Geld zolang op Thaise bankrekening stallen...

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
TMTI
heeft ervaring
heeft ervaring

Geld zolang op Thaise bankrekening stallen...

#1 Bericht door TMTI » woensdag 30 maart 2011, 09:33

Beste Forum-leden...

Ik heb een korte vraag.

Ik ben aan het kijken om een bedrag van rond de €20.000/800.000 THB op mijn rekening van de Bangkok Bank te stallen (alvast voor retirement/aankoop appartement/geen belasting erover in NL te hoeven betalen).

Alleen ben ik momenteel nog in Nederland woonachtig, en zal ik hier nog wel enige tijd blijven vertoeven.

Is het veilig om zo'n overschrijving te verrichten, omdat als er iets mis gaat ik niet in Thailand zit?

Ik vraag me dit ook af omdat ik deze bankrekening met mijn oude adres dat ik toentertijd in Thailand had, heb geopend.
Toen ik vertrok heb ik nog persoonlijk mijn nieuwe adres in Nederland aan de Bangkok Bank doorgegeven bij het filiaal waar mijn rekening liep, maar helaas is via internetbankieren niet na te trekken of dit gewijzigd is. Omdat dit niet na te trekken is, ben ik een beetje sceptisch. De angst voor mij zit hem erin, dat er dadelijk een aanzienlijk geldbedrag op de rekening staat, en mocht er bijvoorbeeld een geld-pas of andere informatie naar mijn oude adres worden gestuurd, dan kan misschien iemand met kwade bedoelingen al dat geld eraf halen.

En is het naderhand ook weer eenvoudig om het geld weer terug naar Nederland te sturen, wanneer van een retirement plan/aankoop appartement wordt afgezien?

Ik hoor graag jullie reacties.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Geld zolang op Thaise bankrekening stallen...

#2 Bericht door prajak » woensdag 30 maart 2011, 11:33

Open een tweede direct opneembare (spaar)rekening, geen deposito of en/of, en neem geen pinpas. Dan loop je geen risico. Je gaat straks leven uit de bestaande rekening waarvan je wel een pinpas hebt. Hou daar voldoende saldo op anders halen ze de kosten van de pinpas van jouw 8 ton af.....

Sturen ze de pinpas op ? De Kasikorn Bank in NK niet, die moet je afhalen als "het scherm" aangeeft dat de pas binnenkort verloopt.

Verder: geld in Thailand hoor je in NL op te geven in box 3 als je in NL woont. Je gaat frauderen als je dat niet doet. Moet je zelf weten maar vertel het dan niet hier....big bro leest overal mee.......

Terug naar NL boeken kan maar niet op iedere vestiging van jouw TH bank. Vraag dat dus goed na. Ik NL rekenen ze dan extra administratiekosten.

TMTI
heeft ervaring
heeft ervaring

#3 Bericht door TMTI » woensdag 30 maart 2011, 14:53

Bedankt voor de reactie.

Is die "tweede spaarrekening die direct opneembaar is" ook online af te sluiten?
En kan men aangeven geen gebruik van een pas te willen maken?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » woensdag 30 maart 2011, 16:00

Ik denk dat je hier weinig online kunt afsluiten/openen. Je zult in persoon naar de bank moeten, ze vragen jouw paspoort, je moet iets tekenen, een boekje krijgen, een klein bedrag storten, en zeggen dat je geen atm kaart wilt. Hou het in eigen hand; een gouden regel in dit land. Rijmt ook nog...

jumbo
Expat
Expat

#5 Bericht door jumbo » donderdag 31 maart 2011, 02:07

Als je geld naar Thailand wilt halen voor investeringen in bijvoorbeeld bedrijven en/of OG en je wilt het later (eenvoudig) terughalen naar NL dan kan je hiervoor een bepaald document opvragen via je bank bij de Bank of Thailand.

Gewoon een transactie uitvoeren van TH naar NL van boven een bepaald bedrag, rond de 10.000 USD, is niet eenvoudig.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » donderdag 31 maart 2011, 04:19

Dat geld staat gewoon goed en er gebeurt niets mee.
2 keer per jaar wordt er rente bijgescheven en 1 keer per jaar een bedrag afgeschreven voor gebruik van de pinpas.

De bank maakt hoogstzelden gebruik van je woonadres en als ze dat gaan doen, dan laten ze dit eerst weten.

Online rekening aanvragen is mogelijk, maar men dient altijd in persoon bij een bankkantoor te verschijnen om de nodige formaliteiten te verrichten.

Bij mijn K-Cyberbank kan ik checken of mijn adres klopt en kan het zelfs wijzigen.
Telefoonnummer en email-adres dienen via een speciaal formulier op een kantoor te worden gewijzigd.

Volgens mij kun je maximaal THB 500,000 "exporteren".

Oh ja, bewaar ten alle tijde het overschrijvingsbewijs van je Nederlandse bank/stortings bewijs van je Thaise bank als bewijs, dat dit geld uit het buitenland afkomstig is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » donderdag 31 maart 2011, 11:40

Ik adviseer je voor die tweede rekening geen pinpas te nemen. Kan er ook niks mis gaan.

rdteth
Expat
Expat

#8 Bericht door rdteth » donderdag 31 maart 2011, 19:55

Overschrijven naar TH gaat heel simpel.
Bedenk wel dat terugboeken vrijwel alleen mogelijk is op het bankkantoor.
Dus als je niet 100% zeker het geld kunt missen tot je weer naar TH komt.................
Raak je bankboekje ook vooral niet kwijt.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#9 Bericht door Gardensafari » donderdag 31 maart 2011, 22:03

En bedenk: kennelijk ga je van wit geld zwart geld maken.
En da's heel makkelijk.
Het omgekeerde is veel moeilijker.
Stel je gaat niet naar Thailand en door een tegenvaller heb je dat geld echt nodig.
Hoe wil je dat dan hier naar toehalen?
Zo'n overboeking kan opvallen bij de fiscus.
En dan?
Navordering over maximaal 15 jaar met een boete van 300%!
Je kunt het cash ophalen.
Kost je een ticket.
Je hele belastingbesparing naar de bliksem...

De meeste mensen met zwart geld worden vooral gepakt als ze dat geld echt nodig hebben.
Zwart geld is leuk als het uitsluitend fungeld is.
Wit geld zwarten is volgens mij niet echt interessant.

Ga je emigreren naar Thailand, dan betaal je in Nederland geen belasting meer.
Dus die paar jaar zou ik maar met wit geld uitzingen....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » vrijdag 01 april 2011, 00:54

Boete van 300% is me bekend, ik meen vanaf vorig jaar, maar is de navordering 15 jaar geworden in plaats van 12 ?

Wit geld van NL naar TH plaatsen is verder helemaal niet slim als de belasting de enige reden is. Rente in TH is zeer laag, bijna nul want voor de 8 ton regeling mag een deposito niet. En dan heft TH ook nog een bronheffing over rente.

In NL haal je minimaal 3% op een traditionele bank en meer op een buitenlandse bank en nog meer als je wat risico wilt lopen en daar kan de box 3 heffing van af.......en hou je nog rente over.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”