Loy Kratong

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
nelis
komt net kijken
komt net kijken

Loy Kratong

#1 Bericht door nelis » woensdag 12 oktober 2011, 10:22

Hallo allemaal,

wie weet wat de leukste/mooiste plaats is om Loy Kratong te vieren/mee te maken?

Worden overal EN bananenbladbootjes de rivier op gelaten EN balonnen de lucht in gelaten?

En nu, met de overstromingen gaande, wordt het dan toch overal gevierd, of zijn de Thai met heel andere dingen bezig?

alvast bedankt!

Ben
Expat
Expat

Re: Loy Kratong

#2 Bericht door Ben » woensdag 12 oktober 2011, 13:14

Met een beetje pech zet het bootje voor de deur in het water .

joepattaya
Expat
Expat

#3 Bericht door joepattaya » donderdag 13 oktober 2011, 02:11

Nelis, Loy 'Katoey' is over 6 weken.......wie dan leeft wie dan zorgt.
De Thai maakt zich hier nu niet druk over en gaat pas tot denk-actie over zo een paar dagen voor K-day.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Loe » donderdag 13 oktober 2011, 08:16

Joe,

wat kun jij slecht tellen het is vandaag op de dag precies vier weken volgens mij

Mart
Erelid
Erelid

#5 Bericht door Mart » donderdag 13 oktober 2011, 08:45

Loe schreef:Joe,

wat kun jij slecht tellen het is vandaag op de dag precies vier weken volgens mij
Wat kan jij slecht lezen er staat:
Loy 'Katoey' is over 6 weken
:giggle: :giggle2: :cheesy: [|)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » donderdag 13 oktober 2011, 10:45

Loe schreef:Joe,

Loe, wat heb jij gelijk.......volgens mij is de 'naam toeam' me naar het hoofd gestegen........ben helemaal van slagroom.

Vat geen kouboy :cheesy:

nelis
komt net kijken
komt net kijken

#7 Bericht door nelis » zondag 16 oktober 2011, 22:28

hai allemaal,

ik gooi hem nog even omhoog in de hoop nu wel "serieuze antwoorden" te krijgen [$)

dus nogmaals, overal ook de wensbalonnen de lucht in, mooiste plek??

thanx

joepattaya
Expat
Expat

#8 Bericht door joepattaya » maandag 17 oktober 2011, 02:47

nelis schreef:ik gooi hem nog even omhoog in de hoop nu wel "serieuze antwoorden" te krijgen [$)
En toen werd het stil............eerst even over de ballonnen: Deze zijn niet overal meer toegestaan. Afhankelijk van de windrichting en windsterkte wordt er bepaald om de ballonnen al of niet op te laten. In Pattaya en Jomtien zijn ze al een paar jaar verboden.

Chiang Mai heeft, naar men zegt, het mooiste Loy Kratong festival én wat denk je, het wordt gevierd buiten de officiële datum (meestal het weekend erna).
Mijn persoonlijke en mooiste Loy Krathong was op het terras van het Oriental Hotel in Bangkok, maar ook het strand van Jomtien was een leuke ervaring.
Zo zal iedereen zijn mooiste plekje hebben en weet je uiteindelijk nog niets, maar Chiang Mai staat bekend om zijn Loy Krathong; da's een feit.

printen44
Expat
Expat

#9 Bericht door printen44 » maandag 17 oktober 2011, 05:19

Loy Kratong in Chiang Mai is erg mooi. Met optochten, heel wat vuurwerk en duizenden ballonnen. Het probleem zit erin dat je nooit van tevoren weet wanneer alles plaatsvind.

Denk je dat er bij wijze van spreken vandaag de optocht en vuurwerk is, is dat morgen, maar het kan ook gisteren geweest zijn. Men prikt een datum, maar of op die datum of data ook daadwerkelijk iets gebeurt, dat weet je nooit.

Ik spreek uit ervaring, want ik ben diverse keren in Chiang Mai geweest met Loy Kratong. Slechts een keer was er daadwerkelijk die optocht op de afgesproken datum. Op welke tijd die optocht begint is ook nooit duidelijk. Op een vraag van mij hoe laat die optocht zou beginnen, keek men mij schaapachtig aan en vertelde mij: "De optocht begint, wanneer de optocht begint."

Vuurwerk en ballonnen zijn er een paar dagen lang. Alleen in de avond natuurlijk.

Volgens de kalender zou Loy Kratong dit jaar op 10 november, volle maan, plaatsvinden, maar kijk niet raar op dat Loy Kratong op 10 of 11 of 12 of 13 november gevierd wordt. dat hoor je pas een dag van tevoren, als je geluk hebt. De Thais kijken niet op een dagje. [8)

Overigens is Loy Kratong geen officiele feestdag.

travelalone
kenner
kenner

#10 Bericht door travelalone » maandag 17 oktober 2011, 06:01

printen44 schreef:Loy Kratong in Chiang Mai is erg mooi. Met optochten, heel wat vuurwerk en duizenden ballonnen. Het probleem zit erin dat je nooit van tevoren weet wanneer alles plaatsvind.

Denk je dat er bij wijze van spreken vandaag de optocht en vuurwerk is, is dat morgen, maar het kan ook gisteren geweest zijn. Men prikt een datum, maar of op die datum of data ook daadwerkelijk iets gebeurt, dat weet je nooit.

Ik spreek uit ervaring, want ik ben diverse keren in Chiang Mai geweest met Loy Kratong. Slechts een keer was er daadwerkelijk die optocht op de afgesproken datum. Op welke tijd die optocht begint is ook nooit duidelijk. Op een vraag van mij hoe laat die optocht zou beginnen, keek men mij schaapachtig aan en vertelde mij: "De optocht begint, wanneer de optocht begint."

Vuurwerk en ballonnen zijn er een paar dagen lang. Alleen in de avond natuurlijk.

Volgens de kalender zou Loy Kratong dit jaar op 10 november, volle maan, plaatsvinden, maar kijk niet raar op dat Loy Kratong op 10 of 11 of 12 of 13 november gevierd wordt. dat hoor je pas een dag van tevoren, als je geluk hebt. De Thais kijken niet op een dagje. [8)
Op onderstaande link staat het volledige programma voor Loy Kratong in Chiang Mai. Wel ff door scrollen naar beneden.

http://www.chiangmai-mail.com/current/tours.shtml

printen44
Expat
Expat

#11 Bericht door printen44 » maandag 17 oktober 2011, 10:22

Net zoals de Chiang Mail meldt: "Scheduled". Er kunnen nog de nodige veranderingen plaatsvinden. Het is gepland op die data met alle festiviteiten, maar of zo ook op de geplande dag of uur plaatsvinden, dan is nog maar de vraag.

Overigens ben ik dit jaar niet aanwezig bij Loy Kratong. Ik zit dan ergens in Afrika. Tot eind December. Jammer, want ik vind Loy Kratong het mooiste feest in Thailand. Veel aangenamer dan Songkran.

nelis
komt net kijken
komt net kijken

#12 Bericht door nelis » maandag 17 oktober 2011, 10:25

Nou, het bleef niet stil......integendeel! Super bedankt voor de antwoorden. Hopelijk kunnen we Chiang mai bereiken, want dat gaan we (zeker na de antwoorden) zeker proberen! En als we een paar daagjes moeten wachten daar, is dat geen probleem. Volgens mij is het daar erg mooi en vermaken we ons wel!

Nogmaals bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”