Sin sod

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

Re: Sin sod

#91 Bericht door greenthaiway » dinsdag 19 april 2011, 16:24

jumbo schreef:
Ervee71 schreef:
Zeer herkenbare situatie.
Alleen mijn Thais staat nog in de kinderschoentjes, dus dat versta ik niet. Ook het door u geschreven Thais niet.
Voor mij ook, en dat niet eens in een dorp in de Isan, dus ik koop whisky, drink met ze mee en iedereen is tevree... :lol: :lol:
:mrgreen: :mrgreen: 8-)

jumbo
Expat
Expat

#92 Bericht door jumbo » woensdag 20 april 2011, 02:22

Borowolf schreef:
In Thailand we call this corruption but in Holland they call it goverment"
Leuk bedacht! :mrgreen: :mrgreen:
Toch lopen de belastingschijven in TH en NL niet veel uiteen, je betaalt meer in NL dat wel, maar je hebt veel meer aftrekmogelijkheden (of had :P )...
Alleen er zijn weinig Thai die indien ze boven de 1.000.000 thb per jaar verdienen dit mee zullen delen aan hun kennissen, familie of zelfs vrouw.
Gros van de Thaise managers hier heeft 2 bankrekeningen waar het salaris op gesplitst wordt :shock:

Dus het jezelf zo bloot geven is ook niet gebruikelijk in Thailand indien er wat meer verdiend wordt.

Denk (maar meer ook niet) dat daarom de Mia Noi wat gemakkelijker wordt geaccepteerd, de vrouw heeft er geen idee van dat hij via een andere rekening zijn pleziertjes financiert...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#93 Bericht door Ervee71 » woensdag 20 april 2011, 08:11

heisa schreef:
Als je een goede relatie hebt met je vriendin dan kan je haar ook alles laten zien wat jouw inkomen is en wat jouw kosten (vaste lasten) zijn. Zodat zij inziet dat falangs ook hard moeten werken en er geen bakken met geld over zijn voor haar familie. Bij mijn vriendin heb ik precies hetzelfde gedaan en zij schrok van de vele belasting die wij in Nederland moeten betalen aan de overheid. Haar woorden waren: " In Thailand we call this corruption but in Holland they call it goverment"... ;-)

Dat heb ik haar de 1ste keer, dat zij 3 maanden naar Nederland kwam, ook laten zien. Ze is zelfs nog een 2de keer 3 maanden geweest en is er nu voor de 3de keer, maar nu via mvv en verblijfsvergunning.
GETROUWD OP 24-08-2011

jumbo
Expat
Expat

#94 Bericht door jumbo » woensdag 20 april 2011, 08:32

Mijn vrouw heeft me nog nooit gevraagd hoeveel ik verdien, lijkt me ook niet zo belangrijk.

Van der Meer
kenner
kenner

#95 Bericht door Van der Meer » woensdag 20 april 2011, 08:42

Het beeld van de farang als ATM machine is onstaan door farangs die het hun vrouw en schoonfamilie in alles naar de zin hebben gemaakt. Grote huizen, brommers autos enz.
Bent u niet zo kwistig en/of vermogend dan voldoet u niet aan de verwachtingen van het ongeletterde dorpsgepeupel. Dan bent u kie nok (vogelstront) kieneo (gierig) Zelf hebben ze niks te makken en zijn dus eigenlijk ook vogelstront Als ik daar zou gaan wonen zou ik dus beschouwd worden als vogelstront omdat er geen bakstenen huis met carport en terreinwagen is gekocht.
Ik bedank hiervoor.
Volgende keer laad ik de Toyota laadbak van mijn schoonzus vol Lao Khao en voer het dorp dronken.
Dan ben ik misschien eventjes geen vogelstront meer.
Overigens ben ik onder de indruk van uw aller belezenheid.
Als ik daar farangs ontmoet zijn het meestal domkoppen.
Waar verstopt u zich?

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#96 Bericht door Gijs-CNX » woensdag 20 april 2011, 09:01

[|) [|) [|)
Laatst gewijzigd door Gijs-CNX op maandag 16 mei 2011, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja.... het is genoeg geweest.

Mart
Erelid
Erelid

#97 Bericht door Mart » woensdag 20 april 2011, 10:13

Van der Meer schreef: Waar verstopt u zich?
Mijn schoonouders wonen nog steeds in het oude traditionele Thaise huis. Er is geen carport en geen terreinwagen, zelfs geen auto.
In dat huis is er wel een tegelvloer en een normale badkamer gekomen. Ook een eenvoudige wasmachine. Jarenlang hebben ze tussen de sneeuwbuien zitten kijken naar Thaise soap, omdat die op prime time wordt uitgezonden. Dus een nieuwe TV en een True schotel. Nu zien ze iets meer en begrijpen ook dat er meer is dan alleen soap.
Zolang U van mening bent dat de dorpsbewoners ‘’ ongeletterde dorpsgepeupel ‘’ is, bent U nog steeds niet toe om ergens in een dorp te gaan wonen. Waarschijnlijk zal het wonen in een grote stad ook een stap te ver zijn.
Ik neem aan dat de gedachte, zoals kie nok en kieneo alleen in Uw hoofd spelen, om vervolgens de kans te hebben om zich niet aan te passen.

Ik woon nu 3 jaar om een dorp, ben hier de enige farang en ben gewoon “” dorpsgenoot”” die zeer regelmatig wordt uitgenodigd voor een feestje, maar ik ga ook de familie van een overledene condoleren, ja zelfs kunt U mij dan vinden in de tempel tijdens een crematie.

Ik verstop me dus niet.

O ja, …… ik woon wel in een groot stenen huis, er staat een carport en een auto, er zijn diverse brommers en shoppers, geen muur om het terrein en ….. iedereen is welkom.
Maar ik bezit niets meer, alles staat op naam van vrouw en zoon.
Ik hoop tot het einde der dagen hier te mogen leven.

Enne……. Ik ontmoet hier regelmatig farangs, dat zijn geen domkoppen, want ze weten ons te vinden, soms komen ze van ca 1000 km ver weg.

En ik …… reis soms 12 uur om andere farangs te ontmoeten.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jumbo
Expat
Expat

#98 Bericht door jumbo » donderdag 21 april 2011, 03:09

Gijs-CNX schreef:Denk dat het beeld van de falang wel anders wordt als je meisje een periode van een maand of langer in NL doorbrengt en de boodschappen moet doen.

Geweldig om die snoetjes te zien en ze te zien rekenen hoeveel het in Bht kost.
Beetje afhankelijk van je verbruiks- en bestedingspatroon. Ik geef in Thailand aan mijn boodschappen wekelijks het gemiddelde maandsalaris in Thailand uit.... ik denk dat het vergelijkbaar is met NL. Er zitten dan ook vele luxe farang artikelen in mijn karretje die
voor 90% voor mijzelf bestemd zijn...waaronder wijnen etc...

Van der Meer
kenner
kenner

#99 Bericht door Van der Meer » donderdag 21 april 2011, 08:07

Mart schreef:
Van der Meer schreef: Waar verstopt u zich?
Mijn schoonouders wonen nog steeds in het oude traditionele Thaise huis. Er is geen carport en geen terreinwagen, zelfs geen auto.
In dat huis is er wel een tegelvloer en een normale badkamer gekomen. Ook een eenvoudige wasmachine. Jarenlang hebben ze tussen de sneeuwbuien zitten kijken naar Thaise soap, omdat die op prime time wordt uitgezonden. Dus een nieuwe TV en een True schotel. Nu zien ze iets meer en begrijpen ook dat er meer is dan alleen soap.
Zolang U van mening bent dat de dorpsbewoners ‘’ ongeletterde dorpsgepeupel ‘’ is, bent U nog steeds niet toe om ergens in een dorp te gaan wonen. Waarschijnlijk zal het wonen in een grote stad ook een stap te ver zijn.
Ik neem aan dat de gedachte, zoals kie nok en kieneo alleen in Uw hoofd spelen, om vervolgens de kans te hebben om zich niet aan te passen.

Ik woon nu 3 jaar om een dorp, ben hier de enige farang en ben gewoon “” dorpsgenoot”” die zeer regelmatig wordt uitgenodigd voor een feestje, maar ik ga ook de familie van een overledene condoleren, ja zelfs kunt U mij dan vinden in de tempel tijdens een crematie.

Ik verstop me dus niet.

O ja, …… ik woon wel in een groot stenen huis, er staat een carport en een auto, er zijn diverse brommers en shoppers, geen muur om het terrein en ….. iedereen is welkom.
Maar ik bezit niets meer, alles staat op naam van vrouw en zoon.
Ik hoop tot het einde der dagen hier te mogen leven.

Enne……. Ik ontmoet hier regelmatig farangs, dat zijn geen domkoppen, want ze weten ons te vinden, soms komen ze van ca 1000 km ver weg.

En ik …… reis soms 12 uur om andere farangs te ontmoeten.
Het "verstoppen" heeft betrekking op de belezenen onder de farangs die ik graag eens zou ontmoeten. Goethe, shakespeare toe maar! Goethe schreef ook: Als ik alle momenten van waarlijk geluk in mijn leven optel kom ik op een totaal van enkele minuten! Waarschijnlijk zou hij beter af geweest zijn in een dorp in de Isaan met een jonge Thaise.

Ik woon in Amsterdam, toch een redelijk grote stad, groot cultureel aanbod. Boekwinkels, klassieke concerten Iets waar ik in zon gehucht in de Isaan naar snak.
Binnen 2 dagen verveel ik mij daar stierlijk. In Bangkok zou ik het wel redden denk ik.
Ben helaas niet voor boer in de wieg gelegd.

Maar goed, ieder zijn voorkeur. Valt niet over te twisten.

Overigens sprak ik enkele jaren in die kontreien ook een vrouw die zei dat ze zich schaamde met de bus te gaan! Ik zat met haar in de bus en we kwamen in gesprek.

Mijn dochter is met een farang getrouwd en hij heeft nog steeds geen auto voor ons gekocht.
Ik schaam mij nu in mijn eigen dorp Sia Naa dus gezichtsverlies!
Wat moest ik hier nu op antwoorden? Heb dan ook maar gezwegen

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#100 Bericht door Ervee71 » donderdag 21 april 2011, 08:48

Van der Meer schreef:
Het "verstoppen" heeft betrekking op de belezenen onder de farangs die ik graag eens zou ontmoeten. Goethe, shakespeare toe maar! Goethe schreef ook: Als ik alle momenten van waarlijk geluk in mijn leven optel kom ik op een totaal van enkele minuten! Waarschijnlijk zou hij beter af geweest zijn in een dorp in de Isaan met een jonge Thaise.

Dat is nog een erfenis uit mijn studie jaren.
Heb ooit een werkstuk gemaakt, over spreuken en citaten.
Was overigens geen hoog cijfer dat ik er voor kreeg...hihi, maar er zijn er toch een aantal blijven hangen.

Ik zelf woon in een klein boerendorp, op de grens met België. Terwijl mijn vriendin uit een stad (Nakhon Ratchasima) komt.
Als de tijd er voor is en wij ons in Thailand kunnen gaan vestigen, verkiezen wij beiden het dorpsleven boven het stadsleven.
Ik ben afgelopen vakantie in Bangkok geweest, maar zou daar dus niet kunnen aarden.
GETROUWD OP 24-08-2011

Mart
Erelid
Erelid

#101 Bericht door Mart » donderdag 21 april 2011, 08:53

Van der Meer schreef: "" de farangs die ik graag eens zou ontmoeten.""
Lijkt me een goed idee. U bent van harte welkom.

Een warme groet uit de Isaan / Thailand
Mona en Mart Vermaat.
Hier wonen wij
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 8&t=h&z=15

Van der Meer
kenner
kenner

#102 Bericht door Van der Meer » donderdag 09 juni 2011, 17:02

Mart schreef:
Van der Meer schreef: "" de farangs die ik graag eens zou ontmoeten.""
Lijkt me een goed idee. U bent van harte welkom.

Een warme groet uit de Isaan / Thailand
Mona en Mart Vermaat.
Hier wonen wij
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 8&t=h&z=15
Mijn excuses voor mijn wat late reactie. Ik heb mij destijds maar even teruggetrokken omdat ik weer aardig aan het provoceren was. Kan het niet laten. Keek hier toevallig maar weer eens. Begin volgend jaar moet het maar weer eens. Vrouw heeft heimwee en ik houd niet van sneeuw. Gelukkig heeft mijn schoonfamilie 2 autos. Heb ik niet betaald. Dus we komen langs! Een ding heb ik toch gemeen met veel expats. Ik drink. Dus u kunt zich nog eens bedenken!

Mart
Erelid
Erelid

#103 Bericht door Mart » donderdag 09 juni 2011, 18:00

Van der Meer schreef: Dus we komen langs! Een ding heb ik toch gemeen met veel expats. Ik drink. Dus u kunt zich nog eens bedenken!
Als U langs rijdt, komt U bij een tempel. Verder rijden is onmogelijk. Op het terrein van de tempel kunt U makkelijk "keren"en dan komt U weer langs. :lol:
Dus U mag ook stoppen, dwz op bezoek komen.

Gratis B&B :?

Ik behoef me niet te bedenken, want enige forum vrienden weten dat ik ook drink - met mate en met maten :?

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring

#104 Bericht door luc.cc » vrijdag 10 juni 2011, 02:43

[quote="
Onze salarissen zijn in Thaise ogen vaak exorbitant.
Maar praat over je kosten eens in Bahtjes, dan schrikken ze zich ook het apezuur.[/quote]

Inderdaad dat ze schrikken. Toen wij aan haar ouders kenbaar maakten dat we gingen trouwen en dat zijn dochter een tijd naar Belgie
zou komen, vroeg poh op de man af : "Wat verdien je in belgie?"
Mijn vrouw tolkte en zei het bedrag.( Ik werkte toen nog , had een zeer goed inkomen en weekendtoelage)
De brave man moest gaan zitten, en zei dat ik superrijk was.
Ik zei: Héla, wacht even.
Toen vertelde ik over de meerdere belastingen die we moeten betalen, prijzen van sigaretten, drank, voeding, milieulasten, benzineprijzen, ...
Toen noemde ik het bedrag dat er overbleef op het einde van de maand (genoemd in baht), wat nog veel was.(in hun ogen)
Ik vertelde ook dat een vlucht om en bij de 35.000 à 40.000 baht kost x 2. dus 80.000 baht (8 maandinkomens voor ne thai)
Dat ik ervoor moest sparen.
Hij had toen een heel ander inzicht over de "rijke farang", en hij gaf de zegen
Wi zijn in die periode dan in een plaatselijke tempel getrouwd, met nog een 20 tal andere koppels.
Er is nooit achter een sinsod gevraagd geweest, mijn vrouw zei dat haar eerste man sinsod betaald had, en dat ik dit niet hoefde te doen.
s Avonds een gezellig etentje in een restaurant i de buurt van ouderlijke woning, 9000 baht, 17 genodigden.
Zolang we nog in belgie woonden, en mijn werkinkomen had, heb ik of mijn vrouw (werkte ook toen) een bedrag over gemaakt, varieerde tussen de 150 en 200 euro.
Nu ik moet rondkomen met pensioen ( ambtenarenpensioen belgie, mooi bedrag).Is de sponsoring gestopt.
IK help wel nog met materiele zaken (verbouwingen)
Trouwens naar ik hoor hebben ze wat geld op een rekening staan en doen nog aan viskwekerij.
Fijn om hier te zijn

jumbo
Expat
Expat

#105 Bericht door jumbo » vrijdag 10 juni 2011, 04:01

Zorgen voor de ouders en sin sod zijn twee verschillende dingen. Beiden echter zijn een cultureel goed. Het is beslist niet alleen iets voor de farang in het leven geroepen.
Rijkere Thai betalen vele malen wat wij hoeven te betalen.....zonder teveel morren.

Nog niet zo vreselijk lang geleden deden we in NL hetzelfde. Door mijn indische bloed weet ik dat zorgen voor de ouders en sinsod ook daar nog leven.... hoewel je steeds minder hoort over de sin sod.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”