CAT internet

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: CAT internet

#16 Bericht door RuudThai » zaterdag 20 augustus 2011, 18:13

Thaimax schreef:Het is voor mij geen probleem om voorlopig een drongel te nemen, maar ik moet straks voor onze gasten een internet aansluiting hebben liefs WiFi, vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een laptop bij zich.

Max
Ik ben niet technisch op dit gebied (dat is Sert [|) ), maar is wifi wel mogelijk met een internet-satellietontvanger? 't Zal wel, tegenwoordig is alles mogelijk geloof ik, maar ik was het nog niet tegengekomen.
Maar zou je de financiele gevolgen nou eens niet naast elkaar leggen? Zo'n Ipstar installeren kost niet zoveel, ik meen ongeveer 2000 baht (blijft eigendom company), maar een maandabonnement op een beetje snelle verbinding kost ook enkele duizenden bahts per maand (heb het nu niet opgezocht, maar in de tijd dat ik een abonnement had op de laagste snelheid was dat 1600 baht).
Als je dan net als Mart meebetaalt aan het leggen van een kabel + eventueel verdeelstation voor jou ben je op termijn vast veel voordeliger uit. Kijk, de makke met Thai is dat ze niet (of zeer kort) vooruit kunnen denken, maar een Nederlander toch wel? ;) :Whistle:

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#17 Bericht door Thaimax » zondag 21 augustus 2011, 00:37

RuudThai schreef:
Thaimax schreef:Het is voor mij geen probleem om voorlopig een drongel te nemen, maar ik moet straks voor onze gasten een internet aansluiting hebben liefs WiFi, vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een laptop bij zich.

Max
Ik ben niet technisch op dit gebied (dat is Sert [|) ), maar is wifi wel mogelijk met een internet-satellietontvanger? 't Zal wel, tegenwoordig is alles mogelijk geloof ik, maar ik was het nog niet tegengekomen.
Maar zou je de financiele gevolgen nou eens niet naast elkaar leggen? Zo'n Ipstar installeren kost niet zoveel, ik meen ongeveer 2000 baht (blijft eigendom company), maar een maandabonnement op een beetje snelle verbinding kost ook enkele duizenden bahts per maand (heb het nu niet opgezocht, maar in de tijd dat ik een abonnement had op de laagste snelheid was dat 1600 baht).
Als je dan net als Mart meebetaalt aan het leggen van een kabel + eventueel verdeelstation voor jou ben je op termijn vast veel voordeliger uit. Kijk, de makke met Thai is dat ze niet (of zeer kort) vooruit kunnen denken, maar een Nederlander toch wel? ;) :Whistle:
Het aanleggen ven de kabel is niet het probleem want er is aan de rand het dorpje waar we komen te wonen een aansluiting zelfs tot c.a. 100 meter bij ons vandaan, bij mijn vrouw haar zuster is een aansluiting maaaaaar het is VOL geen aansluiting meer mogelijk !

Als WiFi niet mogelijk is met een internet -Sat. ontvanger leg ik een Lan (wand) aansluiting aan in iedere kamer, kan gelijk in de bouw worden "meegenomen"

Misschien kan ik van hun huis een LAN kabel aanleggen maar ik ben bang dat op deze lengte er veel verlies is en het niet werkt. :idea:

OF meerdere drongels aanschaffen en deze ter beschikking stellen van de gasten ( 99 Baht 20 uur gebruik)

Max
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring

#18 Bericht door rcjoop » zondag 21 augustus 2011, 10:28

Max,

Voor zover ik kan nagaan is er geen enkele reden waarom je niet op het sat. modem van IPSTAR, en alle providers lijken van dezelfde sat. gebruik te maken, een wireless hub/access point kunt aansluiten.
Ergens op hun website geven ze zelf dit als voorbeeld van gebruik.

Zoals anderen al hebben aangegeven is het twijfelachtig of dit een redelijk werkende oplossing oplervert vanwege te geringe bandbreedte en hoge kosten. Zeker als je deze aansluiting gaat delen met een aantal klanten. Gezien ook de lange looptijden van de signalen via de sat. zijn sterk interactieve toepassingen en b.v VOIP/Skype vaak matig van kwaliteit.

Als er inderdaad een werkende ADSL aansluiting is op 100 m afstand zijn er wel andere mogelijkheden. Je zou inderdaad op dat modem via een van de ethernet poorten een kabel kunnen trekken naar jouw gebouw.
De afstand van 100 zou geen probleem moeten zijn, de ethernet standaard voor UTP geeft aan dat een maximale aftand van 100 m is toegestaan zonder dat hier snelheidsverlies optreedt. Je moet dan wel een behoorlijke kwaliteit kabel hebben.
Standaard is Cat 5e , cat 6 of hoger is niet zinnig. cat 5e is wat nu standaard wordt geleverd.

Je sluit in je gebouw een wireless access point aan en laat het beheer van de IP omgeving (uitgifte van IP adressen via DHCP etc.) door het modem doen wat er al is, dit zou zonder wijzigingen moeten werken.

Aangezien je geen directe buren hebt die ongewenst mee zouden kunnen liften kun je de hele beveiliging wel uitschakelen hetgeen het voor de klanten zeker simpeler in het gebruik maakt.
Een simpel access point is er hier voor onder de 1500 Baht.

Zijn er nog problemen ? Nou ja het belangrijkste denk ik is veiligheid, als je die 100 meter koper hebt liggen/hangen dan is het kwetsbaar voor blikseminslag die dichtbij plaatsvindt. Zowel de apparatuur kan gemakkelijk de geest geven als er is een personen veiligheidsrisico.

Voor je klanten maakt het niet uit, die zijn toch draadloos verbonden, voor diegene die er aan werkt voor onderhoud etc. is het wat anders. In Europa zeker verboden, maar ach dit is Thailand.

Een andere oplossing zou zijn om via wifi de verbinding te maken, je zit normaal gesproken buiten bereik maar met een tweetal simpele richtantennes haal je met gemak een kilometer, voorwaarde is uiteraard dat er een zichtverbinding is tussen de gebouwen.

Joop

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#19 Bericht door Thaimax » zondag 21 augustus 2011, 12:23

rcjoop schreef:Max,

Voor zover ik kan nagaan is er geen enkele reden waarom je niet op het sat. modem van IPSTAR, en alle providers lijken van dezelfde sat. gebruik te maken, een wireless hub/access point kunt aansluiten.
Ergens op hun website geven ze zelf dit als voorbeeld van gebruik.

Zoals anderen al hebben aangegeven is het twijfelachtig of dit een redelijk werkende oplossing oplervert vanwege te geringe bandbreedte en hoge kosten. Zeker als je deze aansluiting gaat delen met een aantal klanten. Gezien ook de lange looptijden van de signalen via de sat. zijn sterk interactieve toepassingen en b.v VOIP/Skype vaak matig van kwaliteit.

Als er inderdaad een werkende ADSL aansluiting is op 100 m afstand zijn er wel andere mogelijkheden. Je zou inderdaad op dat modem via een van de ethernet poorten een kabel kunnen trekken naar jouw gebouw.
De afstand van 100 zou geen probleem moeten zijn, de ethernet standaard voor UTP geeft aan dat een maximale aftand van 100 m is toegestaan zonder dat hier snelheidsverlies optreedt. Je moet dan wel een behoorlijke kwaliteit kabel hebben.
Standaard is Cat 5e , cat 6 of hoger is niet zinnig. cat 5e is wat nu standaard wordt geleverd.

Je sluit in je gebouw een wireless access point aan en laat het beheer van de IP omgeving (uitgifte van IP adressen via DHCP etc.) door het modem doen wat er al is, dit zou zonder wijzigingen moeten werken.

Aangezien je geen directe buren hebt die ongewenst mee zouden kunnen liften kun je de hele beveiliging wel uitschakelen hetgeen het voor de klanten zeker simpeler in het gebruik maakt.
Een simpel access point is er hier voor onder de 1500 Baht.

Zijn er nog problemen ? Nou ja het belangrijkste denk ik is veiligheid, als je die 100 meter koper hebt liggen/hangen dan is het kwetsbaar voor blikseminslag die dichtbij plaatsvindt. Zowel de apparatuur kan gemakkelijk de geest geven als er is een personen veiligheidsrisico.

Voor je klanten maakt het niet uit, die zijn toch draadloos verbonden, voor diegene die er aan werkt voor onderhoud etc. is het wat anders. In Europa zeker verboden, maar ach dit is Thailand.

Een andere oplossing zou zijn om via wifi de verbinding te maken, je zit normaal gesproken buiten bereik maar met een tweetal simpele richtantennes haal je met gemak een kilometer, voorwaarde is uiteraard dat er een zichtverbinding is tussen de gebouwen.

Joop
Joop dank voor de informatie ik heb een uitstekende WiFi router van LINKSYS bereik van 100 meter dus die zou ik in een box bij de straat aan een mast kunnen monteren daar is ook stroom aanwezig die kan dan vrijwel het hele grondgebied ( diepte 112 meter).

Zal op zoek gaan naar een kwaliteitskabel en testen als het werkt

Dank

Max

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring

#20 Bericht door rcjoop » zondag 21 augustus 2011, 15:46

Max,

Nog enkele opmerkingen.
Het lijkt er op dat je een router gaat gebruiken en geen access point, dan zijn er enkele dingen waar je op moet letten.
Je zet twee netwerk apparaten/routers achter elkaar en je moet wel letten op de pinouts van de kabel.

Ethernet over UTP definieert voor de PC/Eindstation dat er op aderpaar 1,2 gezonden wordt en op aderpaar 3,6 ontvangen. De netwerkapparatuur waar je op aansluit doet dat precies andersom waardoor je met een "rechte" kabel kan aansluiten.
Als je echter twee netwerkaparaten of twee pc's zo aansluit dan zenden ze beiden op dezelfde aders en luisteren ook op dezelfde draden. Je moet dan een kabel hebben die cross-over is waar dus de aders 1.2 en 3.6 gekruist zijn

Bij sommige moderne apparatuur zit er electronica ingebouwd die dit detecteert en intern omwisselt. Bij jouw apparatuur ?

Verder zal je tegen configuratieproblemen oplopen omdat je functies dupliceert en je eigenlijk een router gebruikt op een plaats in het netwerk waar een access point gedacht is.

Ik zou je aanraden om niet gelijk de zaak groot op te zetten maar een testopstelling te maken in de ruimte waar de huidige router staat, met een korte kabel die gemakkelijk/goedkoop te wisselen is tussen cross-over en straight.

De aanname van 100 meter bereik is mogelijk wat optimistisch.

in ieder geval succes gewenst, joop

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#21 Bericht door Thaimax » maandag 22 augustus 2011, 01:18

rcjoop schreef:Max,

Nog enkele opmerkingen.
Het lijkt er op dat je een router gaat gebruiken en geen access point, dan zijn er enkele dingen waar je op moet letten.
Je zet twee netwerk apparaten/routers achter elkaar en je moet wel letten op de pinouts van de kabel.

Ethernet over UTP definieert voor de PC/Eindstation dat er op aderpaar 1,2 gezonden wordt en op aderpaar 3,6 ontvangen. De netwerkapparatuur waar je op aansluit doet dat precies andersom waardoor je met een "rechte" kabel kan aansluiten.
Als je echter twee netwerkaparaten of twee pc's zo aansluit dan zenden ze beiden op dezelfde aders en luisteren ook op dezelfde draden. Je moet dan een kabel hebben die cross-over is waar dus de aders 1.2 en 3.6 gekruist zijn

Bij sommige moderne apparatuur zit er electronica ingebouwd die dit detecteert en intern omwisselt. Bij jouw apparatuur ?

Verder zal je tegen configuratieproblemen oplopen omdat je functies dupliceert en je eigenlijk een router gebruikt op een plaats in het netwerk waar een access point gedacht is.

Ik zou je aanraden om niet gelijk de zaak groot op te zetten maar een testopstelling te maken in de ruimte waar de huidige router staat, met een korte kabel die gemakkelijk/goedkoop te wisselen is tussen cross-over en straight.

De aanname van 100 meter bereik is mogelijk wat optimistisch.

in ieder geval succes gewenst, joop
Joop dank voor deze uiteenzetting ik ben wel technish en begrijp wat je bedoeld maaaaar om dit zelf zo aan te pakken gaat misschien te ver en ben bang om de zaak te verprutsen.

Het probleem met de WiFi-router is mij bekend door ervaring wijzer geworden deze komt NA de acces point.

Ik weet niet dat in de computer van mijn schoonzuster een detectie zit die het omwisseld :?

Ik zie dat je in Chiang Mai woont ? en hoop van je kennis gebruik te mogen maken als het zover is kan best wat hulp gebruiken en zal je tegen die tijd een PBtje sturen

Max

travelalone
kenner
kenner

#22 Bericht door travelalone » dinsdag 23 augustus 2011, 14:47

Misschien binnenkort ook beschikbaar Chiang Mai

http://www.phuketgazette.net/archives/a ... 10862.html

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#23 Bericht door Thaimax » woensdag 24 augustus 2011, 01:08

travelalone schreef:Misschien binnenkort ook beschikbaar Chiang Mai

http://www.phuketgazette.net/archives/a ... 10862.html
Heeeeel mooi zal er over een jaar of 10 misschien hier ( 15 km. buiten Chiang Mai) ook wel zijn en ik ben geen pessimist...............

Max

Single60Parent
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Single60Parent » woensdag 24 augustus 2011, 07:13

In een drukke stad wonen heeft misschien wel zijn nadeel.,maar mijn internetgebruik is perfect.

Download Speed = 20.32 Mbps.
Upload Speed = 2.17 Mbps.
Ping 44 ms.
Kosten p.m. Bht 1,390.
incl...draadloos 2 Mbps.
Aansluitkosten + toebehoren = gratis.
Highspeed Cable "True".

Cable t.v. Bht 350.00 p.m.
Ca 180 channels Thais,Engels,Chinees.
incl Goal tv 1 + 2.,Eurosport etc.
Wekelijks 2 á 3 voetbalwedstrijden live...Ajax, Psv en soms één derde wedstrijd.

In een drukke stad wonen heeft dan wel zijn nadeel.,
maar elk nadeel heeft zo weer zijn voordeel.
Ik ben als alleenstaande ouder samen met mijn zoon van 23-jaar oud, alweer ruim 19-jaar woonachtig in de stad Khon Kaen.
H van Mourik - P.O.Box 37 - Khon Kaen 40000 - Thailand.
Mijn zoon werkt en is momenteel woonachtig in Bangkok.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Jim » woensdag 24 augustus 2011, 17:01

Single60Parent schreef: incl...draadloos 2 Mbps.
wat bedoel je daar precies mee?
3G?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Khon Neua » zondag 28 augustus 2011, 16:02

Als je een dongel kunt krijgen met een redelijke verbinding is een 3g router een optie.

Ik heb zelf deze : http://www.routershop.nl/products/umts- ... 1b-g-n.htm gebruik hem soms icm een t mobile dongel als nood oplossing bij verhuizingen .

Je steekt er een dongel in en je kunt je verbinding op meerdere pc's gebruiken .

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”