Thaise democratie

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Thaise democratie

#1 Bericht door printen44 » zondag 27 maart 2011, 11:04

In de zondageditie van de Bangkok Post, schrijft Voranai Vanijaka elke week een opiniestuk. Ik lees dat opiniestuk altijd met plezier. Soms ben ik het niet met hem eens, maar hij schrijft, naar mijn mening, goed. Hier is zijn opiniestuk die vandaag in de Bangkok Post verscheen. Het gaat over of Thailand wel een democratie nodig heeft.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opin ... -democracy

Als je op de naam van de schrijver, onderaan het stuk, klikt, krijg je zijn vorige opiniestukken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise democratie

#2 Bericht door prajak » zondag 27 maart 2011, 16:29

Hij legt de vinger op de zere plek.

Geen enkele partij zal winst van de andere klub aanvaarden en het volk wil brood en spelen; liefst eerst brood want zonder brood in de maag kun je niet spelen. Die ouwe Caesar had dat goed door; een volksmenner avant la lettre ! Geef het volk iets om in te bijten en ze hebben niet in de gaten dat ze dom worden gehouden. De achtergrond van de Falkland oorlog, kolonel K doet het door Osama bin L de schuld te geven van........ Hitler had een nog veel gemenere truc: "Joden, zigeuners en homo's maken ons kapot ! Aan het .... met ze !"

Maar wat meneer schrijft; de politieke klubs zullen weigeren de verkiezingsuitslag te aanvaarden. En dat stemt tot zorgen. want dat betekent dat men de grondwet en het recht van de burger om te gaan stemmen niet serieus neemt.

Maar wat hebben politieke partijen in dit land te vertellen ?

Helemaal niets. De echte macht zit bij een klasse die mensen kent in heel grote huizen. En die klasse houdt ware democratie tegen. En die houdt het volk arm en dom. En die zoekt steun bij een groeiende middenklasse die alleen maar aan poen denkt en niet aan democratie. Eerst ik en dan de rest. Ikke, ikke en de rest kan..... En juist die klassen beheersen het leger. En daar is de heer Zandbak achter gekomen die nu zit te piepen in een ver land.

Maar zonder recht van spreken want hij vergat niet zijn zakken te vullen met overheidspoen en knalde onschuldige burgers af om goeie sier te maken tegen drugsrunners en arme mensen in het zuiden.

Dit land zal de komende decennia geen democratie naar westers model kennen. Maar is dat nodig ? Wat heb je aan democratie als je niks te eten hebt en dom wordt gehouden ? Of is dat de bekende vicieuze cirkel ? Vertel het maar.

Een benevolente dictator; dat heeft dit land nodig. Stond kort geleden in de Post. Maar ja, dat mag je niet zeggen....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise democratie

#3 Bericht door RuudThai » zondag 27 maart 2011, 17:19

De week vóór de afgelopen week hield het parlement (i.c. het Huis van Afgevaardigden, zogezeid de 2e Kamer) een vertrouwensdebat. Dat was een aantal weken geleden aangevraagd door de PTP, de Puea Thai Partij oftewel de oppositionele roodhemdenthaksinmarionettenpartij. Ze hadden hun pijlen gericht op premier Abhisit en nog 9 andere ministers of deputy-ministers. En ze zouden ze wel eens even "roosteren" :roll: !

Vantevoren spraken ze met grote woorden: deze ministers zouden het moeilijk krijgen, tot aftreden gedwongen worden en het hele kabinet zou voor de nieuwe verkiezingen vallen. Ze zouden m.a.w. het kabinet Abhisit wel eens even mores leren.

Maar het kraakt al een tijdje in die oppositiepartij. Eerst was er in december 2008 al de afscheiding van de groep PTP-parlementsleden rond Newin Chidchob, die verder ging onder de naam Bhumjaithai Partij en steun gaf aan de Democratische Partij waardoor deze een kabinet onder leiding van Abhisit Vejjajiva kon vormen op grond van een volstrekt legale meerderheid in het parlement.
Verder verloor de partij in de afgelopen jaren hier en daar wat parlementsleden doordat ze een rode kaart hadden gekregen van de Election Commission wegens verkiezingsfraude, verlies bij tussentijdse verkiezingen en het overlopen van parlementariers naar andere partijen.

Een paar weken geleden kwam daar nog bij dat de fractieleider van de PTP in het Huis van Afgevaardigden, Chalerm Yubamrung, door de enige echte leider van de PTP, Thaksin S., werd geschoffeerd en niet het debat mocht leiden. Thaksin koos oud-minister Mingkwan als leider.
Inmiddels heeft Chalerm bedankt als parlementslid en de Bangkok Post wist de afgelopen week te berichten dat deze waarschijnlijk een nieuwe partij zou opzetten.

En het vertrouwensdebat? Dat werd uitgesmeerd over 4 dagen met een eindstemming op dag 5, zaterdag. De 1e dag bij de inleidende redevoeringen kwam Mingkwan redelijk goed weg, maar toen de volgende dagen de PTP met argumenten en bewijzen moest komen om de beschuldigingen waar te maken, gingen ze af als een gieter.
De stemmingen over de ministers werden door de regeringsploeg glansrijk gewonnen, ongeveer 250 tegen 185 bij een stuk of 40 onthoudingen of niet-stemmen.
Meteen daarna lieten een aantal parlementsleden van de PTP weten op korte termijn te zullen overlopen naar Bhumjaithai of een andere partij. Snerend werd in de pers opgemerkt dat de laatste intellectuelen de PTP nu gingen verlaten.... :oops: Je kunt ook zeggen dat de ratten het zinkende schip verlaten, maar vergeet niet dat ratten slimme dieren zijn! :mrgreen:

De regering heeft ondertussen aangekondigd dat het parlement vermoedelijk begin mei zal worden ontbonden en dat de verkiezingen dan zullen plaatsvinden begin juli.

Er wordt al gesproken over het meest zorgwekkende doemscenario: 1 week voor de verkiezingsdatum landt Thaksin in Bangkok, wordt gearresteerd en wordt opgeborgen in een cel. Waar hij ook zit, zijn roodhemden zullen het te weten komen en proberen hem te bevrijden, desnoods met grof geweld, wat we zo goed van hen kennen bij de bezetting van Bangkok.
Maar wat Benigno Aquino, de afgezette president van de Philippijnen, overkwam bij zijn terugkeer aldaar in 1983, kan ook Thaksin overkomen. Nl. bij aankomst op het vliegveld direct worden doodgeschoten, men denkt in het geval van Aquino door de CIA. Hier zijn genoeg geel-, blauw- en zwarthemden die dat wel ter hand willen nemen vermoed ik zo.... :shock:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise democratie

#4 Bericht door prajak » zondag 27 maart 2011, 17:38

Nee. Zandbak is niet achterlijk. Hij laat zich geen martelaar maken. Hij wacht tot zijn marionetten de leiding hebben. Hij heeft een scheepslading vol neven en nichten en vooral de poen om de verkiezingen te winnen en pas als een nieuwe regering aantreedt met zijn volgelingen en er amnestie is verleend dan komt hij terug als de "redder des vaderlands". De vraag is of de oude klasse dat wil aanvaarden. Reken maar van niet.

Maar hij kan ook wachten tot in het Grote Huis een andere Meneer komt. Dan krijg je direct een instabiele situatie en die kon wel eens gevaarlijker zijn voor het land dan een nieuwe regering.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Thaise democratie

#5 Bericht door Wereldvreemd » zondag 27 maart 2011, 20:14

Ik geloof geen ruk van een democratie in Thailand. De hele maatschappij is er op ingesteld om de massa dom te houden.

Het topic: thais defensienieuws, geeft op zich al genoeg argumenten om te beseffen dat het leger uiteindelijk de democratie in Thailand is. Abhisit is uiteindelijk niet meer dan een stroman van het leger.
- -

Gebruikersavatar
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: dinsdag 03 maart 2009, 15:42

Re: Thaise democratie

#6 Bericht door Khemkhaeng » maandag 28 maart 2011, 14:23

Wereldvreemd schreef:Ik geloof geen ruk van een democratie in Thailand. De hele maatschappij is er op ingesteld om de massa dom te houden.

Het topic: thais defensienieuws, geeft op zich al genoeg argumenten om te beseffen dat het leger uiteindelijk de democratie in Thailand is. Abhisit is uiteindelijk niet meer dan een stroman van het leger.
En ik zal maar geen topic maken over hoeveel geld er in de economie wordt gepompd wat het land in diepe schulden brengt, dat er om de zoveel weken een loonsverhoging is voor ambtenaren, politie en semi ambtenaren. Dat schulden van boeren worden kwijtgescholden en dan vervolgens weer subsidie krijgen door zinloze pakketen die deze regering heeft zoals mijn naampakker "Khemkhaengpakket" dat 1.5 biljard baht in de economie steekt maar waarvan er miljarden worden weggestoken door corrupte figuren. Dus ik laat het hier maar bij maar ik weet wel wat ik en met mij tientallen anderen in mijn directe omgeving zullen stemmen bij de aankomende verkiezingen!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thaise democratie

#7 Bericht door printen44 » maandag 28 maart 2011, 15:56

Wat de schrijver van het opniestuk, maar ook andere stukken van zijn hand, duidelijk probeert te maken, is dat Thailand geen democratie heeft naar Westers model en daar ook geen behoefte aan heb. Hij geeft aan dat je in Thailand of door de hond of door de kat gebeten wordt, welke regering er ook aan de macht komt.

En de les die elke regering hier moet weten, is dat je het leger als vriend moet houden. Want uiteindelijk bepaald het leger en de kliek er omheen, wat er in Thailand gebeurt.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”