Bedbeessies en vreemde overlijdens

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Bedbeessies en vreemde overlijdens

#1 Bericht door prajak » dinsdag 10 mei 2011, 15:43

Het was een vreemd verhaal dat in hetzelfde hotel in C-Mai kort achter elkaar vijf doden vielen te betreuren. Ik heb in de pers de “complotten” gelezen en die gingen van gezamenlijke zelfdoding tot roof en verkeerd eten en natuurlijke oorzaken zoals het plotseling stoppen van het hart.

Nu komt er dan licht in de duisternis en geeft men de schuld aan gif tegen bedbeessies. Het gif heeft de naam chlorpyrifos en is in veel landen verboden voor gebruik binnenskamers. In de kamer van de overleden Nieuw-Zeelandse vrouw vond men na maanden nog sporen van het spul; men vermoedt dat het toen -maar ook op heden nog- kwistig wordt gebruikt.

Nu krijg je met wat voor kommentaar ook die doden niet terug.

Ik gebruik nimmer welk spul dan ook tegen bedbeessies. Hoogstens een muggenspray in de slaapkamer en dan twee of meer uur voor slapen gaan. Mijn huis is schoon, mijn linnenkast vrij zelfs van motten, mijn vloeren dagelijks gepoetst met sterke vloerzeep, de natte kamer gepoetst met nog sterker toiletrommel, en zelf gaan Kai en ik regelmatig onder de (schone) douche en controleren we het schoon wasgoed als dat van de lijn afkomt. Want ja, daar aan die waslijn kan er een beessie in de was kruipen maar die wordt betrapt en dan gedood resp. verwijderd afhankelijk van wie de was van de lijn af haalt…..

Is dat hotel dan zo smerig, zo slecht gebouwd, of haalt men door een lage prijs gasten binnen van wie het persoonlijk wasgedrag ernstig te wensen overlaat ? Zo ernstig dat je wel gif MOET gebruiken tegen bedbeessies ? En dan ook nog zo kwistig dat mensen er een acuut doodsrisico van overhouden ?

Bewijs is niet te leveren; het hotel gaat vrijuit en het toerisme, ach, dat vergeet zo snel. Hang een andere naam aan de gevel……..

Ik zag een website: http://www.gobackpacking.com/Blog/2010/ ... -thailand/ en die gaat over ervaringen met bedbeessies. Vreselijk al ga je er niet dood aan.

Maar ik heb in bijna 20 jaar Thailand nimmer een dergelijk bedbeessie gehad. Ik denk dat het komt door Cheap Charlies met welk woord we in Nongkhai backpackers aanduiden. Hun hotels en guesthouses zijn dus te vermijden.

Maar ja, wat weet je als toerist; en dan stuurt jouw reisbureau je net naar die tent……..

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Bedbeessies en vreemde overlijdens

#2 Bericht door elst99 » dinsdag 10 mei 2011, 16:05

Persoonlijk denk ik, dat het komt, omdat de meeste hotels of guesthouses geen stofzuiger hebben en ook de matrassen niet worden gelucht of afgezogen en ieder bed heeft last van bedmijt. Daar zou misschien het euvel liggen. Ik denk dat het matras al ging "wandelen" met zoveel van het ongedierte dat ze maar kwistig aan het spuiten zijn geweest.
Persoonlijk heb ik een kleine stofzuiger gekocht om toch maar wekelijks even het matras te keren en te zuigen, maar ook om kleding en kussens in vacüumzakken op te bergen. Misschien overdreven, maar ik heb geen last van vocht en muffe kleding.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

RuudThai
Expat
Expat

#3 Bericht door RuudThai » dinsdag 10 mei 2011, 16:37

elst99 schreef:Persoonlijk denk ik, dat het komt, omdat de meeste hotels of guesthouses geen stofzuiger hebben en ook de matrassen niet worden gelucht of afgezogen en ieder bed heeft last van bedmijt.
De bedmijt is niet zo'n probleem: die komt overal voor, ook in ieder Nederlands bed en die veroorzaakt alleen problemen bij mensen die er specifiek allergisch voor zijn.
Het is denk ik de bedwants die de bron van alle ellende is. In tegenstelling tot bedmijten die praktisch onzichtbaar zijn is een bedwants een stuk groter - een halve centimeter - en daardoor ook makkelijker te ontdekken. Dus als een kamermeisje in een hotel een paar van die beestjes ziet zal ze misschien gaan spuiten met vergif.
Het is niet voorbehouden aan guesthouses gevuld met "cheap charlies" want zelfs in de duurste hotels kunnen deze parasieten gevonden worden. En ook in je eigen zwaar gepoetste slaapkamer. Zie maar eens op http://www.bedwants.nl/ Lees en huiver! :o

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door vleespet » dinsdag 10 mei 2011, 17:41

Volgens enkele vooraanstaande biologen is er een verband tussen de freqentie van sexuele activiteit in een bed en de aanwezigheid van bedbeesies.
Dus de keuze is aan u,meer wippen of net als Elst een stofzuigertje kopen. ;) :lol:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » woensdag 11 mei 2011, 00:47

Dus is dit de oplossing; "en we wippen en we draaien en we schommelen er bij..." ??

http://www.peuteren.nl/kinderliedjes/li ... iedjes.php

Nou, het zal wel.......

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Pieter » woensdag 11 mei 2011, 02:16

Ja beesjes

in de (bijna) tropen zijn nu eenmaal een hoop beesjes

in bijna elk (luxe) huis in Bangkok zit een aansluiting op de buiten kant om gif te spijten
in de kruipruimte
De meeste hebben een kontrakt met een mieren/ hout op eet beestjes verdeldings bedrijf
die komen elke maand dan langs om te spuiten

los van de kleine beestjes vind je ook wel eens wat grotere beestjes

2 weken terug zat er een kikker in m'n slaapkamer en die slaapkamer is toch echt op de eerste verdieping
1 week terug een sprinkhaan
en dat dus in Bangkok

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

DeDe
Erelid
Erelid

#7 Bericht door DeDe » woensdag 11 mei 2011, 06:24

Pieter schreef:Ja beesjes

in de (bijna) tropen zijn nu eenmaal een hoop beesjes

in bijna elk (luxe) huis in Bangkok zit een aansluiting op de buiten kant om gif te spijten
in de kruipruimte
De meeste hebben een kontrakt met een mieren/ hout op eet beestjes verdeldings bedrijf
die komen elke maand dan langs om te spuiten

los van de kleine beestjes vind je ook wel eens wat grotere beestjes

2 weken terug zat er een kikker in m'n slaapkamer en die slaapkamer is toch echt op de eerste verdieping
1 week terug een sprinkhaan
en dat dus in Bangkok

Pieter
Een kikker lijkt me sterk, een pad heel normaal.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door pong » donderdag 12 mei 2011, 12:25

nee, nee heren, nu moet ik toch iets rechtzetten. het gaat NIET om mijten-die inderdd in elke matras zitten (hoe meer naarmate de matras langer in gebruik is). het gaat om wat in engels BEDBUGS heet, wantsen in het NL. En DIE zijn echt nare vervelende besies-ze bijten geniepig, lijntjes met erg jeukende en zeer lang aanblijvende rode beten/bultjes. Ze zijn vrij groot. Vallen uit het bed/kieren, als je die met een flinke klap neerdondert. Slapen daags en komen pas in het donker uit hun hooletje.
Ze komen-dat mag je ze nadragen-vooral in bagage van bekpekkers die dat beruchte werk(met zuip)jaar in OZzieland (Australie-waar ze dat onverstaanbare mate-engels brauwen) en NZ. En zijn dus vooral te vinden in hostels en cheap HTLs waar ze slapen (reisgidstips). Zijn de laatste jaren echt een plaag voor de hotelier, ook in de USA en verder.
Heeft niet echt met persoonlijke hygiene te maken (want australiers hebben een paranoia dat ze vies worden als ze niet 2-3 daags douchen-ze hebben zelfs showerstops op lange busreizen daar). WEL met goed bijhouden van de kamerschoonmaak, wat in die hostels nou niet zo goed gebeurt. Bovendien weten Thaise kamerdames meest ook niet hoe ze ze resoluut moeten bestrijden.
Als je wat langer in Thaild wont weet je vast wel van die verdelgingsjongens die tegen alle ongedierte komen spuiten. Zoals vrijwel alles in Thaild overheersen onwetendheid en onkunde-ook in hoe je met die gifstoffen moet omgaan.
MAAR-en dit heb ik enkel uit Thaivisa-het schijnt toch niet de echte verklaring te kunnen zijn.
1.de hoogste concentratie van die gif zat op-hoe bestaat het- APPELS uit NZ!
2.je gaat er niet zo gauw dood van-het leidt eerder tot kanker e.d. bij langdurige blootstelling
Dat eerdere verhaal van de gif in zeewier/algen zou wel kunnen kloppen (die NZ bekpekker zou avontuurlijk gegeten hebben op de nightmarket van CM).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » donderdag 12 mei 2011, 14:45

Je leest overal twijfel of dat spul wel doodsoorzaak kan zijn op zo korte tijd, zo korte blootstelling. Maar niemand weet hoeveel van die rommel is gebruikt, is het wel gebruikt ? uiteraard ontkent men, was men allergisch voor dat spul, was men al ziek en zwak, kwam er een andere kwaal bij of slecht eten, we zullen het nooit weten. Maar vreemd blijft dat zoveel doden vallen in hetzelfde hotel en zo kort achter elkaar, en sindsdien geen meer.

RuudThai
Expat
Expat

#10 Bericht door RuudThai » donderdag 12 mei 2011, 16:03

pong schreef:nee, nee heren, nu moet ik toch iets rechtzetten. het gaat NIET om mijten-die inderdd in elke matras zitten (hoe meer naarmate de matras langer in gebruik is). het gaat om wat in engels BEDBUGS heet, wantsen in het NL.
Rechtzetten? ik heb in de 3e reactie hierboven al omstandig het verhaal van de bedwants uitgelegd, inclusief een verwijzing naar een link waarin de engerds worden beschreven. Dus valt er niks recht te zetten, hoogstens aan te vullen ;) [$)

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#11 Bericht door Gardensafari » donderdag 12 mei 2011, 16:20

Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Harm » donderdag 12 mei 2011, 20:01

De bedwants is de nieuwe kakkerlak ( de kakkerlak is hard op zijn retour sinds de uitvinding van de kakkerlakken gel, er hoeft tegenwoordig dus niet meer met gif gespoten te worden maar een paar kleine bolletjes gel is voldoende.)
De bedwants is zeer moeilijk uit te roeien
Kan zonder enig probleem 90 dagen zonder bloedmaaltijd
Gif is normaal gesproken 6 weken werkzaam
Men moet (of je wil of niet) dus meerdere malen achtereen spuiten met een gif zoals bv chloorpyrifos
De grootste fout die men maakt is om dan maar wat meer gif in de op te lossen emulsie te doen met de gedachte dat men het beestje dan sneller dood.
Dan krijg je dus dat de leathel dosis wordt overschreden en dan ook dodelijk kan worden voor de mens.
M.n als men dus binnen de 6 weken al weer opnieuw spuit, krijg je een opstapeling van gif, waardoor de leathel dosis nog eerder wordt bereikt.
Bovendien wordt er dan ook nog eens vaak met hetzelfde middel gespoten waardoor immuniteit voor het gif van het beestje op de loer licht. Maar die voor de mens niet werkt dus dodelijk blijft

Dat niet alleen de backpackers hier mee te maken hebben moge blijken uit het feit dat ELK hotel in New York de beestjes heeft. Het verhandelen van een tweede hands matras is hierdoor in New York zelfs strafbaar gesteld.
De bedwants wordt in de US al niet meer met gif bestreden maar met stikstof, deze wordt op de te behandelen plek / plaats gespoten waardoor het beestje bevriest en dus dood gaat.
Probleem is hierbij de knots van een zware stikstof tank die overal mee naar toe moet worden gesleept en dan ook nog eens het hervullen van die tank

Overigens kent niet iedereen de naam bedwants maar bijna iedereen kent wel de naam wandluis zoals hij vroeger genoemd werd. Alleen behoorde het beestje niet bij de luizen familie maar bij de wantsen vandaar de naamsverandering.

Bijkomend probleem is dat het" zwakke" geslacht er meer last van heeft als het "sterke"geslacht
Het zwakke geslacht krijgt makkelijker de kenmerkende grote ronde platte plekken / bulten.
De plekken worden door de huisarts menig maal verkeerd geintrepreteerd als zijnde alergie
Na een hele reeks van testen komt men dan uiteindelijk uit bij het bovengenoemde beestje.
Maar dan ben je al wel een paar maanden verder.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”