Thais geschiedenisboek-door een NLer!

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Thais geschiedenisboek-door een NLer!

#1 Bericht door pong » vrijdag 04 maart 2011, 04:30

Nog maar een paar dagen terug was er een diskussie (ik vermoed van khun lung Prajak), ik dacht bij taal, over het zgn. tableau van koning RamKamHaeng met het 1e echte Thaise alfabet. Maar ik kan dit topic nu niet meer terugvinden.
Stom toevallig kwam ik een dag of wat later, op zoek in enkele ijskoude winkelcnetra in BKK, vooral de grotere boekhandels, een erg nieuw algemeen dik boek; THai political History, tegen. Door professor B(arend) J(an) Terwiel, lang in Leiden gedoceerd en later in enkele gerespecteerde Duitse Asien-universiteiten. Dit is dus wetenschap. Omdat hij diverse bronnen naast elkaar legt (ook vb uit de NL annalen van de VOC) komt hij tot wat dan heet een uitgewogen beschrijving-o.a. door vergeleken van wat de Thai en de Birmees meldt over de val van Ayuttata etc. In een slothoofdstuk gaat hij dieper in op de verschillen die hij constateert tussen zijn visie en de Thaise nationalistische schoolboekjes propaganda.
Het is een geheel herziene en uitgebreide herdruk van een boek uit 2005/6, uitg. iets als Riverbooks, BKK, 2011, kostte 795 THB. De voorplaat laat een kleurenfoto zien van een uitgebrande legertank met red shirts erom met achtergrond het Democratie Monument.
Over dat tableau heeft hij ook een interessante andere visie. Leuk was het om de historie van Taksin I= de koning te lezen en te vergelijken met die van Thaksin II, nu op de vlucht.
Het is in het engels geschreven en goed leesbaar-tenminste, als je van dit soort stof houdt en er interesse in hebt. Ik meldt het, omdat het mogelijk in de provincie niet zo snel in een winkel zal liggen. En toch wel een beetje trots, dat het toch een NLer is, die dit heeft weten te presteren. Ik meld het maar in dit forumdeel, omdat ik zo snel niet zie waar het anders evt. beter zou geplaatst worden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thais geschiedenisboek-door een NLer!

#2 Bericht door prajak » vrijdag 04 maart 2011, 07:54

Pong, mijn stukje staat in cultuur (een bijzondere pater) en daar past dit artikel van jou ook goed in ! Een boek van een NL-er gevonden over de geschiedenis van Thailand; een goede zaak, zo'n boek zul je hier niet vaak tegenkomen.

Maar verwar svp Taksin niet met Thaksin ! Ze hebben niets met elkaar te maken behalve dat ze beiden Thai zijn...... Voor Taksin is een brug in BKK vernoemd, voor de andere persoon nog (lang) niet......

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 04 maart 2011, 09:06

Het boek staat bij mij al een paar jaar in de kast en leest inderdaad gemakkelijk. Taksin krijgt in dit boek ook wat meer eer toebedeeld dan bij de Thai gebruikelijk is.

Ik weet niet of in de meest recente druk ook meer ruimte is ingedeeld voor hedendaagse ontwikkelingen, maar in mijn versie wordt voorzichtig geschreven over de recente geschiedenis. In het nawoord wordt vervolgens expliciet vermeld dat hij dit doet in verband met de Thaise wetgeving.

Overigens kunnen Thai de geschiedenis zoals in dit boek beschreven niet altijd waarderen :mrgreen: , noch ontkennen ;) .
- -

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#4 Bericht door Sert » vrijdag 04 maart 2011, 09:41

Wereldvreemd schreef:...
Overigens kunnen Thai de geschiedenis zoals in dit boek beschreven niet altijd waarderen :mrgreen: , noch ontkennen ;) .
Er is een hele reeks van voorvallen uit de geschiedenis, die de Thai liever niet weten of gewoon ontkennen.

De Japanners waren ooit bezig met het bouwen van een spoorlijn door Thailand richting Burma. Tegenwoordig verdient menig Thai z'n brood aan die geschiedenis in Kanchanaburi. Desondanks houden de Thai vol dat Thailand nooit gekolonialiseerd of bezet is geweest. Dat de Japanners in praktijk wel degelijk de touwtjes in handen hadden, is een ondermijning van hun trots.

Een andere relatief recente gebeurtenis, is het overlijden van de broer van de koning. Het is gehuld in mysteries en het is erg onverstandig om dat onderwerp ter sprake te brengen bij Thai...

Daarnaast censureert Thailand alles dat Thailand van minder mooie kanten belicht, zowel op gebied van internet, boeken, films enz.
Bijvoorbeeld Brokedown Palace is een film uit 1999, over Thailand en verboden in Thailand.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door Borowolf » vrijdag 04 maart 2011, 10:17

Ik heb al even gekeken hier in Chiang Mai maar het nog niet kunnen vinden.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Pieter » vrijdag 04 maart 2011, 17:19

De twee zoontjes van den prins .... niet meer terug te vinden zelfs niet op foto's (leven gelukkig in USA)

Het verdraaien van de geschiedenis is soms ook van een nut dat mij in iedergeval ontgaat waarom

een mooi voorbeeld is het bezoek eind jaren 50 naar NL etc (Europa)
Dat de meeste tijd gewoon vakantie was en dat de koning een altijd hard werkende alleswetende man ik ala

maar om nu de data te veranderen ?? welk doel heeft dat ??

Pieter [|)
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door pong » zondag 06 maart 2011, 04:00

nogmaals- het is dus een geheel herziene en uitgebreide versie, geen herdruk. Hierboven heeft iemand blijkbaar de 1e druk. het gaat t/m de volksopstanden van vorig jaar van yellow en red-zoald foto voorplaat ook al aangeeft. Ook de aanloop-pre Ayuttaya zou veel uitgebreider aan bod komen.
In zijn nawoord is hij (ik heb druk 1 niet, dus kan niet vergelijken) nu wat minder vaag over problemen in onderzoek en beschrijving. Beestje wordt bij de naam genoemd. En het is een Thaise uitgever (dus in het buitenland zal dit boek wel niet snel opduiken), dus door de onzichtbare censuur heengekomen.
(natuurlijk weet ik wel dat T-I en T-zandbak) heel anders zijn-maar er zijn, als je de beschrijving leest-toch ook wel heel wat interessante parralellen.
(heb mijn boek gekocht in Kinokuniya in Paragon. Asiabooks is vaak wat voorzichtiger in welke mogelijk een ietsepietsie kritiese boeken ze op de plank zetten. Druk 1 zou in no time zijn uitverkocht destijds, maar tegenwoordig gaat elk echt boek langzamer.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Wereldvreemd » zondag 06 maart 2011, 14:04

pong schreef:nogmaals- het is dus een geheel herziene en uitgebreide versie, geen herdruk. Hierboven heeft iemand blijkbaar de 1e druk.
Check, ik heb inderdaad de eerste druk, een waar collectorsitem. :)
- -

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”