Sin sod

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Van der Meer
kenner
kenner

Re: Sin sod

#106 Bericht door Van der Meer » vrijdag 10 juni 2011, 08:10

Mart schreef:
Van der Meer schreef: Dus we komen langs! Een ding heb ik toch gemeen met veel expats. Ik drink. Dus u kunt zich nog eens bedenken!
Als U langs rijdt, komt U bij een tempel. Verder rijden is onmogelijk. Op het terrein van de tempel kunt U makkelijk "keren"en dan komt U weer langs. :lol:
Dus U mag ook stoppen, dwz op bezoek komen.

Gratis B&B :?

Ik behoef me niet te bedenken, want enige forum vrienden weten dat ik ook drink - met mate en met maten :?
Klinkt goed. Om u gerust te stellen zullen we het maar beperkt houden. Ik bedoel we komen met 1 auto en niet met mijn hele schoonfamilie. Ws met mijn vrouw en mijn schoonzuster. Zij is de eigenaresse van een van de autos dus ze zal wel meegaan. We rijden eerst wel langs Tesco lotus om het een en ander in te slaan. Dus geen sprinkhanen invasie.

Van der Meer
kenner
kenner

#107 Bericht door Van der Meer » vrijdag 10 juni 2011, 08:21

jumbo schreef:Zorgen voor de ouders en sin sod zijn twee verschillende dingen. Beiden echter zijn een cultureel goed. Het is beslist niet alleen iets voor de farang in het leven geroepen.
Rijkere Thai betalen vele malen wat wij hoeven te betalen.....zonder teveel morren.

Nog niet zo vreselijk lang geleden deden we in NL hetzelfde. Door mijn indische bloed weet ik dat zorgen voor de ouders en sinsod ook daar nog leven.... hoewel je steeds minder hoort over de sin sod.
inderdaad betalen Thais ook nog steeds een bruidsschat. Vori jaar sprak ik nog een Thai die zich beklaagde dat hij na twee jaar was gescheiden. Zijn vrouw was hem gesmeerd! En daar heb ik 100000 baht voor neergeteld zei hij Geen baht teruggezien! Rijke Thais betalen inderdaad veel. Alleen trouwen zij meestal binnen hun eigen klasse. Ze zullen hoogst zelden in een arme familie introuwen zoals de farang doet. Een arme vrouw uit de Isaan maakt weinig kans een rijke man uit Bangkok aan de haak te slaan. Hoogstens als bijvrouw. De rijke Thai hoeft dan ook niet zozeer zijn schoonfamilie te onderhouden. Of heb ik het mis?

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#108 Bericht door unforgiven » vrijdag 10 juni 2011, 09:56

Mijn 1ste vrouw was Christen, en de 2de enorm rijk....nooit een bedrag op tafel hoeven te leggen....wel een huisje gebouwd later voor de ouders van de 1ste vrouw....... 8-)
There is only one road in life, the hard road.....

Van der Meer
kenner
kenner

#109 Bericht door Van der Meer » zondag 12 juni 2011, 08:00

Een Sin Sod heb ik ook niet betaald. Maar ik ben dan ook niet in Thailand getrouwd maar in Nederland. De hoogte van de Sin Sod is voor zo ver ik weet ook afhankelijk van het tegengewicht van hetgeen de schoonfamilie bezit. Ik bedoel: Zijn ze rijk, bezitten ze veel onroerend goed etc. Als men geen Sin Sod betaalt maar wel de familie een huis bezorgt of ze helpt een bedrijf op te zetten, een rubberplantage bv om maar iets te noemen (rubber is de nieuwe hoop in de Isaan. Volgens deskundigen mogelijk een zeepbel), dan betaalt men uiteindelijk toch een soort Sin Sod. Ook als men brommers voor ze koopt, autos of studies financieert.
Lood om oud ijzer. Wellicht is men uiteindelijk zelfs nog veel duurder uit
Een rijke schoonfamilie vraagt misschien een flinke Sin Sod maar zal verder van u op fanicieel gebied weinig verlangen.
Misschien maken ze u uiteindelijk zelfs welvarender dan u was.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#110 Bericht door Gardensafari » zondag 12 juni 2011, 08:29

Je hebt helemaal gelijk, Van der Meer. Uiteindelijk betaal je toch wel, direct of indirect.

Bovendien vind ik het nogal gezever, dat geklaag over de sinsod.
Een Thais huwelijk met alles erop en eraan en inclusief sinsod, kost een schijntje vergeleken met een echte trouwerij in Nederland.
Wat sommigen alleen al uitgeven aan de trouwjurk....

Ook op dit forum bespeur ik bij enkelen een soort angstige fixatie: word ik niet financieel uitgekleed?
Ze lijken daar elk moment van de dag mee bezig.
Dat is geen beste basis voor een relatie... [|(
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jumbo
Expat
Expat

#111 Bericht door jumbo » maandag 13 juni 2011, 02:20

Gardensafari schreef:
Ook op dit forum bespeur ik bij enkelen een soort angstige fixatie: word ik niet financieel uitgekleed?
Wellicht omdat ze zich toch afvragen waarom die jonge deerne voor dat krakende en piepende karkas heeft gekozen?? :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Akang
Expat
Expat

#112 Bericht door Akang » maandag 13 juni 2011, 03:00

inderdaad betalen Thais ook nog steeds een bruidsschat
. Vori jaar sprak ik nog een Thai die zich beklaagde dat hij na twee jaar was gescheiden. Zijn vrouw was hem gesmeerd! En daar heb ik 100000 baht voor neergeteld zei hij Geen baht teruggezien! Rijke Thais betalen inderdaad veel. Alleen trouwen zij meestal binnen hun eigen klasse. Ze zullen hoogst zelden in een arme familie introuwen zoals de farang doet. Een arme vrouw uit de Isaan maakt weinig kans een rijke man uit Bangkok aan de haak te slaan. Hoogstens als bijvrouw. De rijke Thai hoeft dan ook niet zozeer zijn schoonfamilie te onderhouden. Of heb ik het mis?[/quote]

Mijn man heeft geen cent betaald toen wij trouwden.... :happyno: toch jammer ;)
Even the longest journey starts with the first step...

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#113 Bericht door Emanuel » maandag 13 juni 2011, 06:41

Ik heb altijd gezegd.. culturen zijn er om te combineren.

Een sin sod will ik best betalen, want ik moet de Thaise cultuur natuurlijk ook accepteren.
Aangezien het een gemixt huwelijk is moeten ze ook mijn cultuur accepteren.

In het westen is het van oudsher gebruik dat de ouders van de bruid de bruiloft betalen.
Ik heb 2 broers en een zus die allemaal getrouwd zijn en samen 11 kinderen hebben.
Directe familie hebben we het inclusief ouders dus over 19 personen.
Natuurlijk hebben die allemaal een ticket naar Thailand nodig en natuurlijk verblijf.

Als we alles bij elkaar optellen en aftrekken krijg ik inclusief sin sod nog een groot bedrag van jullie?
Als antwoord op de sin sod vroeg ik aan haar vader, wanneer ik dat kon aftikken??

Daarna heb ik er, verwonderlijk genoeg, nooit meer wat van gehoord :)
Groeten,

Emanuel

Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring

#114 Bericht door luc.cc » maandag 13 juni 2011, 07:52

Emanuel schreef:Ik heb altijd gezegd.. culturen zijn er om te combineren.

Een sin sod will ik best betalen, want ik moet de Thaise cultuur natuurlijk ook accepteren.
Aangezien het een gemixt huwelijk is moeten ze ook mijn cultuur accepteren.

In het westen is het van oudsher gebruik dat de ouders van de bruid de bruiloft betalen.
Ik heb 2 broers en een zus die allemaal getrouwd zijn en samen 11 kinderen hebben.
Directe familie hebben we het inclusief ouders dus over 19 personen.
Natuurlijk hebben die allemaal een ticket naar Thailand nodig en natuurlijk verblijf.

Als we alles bij elkaar optellen en aftrekken krijg ik inclusief sin sod nog een groot bedrag van jullie?
Als antwoord op de sin sod vroeg ik aan haar vader, wanneer ik dat kon aftikken??

Daarna heb ik er, verwonderlijk genoeg, nooit meer wat van gehoord :)
Emanuel, dit vind ik een goede en terechte opmerking, twee culturen samen : ok
Dan moeten beide culturenzich ook aan elkaar aanpassen en niet van ene kant, namelijk de Thaise (geld kloppen van de farang)
Niet te verwonderen dat pa zweeg :o
Fijn om hier te zijn

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#115 Bericht door Jim » maandag 13 juni 2011, 11:40

het ligt voor de hand dat het ontzuilde gedeelte van een interculturele relatie zich meer zal aanpassen dan het diep religieuze gedeelte.
luc.cc schreef: Niet te verwonderen dat pa zweeg :o
wie zwijgt stemt toe geldt in thailand niet ;)
er zal nog zeker door iedereen jarenlang schande van worden gesproken.. achter de rug om natuurlijk.
in je gezicht krijg je 1 van de 13 beruchte glimlachen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid

#116 Bericht door Mart » maandag 13 juni 2011, 12:33

Jim schreef:het ligt voor de hand dat het ontzuilde gedeelte van een interculturele relatie zich meer zal aanpassen dan het diep religieuze gedeelte.
Vanavond toch maar weer de handleiding - Begrijpend Nederlands - er even bij pakken [8)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Emanuel
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#117 Bericht door Emanuel » maandag 13 juni 2011, 12:57

Jim schreef: er zal nog zeker door iedereen jarenlang schande van worden gesproken.. achter de rug om natuurlijk.
in je gezicht krijg je 1 van de 13 beruchte glimlachen.
Van schade en schande wordt men wijs Jim! ;)

Maar begrijp me niet verkeerd hoor. Ik ben zeker bereid om te helpen, maar ik ben niet iemand die elke maand voor verse vis zorgt.
Ik zorg eenmalig voor een hele goede hengel. Dan is het de kans grijpen of niet.. dat is aan het individu. :angel:
Groeten,

Emanuel

Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#118 Bericht door Jim » maandag 13 juni 2011, 13:54

yup, aan een beetje helpen ontkom je niet en ook niet aan de rekening in het restaurant na een gezamenlijke maaltijd ;)

ach ik maak me er niet druk om.
elke satang die naar familie gaat, gaat af van het schoenen en tasjes budget van m'n vrouw.
die trapt er dus niet meer in en zorgt alleen nog maar voor haar moeder.

alleen in uitzonderlijke gevallen wil ik wel bij springen.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#119 Bericht door Jim » maandag 13 juni 2011, 13:58

Mart schreef:
Jim schreef:het ligt voor de hand dat het ontzuilde gedeelte van een interculturele relatie zich meer zal aanpassen dan het diep religieuze gedeelte.
Vanavond toch maar weer de handleiding - Begrijpend Nederlands - er even bij pakken [8)
de westerse partner is (vaak) veel flexibeler en staat meer open voor verandering dan de partner die een diep religieuze opvoeding heeft gehad (zo beter? ;) )

edit:
aan de andere kant is de westerse partner ook vaak weer minimaal 20 jaar ouder dan de thaise dus dat heft de flexibiliteit weer grotendeels op :giggle:

Van der Meer
kenner
kenner

#120 Bericht door Van der Meer » maandag 13 juni 2011, 14:13

jumbo schreef:
Gardensafari schreef:
Wellicht omdat ze zich toch afvragen waarom die jonge deerne voor dat krakende en piepende karkas heeft gekozen?? :lol:
Een Amerikaanse miljonair van 71 jaar hertrouwde eens met blondje van 30.
"die vrouw is toch alleen op uw geld uit!" zo waarschuwde men.
So what? Zij wil mijn geld, ik wil haar lijf. We krijgen dus allebei wat we willen.
Whats the problem? Vandaar dat het krakende expat karkas en het deerntje in vrede? kunnen samenleven.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”