Lening/Hypotheek voor farang mogelijk?
Moderator: Loempia
- eltoro53
- Zeer veel ervaring
Lening/Hypotheek voor farang mogelijk?
Is het mogelijk voor een Farang (met jaar visum) om een lening of Hypotheek te kunnen krijgen om een huis te kopen?
Henk.
Henk.
- Pieter
- Volwaardig lid
Re: Lening/Hypotheek voor farang mogelijk?
Moeilijk en meestal als het lukt alleen 50% of zo
een thaise vrouw met een farang als sponsor is wat makkelijker
Ook denkt een thaise bank dat iedereen niet ouder dan 65 wordt dus dan moet alles afgelost zijn
Pieter
een thaise vrouw met een farang als sponsor is wat makkelijker
Ook denkt een thaise bank dat iedereen niet ouder dan 65 wordt dus dan moet alles afgelost zijn
Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- eltoro53
- Zeer veel ervaring
Dank je pieter, ik zou binnen 10 jaar af kunnen lossen dus dat is dan net geen probleem ik ben 54 lol.
Gr Henk.
Gr Henk.
- joepattaya
- Expat
Omdat een buitenlander offocieel geen onroerend goed (lees: grond) kan bezitten wordt een hypotheek al moeilijk.
Huis en condo is onder voorwaarden wel mogelijk, maar een huis zonder grond is voor een bank niet interessant en een condo heeft te veel haken en ogen voor een bank in het geval van onteigeneing.
Er zijn wel mogelijkheden om bijvoorbeeld een condo "op afbetaling" te kopen, maar dat gaat dan vaak binnen 48 maanden of binnen een gestelde termijn. Mag eigenlijk gene hypotheek heten en wordt ook niet aangeboden door een bank, maar door de project-ontwikkelaar.
Een aantal jaar geleden (2 of zo), bood de Bangkok Bank de mogelijkheid voor een hypotheek voor niet-Thai. Dit zou gaan via de Singapore branch van de bank en dan moest het minimum ook nog THB 9 miljoen zijn met een maximum van 75%.
Om kort te gaan: Een echte hypotheek is moeilijk zo niet onmogelijk, andere vormen zijn wel mogelijk.
Huis en condo is onder voorwaarden wel mogelijk, maar een huis zonder grond is voor een bank niet interessant en een condo heeft te veel haken en ogen voor een bank in het geval van onteigeneing.
Er zijn wel mogelijkheden om bijvoorbeeld een condo "op afbetaling" te kopen, maar dat gaat dan vaak binnen 48 maanden of binnen een gestelde termijn. Mag eigenlijk gene hypotheek heten en wordt ook niet aangeboden door een bank, maar door de project-ontwikkelaar.
Een aantal jaar geleden (2 of zo), bood de Bangkok Bank de mogelijkheid voor een hypotheek voor niet-Thai. Dit zou gaan via de Singapore branch van de bank en dan moest het minimum ook nog THB 9 miljoen zijn met een maximum van 75%.
Om kort te gaan: Een echte hypotheek is moeilijk zo niet onmogelijk, andere vormen zijn wel mogelijk.
- Soi 24
- Expat
Sluit me aan bij de vorige respondenten:
.....bijna onmogelijk. Wel bieden enkele banken openingen voor buitenlanders met een werkvergunning, die al tenminste een jaar hier werken. En goede contacten met een invloedrijke bankfunctionaris kunnen ook helpen in dit geheel, maar zo' n contact moet je wel hebben en de grootste kans daarop heb je wanneer je hier werkt en daardoor mensen kent...... 

"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)
- jumbo
- Expat
Soi 24 schreef:Sluit me aan bij de vorige respondenten:.....bijna onmogelijk. Wel bieden enkele banken openingen voor buitenlanders met een werkvergunning, die al tenminste een jaar hier werken. En goede contacten met een invloedrijke bankfunctionaris kunnen ook helpen in dit geheel, maar zo' n contact moet je wel hebben en de grootste kans daarop heb je wanneer je hier werkt en daardoor mensen kent......
en je zult een Thaise vrouw moeten hebben... de grond van het huis kan je namelijk niet in eigendom hebben...
Dan nog komt de hypotheek volledig op haar naam en ben jij de guarantor
De hypotheek val voor je 60ste moeten zijn afgelost, soms is dat 65, maar Thaise wetgeving voor pensionering geeft in eerste instantie 60 jaar aan...
En de hypotheek zal ergens tussen de 50-75% bedragen..
Alle banken kennen deze voorwaarden, slechts enkelen zullen het doen en dat komt inderdaad omdat men al lang bankiert bij deze bank, locatie/waarde en hypotheek bedrag en of je zakelijk bankiert, via de werkgever, bij deze bank en men je dus 'kent'
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- eltoro53
- Zeer veel ervaring
Bedankt allemaal, blijf wel huren.
- RuudThai
- Expat
Hmmm, dan is mijn bank (de Bangkok Bank) toch wel wat soepeler. Ik ben de guarantor en heb een jaar geleden, toen ik nog 62 was, een hypotheek door mijn vrouw laten afsluiten. Looptijd 10 jaar en 80 % van de aankoopsom. Wel kent men ons al langer omdat we er al een aantal jaren klant zijn en diverse leningen hebben afgesloten die altijd op tijd werden betaald en afgelost.jumbo schreef: en je zult een Thaise vrouw moeten hebben... de grond van het huis kan je namelijk niet in eigendom hebben...
Dan nog komt de hypotheek volledig op haar naam en ben jij de guarantor
De hypotheek val voor je 60ste moeten zijn afgelost, soms is dat 65, maar Thaise wetgeving voor pensionering geeft in eerste instantie 60 jaar aan...
En de hypotheek zal ergens tussen de 50-75% bedragen..
Alle banken kennen deze voorwaarden, slechts enkelen zullen het doen en dat komt inderdaad omdat men al lang bankiert bij deze bank, locatie/waarde en hypotheek bedrag en of je zakelijk bankiert, via de werkgever, bij deze bank en men je dus 'kent'
-
- Erelid
Het is mij bekend dat Eltoro getrouwd is met een Nederlandse vrouw.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
dat iedereen gelukkig was
- Pieter
- Volwaardig lid
Mijn Vrouw kreeg niet meer dan 70 % bij Standard Chartered
wel voor 13 jaar en rente zeg maar 4.91%
Misschien dat de hoogte van de hypotheek meespeelde (6 miljoen)
Pieter
wel voor 13 jaar en rente zeg maar 4.91%
Misschien dat de hoogte van de hypotheek meespeelde (6 miljoen)
Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- jumbo
- Expat
Ik vind huren ook niet eens zo onverstandig, zeker als je jezelf bedenkt dat je een lening afbetaald en garant staat voor een object wat niet jouw eigendom is, nooit je eigendom wordt en waarmee de eigenaar kan doen en laten wat hij/zij wil zonder jouw toestemming.
Ik zou persoonlijk zo lang de hyptheek loopt en indien er sprake is van een aflossende hypotheek zeker voor de overwaarde 3-5 jaarlijks een claim leggen en dat kan eenvoudig middels een aantekening van de chanote over een lening tussen beide echtelieden.
Ik zou de partner ook met usufruct introduceren zodat ze begrijpt dat na volledige terugbetaling van de hypotheek er een andere regeling geldt over het door jou betaalde pand..
Maar goed, dat zou ik doen...
Ik zou persoonlijk zo lang de hyptheek loopt en indien er sprake is van een aflossende hypotheek zeker voor de overwaarde 3-5 jaarlijks een claim leggen en dat kan eenvoudig middels een aantekening van de chanote over een lening tussen beide echtelieden.
Ik zou de partner ook met usufruct introduceren zodat ze begrijpt dat na volledige terugbetaling van de hypotheek er een andere regeling geldt over het door jou betaalde pand..
Maar goed, dat zou ik doen...
- Pieter
- Volwaardig lid
Hoe je het ook wend of keert het is zoals een thaise advokaat tegen mijn NL kollega zei:
Eigenlijk is het eenvoudig in thailand hoe je het ook doet het verstandigste is gewoon heel
lief voor je vrouw blijven
Pieter
Eigenlijk is het eenvoudig in thailand hoe je het ook doet het verstandigste is gewoon heel
lief voor je vrouw blijven
Pieter

- jumbo
- Expat
Dacht een oud B collega van me hier ook, vrouwtje zwanger, huisje gebouwd en betaald, hij komt op een avond thuis alles dicht en sloten veranderd, briefje op de deur
Schatje was met haar Thaise baby-vader effe weg en verbood hem de toegang tot haar huis
Nimmer een cent gezien van zijn 'investering' en hij was gewaarschuwd maar telde niet voor 2..
Als mensen de intentie hebben je op te lichten, en zeker hier, dan ben je nagenoeg altijd aan de beurt...
Schatje was met haar Thaise baby-vader effe weg en verbood hem de toegang tot haar huis
Nimmer een cent gezien van zijn 'investering' en hij was gewaarschuwd maar telde niet voor 2..
Als mensen de intentie hebben je op te lichten, en zeker hier, dan ben je nagenoeg altijd aan de beurt...