Trip naar Laos

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sanook
komt net kijken
komt net kijken

Trip naar Laos

#1 Bericht door sanook » maandag 21 maart 2011, 18:12

Zijn er mensen die ervaring hebben met het over land maken van een trip naar Laos (Vientiane en Luang Prabang) met eigen vervoer ?
We willen via Nong Khai naar Laos en dan via Highway 13 naar Luang Prabang en daarvandaan weer terug (richting Chiang Rai) naar Thailand. We hebben een eigen auto (Vigo, thais, met 'paspoort') en willen weten hoe het zit met verzekering en veiligheid in Laos als je zonder begeleiding reist.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Trip naar Laos

#2 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2011, 00:44

Er staat niet waar je woont. Ik neem aan Thailand en verder dat je een Thaise auto hebt met alle papieren en kentekenplaten die daarbij horen.

Ik adviseer je kontakt op te nemen met jouw verzekeringsagent want je komt niet zo maar Laos binnen met die auto.

Laos veilig ? Ik hoor al een jaar of 5 niets meer van "terroristen", lees: tribes die de wegen onveilig maken. Niets meer van bomaanslagen in Vientiane door tegenstanders van het regime. Maar diefstal zal er best wel zijn, net als in TH. De route naar LP heeft heel lang bekend gestaan als "link" en helemaal de regio Kasi. Overvallen, beroven of gewoon mensen afknallen vanaf de heuvels. Het heeft enkele toeristen het leven gekost.

Kijk eens rond op de site van thaivisa dot com en op sites van motorrijders, bikers. De laatste groep heeft eigen sites die verhalen van grensformailiteiten, verzekering, tijdelijke vrijstelling invoerrechten, en de risico's van een land.

sanook
komt net kijken
komt net kijken

#3 Bericht door sanook » woensdag 23 maart 2011, 08:59

Ik woon gewoon in Nederland maar in de zomer verblijven we in de Isaan en de auto is inderdaad een Thaise auto (Vigo) met alle papieren en kentekenplaten erbij.
Ik zal de websites die je noemt eens opzoeken en bekijken. Bedankt voor de info.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door pong » donderdag 24 maart 2011, 13:45

Ja-thaivisa is de beste site voor dat. En het hangt er erg vanaf zoals al is gezegd, hoe de car is geregistrrerd en op wiens naam. Mogelijk ook niog her-invoer in Thaild. en het gaat je kosten.
Als NL moet je een visum kopen-duurt ff, maar kan aan vrijwel elke grens. Kost rond de 35/37 US$-neem dat liefst in cash mee. kan in THB-maar dan is het veel meer (meest 1500)
Laatste reports over criminalitiet gaan meer over zakkenrollers en gauwdieven-al 4 jaar niet meer over bandieten van de Hmong. Nu worden de gastarbeidende Sjinees en VNees beschuldigd.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door carpediem » zaterdag 26 maart 2011, 13:45

Ik ben een paar keer met eigen auto in Laos geweest.
De auto moet op naam staan van de bestuurder.
Je hebt een paars boekje nodig (internationaal permit of zo) te verkrijgen bij het transport office.
Je hebt ook nodig 2x de T van thailand om op je auto te plakken.
Ik had geen internationale verzekering, reed dus op eigen risico.
Grote wegen zijn goed.
Je hebt ook internationaal rijbewijs nodig.
Papierwerk duurt wel even aan de grens zowel thaise als Laotiaanse kant
Succes
pluk de dag (carpediem)

jumbo
Expat
Expat

#6 Bericht door jumbo » zondag 27 maart 2011, 03:32

Ik ook, maar mijn autootje inThailand laten staan en auto met chauffeur geregeld via een
burootje in Nong Khai. Dan zie je tenminste zelf ook nog wat van de omgeving..
Ik denk dat Bangkok er voor de skytrain en wolkenjeukers uitzag als Vientiane nu...
Je kan dus een burootje aan de grens alles laten regelen terwijl jij in de airco zit...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door pong » dinsdag 29 maart 2011, 12:41

[quote="jumbo"]..
Ik denk dat Bangkok er voor de skytrain en wolkenjeukers uitzag als Vientiane nu...
quote]
nou nee, zelfs NongKhai-de woonplaats van door ons allen zo gekende aan de operatie toezijnde khun lung Prajak is nog een wereldstad vergeleken met VTE aan de overkant. Maar wel hebben ze (naar zeggen met het beton dat de Amerikanen ooit uitdeelden om een airport tegen de Vietcong te bouwen) een ARC de Triomf-nagebouwd naar Paris voorbeeld. BKK was al heel kort nadat de koning van destijds de hoofdstad daarheen verplaatste stukken groter als VTE nu. Tegenwoordig is vooral de Sjinees bezig onroerend goed neer te plempen en aan stadsverfraaiing te doen-o.a. de hele oeverwal schijnt herbouwd en gebjoetificeerd te wezen.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”