3 weken backpacken in Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
DirkG
komt net kijken
komt net kijken

3 weken backpacken in Thailand

#1 Bericht door DirkG » maandag 11 april 2011, 14:46

Op zich niet een onbekend fenomeen lijkt mij [|)

11 juni staat een ticket geboekt met Fly Emirates van Amsterdam naar Dubai naar BKK (en visa versa naar Amsterdam natuurlijk). Voor twee personen was ik hier een bedrag van ongeveer 1300 euro kwijt. Vond ik persoonlijk meevallen dus dat beloofd wat voor de reis zelf :)
Ik heb expres voor een indirecte vlucht gekozen om zo nog even lekker te kunnen staan. De reis is hierdoor net even wat langer maar goed, dat heb ik wel over voor 2x 6 uur niksen in een vliegtuig. Leuk detail is de Boeing 777-400 en Airbus A380 (ook spannend :))

Enfin. Er is natuurlijk een reisschema ter beschikking al staat niks in beton natuurlijk.
Wel wou ik van te voren vast wat binnenlandse vluchten boeken om eventuele plaatselijke teleurstellingen te voorkomen.

Het zou hier gaan om 3 enkele tickets van Bangkok naar Chiang Mai, van Chiang Mai naar Phuket en van Phuket weer terug naar Bangkok. En zie daar ook meteen het reisschema.
Is het nou verstandig om deze tickets van te voren te boeken? Scheelt dat bijvoorbeeld sterk in de prijs?

Zelfde eigenlijk met de hotels, eigenlijk wil ik vrij weinig vast leggen op de eerste (twee) overnachtingen na in Bangkok (handig voor de jetlag en zo).

Nu is het mij opgevallen dat de periode van mei t/m augustus (?) het laag seizoen betreft in Thailand, leuk.. Lage prijzen! Maar betekend dat ook niet dat een boel accommodaties niet beschikbaar zijn en dat er vrij 'weinig' te doen is? Ook hoorde ik dat er voor het noorden malaria pillen nodig zijn als je fungeert als muskietenmagneet (schuldig!). Klopt dat?

Het reisschema is als volgt;
4 dagen Bangkok (cultuurshock overleven, tempels, shoppen en bootje varen)
~ 1,5 week Chiang Mai / Chiang Rai en omgeving met de zilveren tempel als hoogtepunt
1 week bijkomen op een eiland in de buurt van Phuket (zat te denken aan Koh Phi Phi, misschien leuke alternatieven?)
1 dag Bangkok om terug te reizen.

Waarschijnlijk geen vragen waar nog nooit antwoord op is gegeven waarvoor vast sorry :roll:

Ik heb er in ieder geval vast zin in en kijk uit naar de vakantie met een brede glimlach.

Denise:-)
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: 3 weken backpacken in Thailand

#2 Bericht door Denise:-) » maandag 11 april 2011, 15:11

Hi Dirk,

Het is echt niet nodig om nu alsvast vliegtickets te bestellen, deze kan je ter plaatse kopen en is nooit uitverkocht voor de tijd dat jullie (wij :D ) gaan.. Je hoeft daar ook niet ver voor te zoeken, deze kan je bijna overal kopen, maar meestal ook al bij je guesthouse (regelen ze allemaal voor je!) Als je nu de tickets al koopt, leg je namelijk toch een deel van je vakantie vast, je moet dan perse op die desbetreffende dag vliegen en misschien pas je je reisschema wel aan, omdat je langer of korter wil blijven op plaats van bestemming!

verder zij alle accommodaties gewoon open in het laag seizoen en is er (bijna) net zoveel te doen, als in het hoogseizoen!
Malaria pillen heb ik zelf nooit geslikt (werd ook afgeraden door GGD hier in NL) Mocht je dan toch wat krijgen in Thailand, dan kunnen ze je beter helpen, maar (zover ik weet) komt malaria nog amper voor.. Maak je dan eerder druk om de Dengue mug, die komt vaker voor..

Koh Phi Phi is een leuk eiland (en natuurlijk mooi) maar ik zal daar niet een week verblijven (dan heb ik het wel gezien) Koh Phi Phi is namelijk ook heel goed te doen als dag excursie:-))

En ja.... Al deze vragen zijn al eerder gesteld, maar het is nou eenmaal leuk om lekker met andere te praten over je vakantie naar thailand, zo heb je een beetje 'voorpret'.... Toch :D
Groetjes Denise
Love Thailand !!!

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Duncan » maandag 11 april 2011, 15:16

DirkG schreef:Op zich niet een onbekend fenomeen lijkt mij [|)
Het zou hier gaan om 3 enkele tickets van Bangkok naar Chiang Mai, van Chiang Mai naar Phuket en van Phuket weer terug naar Bangkok. En zie daar ook meteen het reisschema.
Is het nou verstandig om deze tickets van te voren te boeken? Scheelt dat bijvoorbeeld sterk in de prijs?
Ja, als je een paar dagen van tevoren boekt is het 2 tot 3x zo duur...

Malariapillen zijn niet nodig. Als je je voldoende insmeert met Deet en voor je gaat slapen je hotelkamer inspecteert is er wat betreft muggen sowieso niets aan het handje.
Hotels met overlast van muggen hebben overigens op verzoek wel muggenspray voor de gasten aan de balie, maar het is mij pas in 1 hotel ( en een goedkope ) overkomen dat dat nodig was.
De ventilator aan 's nachts houdt over het algemeen muggen wel weg ( afhankelijk van de positie in de kamer ).
Klamboe's heb je sowieso in hotels/guesthouses in de steden ( bij mijn weten ) niet, wij slapen er wel onder maar dat is in het huis van de vrouw in het Noordoosten.

Enfin, goeie reis en veel plezier! 1300 euro voor 2 is een hele nette prijs, en die Airbus A-380, je gaat je ogen uitkijken 8-) .

Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Denise:-) » maandag 11 april 2011, 15:28

Hmmm, dat van die ticketprijzen ben ik niet mee eens... Ik heb al zovaak tickets 2 a 3 dagen van te voren geboekt,
deze waren nooit veel duurder (ik heb het wel over laagseizoen) Misschien is het iets duurder dan als je weken van te voren boekt, maar dan heb je het wel over een paar euro's..
Groetjes Denise
Love Thailand !!!

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Duncan » maandag 11 april 2011, 15:41

Het kan ondertussen anders zijn, maar een jaar of 2/3 terug heb ik tickets met 500 tot 1500 baht zien oplopen, naarmate de vlucht dichterbij kwam.
Ik heb het dan over 4-1 dag voor vertrek.

Maar wat betreft je punt over "er aan vastzitten" heb je helemaal gelijk.

DirkG zou trouwens ook kunnen overwegen met de bus te gaan, zie je meer dan in een vliegtuig, en voor BKK - Chiang Mai pak je gewoon de nachtbus...

Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Denise:-) » maandag 11 april 2011, 15:44

nee Joh de nachttrein, helemaal lachen :D !!
Al neem ik die altijd naar Chiang Mai toe..
Kan je toch nog je benen strekken, lopen (roken :lol: )
En lekker in bedje liggen :mrgreen:
Groetjes Denise
Love Thailand !!!

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door Borowolf » maandag 11 april 2011, 15:45

Maak je dan eerder druk om de Dengue mug, die komt vaker voor..
Dat is zeker waar. Heb alleen begrepen dat daar niets tegen te slikken valt.
Uitzieken is het devies en hopen dat je dan nog leeft.

Afgelopen jaar waren hier trouwens onverwacht veel (voor hier dan dus niet van schrikken) malaria gevallen.
Ik ken alleen Thai die dat overkomen is.
Toch zijn de meeste her er wel over eens dat malaria pillen niet de oplossing zijn.
Als je de symptomen hebt direct naar de dokter. Dan is het goed te behandelen tegenwoordig.

Veel plezier hier.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door baco101 » maandag 11 april 2011, 15:55

Borowolf schreef:
Maak je dan eerder druk om de Dengue mug, die komt vaker voor..
Dat is zeker waar. Heb alleen begrepen dat daar niets tegen te slikken valt.
Uitzieken is het devies en hopen dat je dan nog leeft.
ligt er een beetje aan welk type dengue je hebt als je pech hebt en je hebt het zwaarste type dan is het inderdaad hopen dat je het overleeft.

heb zelf een minder heftig type gehad en dat was al geen pretje en inderdaad is er voor dengue niets te slikken en als je het hebt het enige wat ze kunnnen doen is je paracetamol geven, geen asperine!!! want dat is bloedverdunnend en dat mag je dan absoluut niet, om je koorts te verlagen.

voor de rest is het inderdaad de rit uitzitten
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#9 Bericht door Borowolf » maandag 11 april 2011, 16:37

Het valt me op hoeveel mensen die muggensoort te pakken heeft gehad. Heb je het hier in Thailand opgelopen baco of in een van de buurlanden?
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

DirkG
komt net kijken
komt net kijken

#10 Bericht door DirkG » maandag 11 april 2011, 18:25

Oefs! Nouja, een Dengue mug mag de pret ook niet drukken hoor :mrgreen:
Dank voor de vele (en vooral ook snelle) reacties! Dat maakt het alleen maar leuker dat jullie zo enthousiast is :)

De nachttrein is mij wel bekend, mijn zwager heeft dezelfde trein naar Chiang Mai genomen. Alleen denk, als slechte slaper tijdens vervoer, dat ik er helemaal gebroken uit kom. Wat kost zo'n nachttrein ongeveer?

Bus doe ik liever niet, het beeld wat ik daar bij heb is dat het onveilig is (tijd is geld bij de chauffeurs vaak toch?).

Tickets boeken ga ik niet doen, net nog even met mijn ega over gehad dat je dan inderdaad vast zit aan je reisschema. Stel dat het in Chiang Mai/Rai en omgeving zo leuk is dat we helemaal niet toekomen aan Phuket (mooi excuus om nog een keer te gaan :mrgreen:). Het punt van geen vast reisschema hebben heeft zo wel zijn doorslag gegeven :)

Overigens is de bij-hobby fotograferen.. Er zal vast veel moois zijn voor de gevoelige plaat lijkt me (hint naar flora en fauna)? :mrgreen:

Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Denise:-) » maandag 11 april 2011, 19:47

DirkG schreef:Oefs! Nouja, een Dengue mug mag de pret ook niet drukken hoor :mrgreen:
Dank voor de vele (en vooral ook snelle) reacties! Dat maakt het alleen maar leuker dat jullie zo enthousiast is :)

De nachttrein is mij wel bekend, mijn zwager heeft dezelfde trein naar Chiang Mai genomen. Alleen denk, als slechte slaper tijdens vervoer, dat ik er helemaal gebroken uit kom. Wat kost zo'n nachttrein ongeveer?

Bus doe ik liever niet, het beeld wat ik daar bij heb is dat het onveilig is (tijd is geld bij de chauffeurs vaak toch?).

Tickets boeken ga ik niet doen, net nog even met mijn ega over gehad dat je dan inderdaad vast zit aan je reisschema. Stel dat het in Chiang Mai/Rai en omgeving zo leuk is dat we helemaal niet toekomen aan Phuket (mooi excuus om nog een keer te gaan :mrgreen:). Het punt van geen vast reisschema hebben heeft zo wel zijn doorslag gegeven :)

Overigens is de bij-hobby fotograferen.. Er zal vast veel moois zijn voor de gevoelige plaat lijkt me (hint naar flora en fauna)? :mrgreen:
ticket kost 881 baht, kijk maar even op http://www.seat61.com/Thailand.htm#Bangkok
En ja.. ook ik heb nog nooit echt goed geslapen in de trein, maar oh zo veel lol gehad!! Iedereen is anders, dus als je een goede nacht wilt hebben, niet doen..
maar wil je lol, dan zou ik het wel doen, het is absoluut een hele ervaring en ik zou het niet willen missen als ik daar eenmaal ben.. Vooral met het personeel in de ochtend heel veel lol gehad. in de ochtend beginnen hun pas te feesten en te drinken, dus als jij net je bed uitkomt, dan is het in de 'cafecoupe' groot feest :mrgreen:
Groetjes Denise
Love Thailand !!!

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Nimnuan » maandag 11 april 2011, 21:36

Borowolf schreef:Het valt me op hoeveel mensen die muggensoort te pakken heeft gehad. Heb je het hier in Thailand opgelopen baco of in een van de buurlanden?
Er zijn nog enkele forumleden die er (erg) last van gehad hebben. Je kunt het helaas in heel Thailand oplopen. Ook bv. in Bangkok, niet alleen in de jungle :|
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Akang
Expat
Expat

#13 Bericht door Akang » dinsdag 12 april 2011, 01:45

als je de data voor de vliegtickets al 100% weet nu al online boeken! ALtijd goedkoper dan wachten tot vlak van tevoren...
Even the longest journey starts with the first step...

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#14 Bericht door changgarden » dinsdag 12 april 2011, 04:30

DirkG schreef:Oefs! Nouja, een Dengue mug mag de pret ook niet drukken hoor :mrgreen:

Bus doe ik liever niet, het beeld wat ik daar bij heb is dat het onveilig is (tijd is geld bij de chauffeurs vaak toch?). ....

..... Overigens is de bij-hobby fotograferen.. Er zal vast veel moois zijn voor de gevoelige plaat lijkt me (hint naar flora en fauna)? :mrgreen:
Kodak momenten:
- Doi Tung Royal Villa & Gardens, prachtig aangelegde tuinen met veel exotische bloemen en planten.
- Doi Tung Arboretum, sluit aan op Doi Tung Gardens en is wat ruiger van opzet.
- Witte Tempel; schitterend hoe de zon wordt gereflecteerd in de miljoenen spiegeltjes
- Monkey cave, troep apen heeft bezit genomen van een grottempel tussen Mae Chan en Mae Sai; vooral ook de rotsige natuur nodigt uit tot fotograferen; beklim daartoe wel de trap naar de rotstempel.
- Doi Mae Salong met zijn uitgestrekte theeplantages (Chinese nederzetting; laat je uitnodigen voor een proeverij....)
- 2 uur op de rug van een olifant door de jungle
- hill tribe dorpen verscholen in de bergen - grensgebied Myanmar en Thailand
en meer....

Dit alles is te vinden in de provincie Chiang Rai. Neem dus gerust de tijd als je hierheen komt en boek geen dagtrip Chiang Rai vanuit Chiang Mai, zonde van de tijd. Vanuit Chiang Mai duurt de autorit ca. 3 uur heen en 3 uur terug. Er gaat een goede bus van Greenbus etterlijke keren per dag. Kosten: 189 baht voor A1, 330 baht voor VIP per persoon. Deze bus stopt in Chiang Rai, Mae Chan, Mae Sai/Chiang Khong

Voor wat betreft de bussen:
de interprovinciale bussen (VIP & A1 class) rijden over het algemeen s'nachts met gemiddeld 4 man personeel aan boord; 2 chauffeurs, 1 stewardes en 1 maintenance / bewaking / invaller. Deze rijden op maandsalaris en regelmatige diensten. Er wordt regelmatig gewisseld. Gevaarlijk zijn de minivans die een soort taxidienst rijden, een minivan heeft 1 chauffeur die voor eigen geld rijd; hoe meer mensen vervoerd, hoe meer verdient. Beslist een mindere motivatie om achter het stuur vandaan te kruipen; je hoort verhalen over peppillen e.d. om zich maar wakker te houden.

Wij gaan regelmatig met de VIP nachtbus (24 personen per bus; dus zeer ruime zitplaatsen) naar Bangkok, prima verbinding vanuit Mae Chan. Je stapt in en 11 uur later ben je op je bestemming. Na ca. 5 uur wordt er een stop gehouden van 20/30 minuten waarbij vanuit de busmaatschappij eten wordt geregeld. Kosten van zo'n rit: 600 / 900 baht (afhankelijk van Mij.) per persoon.

---------------
groeten uit het mooie noorden
Astrid
Chang-Garden

DirkG
komt net kijken
komt net kijken

#15 Bericht door DirkG » dinsdag 12 april 2011, 08:16

Oh kijk.. Zo blijkt maar weer dat ongewis altijd een factor speelt! Als ik dit zo lees valt een 'conventionele' bus dus best wel mee.. :)

Dat voorpret meespeelt is wel duidelijk, ik heb er steeds meer zin in!!
Misschien is het handig om Chiang Mai te laten voor wat het is (misschien een nacht of twee daar blijven) en wat meer richting Chiang Rai te gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”