Bericht
door ron » zondag 20 maart 2011, 13:04
Hallo Rene.
Ik zal later wat foto,s plaatsen,maar zal deze eerst even naar Picassa moeten uploaden.
Tijdens mijn rondreizen door Thailand de afgelopen 10 jaar,ben ik geschrokken van het asbest wat er in huizen nog dagelijks verwerkt wordt.
Destijds landde je nog op het oude vliegveld Don Muang,waar je meteen werd begroet door de miljoenen grijze tegeltjes op de vloer van dit vliegveld.
Deze tegeltjes zijn van colovynil gemaakt,en bevatten welliswaar een geringe hoeveelheid asbest,alsmede de zwarte lijmlaag eronder.
In nieuwbouwprojecten in Pattaya was ik nieuwsgierig naar het bouwafval wat links en rechts op de straten lag.
Ik had een stuk asbestplaatmateriaal in mijn hand,toen er een opzichter kwam vragen wat ik er mee moest.
Ik vroeg of er asbest in verwerkt zat,hetgeen hij hevig ontkende.
Tegenwoordig was het materiaal asbestvrij werd mij verzekerd door deze man.
Ik heb later een klein monster meegenomen naar Nederland en laten analiseren door een Sterlab.
Conclusie:20-40% chrysotiel!!
Wij gingen met de ferry naar KO-CHANG toen er een vrachtwagen volgeladen met de welbekende golfplaten (wederom chrysotiel ) aan boord reed.
Bovenop deze golfplaten waren paketten met zachte platen gebonden,wat later 60-80% amosiet bleek te bevatten.
Tijdens de oversteek lagen deze platen lekker hun vezels in de wind te verspreiden over het passagiersdek,alwaar de kleine kinderen heerlijk zaten te spelen.
De volgende dag kwam toevallig dezelfde vrachtwagen op ons resort de boel lossen,en werden de golfplaten op het stalen frame geboord.
Een paar toeristen zaten een paar meter verderop hun drankje weg te werken,en er ontging hun natuurlijk de niet zo gezonde situatie.
De nokvorsten werden gesmeerd met asbestcement,welke heerlijke wolken vezels voortbracht bij het uitstorten van de zakken in een cementkuip.
Even een kleine inleiding wat het aantal asbest-soorten en hun schadelijkheid is:
Soorten
Het mineraal asbest bestaat uit microscopisch kleine vezels. Er zijn verschillende soorten, onderverdeeld in serpentijnen en amfibolen. Serpentijnen hebben gekrulde vezels, de vezels van amfibolen hebben de vorm van staafjes en zijn gevaarlijker.
Onderscheid in de verschillende soorten asbest wordt vaak gemaakt naar kleur. Witte asbest (chrysotiel), een serpentijn, is het meest toegepast. In Nederland heeft naar schatting 85 procent van de aangetroffen asbest deze samenstelling.
Asbest uit de groep amfibolen, zoals blauwe asbest (crocidoliet) en bruine asbest (amosiet), zijn minder vaak gebruikt.
--------------------------------------------------------------------------------
Serpentijnen (gekrulde vezels)
Chrysotiel = witte asbest
Amfibolen (staafvormige vezels)
Amosiet = bruine asbest
Crocidoliet = blauwe asbest
Tremoliet = wit-achtige asbest
Anthophylliet = grijze asbest
--------------------------------------------------------------------------------
De microscopisch kleine asbestvezels zijn voor allerlei toepassingen gebruikt. Soms los, soms gebonden met een ander materiaal. Verschillende soorten asbest kunnen door elkaar verwerkt zijn.
Alleen met een elektronenmicroscoop is te zien of iets asbest bevat, en welke soort het is.
Hechtgebonden asbest
Bij hechtgebonden asbest zijn de asbestvezels gemengd met een andere stof, meestal cement of lijm. Het bekendste voorbeeld van het gebruik zijn golfplaten en eternit wandplaten. Maar er zijn vroeger ook bloembakken, riool-, gas- en waterleidingbuizen van gemaakt. Als hechtgebonden asbest niet beschadigd is, levert het weinig gevaar op voor de gezondheid.
Losgebonden (niet-hechtgebonden) asbest
De asbestvezels kunnen bij losgebonden asbest makkelijker vrij komen, omdat ze niet in een ander materiaal zijn vastgezet. Losgebonden asbest moet dan ook altijd afgedekt of verwijderd worden. Het is bijvoorbeeld toegepast in vinylzeil, brandwerende kleding, afdichtingskoord, isolatieplaten en als spuitasbest.
Mijn vrouw Jeab heeft meerdere malen aan familieleden uitgelegd,wat voor werk ik doe,en wat de schadelijkheid van asbest is.
Ze halen hun schouders op,en denken dat de farang maar uit z,n nek lult.
Kan mezelf er wel wat bij voorstellen,als ik hun vertel dat we het asbest in Nederland begraven en er nog veel stortgeld ook voor moeten betalen.......
Ik kom hier later nog op terug,en zal wat foto,s plaatsen.
Groet Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."