prajak schreef:"...150 baht per persoon per dag..."
Ligt het minimumloon in die provincie zo laag ?
Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mi ... by_country :
Thailand ranges from 148 Thai baht to 203 baht per day, depending on the cost of living in various provinces; set by provincial tripartite wage committees that sometimes include only employer representatives
Een aantal provincies in de Isaan valt in de laagste categorie.
Verder is er wel variatie in het verbouwen van rijst. Vaak wordt voorgezaaid in 1 veld en als de plantjes groot genoeg zijn worden ze met de hand uitgeplant in meerdere velden. Hoogst arbeidsintensief en redelijk zwaar werk. Het aantal liefhebbers daarvoor daalt gestaag, ook al betaal je ze meer dan 200 baht per dag. Vandaar dat het zaaigoed vaak direct op de definitieve velden wordt gezaaid.
Vorige week heeft een vriend van mij, die rond zijn huis 3 rai rijstveld heeft en de mogelijkheid heeft om 2 oogsten per jaar te draaien, geoogst. Samen met nog wat buren in dat straatje hadden ze een oogstmachine van een loonwerker laten komen. De 3 rai werden binnen 2,5 uur van het land gehaald, gedorst en in zakken gedaan. Kosten: 1800 baht. De 70 zakken van zo'n 23 kilo per stuk werden gelijk verkocht. Ik ben vergeten te vragen hoeveel die 1600 kilo in totaal heeft opgebracht, maar dat doe ik wel als ik hem weer zie.
Als je dit allemaal handmatig moet laten doen ben je veel meer kwijt. Daar waar het kan gebeurt het machinale oogsten steeds meer. En hier vlakbij de stad komt dat meer in gebruik. In de dorpen aan de overkant van het meer zeker nog niet want daar helpt men elkaar niet tegen betaling maar tegen arbeid in elkaars velden. Bovendien is ruilverkaveling hier een onbekend begrip, zodat er mensen zijn met een veldje van 2 rai hier, 3 rai daar (5 km. verderop) en 5 rai nog verder weg. Allemaal door familieverdeling en aantrouwen. Dus erg inefficient. Maar ach, de kwai als werkdier is definitief uit de velden verdwenen, over 10 jaar is de mens ook geen " werkdier" meer hier. Dan is arbeid als deze niet meer gewenst door de jongere generatie en het betaalt niet genoeg.