http://www.thaivisa.com/forum/topic/458 ... embarking/
Taxis blockade Phuket cruise passengers
(Is dat nu handig voor het toerisme??)
The luxury cruise liner Silver Spirit at Phuket Deep Sea Port this morning.
Phuket Marine Police chief Phuripat Theerakulpisut makes a point
during today's emergency meeting at the Deep Sea Port.
PHUKET: -- The latest tuk-tuk and taxi blockade at the Phuket Deep Sea Port led to a victory for the drivers, who from today will be given a “50-50 share” of access to disembarking cruise ship passengers.
Vice Governor Nivit Aroonrat, Phuket City Police chief Chote Chitchai and local Marine Police brokered the agreement at about noon today, four hours after the blockade was set up.
Many of the 472 passengers aboard the Silver Spirit cruise liner had planned to take half-day minivan tours of Phuket, returning to the vessel before its scheduled departure at 1pm.
Their Phuket experience will not be a fond one, however, as they were not allowed past the blockade of some 200 angry taxi and tuk-tuk drivers.
The drivers were protesting the fact that local tour agents pick up most of the passengers who disembark from cruise ships at the port, leaving them with no work and no income.
“We have discussed this with the tour agencies and local authorities 10 times already over the past year, but still nothing has been done,” Taweesak Jumpada, a local taxi driver at Ao Makham for the past 12 years, told the Phuket Gazette.
Japanese tour operator Osaki Takumi said, “We had four Japanese guests who have booked a half-day round-trip tour, but now they cannot enjoy that as the ship is scheduled to leave at 1pm.”
The passengers are on a cruise from the Malaysian island of Penang to Columbo in Sri Lanka.
One of the tourists, 50-year-old Brazilian Marlove Araujs, said she and her husband were disappointed that their half-day tour had to be canceled.
“I have been to Phuket once before and I was very much looking forward to having another look around,” she said.
Another tourist, 66-year-old Schettle Roland, of Luxembourg, said, “This is bad. I came here 10 years ago. I didn’t plan to go inland myself, but I am not sure tourists will want to come to Phuket if they are greeted like this.”
One of the taxi drivers who helped reach the agreement, 50-year-old Narin Kebsup, said he was part of a 160-member collective of local taxi and tuk-tuk drivers.
Drivers wait all day for fares at the port, only to find that their time has been wasted when tour operators send their own vehicles to collect passengers, said the 20-year veteran driver.
As part of the agreement worked out today, tour operators will now have to inform the taxi and tuk-tuk co-op when they plan to use their own vehicles, he said.
The latest blockade was aimed at the management of the Sea Tour travel agency, but the Ao Panwa taxi co-op has shown in the past they are ready to take on all comers when they feel their interests are at stake.
In June last year a similar blockade was staged to stop US Navy seamen from taking buses paid for by the US military to points in Patong.
It was later reported that US military personnel had been the subject of at least three similar blockades, yet US Embassy staff downplayed the incidents and continued to insist Phuket was a preferred port-of-call for off-duty servicemen.
Taxis blockade Phuket cruise passengers
Moderator: Loempia
- marinusmali
- Standaard Lid
- Berichten: 554
- Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Taxis blockade Phuket cruise passengers
Het bekende probleem. Maar ieder heeft het recht zijn eigen vervoer te kiezen en als de taxi's dan geen boterham hebben dan zijn er dus teveel taxi's..... En taxi's op P hebben de naam te duur te zijn.
Die protesten hebben we hier ook gehad toen de busdienst Udon-brug-Laos er kwam. Die klub wilde ook een busdienst hotels-brug-Laos organiseren. Dat ging mooi niet door; de hotels mogen wel met hun eigen busje eigen gasten wegbrengen. Geen oppikservice. Ook NK heeft teveel tuktuk's maar weer geen taxiservice. Er zijn een paar prive-busdiensten naar Udon en enkele cafe's hebben farang die die servive wel willen verlenen aan gasten. Maar niet binnen NK. Daarvoor moet je echt in zo'n driewieler stappen. De prijzen daarvoor zijn wel vastgelegd door de overheid.
Die protesten hebben we hier ook gehad toen de busdienst Udon-brug-Laos er kwam. Die klub wilde ook een busdienst hotels-brug-Laos organiseren. Dat ging mooi niet door; de hotels mogen wel met hun eigen busje eigen gasten wegbrengen. Geen oppikservice. Ook NK heeft teveel tuktuk's maar weer geen taxiservice. Er zijn een paar prive-busdiensten naar Udon en enkele cafe's hebben farang die die servive wel willen verlenen aan gasten. Maar niet binnen NK. Daarvoor moet je echt in zo'n driewieler stappen. De prijzen daarvoor zijn wel vastgelegd door de overheid.
-
- Standaard Lid
- Berichten: 749
- Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06
Re: Taxis blockade Phuket cruise passengers
Taxi chauffeurs zijn wereldwijd hetzelfde: overal proberen ze om een extra cent te verdienen. In Phuket en Samui wordt je flink afgezet, op het Leidscheplein in Amsterdam slaan ze je dood (okay, da's dan weer een uiterste).
In Bangkok pak ik voor bijna elke bestemming een taxi, tenzij het minder is dan een kilometer.
Ik noem de bestemming, en als de taxi chauffeur ok zegt, stap ik in. De meter wordt nagenoeg altijd zonder discussie aangezet.
Rijdt de chauffeur met jou weg en begint dan te onderhandelen over de prijs, dan mag je zonder te betalen uitstappen. Ik kijk ze altijd aan, glimlach dan en wijs op de meter. "No meter, no money."
Als je met 2 of meer personen bent, dan is de taxi zelfs goedkoper dan het openbaar vervoer.
Tijdens de spits weigert een chauffeur nogal eens om naar een bepaalde bestemming te rijden, zeker als de kans groot is dat je onderweg terecht komt in de file. Kwestie van de volgende taxi aanhouden.
En ze hebben werk genoeg. Hoogstwaarschijnlijk dankzij het vastgestelde tarief van 35 baht voor de eerste kilometer, verder verhoogd met de afstand (of tijd als je langzamer rijdt dan 6km/h).
Maar ja, het is natuurlijk wel werken geblazen. Om 1000 baht te verdienen ben je toch al snel een uur of vier aan het rijden, en dan moet je ook nog de brandstof daarvan betalen. Het is dan toch wel veel makkelijker om de hele dag op je luie krent bij het vliegveld te blijven zitten en te wachten op die ene toerist die je 1500 baht afhandig kan maken voor slechts 1 ritje.
In Bangkok pak ik voor bijna elke bestemming een taxi, tenzij het minder is dan een kilometer.
Ik noem de bestemming, en als de taxi chauffeur ok zegt, stap ik in. De meter wordt nagenoeg altijd zonder discussie aangezet.
Rijdt de chauffeur met jou weg en begint dan te onderhandelen over de prijs, dan mag je zonder te betalen uitstappen. Ik kijk ze altijd aan, glimlach dan en wijs op de meter. "No meter, no money."
Als je met 2 of meer personen bent, dan is de taxi zelfs goedkoper dan het openbaar vervoer.
Tijdens de spits weigert een chauffeur nogal eens om naar een bepaalde bestemming te rijden, zeker als de kans groot is dat je onderweg terecht komt in de file. Kwestie van de volgende taxi aanhouden.
En ze hebben werk genoeg. Hoogstwaarschijnlijk dankzij het vastgestelde tarief van 35 baht voor de eerste kilometer, verder verhoogd met de afstand (of tijd als je langzamer rijdt dan 6km/h).
Maar ja, het is natuurlijk wel werken geblazen. Om 1000 baht te verdienen ben je toch al snel een uur of vier aan het rijden, en dan moet je ook nog de brandstof daarvan betalen. Het is dan toch wel veel makkelijker om de hele dag op je luie krent bij het vliegveld te blijven zitten en te wachten op die ene toerist die je 1500 baht afhandig kan maken voor slechts 1 ritje.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30
Re: Taxis blockade Phuket cruise passengers
wilde dit ook posten-was dus wat te laat
Nou is Phuket bepaald geen BKk of zelfs NKHai. Er is daar dus echt een enorme TaxiMAFFIA-die de prijzen vaststelt-veels te hoog, en die vooral (dat is de kwintessens van Thais zakendoen) een monopolie tracht te handhaven. Er zijn zat mensen di erin trappen en denken-vakantie, toch (ietsepietsie) goejekoper als thuis-dus wat malen we. Vooral Engelsen habben daar last van.
Een taxi huren als sjofeur kost in BKK 600 bt/dag-sommige verhuurders hebben iets als 10 dagen aaneen-dan dag 11 gratis. daarboven komt de fuel-gas dus. MAAR-om aan zo'n (wat veel Thai van elders dus zien als potentiele goudmijn) vergunning te komen moet je wel 1000en zo niet 10.000en baten afschuiven aan-juist-die maffia. En dagelijks nog wat aan de jongens in hun veels te strakke bruine pakkies.
Dus wie is de echte opstrijker van die grijze duizendjes? de krant noemt dat altijd'' someone in high position''. In Pattaya speelt min of meer, maar met wat lagere prijzen hetzelfde met de blauwe pickup songhthaews-die de farang meest bahtbus noemen.
Na die tsunami werd Phuket ook zo geroemd om zijn enorm meelevende tuktuk of taxisjofeurs, die mensen die kompleet verdwaasd ergens in de hoge heuvels zaten en geen weg meer wisten-voor 500 of 1000 batwen wel naar hun -al dan niet nog overeindstaand-HTL wilden terugbrengen.
Nou is Phuket bepaald geen BKk of zelfs NKHai. Er is daar dus echt een enorme TaxiMAFFIA-die de prijzen vaststelt-veels te hoog, en die vooral (dat is de kwintessens van Thais zakendoen) een monopolie tracht te handhaven. Er zijn zat mensen di erin trappen en denken-vakantie, toch (ietsepietsie) goejekoper als thuis-dus wat malen we. Vooral Engelsen habben daar last van.
Een taxi huren als sjofeur kost in BKK 600 bt/dag-sommige verhuurders hebben iets als 10 dagen aaneen-dan dag 11 gratis. daarboven komt de fuel-gas dus. MAAR-om aan zo'n (wat veel Thai van elders dus zien als potentiele goudmijn) vergunning te komen moet je wel 1000en zo niet 10.000en baten afschuiven aan-juist-die maffia. En dagelijks nog wat aan de jongens in hun veels te strakke bruine pakkies.
Dus wie is de echte opstrijker van die grijze duizendjes? de krant noemt dat altijd'' someone in high position''. In Pattaya speelt min of meer, maar met wat lagere prijzen hetzelfde met de blauwe pickup songhthaews-die de farang meest bahtbus noemen.
Na die tsunami werd Phuket ook zo geroemd om zijn enorm meelevende tuktuk of taxisjofeurs, die mensen die kompleet verdwaasd ergens in de hoge heuvels zaten en geen weg meer wisten-voor 500 of 1000 batwen wel naar hun -al dan niet nog overeindstaand-HTL wilden terugbrengen.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30
Re: Taxis blockade Phuket cruise passengers
in de METRO=gratis NL krantje, stond dus prompt daarop een mooi artikel, gesponsord door de TAT, die een NIEUWE KIJK OP PHUKET aanprijst en het ongerepte, maar wat afgelegen dorpje Layan aanraadt. Verhalen over misdrijf, sjofele souvenirs, smakeloze bars zouden Phuket een slechte reputatie hebben bezorgd. Lijkent wel Pattaya?