Niet van lotjes getikt !

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Re: Niet van lotjes getikt !

#31 Bericht door Mart » woensdag 06 juli 2011, 12:59

Nestor, je weet toch dat ik alleen maar nieten verkoop.
Afbeelding
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door pong » vrijdag 08 juli 2011, 02:42

las net als 1e je andere mediese stukje en heb je al terugverwelkomd-ben net nog paar dagies BKK-dan weer etrug. Ben me weer bewust dat enle NL winetrs=dry season Thai todch de beste keus is.
Zal er nog eens een stukkie bijplakken over hoe dat hier-net om de hoek van het heilige der heilige, nl. het HOOFDkantoor der staatsloterij aan toe gaat op de heilige dagen als de 1e en 16e en de dag erna, als de prijzenpot wordt uitbetaald. dan is er werrkgelegenheid voor 20 orkesten met puinhoop-ketelmuziek (een bandje/tape/CD zou veel beter zijn) van mismaakten en andere ongelukkigen en een heel circus aan toch zeker onmisbare zaken voor gelukkige prijswinnaars.
Er zijn ook altijd speciale prijzen voor een ''straatje'' (heet dat geloof ik-alle eindnrs 1x) en speciale sonderzuschlag voor de als zeker winnend voorbestemde nrs. Wat zo'n huisaanhuisslijtster je in de hand wil duwen zijn de potentiele winkeldochters, die geen Thai wil hebben-maar nog goed genoeg voor zo'n idiote farang die denkt dat de ratio zal overwinnen. VLak voor de trekking kan je die-als je dat nou echt wil- zelfs voor minder als de wettelijk bepaalde 80 baten aankopen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door prajak » vrijdag 08 juli 2011, 07:23

Die uitbetaling vindt ook in Nongkhai plaats op het kantoortje van de vertegenwoordiger van de loterij. Daar is het de ochtend na de trekking een komen en gaan van mensen die een pak biljetten in de zak steken alleen geen hoofdprijs heb ik wel eens gehoord, daarvoor moet je naar BKK.

Of de trekking eerlijk verloopt ? Daarover heeft hier al eens iemand geschreven en ik kan me voorstellen dat er echt wel iets eerlijk gaat.... De kleine prijzen tot max 20 k denk ik.

jomel17
Expat
Expat

#34 Bericht door jomel17 » vrijdag 08 juli 2011, 20:57

prajak ,het doet mij deugd dat ik hier weer iets van je kan lezen.... [|)
หลงรัก

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#35 Bericht door Gardensafari » vrijdag 08 juli 2011, 22:29

Jomel17 schreef:prajak ,het doet mij deugd dat ik hier weer iets van je kan lezen.... [|)
Afbeelding

Hij heeft nu al zoveel veren in zijn r... gestopt gekregen, dat hij of binnenkort wegvliegt, of aambeien ontwikkelt. :cheesy: :cheesy:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid

#36 Bericht door Mart » zaterdag 09 juli 2011, 04:29

Gardensafari schreef:
Jomel17 schreef:prajak ,het doet mij deugd dat ik hier weer iets van je kan lezen.... [|)
Afbeelding

Hij heeft nu al zoveel veren in zijn r... gestopt gekregen, dat hij of binnenkort wegvliegt, of aambeien ontwikkelt. :cheesy: :cheesy:
't zal een vreemde vogel zijn :giggle2: :giggle2: :giggle2: :giggle2:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door prajak » zaterdag 09 juli 2011, 04:33

Wilde aardbeien of die van de Lotus ?

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#38 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 juli 2011, 08:26

prajak schreef:Wilde aardbeien of die van de Lotus ?
Het begint met van die kleine, harde, wilde beitjes.... :giggle:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door Duncan » zaterdag 09 juli 2011, 14:01

Mooi, herkenbaar stukje, Prajak :clap: .
M'n schoonzusje ( en nog enkele andere dames uit het dorp ) verkopen ze ook.
De baas rijdt de hele meute naar - in ons geval - Nakhon Sawan, en dan zijn ze gemiddeld voor een dag of 10 weg, slapen samen op een kamertje en vanaf een uur of 5/6 in de ochtend tot weetikhoelaat staan en lopen ze ermee te leuren.
Soms is het lonend om op eigen gelegenheid terug te gaan ( als de verkoop slecht is gegaan blijft ze rustig 2 dagen langer ) en dan kunnen we haar om 1, 2 uur in de ochtend van Dan Sai bus station afhalen. Gelukkig is er dan ook nachtmarkt, dus niet zelden gaat er dan wat vlees op het vuur tussen 2 en 4 uur in de ochtend :mrgreen: .
Of ze op hun falie krijgen als ze te weinig verkopen weet ik niet. Bij haar werkt het zo dat ze de loten meekrijgt en met de opbrengst de baas moet afbetalen, wat over is is voor haar. Het risico van de onverkochte loten is dus ook voor haar.
En je ziet ze overal. Haar man verkoopt ook lootjes en in een straal van 30 kilometer rond Dan Sai zie je hem op elke markt rondsjouwen, soms meerdere markten per dag.
Hoe het uitkan, geen idee, maar kennelijk houden ze er toch genoeg aan over om het de volgende keer weer te doen :? .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door prajak » zaterdag 09 juli 2011, 15:52

Ho ! Dus de niet verkochte loten zijn risico verkoper ? Dan zijn het kleine ondernemers, zzp-ers zeg je heden ten dage. Dan MOET die doos dus leeg. En is de doos niet leeg dan blijven ze aan die loten hangen, dus hebben ze ze zelf moeten betalen met alle risico's (nieten) van dien...... Dat wist ik niet.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door Duncan » zondag 10 juli 2011, 01:33

Yups, het risico is voor de verkoper zelf, niet voor de baas.
Je moet het als volgt zien; de baas koopt loten in grote aantallen, afhankelijk uiteraard van hoeveel mensen hij "voor" hem heeft werken.
De dames kopen dan bij hem een 500-tal loten ( in het geval van mijn schoonzus ) en betalen daar per lot 2 baht meer voor dan wat de baas zelf heeft betaald ( uiteraard achteraf ). De prijzen varieren overigens waar de baas ze voor inkoopt, maar hij houdt altijd dezelfde marge, de dames zelf hebben iets meer speling als hij ze goedkoop heeft ingekocht. De verkopers houden per lot 16 baht over, dat wordt aan het einde van de run - als de loten weg moeten - natuurlijk minder, en ook gaat er eten, vervoer en kamerhuur af ( en ze staan nooit alleen, maar altijd met een groepje, dus concurrentie, al ervaren ze dat zelf kennelijk niet zo ).
Overigens is dat "baas" relatief, in onze regio zijn "many people who do the same" , sommigen lenen gewoon geld bij de bank om voor zichzelf te beginnen, zelf goedkoop inkopen dus.
En omdat ze van die loten afmoeten zie je ze ook overal. Mijn zwager bijvoorbeeld struint - naast de markten - ook openingen van tempels, verbouwingen, Molamconcerten en feestdagen van dode monniken etc. af... Soms zien we hem 2 a 3 x op een dag, in totaal verschillende windrichtingen rond Dan Sai :lol: .

Edit: oh, en een "run" duurt ongeveer 10 dagen, dan is ze 5/6 dagen thuis en dan gaat ze weer, 2 "runs" per maand dus, tenzij er voor de mais gezorgd moet worden ( of ze ruzie met de baas heeft :mrgreen: ), dan laat ze wel eens een run schieten.

Henk T
Expat
Expat

#42 Bericht door Henk T » zondag 10 juli 2011, 05:01

prajak schreef:Ho ! Dus de niet verkochte loten zijn risico verkoper ? Dan zijn het kleine ondernemers, zzp-ers zeg je heden ten dage. Dan MOET die doos dus leeg. En is de doos niet leeg dan blijven ze aan die loten hangen, dus hebben ze ze zelf moeten betalen met alle risico's (nieten) van dien...... Dat wist ik niet.
Hallo Prajak,

Fijn dat je weer terug bent!
Ik haak even in op die onverkochte loten.

Stel nou eens dat daar een prijs op valt en je hebt nog niet afgerekend met de baas. Vervolgens geef je zo'n lot aan een vriend of vriendin en laat het geld incasseren.

Er zal wel een beveiligingscode zijn dat dat niet kan. Hoe werkt dat, wie weet dat?
Ben benieuwd - ben zelf geen gokker, maar mijn vrouw speelt graag mee (zit in het bloed van de Aziaten)

groetjes
Henk

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door Duncan » zondag 10 juli 2011, 11:15

Ik zal het voor je navragen, maar ik heb mijn schoonzusje nog nooit horen jubelen dat er 5000 Baht op een onverkocht lot is gevallen. Of ze verkoopt alles of ze mag zelf niet meedoen aan de loterij ( maar gelukkig is er dan altijd nog Hailoo :mrgreen: ).

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door Duncan » zondag 10 juli 2011, 12:29

Even geinformeerd en eventueel prijzengeld op hun restloten is ook voor henzelf...

jumbo
Expat
Expat

#45 Bericht door jumbo » maandag 11 juli 2011, 03:22

Veel loten verkopers werken voor grotere 'bazen'.
De niet verkochte loten moeten ruim voor de trekking worden ingeleverd en de kosten, die al wel zijn betaals, worden anders niet terugbetaald aan de verkopers.
De grotere bazen hebben of een regeling met de loterij of nemen het risico...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”