op de luchthavens. Bus of trein naar C-Mai via Ayuthaya kun je vergeten; bus of trein naar regio Khonkaen, Udon, werkt wel. En van daar kun je per per bus naar C-mai en vanuit Udon ook per vliegtuig.

Thailand is 2.400 km lang en alleen het diepe zuiden en het natte deel is niet aan te raden. maar de rest wel. Je komt in de winter; denk daar aan met jouw kleren.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Duiker » dinsdag 25 oktober 2011, 17:51

Er wordt hier wel gezegd dat je naar CM kan vliegen, maar Don Muang is dicht.
http://www.donmuangairportonline.com/

Binnelandse vluchten worden zoveel mogelijk omgeleid naar Survarnabhumi. Het zal daar dan ook goed druk zijn. Vertrekken er wel vluchten naar CM? Naar Hua hin, waar ik heen wilde, in ieder geval niet.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door elst99 » woensdag 26 oktober 2011, 04:26

Hua Hin, alleen particuliere vluchten!

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Pieter » woensdag 26 oktober 2011, 04:57

nog 16 dagen oh dan staat Swampie airport ook onder water

(eeuwige optimist )

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#15 Bericht door Manuel » woensdag 26 oktober 2011, 05:57

Phuket, al dagen geen regen van betekenis en heerlijke zonnige dagen. De overstromingen in Bangkok en midden Thailand zijn minimaal 850 KM weg van hier. Geen reden om een reis naar Thailand af te zeggen, denk ik...

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”