Thailand en toerisme

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
laura
komt net kijken
komt net kijken

Thailand en toerisme

#1 Bericht door laura » maandag 22 augustus 2011, 14:11

Ik wil in februari met mijn partner op eigen gelegenheid door Thailand reizen. Ben 6 jaar geleden in Laos en Cambodja geweest en vond dit geweldig. Vooral Laos was nog niet toeristisch, afgezien van Vang Vieng misschien. We hebben onze twijfels wat dat betreft over Thailand. We zouden dik een maand willen rondreizen, van Bangkok, via Ayyuthaua, Phimai, Sukhotai, Khao Yai, Sukhotai, Chiang Mai, trekking rond Mae Hon Son en tot slot naar het zuiden naar Khao Sok en de Pha Nhang baai. Dit zou het globaal moeten zijn. Maar kan iemand mij vertellen of Thailand überhaupt wel iets is voor mensen die een ontzettende hekel hebben aan full-moon-party's en massa's loungende Amerikanen die man en vrouw aanspreken met "you guys". Misschien niet zozeer de hoeveelheid toeristen als wel het type toerist dat naar Thailand gaat, doet mij vrezen. En misschien wel het ergste is de wijze waarop toeristische plekken aan de meute tegemoetkomen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heeft iemand nog tips voor mij wat betreft rustige, authentieke plekken? En waar moet ik absoluut niet heen gaan? Of zou Vietnam misschien een betere optie zijn? Heel erg bedankt alvast!

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thailand en toerisme

#2 Bericht door Jim » maandag 22 augustus 2011, 14:32

laura schreef:En waar moet ik absoluut niet heen gaan?
koh pha ngan, want daar is de full moon party :mrgreen:

plaatsen die het bezoeken waard zijn, trekken toeristen aan.
daar is niets aan te doen.
als je geen loungende amerikanen wilt tegen komen, kan je natuurlijk ook de lounge barren links laten liggen ;)

authentiek thailand kan een aanslag zijn op je smaakpapillen.
verwacht er geen op westerlingen aangepast eten.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » maandag 22 augustus 2011, 15:04

Nou, dan eerst maar de meest rigoureuze tip. Pak een rood potlood en streep Thailand door. Probeer dan liever de Kerguelen of de Crozet eilanden; de reis er naar toe is al spannend, je komt er geen buitenlandse toeristen tegen, en als de winter invalt ben je er maandenlang saampies en gelukkig met de kans er nooit meer weg te komen. Maar exclusief, nou, dat ben je daar meer dan waar elders ter wereld.

Tweede mogelijkheid, streep de meeste van de plaatsnamen door. Laat Sukhotai maar staan. Maar verwacht niet dat je ergens in Thailand enige vorm van exclusiviteit zult tegenkomen. Helemaal niet als je resorts gaat opzoeken want daar zitten de toeristen die de herrie maken en waar de USA-ers hun kauwgum spugen. Zelfs op een floating hotel in de rimboe van Kanchanaburi regio, nabij Nam Tok, aan het eind van de spoorlijn, na een half uur varen met een longtailboat, een gebouw zonder stroom, in de eindeloze rust van de rivier, terwijl wij aan een klassieke Thaise maaltijd zaten, kwamen twee boten aanracen met "Hollanders" via "Holland International" om de bestelde maaltijd te eten: gevuld ei en biefstuk met champignons..... Geloof me, nergens is er exclusiviteit. je moet de middenweg zoeken en welke middenweg wil je ?

Dat lees ik niet in jouw stukje. Welk slaapcomfort wil je hebben ? Welk reiscomfort ? Welk taalcomfort ? Welk eetcomfort ? Hoe is jullie taalkennis ?

Je hebt Laos en Cambodja gedaan en kent iets van de regio. En kent iets van het verblijf en het eten en het vervoer. Wil je dat niveau nu ook ?

Vlieg naar Loei vanaf Bangkok of ga per bus vanaf Udon. Neem lokaal vervoer en ga de rivier stroomafwaarts af zover je kunt komen, zeker regio Ubon. Dan heb je al 800 km in lokale bussen made in 1950 of zo. Vanuit Ubon kun je de bus of trein nemen naar het westen en al die plaatsen die je tegenkomt, Sisaket, Surin, Buriram, Korat, hebben hun eigen verhaal en verleden en hotelletjes.

Je hebt natuurlijk een goede reisgids zoals de Lonely Planet en websites als inwoner van Thailand.com en Cockatoo.com als ze nog bestaan helpen je verder. Dan heb je een avontuurlijker reis dan de verplichte plaatsen en toeristisch uitpuffen in Khao Sok en Phang Nga neem ik aan dat je bedoelt. Weet je hoeveel km dat is vanaf C-mai ? Een wereldreis bijna.

Succes.

printen44
Expat
Expat

#4 Bericht door printen44 » maandag 22 augustus 2011, 15:16

Hier in het Noorden kan je ook "home-stay" ondervinden. Slapen op de grond op een matje. Douchen met een emmer water, eten wat de Thaise pot schaft en ga zo maar door. Geen toerist die je ziet. Je moet wel de bergvolken-taal leren, want Engels spreekt niemand.

Neem de lokale bus, airco als de ramen openstaan, een rit van 200km duurt een dag en je zit met de kippen op schoot. De rit kan ook meer als een dag duren als de bus het begeeft en dat gebeurt nog weleens. Geen toerist die je in zo'n bus zal ontmoeten.

Maar je kan ook naar een "Wat" gaan. Mediteren met de monniken, eten gratis en slapen is ook gratis. Je mag wel een bijdrage leveren. Je gaat tegen vijf uur in de ochtend met de monniken op bedeltoer en je sandalen hoef te niet aan te trekken. het gaat op blote voeten. Geen toerist die je bij deze bedeltocht zal vergezellen.

Ik weet genoeg plekken hier in het Noorden waar geen toerist komt. Maar alles is primitief, tot de latrine toe.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Jeanette » maandag 22 augustus 2011, 15:20

laura schreef: ...... Misschien niet zozeer de hoeveelheid toeristen als wel het type toerist dat naar Thailand gaat, doet mij vrezen. En misschien wel het ergste is de wijze waarop toeristische plekken aan de meute tegemoetkomen......
Je houd niet van toeristen maar je geplande reis lijkt mij wat de gemiddelde toerist wil zien?

Je post lezende geloof ik dat ik ook niet zo van het type hou dat jij hier neerzet. [|( :o Nee, ga maar naar Vietnam. ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » maandag 22 augustus 2011, 15:27

Vietnam, is dat beter dan Thailand ? De grote steden zijn net als de grote steden hier. In 'Nam kun je het echte leven pas ontdekken als de weg neemt van noord naar zuid of andersom en primitief gaat reizen. Net wat ik zeg: ga de rivier en in dat geval de kust langs. Ik denk dat je in 'Nam meer mensen tegenkomt die Engels spreken.

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door unforgiven » maandag 22 augustus 2011, 15:44

laura schreef:Ik wil in februari met mijn partner op eigen gelegenheid door Thailand reizen. Ben 6 jaar geleden in Laos en Cambodja geweest en vond dit geweldig. Vooral Laos was nog niet toeristisch, afgezien van Vang Vieng misschien. We hebben onze twijfels wat dat betreft over Thailand. We zouden dik een maand willen rondreizen, van Bangkok, via Ayyuthaua, Phimai, Sukhotai, Khao Yai, Sukhotai, Chiang Mai, trekking rond Mae Hon Son en tot slot naar het zuiden naar Khao Sok en de Pha Nhang baai. Dit zou het globaal moeten zijn. Maar kan iemand mij vertellen of Thailand überhaupt wel iets is voor mensen die een ontzettende hekel hebben aan full-moon-party's en massa's loungende Amerikanen die man en vrouw aanspreken met "you guys". Misschien niet zozeer de hoeveelheid toeristen als wel het type toerist dat naar Thailand gaat, doet mij vrezen. En misschien wel het ergste is de wijze waarop toeristische plekken aan de meute tegemoetkomen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Heeft iemand nog tips voor mij wat betreft rustige, authentieke plekken? En waar moet ik absoluut niet heen gaan? Of zou Vietnam misschien een betere optie zijn? Heel erg bedankt alvast!

Je noemt nu juist veel van die plaatsen op die toeristisch zijn in meer of mindere mate....Als je dit programma aanhoudt zal het je wel eens tegen kunnen vallen in vergelijking met Laos en Cambodja...In ieder geval zit je goed op mijn lijntje...Neem een beetje van dat en dan....
Go Isaan zou ik zo zeggen.... :mrgreen:
There is only one road in life, the hard road.....

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » maandag 22 augustus 2011, 17:12

printen44 schreef: Ik weet genoeg plekken hier in het Noorden waar geen toerist komt. Maar alles is primitief, tot de latrine toe.
Kijk hier maar eens:
http://thailandlandofsmiles.com/2007/09 ... ai-toilet/
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Markbr
kenner
kenner

#9 Bericht door Markbr » maandag 22 augustus 2011, 21:00

Als je het mij vraagt kan je die plaatsen wel bezoeken maar moet je meer letten op welke tijd je dat gaat doen op de dag. Als je alles goed plant kan je alles wel rustig bekijken. :D Om 8 uur 's morgens zul je niet snel busladingen vol toeristen tegenkomen denk ik. Ik neem aan dat je dat bedoeld? Helemaal zonder toeristen zul je je route waarschijnlijk niet kunnen zien maar beperken kan wel.

'S avonds zou ik dan de grote toeristische plaatsen mijden. Dan heb je echt wat je bedoeld met die Amerikanen. Ligt er ook aan waar je dan bent natuurlijk, Koh Pangan is dan niet de plek die je wil bezoeken OF je moet letten op de maanstand. Geen volle maan betekend dan ook geen Full Moon Party. Maar ik zag dat ze ook halve maan party's hebben en nieuwe maan party's????

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door elst99 » dinsdag 23 augustus 2011, 07:54

Je kan alles bezoeken, vooral als je alles op eigen gelegenheid doet! Waar je bang voor bent zijn de bussen, waar de Amerikanen bijna altijd collectief mee op vakantie zijn, die vermijd je. De toeristen die interesse hebben in cultuur, dat zijn gelijkgestemden en zul je weinig of geen "probleem" mee hebben.
De bekende plaatsen Pattaya, Phucket, Koh Samui zou ik mijden, alhoewel je daar ook rustige gedeelten hebt.
Kiezen voor rustige badplaatsen aan de kust Pranburi, 20 km. onder Hua Hin daar is ook het Nat. "Sam roi Yot", Prachuab Khirikhan is 70 km onder Hua Hin, zijn gezellig met op zaterdag een gezellige Thaise markt.
In de buurt van Petchaburi, 60 km boven Hua Hin heeft het nat. park "Krachangpark" wat ook zeker de moeite waard is en met een taxi (zelf regelen) goed te doen, daar zijn prachtige meren "daar hoor je de stilte".
Maar generaliseer niet met alleen Amerikanen, Zweden, Noren, Engelsen en ook Nederlanders kunnen er wat van en ook die kom je overal tegen, maar meer in de bars.
Ook in Vietnam, dat hebben we van het zuiden naar het noorden in een maand gedaan, kom je het tegen!
Maar als je wil kun je een hoop "gedoe" ontlopen, het heeft wel voorbereiding nodig.
Succes!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Ervee71 » dinsdag 23 augustus 2011, 09:10

laura schreef: Misschien niet zozeer de hoeveelheid toeristen als wel het type toerist dat naar Thailand gaat, doet mij vrezen.
Wat is het 'type' toerist, volgens jou, dat naar Thailand gaat?
GETROUWD OP 24-08-2011

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door elst99 » dinsdag 23 augustus 2011, 10:21

Als je om je heen kijkt op Schiphol, denk dat je vraag dan wel beantwoordt is. Of woon je permanent in Thailand? Dan ken je misschien je omg.
Maar laten we eerlijk wezen, er zijn er die komen voor cultuur en landschap en er komen er voor andere bezigheden, bar, nachtleven en voor sex,
Dat moeten we niet ontkennen en heb je daar geen zin in dan zijn er mogelijkheden genoeg.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Jeanette » dinsdag 23 augustus 2011, 10:57

Van mij mag iedereen zijn zoals tie is, als ik er maar geen last van heb. [|( Blij zijn dat je niet zo bent vind ik niet zo erg als jezelf om die reden op de borst te slaan. Dat is het gebed van de Farizeër bidden. Dus als iedereen zich nou om de eigen zwakke punten bekommerd ..... [|)

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door pong » dinsdag 23 augustus 2011, 11:16

facts: USAers maken nog geen 4-5% van het totaal aantal toeristen uit in Thaild. In VNam ligt dat vanwege nogal voordehandligende redenen stukken hoger. Het overgrote deel van de toeristen in Thaild is Japans of Chinees (incl. SIn, HKG, Taiwan etc.)-als je niet weet waar je op moet letten dan merk je ze zefls amper.
In het zelf-doe lowbudget circuit liggen de verhoudingen geheel anders als in het massa toerisme-ze gaan zelfs naar andere plaatsen Bvb niet naar PHuket). Ik proef uit je verhaal dat je toch wel daar op mikt.
Antw ligt dan voor de hand; en waarde hr. Prajak zou zijn eigen stekkie dan wat beter moeten prop-pen: ga naar de ISan-daar ben je nog steeds een bezienswaardigheid en wordt je dagelijks ten houwelijk gevraagd door de plaatselijke schonen. Zelfs rondom dat enorme bekpekkersghetto KHaoSarn in BKK'; loop 5-10 min verder, nog steeds volop guesthss met bedjes te huur en je zit midden in de lokale Thaise omgeving. Hoef je niet eens echt moeite voor te doen. Dito Chiang Mai en de meeste andee plaatsen (want wees ook eerlijk: in die isan is amper wat te zien, die veelbezochte plaatsen zijn dat vaak wel met reden).
Als je de echte massa's wil mijden en niet te hypercorrect bent dan kan ik je Myanmar=Burma aanraden. BOek ook dan retour BKK, regel visum in BKK en boek return AirAsia vooraf. Nog onontdekter als Laos 5 jaar terug.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door elst99 » dinsdag 23 augustus 2011, 12:22

Juist die zwakkere bekommeren zich niet om hun tekortkomingen, die uiten zich vaak anders!

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”