Asbest in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Asbest in Thailand

#1 Bericht door Rene » zondag 20 maart 2011, 10:11

Zoals ik al eerder noemde in een ander draadje waarop door Ron en Carpediem gereageerd werden, het asbestprobleem in zeer veel landen en in dit geval Thailand.
De broer van mylady heeft het in zijn huis verwerkt en velen met hem.
Ik heb mijn lief proberen uit te leggen dat hij daar supervoorzichtig mee om moet gaan maar zoals met vaker dingen uitleggen, het dringt niet echt door. Ik kan het haar niet kwalijk nemen en probeer dmv voorbeelden van het internet in haar eigen taal haar daar iets van te laten leren zodat ze dat aan broerlief kan uitleggen.
Maar ik heb ijdele hoop dat er ook juist op gereageerd wordt, de voorrem van zijn brommer maken was ook niet echt zo hard nodig. :shock:
Ron, jij gaf in dat andere draadje aan dat je foto's en/of andere info had over asbestgebruik in Thailand. (zet bij reageren dan wel even je capslock uit ;) )
Zelf heb ik een kleine cursus gehad in asbestverwijdering ivm mijn werk in het verleden en weet er iets van. Velen onder ons weten dat het niet echt jofel is voor je gezondheid maar de Thai weten er volgens mij geen snars van.
Ik weet niet of er enige aandacht aan besteed wordt aldaar. Ik ben in andere Aziatische landen geweest en het is ook daar huilen met de pet op vwb die materie. :(
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Asbest in Thailand

#2 Bericht door ron » zondag 20 maart 2011, 13:04

Hallo Rene.

Ik zal later wat foto,s plaatsen,maar zal deze eerst even naar Picassa moeten uploaden.
Tijdens mijn rondreizen door Thailand de afgelopen 10 jaar,ben ik geschrokken van het asbest wat er in huizen nog dagelijks verwerkt wordt.
Destijds landde je nog op het oude vliegveld Don Muang,waar je meteen werd begroet door de miljoenen grijze tegeltjes op de vloer van dit vliegveld.
Deze tegeltjes zijn van colovynil gemaakt,en bevatten welliswaar een geringe hoeveelheid asbest,alsmede de zwarte lijmlaag eronder.

In nieuwbouwprojecten in Pattaya was ik nieuwsgierig naar het bouwafval wat links en rechts op de straten lag.
Ik had een stuk asbestplaatmateriaal in mijn hand,toen er een opzichter kwam vragen wat ik er mee moest.
Ik vroeg of er asbest in verwerkt zat,hetgeen hij hevig ontkende.
Tegenwoordig was het materiaal asbestvrij werd mij verzekerd door deze man.
Ik heb later een klein monster meegenomen naar Nederland en laten analiseren door een Sterlab.
Conclusie:20-40% chrysotiel!!

Wij gingen met de ferry naar KO-CHANG toen er een vrachtwagen volgeladen met de welbekende golfplaten (wederom chrysotiel ) aan boord reed.
Bovenop deze golfplaten waren paketten met zachte platen gebonden,wat later 60-80% amosiet bleek te bevatten.
Tijdens de oversteek lagen deze platen lekker hun vezels in de wind te verspreiden over het passagiersdek,alwaar de kleine kinderen heerlijk zaten te spelen.

De volgende dag kwam toevallig dezelfde vrachtwagen op ons resort de boel lossen,en werden de golfplaten op het stalen frame geboord.
Een paar toeristen zaten een paar meter verderop hun drankje weg te werken,en er ontging hun natuurlijk de niet zo gezonde situatie.
De nokvorsten werden gesmeerd met asbestcement,welke heerlijke wolken vezels voortbracht bij het uitstorten van de zakken in een cementkuip.

Even een kleine inleiding wat het aantal asbest-soorten en hun schadelijkheid is:

Soorten
Het mineraal asbest bestaat uit microscopisch kleine vezels. Er zijn verschillende soorten, onderverdeeld in serpentijnen en amfibolen. Serpentijnen hebben gekrulde vezels, de vezels van amfibolen hebben de vorm van staafjes en zijn gevaarlijker.

Onderscheid in de verschillende soorten asbest wordt vaak gemaakt naar kleur. Witte asbest (chrysotiel), een serpentijn, is het meest toegepast. In Nederland heeft naar schatting 85 procent van de aangetroffen asbest deze samenstelling.

Asbest uit de groep amfibolen, zoals blauwe asbest (crocidoliet) en bruine asbest (amosiet), zijn minder vaak gebruikt.

--------------------------------------------------------------------------------

Serpentijnen (gekrulde vezels)
Chrysotiel = witte asbest

Amfibolen (staafvormige vezels)
Amosiet = bruine asbest
Crocidoliet = blauwe asbest
Tremoliet = wit-achtige asbest
Anthophylliet = grijze asbest

--------------------------------------------------------------------------------

De microscopisch kleine asbestvezels zijn voor allerlei toepassingen gebruikt. Soms los, soms gebonden met een ander materiaal. Verschillende soorten asbest kunnen door elkaar verwerkt zijn.
Alleen met een elektronenmicroscoop is te zien of iets asbest bevat, en welke soort het is.
Hechtgebonden asbest

Bij hechtgebonden asbest zijn de asbestvezels gemengd met een andere stof, meestal cement of lijm. Het bekendste voorbeeld van het gebruik zijn golfplaten en eternit wandplaten. Maar er zijn vroeger ook bloembakken, riool-, gas- en waterleidingbuizen van gemaakt. Als hechtgebonden asbest niet beschadigd is, levert het weinig gevaar op voor de gezondheid.

Losgebonden (niet-hechtgebonden) asbest
De asbestvezels kunnen bij losgebonden asbest makkelijker vrij komen, omdat ze niet in een ander materiaal zijn vastgezet. Losgebonden asbest moet dan ook altijd afgedekt of verwijderd worden. Het is bijvoorbeeld toegepast in vinylzeil, brandwerende kleding, afdichtingskoord, isolatieplaten en als spuitasbest.

Mijn vrouw Jeab heeft meerdere malen aan familieleden uitgelegd,wat voor werk ik doe,en wat de schadelijkheid van asbest is.
Ze halen hun schouders op,en denken dat de farang maar uit z,n nek lult.
Kan mezelf er wel wat bij voorstellen,als ik hun vertel dat we het asbest in Nederland begraven en er nog veel stortgeld ook voor moeten betalen.......
Ik kom hier later nog op terug,en zal wat foto,s plaatsen.

Groet Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Rene » zondag 20 maart 2011, 20:57

Ik heb eens wat zitten Googelen met de Thaise zin อันตรายของแร่ใยหิน (De gevaren van asbest) althans deze vertaling geeft Google Vertaling. Ik zie dan ergens dat er wel gesproken wordt over een eventueel importverbod in de toekomst, rond 2555, dus volgend jaar. Maar we weten ook hoe de industriële lobby werkt in combinatie met de corruptie.
Het is nog een lange weg te gaan voordat men de ogen opent in deze kwestie. Velen zullen sterven aan een 'onbekende' kwaal. :(

Mart
Erelid
Erelid

#4 Bericht door Mart » maandag 21 maart 2011, 04:45

Ik heb eens wat zitten Googelen met
** asbestos thailand **

Lees zelf.

Thailand gebruikt asbest omdat het goedkoop is en minder gevaarlijk dan roken

http://www.asbestslachtoffers.nl/primos ... 117,295368

Health risk among asbestos cement

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20235362

Asbestos ban could affect prices
http://www.bangkokpost.com/business/eco ... ect-prices

Helaas, maar wij kunnen dat veranderen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door driver » zaterdag 26 maart 2011, 11:20

Bijna overal waar ik tot nu toe ben geweest ligt wel asbest , wordt het her en der gebruikt voor diverse doeleinden en spelen kinderen ermee of erin en bijna niemand die er wat van zegt of er wat aan doet.

1 voorbeeld : 1 keer bij een klein riviertje geweest vlakbij Sung Noen en de weg aldaar overal opgevuld met gebroken asbest waar de eettentjes incl. famlies en kids vrolijk leven en wonen.
De kids lopend met kleine stukjes asbest in hun handjes en ongetwijfeld de kleine vingertjes weer ri hun mond etc.

Ook ik even wat getracht erover te zeggen via Sukanya maar die begreep al amper waar ik me druk over maakte dus wie dan wel ??????

gr driver

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Rene » zaterdag 26 maart 2011, 11:44

driver schreef:De kids lopend met kleine stukjes asbest in hun handjes en ongetwijfeld de kleine vingertjes weer ri hun mond etc.
Het grootste gevaar zijn de vezels die in de longen terecht komen. Minder gevaarlijk is het inslikken. De tijd tussen de 'besmetting' en het zich openbaren van een aandoening is over het algemeen vrij lang, meestal vele jaren. De meestvoorkomende klachten zijn longklachten cq longkanker.
Kinderen hebben de langste weg te gaan dus absoluut uit de buurt houden.
De minder voorkomende blauwe asbestvezel is (een van de)de gevaarlijksten. Meestal gebruikt in pakkingen. (In mijn werksituatie was dat in vliegtuigonderdelen).

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door marinusmali » zaterdag 26 maart 2011, 12:02

Met andere woorden Mart, alle dakpannen van de in Thailand zijn gemaakt van het witte asbest die een kleurtje hebben gekregen? :evil: :evil: :evil: :evil:
Evenzo de tuinhekken???? :evil: :evil: :evil: :evil
Evenzo de plafonds???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben
Expat
Expat

#8 Bericht door Ben » zaterdag 26 maart 2011, 13:45

Dakpannen zijn gemaakt van Beton die bevatten geen asbest vezels.
De tuinhekken veelal vervaardigd van Shera ,Conwood, Mahafhant
die bevatten ook geen asbest .maar papier pulp en andere aditieven .

Bij velen een onbekend fenomeen is Resperabel kwartsstof wat in principe gevaarlijker is dan asbest .
Resperabel kwartsstof komt vrij bij het slijpen van keramische tegels beton ed .
in het opwaaiende zand van de straat zit ook resperabel kwarts stof , en is in vele delen van Thailand in de lucht aanwezig .

Mart
Erelid
Erelid

#9 Bericht door Mart » zondag 27 maart 2011, 15:01

marinusmali schreef:Met andere woorden Mart, alle dakpannen van de in Thailand zijn gemaakt van het witte asbest die een kleurtje hebben gekregen? :evil: :evil: :evil: :evil:
Evenzo de tuinhekken???? :evil: :evil: :evil: :evil
Evenzo de plafonds???
Ik heb niets gesuggereerd.

Wel schreef ik: " Helaas, maar wij kunnen dat veranderen." :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

ranger
komt net kijken
komt net kijken

#10 Bericht door ranger » vrijdag 06 mei 2011, 02:11

zolang er geen probleem is, is er geen probleem en mocht er dan toch nog een probleem zijn, dan zien we mogen wel weer, immers het is je lot dan is het zo.
when will I understand diesel?

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”