Mijn reaktie 2 jaar geleden voor Koh Ngai .....
De hutten zijn wel grappig en best wel confortabel, een groot vierkant van gevlochten wathever met een stroo dak erboven, louvre ruitjes om wind te vangen, aan de ene muur een ventilator en aan de andere een airco. Je stookt hier dus niet voor de vogeltjes maar je koelt ze. De badkamer is een ommuurd plaatsje met afdakje, de douche heeft alleen warm water en omdat de druk erg laag is kun je er beslist je haren niet wassen, veel te heet. Op de vlonder voor het huisje staan 2 strandstoelen uit 1950, daar kom ik zonder hulp niet uit.
De zee is met eb kniediep, een paar honderd meter en vol schelpen en steentjes dus we zijn dolblij de waterschoentjes te hebben mee genomen. Vanmorgen in zee dacht ik; " Ik haat het hier", prompt schaamde ik mij diep, voelde mezelf een verwende trut maar na eventjes besloot ik dat gevoelens zijn toegestaan.
Na 2 dagen waren de kokosnoten op uit de koelkast, tja, de bomen hangen vol hoor, dus hoop ik nu niet op een meevaller van 10 meter hoogte maar van mij mogen ze ze gaan plukken.
De massages kosten hier 900 baht (oeps - 20 %) maar in het ressort hiernaast 300 en daar zijn we dus iedere middag geweest. Ben heel benieuwd hoe Charlie Beach gaat bevallen op Koh Mook.
Van Nederland heb ik begrepen dat we weer naar de stembus moeten in juni? Hier is de 26ste problematisch maar alleen in Bangkok.
Groetjes uit Koh Ngai
Jeanette
En Koh Mook .....
Charlie Beach is fantastisch, het strand zonder stenen of kapotte schelpen, met een zwembad(je) en ook de bungalow is prima, ik blijf douchen. Gisteren avond op het strand gegeten met een soort baldakijn boven ons. Nu heeft Rob ook kreeft gegeten dus we hadden een rekening waar een van der Valk blij mee geweest zou zijn. Het zou ontzettend romantisch zijn geweest als de stoelen niet zo diep in het zand zouden zakken of de tafel wel.
Vanmorgen dan die Emerald gave bezocht. Ik realiseerde me dat dat het uitgangspunt van ons stranddeel van de thailandreis is. We zijn met 2 Engelsen met een longtailboot erheen gevaren. Een gids zwom voorop met een zaklantaarn. Het was echt leuk, je zwemt een paar bochten om dus zonder licht is het pikdonker. Zonder zwemvest had ik dit niet gedurft. Aan het eind kom je aan een strandje dat helemaal omgeven is met 30 a 40 meter hoge overhellende rotsen. Je waant je op de bodem van een krater. Er lag bloesem op de grond die heerlijk rook.
Een fotograaf had hier goud kunnen verdienen want niemand neemt zijn camera mee. Later nog gesnorkeld en ergens wat gedronken. De Andaman zee ziet er uit als ondergelopen land, overal eilandjes en rotsen die aan de onderkant zijn afgesleten door golfslag van de zee.
Ons volgende eiland wordt Koh Sukorn en dat blijkt een beetje dom gekozen te zijn want het valt niet onder de plaatselijke transfers. Dat gaat 3500 bath kosten met een longtail boot. Als dat zo door gaat zullen we nog arm sterven. Nu weet ik dat je altijd goedkoop naar het vaste land kunt en vandaar zijn transfers goedkoper.
Jeanette (en Rob)
Onze laatste was Koh Sukorn .....
De transfer naar Koh Sukorn duurde bijna 3 uur in een longtailboot En ook hier stapten we voor het resort op het strand uit. Dit Sukorn beach valt reuze mee, het is tenslotte half zo duur als die andere twee. Het is wat kleiner en de bedden zijn wat te hard voor mij maar dat heb ik zo'n beetje opgelost. En .... de stoelen zitten een stuk beter en de paden zijn van beton.
We hebben al een eilandtoer gemaakt met een bromfietsding (daar weet ik de naam niet van) maar het heeft een L- vormig bankje als zij-span naast een brommer en een dakje voor schaduw. We hebben gezien hoe de latex van de rubberboom getrapt, geperst en gedroogd wordt tot rubber lappen van een kilo die dan 100 baht waard zijn. Ook een batikververij bezocht en marktjes en supermarkten dus ik heb weer 2 grote kammen banaantjes. (40 baht ;-) )
Vandaag gesnorkeld. Nou het is niks voor mij hoor, ik ben zo bewust aan het hijgen door die pijp dat ik bang was te gaan hyperventileren. Maar Rob vind het fantastisch en hij komt steeds met de meest enthousiaste verhalen boven water. Na het snorkelen zijn we naar Lao Liang gevaren om te zwemmen. Dat eiland is een enorme rechthoekige rots en aan de achterkant was een strandje. Het lijkt wel een hippie-eiland van vroeger. Er staan alleen tenten en iets restaurantsachtig en wil je koffie?... pak maar... hoeveel?... doe maar wat. Prachtig helder water en wit zand. We hadden wel heen en terug een moterstoring maar ach wat maakt het uit, je hebt toch vakantie. We waren ruim op tijd terug voor de 3de massage. (200 baht pp)
Eigenlijk is dit eiland en resort ons het best bevallen op de Nederlandse eigenaar na want dat is een hork. We doen geloof ik een wedstrijdje irritant zijn en na "waar ga je nu mijn tijd weer eens mee verpesten?" staat hij op punten voor. :-P
Zaterdag op zondag zitten we weer in een nachttrein. Rob slaapt altijd boven en ik beneden. Hij coconniseert zich dan met veel kleren want de airco maakt het best koud. We eten dan eerst Thais eten en dat lijkt op Chinees en daar heb ik nog een klein flesje AH wijn voor bewaard. We reizen zo'n 12 uur en om 9 uur 's avonds maken ze er al bedden van. Met de gordijntjes dicht lijkt het net op een bedstee. Hihi, wie kent die nog?
Ik vind het zo gek dat het bij jullie zo koud is, hier moeten we steeds douchen of de zee in om weer normaal te worden in plaats van zo zweterig.
Jeanette
Dat waren mijn belevenissen in de Andamanzee maar wel uit het eerste kwartaal. Wij hadden prima weer maar ik weet niet of dat in jullie en augustus ook zo mooi is. Je hebt nog een heel jaar voor de voorpret. Je ziet dat ik Koh Mook en Koh Sukorn aanraad en ook Lao Liang is beslist een fantastische belevenis als ik jonger was geweest. Al woon je in tenten de 'natte groep' hebben ze in orde. Verwacht in Thailand niet dat je aan de prijs kunt zien hoeveel confort je hebt. Gebruik Zoover of zoiets voor de vakantiebeoordelingen van anderen.