romantische liefde in Azie

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: romantische liefde in Azie

#16 Bericht door Harm » zaterdag 23 april 2011, 14:35

Jim schreef:NL: schatje, scheetje, pop, moppie, poepie, lief, duifje, lieveling, snoepie, schattebout, snoes, honnepon...

TH: tirak of als vertaling het gehate darLING.

dat zegt toch al een hoop over het verschil in romantiek ;) 8-)

ach zolang het maar geen darKling wordt, toch?
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

jumbo
Expat
Expat

#17 Bericht door jumbo » maandag 25 april 2011, 03:08

Laat ik het nog eens proberen uit te leggen;
We verwachten wellicht romantiek en liefde omdat we denken dat de dames van ons houden.
Er is geen romantiek of liefde in je relatie? Conclusie???
Correct...
Welcome to the real world....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid

#18 Bericht door Mart » maandag 25 april 2011, 05:30

Wat heet 'liefde' ?? Liefde is wel zo subjectief , dat iedereen dat op zijn eigen manier kan invullen ...

De Thai zijn wel zo practies , dat zorgen voor elkaar op de 1e plaats komt, op een prettige manier met elkaar omgaan , hoort daar ook bij.. , eerlijkheid, wederzijds respect en betrouwbaarheid zijn de poten waarop een relatie gestoeld is

Thaise vrouwen zijn super geëmancipeerd, daar kan geen enkele westerse feministe aan tippen.. geen enkele Thaise vrouw zal iets tegen haar zin doen... en zij imiteren ook geen mannelijk gedrag..

Elke relatie is een handeltje , de ene partner heeft geld en de ander heeft weer wat anders te bieden..als dat niet zo is , is er ook geen relatie..
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door trompetter » maandag 25 april 2011, 05:38

jumbo schreef:Laat ik het nog eens proberen uit te leggen;
We verwachten wellicht romantiek en liefde omdat we denken dat de dames van ons houden.
Correct...
Jezusmina Jumbo!

Als ik er zo over dacht zou ik serieus overwegen mezelf op te knopen ...

Kom op kerel, je helpt jezelf er niet mee te veronderstellen dat iedereen
zich in jouw situatie bevindt.

Je zult bij jezelf te rade moeten gaan.

Sterkte!

met vriendelijke groet
en T-geschal

jumbo
Expat
Expat

#20 Bericht door jumbo » maandag 25 april 2011, 07:11

trompetter schreef:
Correct...
Jezusmina Jumbo!

Als ik er zo over dacht zou ik serieus overwegen mezelf op te knopen ...

Kom op kerel, je helpt jezelf er niet mee te veronderstellen dat iedereen
zich in jouw situatie bevindt.

Je zult bij jezelf te rade moeten gaan.

Sterkte!

met vriendelijke groet
en T-geschal
Ik had het woordje 'je' dus moeten verdikken en vergroten in cursief lettertype en
onderstrepen??? :lol: :lol:

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Harm » maandag 25 april 2011, 08:25

De Thai zijn wel zo practies , dat zorgen voor elkaar op de 1e plaats komt, op een prettige manier met elkaar omgaan , hoort daar ook bij.. , eerlijkheid, wederzijds respect en betrouwbaarheid zijn de poten waarop een relatie gestoeld is

Unquote

Thai(se vrouwen) zijn ontzettend practisch zolang er maar wordt gezorgd voor een inkomen.
Dat zorgen voor elkaar op de 1e plaats heeft 1) te maken met voorstaande en 2) naar de fam. toe omdat ze daarop terug kunnen vallen daar er geen soc. vangnet is in LOS
Op een prettige manier met elkaar omgaan? Mijn vriendin werkt een paar uurtjes per dag in een massage salon in NL, stomweg omdat ze geen ander werk kan krijgen in NL ook al heeft ze haar batchelor van de universiteit + de diploma's om voor de klas engels te doceren. Die massage salon waar alleen thaise dames werken ( zo'n 12 stuks) kun je beter vergelijken met een slangenkuil zoveel wordt er onderling gekonkeld, bedrogen en besodemieterd.
Eerlijkheid is zolang het niet nodig is om te liegen, er wordt net zomakkelijk gelogen met een staalharde ""lach"" op het gezicht omdat het beter uitkomt of om gezichtverlies te voorkomen, nog zo'n klassieker is het alles omvattende woordje ""Luum""
Wederzijds respect ja zolang het practische maar niet in het geding komt

Betrouwbaarheid,bij de Thai in het algemeen heb ik nog niet meegemaakt, denk alleen maar even aan het woordje garantie. Zelfs bij een nw auto kopen is die betrouwbaarheid ver te zoeken. Waar zou toch die zin ""garantie tot de deur"" vandaan komen, zou zomaar zijn oorsprong in LOS kunnen hebben.

Betrouwbaarheid, denk ook nog even over mijn eerdere posting over een stel bouwvakkers die gaat zitten zodra de opdrachtgever zijn hielen heeft gelicht en dat hoeft geen falang te zijn maar kan net zo goed een Thai zijn.
Wat te denken van wat mijn Thaise buurman is overkomen. Die laat net als ik een huis bouwen maar is er niet continu bij. Niet alleen gaan zijn werkzaamheden een stuk langzamer maar wordt het ijzer weer van de werf meegenomen zonder dat er ijzer in zijn betonnen fundatie zit. En is er een fundatie vloer gestort zonder afdekkende plastic eronder om snel weglopen van het water te voorkomen of ijzeren matten in de vloer te verwerken.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Jim » maandag 25 april 2011, 11:09

Correct...
het is niet dat de romantiek er niet is, 't is alleen andere romantiek.
het krijgen van heeeeeel veeeeel kado'tjes (no pun intended :D) in thailand wordt hetzelfde gewaardeerd als een luxe diner, rozenblaadjes op het bed e.d. in nederland.

het geven van koosnaampjes is te goedkoop en daarom is er alleen het woordje... tirak.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door marinusmali » maandag 25 april 2011, 11:57

Romantische liefde kan je bij je partner activeren door dit tegen haar te zeggen, hoewel dit niet nodig is, want we zijn nog altijd romantisch verliefd op elkaar en zeer gelukkig, zij van haar kant en ik van mijn kant....
Maar wat wil je met een plaatje van zo'n lieve vrouw

Afbeelding

Ik denk niet snel
ik denk niet gauw
maar als ik denk
denk ik aan jou, (Maem)

Love me now or Love me never,
If you love me, Love me forever!

You are my sweetheart day by day
and i hope that you'll never go away
Just stay wiht me all
my life intul the dead
has been arrived.

pak mijn hand en kijk in mijn ogen.
zie je dat dan niet je bent de vrouw van mijn dromen.
en als een wens ben je uitgekomen.
en je ben in mijn hart gaan wonen.
wil je me nog 1 ding beloven?
laat me nog lang in mijn dromen geloven.

Zoals Maem dit ervaren heeft...

Als je sprookjes leest in boeken,
Komt er steeds een prins voorbij.
Maar hoelang ik ook bleef zoeken,
Er kwam nooit een prins voor mij.
Ik had de moed al opgegeven.
Ik dacht niet dat het nog kon.
Maar toen kwam jij in mijn leven (Mali)
En mijn sprookje dat begon!

Wie bang is voor de liefde,
Zich wapent tegen pijn,
Wie vlucht voor wat hij lief heeft,
Zal nooit gelukkig zijn!

Mart
Erelid
Erelid

#24 Bericht door Mart » maandag 25 april 2011, 12:08

marinusmali schreef: wil je me nog 1 ding beloven?
laat me nog lang in mijn dromen geloven.
Dromen zijn bedrog :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jumbo
Expat
Expat

#25 Bericht door jumbo » dinsdag 26 april 2011, 02:27

future expat harm schreef:Quote

Unquote

Thai(se vrouwen) zijn ontzettend practisch zolang er maar wordt gezorgd voor een inkomen.
Dat zorgen voor elkaar op de 1e plaats heeft 1) te maken met voorstaande en 2) naar de fam. toe omdat ze daarop terug kunnen vallen daar er geen soc. vangnet is in LOS
Op een prettige manier met elkaar omgaan? Mijn vriendin werkt een paar uurtjes per dag in een massage salon in NL, stomweg omdat ze geen ander werk kan krijgen in NL ook al heeft ze haar batchelor van de universiteit + de diploma's om voor de klas engels te doceren. Die massage salon waar alleen thaise dames werken ( zo'n 12 stuks) kun je beter vergelijken met een slangenkuil zoveel wordt er onderling gekonkeld, bedrogen en besodemieterd.
Eerlijkheid is zolang het niet nodig is om te liegen, er wordt net zomakkelijk gelogen met een staalharde ""lach"" op het gezicht omdat het beter uitkomt of om gezichtverlies te voorkomen, nog zo'n klassieker is het alles omvattende woordje ""Luum""
Wederzijds respect ja zolang het practische maar niet in het geding komt

Betrouwbaarheid,bij de Thai in het algemeen heb ik nog niet meegemaakt, denk alleen maar even aan het woordje garantie. Zelfs bij een nw auto kopen is die betrouwbaarheid ver te zoeken. Waar zou toch die zin ""garantie tot de deur"" vandaan komen, zou zomaar zijn oorsprong in LOS kunnen hebben.

Betrouwbaarheid, denk ook nog even over mijn eerdere posting over een stel bouwvakkers die gaat zitten zodra de opdrachtgever zijn hielen heeft gelicht en dat hoeft geen falang te zijn maar kan net zo goed een Thai zijn.
Wat te denken van wat mijn Thaise buurman is overkomen. Die laat net als ik een huis bouwen maar is er niet continu bij. Niet alleen gaan zijn werkzaamheden een stuk langzamer maar wordt het ijzer weer van de werf meegenomen zonder dat er ijzer in zijn betonnen fundatie zit. En is er een fundatie vloer gestort zonder afdekkende plastic eronder om snel weglopen van het water te voorkomen of ijzeren matten in de vloer te verwerken.
Harm. money is the root of all problems, dus ik vind je strekking dat Thaise vrouwen practisch zijn zolang er maar gezorgd wordt voor een inkomen wat te smal, ik denk dat het geldt voor alle vrouwen. Wat de achterliggende reden zijn daarvoor is dan weer jouw mening, wellicht opgedaan uit ervaring, maar dekt de lading niet...

Net zoals het naar jouw mening ontbrekende sociale vangnet, dat is er wel alleen je moet dan wel werken en daar lijken er nogal wat te lui voor of niet intelligent genoeg of de mogelijkheden (locatie,opleiding, eerdere 'werk' ervaringen) niet toereikend.
Ik heb het al eens eerder aangegeven, maar (uitzonderingen daargelaten) er zijn weinig tot geen Thaise partners van in Thailand wonende farang die werken..... daaraan wijdt ik dus gemakshalve maar je onkennis aangaande het sociale vangnet.... Ziektewet, aow, wao en overlijden zijn hierin minmaal (premie afhankelijk en uiteraard wil niemand premieheffingen betalen) gedekt.
Laatst gewijzigd door jumbo op dinsdag 26 april 2011, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Jeanette » dinsdag 26 april 2011, 07:50

Wat ik hoor en lees over het platteland van Thailand doet me vaak denken aan het platteland van Nederland van voor de oorlog. Mijn vaders moeder overleed bij zijn geboorte en mijn moeders moeder toen ze 6 was. Beide grootvaders zijn zo'n beetje gedwongen te hertrouwen met een weduwe door kerk en samenleving. Wie had er toen ooit gehoord van romantische liefde? De noodzaak om 'door' te gaan zat toen ook bij ons in de genen en scheiden kon eigenlijk alleen als je lichamelijke wreedheid ondervond.

In deze tijd van vliegreizen, TV en internet is er toch nog best wel sociale controle en om nou te voorkomen dat iemand zich constant voelt te moeten verantwoorden hebben jonge mensen soms alleen maar de keuze 'twee aparte levens' te gaan lijden of je maakt het mooier dan het is.

Maar na meer dan 40 jaar samen is juist het foutjes zien bij je partner zo geruststellend, je hoeft zelf ook geen schijn van ideaalheid [|( op te houden. En romantische grapjes zijn soms gewoon leuk.

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#27 Bericht door marinusmali » woensdag 27 april 2011, 10:00

Oke Maem werkt niet en behoeft ook niet te werken van mij, maar ze is altijd druk met het huishouden, wat al een dagtaak is, wat de huisvrouwen van dit forum toch wel zullen kunnen bevestigen...

Maar terug naar dit topic....

Is het niet romantisch, als je vrouwtje, zich lekker tegen je aandrukt als je slapen gaat en dan in je armen in slaap valt???? :D :D (het hoeft niet altijd s.. te zijn... :P :P )

Is het niet romantisch als ze in de ochtend opstaat en zingend door het huis gaat? [$) [$)

Je "Dingda" noemt en geen darling? :) :) :)

Is het niet romantisch als ze je stralend aan kijkt en het geluk in haar ogen te lezen valt? :idea: :idea:

Ik was met een paar forum leden aan het eten in Udon Thani en terwijl Norman haar nog nooit in het echt had gezien, zei hij:"Het is wel een lieve vrouw zeg, ja ze heeft lieve ogen!!!"

Kijk dat was een compliment, wat ik al lang op dit forum duidelijk heb proberen te maken...

Van zo'n vrouw hou je vanzelf sprekend.....
Ja romantische liefde in Azië is beslist mogelijk!!

ps Jeanette, natuurlijk ben ik jaloers op jou dat je bijna 40 jaar samen bent, maar soms neemt het leven een heel vreemde en onverwachte wending.....

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Jim » woensdag 27 april 2011, 13:39

marinusmali schreef: Je "Dingda" noemt en geen darling? :) :) :)
plew wah araai, dingda?

ik ken wel mengda en da's geen kompliment ;)

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#29 Bericht door marinusmali » woensdag 27 april 2011, 14:13

plew wah araai, dingda?

dar ling (ling da of zoals zij uitspreekt dingda...)

Origineel he :lol: :lol: :lol: :lol:

Romantisch he :lol: :lol: :lol:

Dus niets gelijkend op darling of tirak (lek lek)

Ach het is toch zo'n lekker schatje van me :lol: :lol: :lol: :lol:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Jim » woensdag 27 april 2011, 14:23

ok, jammer.
ik dacht even dat ik ongelijk had en er idd meer dan 1 koosnaam bestond in thailand ;)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”