Sin sod

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Van der Meer
kenner
kenner

Re: Sin sod

#151 Bericht door Van der Meer » vrijdag 17 juni 2011, 09:58

Wij rationele westerlingen hebben behoefte aan duidelijkheid! Wij willen dat alles, zoals bij ons in algemeen geldige regels (wetten) wordt vastgelegd. Daar hebben wij, vooral sinds de Verlichting met zn allen hard aan gewerkt. In Thailand ligt dit anders. Mystieke rimram (er zijn meer geesten dan mensen in Thaland) Vage rituelen en dan ook nog eens de Sin Sod

Omdat dit laatste ons ook nog eens geld kost wordt er door ons, ook door mij, eindeloos geleuterd over het hoe en wat van die Sin Sod. Wat zijn de regels?
Kost het geen geld dan maken wij ons over al die exotische rimram niet druk. Zelfs wel interessant.

Misschien moet het Thaise parlement eens een wetsvoorstel indienen om de regels van de Sin Sod vast te leggen (westerse aanpak)

1 Aan welke voorwaarden moet de bruid voldoen? Bv maagdelijkheid?

2 Tarievenlijst (En die weer die bekende en omstreden dubbele tarieven zoals bij musea!

3 Waarvoor dient de Sin Sod te worden aangewend? Het feest, de uitzet?

Ben
Expat
Expat

#152 Bericht door Ben » vrijdag 17 juni 2011, 10:15

Van der Meer schreef:
Misschien moet het Thaise parlement eens een wetsvoorstel indienen om de regels van de Sin Sod vast te leggen (westerse aanpak)

2 Tarievenlijst (En die weer die bekende en omstreden dubbele tarieven zoals bij musea!

Maagd in uitverkoop :giggle: ;)

Van der Meer
kenner
kenner

#153 Bericht door Van der Meer » vrijdag 17 juni 2011, 17:19

Ben schreef:
Van der Meer schreef:

Maagd in uitverkoop :giggle: ;)
In Pattaya?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#154 Bericht door Jim » vrijdag 17 juni 2011, 17:26

ik denk dat je eerst af moet van de denkwijze dat sinsod betalen gelijk staat aan het kopen van een vrouw.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#155 Bericht door vleespet » vrijdag 17 juni 2011, 17:38

Jim schreef:ik denk dat je eerst af moet van de denkwijze dat sinsod betalen gelijk staat aan het kopen van een vrouw.
:thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#156 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 18:20

Een sinsod betalen is gebruikelijk in Thailand.
En op de dag van het huwelijk (voor boeddha) zitten daar heel mooie folklotistische gebruiken aan vast.
Zoals de binnenkomst van de bruidegom met veel gegil, schoten in de lucht en trommeltjes.
Daarna het aanbieden van de sinsod aan moeders, die er uiteindelijk hardlopend mee vandoor gaat onder luide aanmoedigingen van de buurvrouwen.
Schitterend!
En dat alles willen sommigen om een paar luizige centen laten lopen?
Dan maak je heel erg duidelijk dat het je eigenlijk allemaal geen mallemoer interesseert.
En zelfs met het betalen van een sinsod kost een Thaise bruiloft met alles erop en eraan een schijntje vergeleken met een Nederlandse bruiloft...

Maar ja, knieperds heb je altijd [|(
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Van der Meer
kenner
kenner

#157 Bericht door Van der Meer » vrijdag 17 juni 2011, 20:24

De keren dat ik ook uitgenodigd was, en dat waren er nogal wat, viel het me op hoezeer een ieder aanwezig gefixeerd werd door die waaier van geld en het tellen van het geld. Een en ander luid omgeroepen. Ook observeerde een ieder zorgvuldig wie gaf en hoeveel. Natuurlijk gaf Van der Meer ook altijd een kleinigheid. Kan me niet herinneren ooit minder dan 4000 baht te hebben gedoneerd. Ik kon daar toch niet met 100 baht aankomen zoals de rest? Meestal betrof het overigens niet eens familie.
Ik werd dan ook naar mijn smaak iets te vaak gevraagd en ben beleefd (dat ben ik altijd vandaar mijn vele fans hier) gaan afwimpelen.
Een enkele keer was het een farang die trouwde. Goed voor prachtige fotos
Al was het pakje waarin hij was gehesen meestal wat krapjes en parelde het zweet op zijn voorhoofd. Maar dat laatste zie je gelukkig meestal niet op de foto.
Inderdaad werd overal, en daar heeft u gelijk in een Sin Sod betaald. Alleen beweerde een van die farangs dat hij later een flink deel zou terugkrijgen. Als iedereen weg is. Zo zei hij

Van der Meer
kenner
kenner

#158 Bericht door Van der Meer » vrijdag 17 juni 2011, 20:57

Overigens, om misverstanden te voorkomen, kan ik mij niet herinneren hier ooit ergens gezegd te hebben tegen het betalen van een Sin Sod te zijn. Mocht het wel zo zijn laat het dan effe lezen. Ik ben er namelijk niet op tegen. Alleen probeer ik er steeds achter te komen hoe de regeltjes zijn. Dat willen er meer weten. Behangrollen zijn er op allerlei fora over volgekalkt. Typisch westers. Alles willen analiseren. Daar is het westen dan ook door vooruit gekomen.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#159 Bericht door Gardensafari » vrijdag 17 juni 2011, 23:15

Ik geloof je direct.
Alleen uit je je soms wat kort door de bocht.
Maar je stelt de juiste vragen.
Alleen gaat het hier over Thailand.
Regeltjes en Thailand?
Analyseren en Thailand?
Het doorgronden van de Thaise ziel is onmogelijk.
Het land is een vat vol tegenstellingen.
Boeddhistisch?
Ja, maar vergeven van de animistische invloeden.
Dat maakt Thailand voor ons ook zo interessant, zo boeiend.
Maar tegelijkertijd begrijpen we er niets van.
En hoe gek het ook klinken moge, de Thai begrijpen ons al evenmin.
Met veel gepraat en onderling begrip kunnen we samenwonen.
Mijn vrouw en ik nu al meer dan drie jaar.

En dat gaat prima.
Maar overal in huis staan beeldjes, glaasje met water of ranja, schaaltjes met vruchten enzovoorts.
Ik begrijp er niets van.
Maar op de avond voor de boeddhadag, als zij moet werken, donder ik het fruit en de koekjes en de snoepjes en de ranja weg en was die spullen even voor haar af.
De volgende morgen kan ze dan snel beginnen met bidden.
Ik sta niet achter al dat bijgeloof, ik begrijp er helemaal geen zak van.
Maar is dat nou niet gewoon liefde?
Zij vindt bepaalde Hollandse zaken buitengewoon gek, maar voert ze toch uit.

Elke dag kookt ze voor mij.
Thais.
Vind ik lekker.
Maar komen mijn ouders (beiden rond de 80) dan kookt ze farang food.
En nog hartstikke lekker ook.
De laatste keer vis en asperges.
Dat doet ze uit liefde voor mij en mijn ouders.

En juist daarom vind ik het geneuzel over een sinsod stuitend.
Volgens mij zegt het meer over Hollandse krenterigheid dan over Thaise mensen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#160 Bericht door Jim » vrijdag 17 juni 2011, 23:31

't is niet zo zeer de hollandsche krenterigheid.
als je de forums leest zie je dat de meeste westerlingen er wel in een of andere mate een probleem mee heeft.

volgens mij komt dat omdat liefde (trouwen) wordt geassocieerd met geld (sinsod) en daar rust in het westen een behoorlijk (understatement :mrgreen: ) taboe op.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#161 Bericht door Gardensafari » zaterdag 18 juni 2011, 13:04

Jim schreef:'t is niet zo zeer de hollandsche krenterigheid.
als je de forums leest zie je dat de meeste westerlingen er wel in een of andere mate een probleem mee heeft.

volgens mij komt dat omdat liefde (trouwen) wordt geassocieerd met geld (sinsod) en daar rust in het westen een behoorlijk (understatement :mrgreen: ) taboe op.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
En omgekeerd wordt in het westen het huwelijk vaak benaderd vol romantiek.
En daar past geld niet bij.
Thai benaderen een huwelijk veel realistischer.
Alle rimram rond liefde, romantiek en zo: hartstikke mooi, maar er moet wel rijst in de pot komen.
Knor, knor,

Hans

Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#162 Bericht door Piehans » zaterdag 18 juni 2011, 17:59

Of zijn de genen van de gemiddelde falang nog besmet met het idee dat juist de vrouw een bruidschat meeneemt. [$)
vrij naar wikipedia:
Een bruidsschat of bruidsgift is een gift dat een meisje of bruid mee krijgt als ze in het huwelijk treedt. De hoogte van de bruidsschat wordt bepaald door onderhandelingen tussen de twee families. Een beter opgeleide man zal een hogere bruidsschat kunnen eisen. De familie van de bruid moet soms veel geld lenen om hun dochter te kunnen uithuwelijken. In landen als India en Pakistan is het geven van een bruidsschat verboden, maar het gebruik is moeilijk uit te roeien. In de islam betaalt de bruidegom een bruidsschat (mahr) aan zijn bruid (niet aan haar familie). Deze mahr wordt vastgesteld door de echtgenote, wel is het mogelijk dat de vader van de echtgenoot zijn zoon financieel mag bijstaan. Ook in Westerse landen was het de gewoonte om een bruidsschat te betalen in de middeleeuwen tot in de nieuw(st)e tijd.

Overigens heb ik, getrouwd via Amphur en voor Boeddha, nimmer een sinsod betaald. Overigens wel 't feestje [8) Voorts heb ik mijn financiele en andere bijdragen geleverd op het moment dat daar werkelijk behoefte aan bestond. Op het moment dat je er zelf lijfelijk aanwezig bent leer je de echte nood van de nood naar alcohol etc te onderscheiden en daar gepast mee om te gaan. [|)
Laatst gewijzigd door Piehans op zaterdag 18 juni 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#163 Bericht door Gardensafari » zaterdag 18 juni 2011, 18:50

Piehans, het is natuurlijk zo dat de persoonlijke omstandigheden meespelen.
En als je al aan van alles en nog wat bijdraagt, weet de (normale) Thaise familie dat echt wel te waarderen!
Ik wilde gewoon een lekker groot Thais feest.
En dat heb ik gekregen, met alles erop en eraan.
Maar dat kun je natuurlijk best anders regelen.

Aan wie de bruidschat moet worden betaald, verschilt van land tot land.
In China betaalt de familie van de vrouw.
Het is altijd leuk om China als voorbeeld te gebruiken.
Voor wat dan ook.
Want je hebt meteen bijna een derde van de wereldbevolking te pakken.
Meisjes zijn in China dan ook niet populair.
Zeker niet na invoering van de één-kind-politiek.
Een politiek die zo aardig leek, maar China nog wel eens lelijk zou kunnen opbreken.

In Thailand betaalt de familie van de man.
Overigens lees ik op diverse sites dat het betalen van een sinsod pas zo'n 150 jaar geleden in Thailand gewoonte geworden is.
Knor, knor,

Hans

Van der Meer
kenner
kenner

#164 Bericht door Van der Meer » zondag 19 juni 2011, 07:30

We vallen steeds in herhalingen Alles is al zo vaak gezegd over de Sin Sot. Afhankelijk van de omstandigheden hebben zowel voor als tegenstanders van betalen wel een punt.
Voor een degelijk meisje uit een degelijke familie zou ik een Sin Sod betalen.
Maar voor een vrouw die al 2 keer gescheiden is? Kinderen heeft? Of voor zon afgelebberde del opgepikt in een bar in Pattaya? Achter uw rug wordt u dan terecht door de Thais uitgelachen.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#165 Bericht door serpay » zondag 19 juni 2011, 08:12

ja ik heb ook sinsod betaald en van dat geld is ook de bruiloft betaald.
mijn vrouw nooit getrouwd geweest en zonder kinderen met een univercitaire achtergrond
heeft in de familie een groot aanzien.
dus moest er een sinsod komen. onderhandeld met pa en ma, uitkomst betaal de bruiloft en de rest krijgen jullie terug.
de avond voor de bruiloft komen de familie uit alle windstreken uit thailand naar ons toe.
ik word aangekeken als farang en voel me niet erg op mijn gemak,
ik hoor ze praten van uitgerekend een farang die met haar trouwd en geen thai.
dan komt haar tante uit chachoensao deze komt netjes naar mij en dao toe en vraagd of we echt van elkaar houden,
we zeggen ja en zij geeft ons een zegen voor het huwlijk.
waar daarna de rest van de familie 180 graden omdraaid en ik hoor erbij
ik vraag aan mijn vrouw hoe kan dit?
mijn tante heeft de meeste aanzien van de familie dus haar wil is wet.
mijn conclusie is ik zal de thaise logica nooit begrijpen en houd afstand van familie die je toch nooit meer ziet.
en nog steeds gelukkig met haar en naaste familie
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”