Waarom bekpekken bekpekkers?

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Waarom bekpekken bekpekkers?

#31 Bericht door carpediem » woensdag 02 maart 2011, 05:34

Zo'n 10 jaar geleden heb ik voor het laatst gebekpekt naar het hoogste noorden van Laos: Pongsali. Vrij primitieve omstandigheden. Tien uur op een truck op een rijstzak met 20 anderen en nog wat kippen. Het Grand Hotel in Pongsali; een kamer met eigen toilet en een gratis kaarsje kostte toen een gulden per nacht.
Ik had een reistas die je kon ombouwen tot een rugzak. Dat ding alleen als reistas gebruikt. Tenslotte heb je ook als bekpekker alle comfort van mensen die voor je willen dragen en verslepen voor een luttel bedrag.

In mijn jonge jaren (begin jaren 60) liftte ik heel europa door met een klein fiber koffertje met een nederlands vlaggetje erop. Mijn Jas had ik daar op gebonden. Ook toen had niet het idee dat ik nou perse een rugzak nodig had. Liet me soms gewoon met de taxi naar de snelweg brengen om daar te gaan liften als er geen openbaar vervoer was. Gemak dient de mens. Dus ook toen eigenlijk nooit gesjoud.

Wat heb je nodig, paar extra ondergoed, een schoon T shitje, extra broek, tandenborstel en tandpasta, een mini fotocamera, je paspoort, pinpas en een creditcard en dat past allemaal in een kleine reistas/rugzak.

Als ik ze nu zie op Koasan Rd. nemen ze hun hele huishouden mee.
pluk de dag (carpediem)

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#32 Bericht door Sert » woensdag 02 maart 2011, 06:36

Wat je tegenwoordig meeneemt op vakantie:
-mobiele telefoon
-oplader
-2e mobiele telefoon voor Thaise simkaart
-oplader
-laptop
-oplader
-iPod/iPad/iPhone/iWhatever
-koptelefoon
-oplader
-fototoestel
-oplader
-eReader
-oplader
-gameboy/psp/ander gamedinges
-oplader
-verloopstekkers
-Lonely Planet
-zonnebril (die in Thailand zijn nep)
-zonnebrand factor 200 (hebben ze niet in Thailand)
-anti-mug met deet (hebben ze niet in Thailand)
-30 shirts (jouw maat hebben ze niet in Thailand)
-5 broeken (jouw maat hebben ze niet in Thailand)
-30 stuks ondergoed (jouw maat hebben ze niet in Thailand)

Is meteen duidelijk waarom je tegenwoordig een koffert nodig hebt.....

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door Jim » woensdag 02 maart 2011, 07:49

gelukkig hoef je tegenwoordig maar 1 oplader mee te nemen =)
micro-usb is een in de EU verplichte standaard.

navigatie, muziek, fotocamera, handycam en e-reader zit allemaal in m'n telefoon.
scheelt ook weer sjouwen ;)

setje broeken, wat t-shirts, overhempje, flip flops, zaklampie, klein ehbo setje, LP, wat toiletdingetjes... tja dat is 't eigenlijk wel.
als je dat in een koffer doet, is de koffer zwaarder dan de inhoud :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

templeflower
komt net kijken
komt net kijken

#34 Bericht door templeflower » woensdag 02 maart 2011, 09:35

Ik ben dus zo'n persoon die met de koffers leurt. Alhoewel de koffers van tegenwoordig meer een luxe zijn en je niet meer hoeft te leuren. Wij hebben koffers die heel licht zijn (polycarbonaat als ik het goed uit mijn hoofd zeg) en met 4 wielen gewoonweg een luxe. oke als je die loopplank oploopt dan zal het wat moeilijkheden geven maar daar heb ik mijn man voor of eventueel mensen in de omgeving, maar als ik een rugzak zou hebben dan zou iemand die toch ook moeten aanpakken op die loopplank. Waarom een koffer: Ik ben vrouw wil natuurlijk alles meenemen, vorig jaar een record gezet zo min mogelijk (dus geen hakken) maar wel het hoognodige, wassen kan onderweg. Maar dan heb je kinderen je wilt zo veel mogelijk uitsluiten dus een hele apotheek mee inderdaad ook Deet en zonnebrand, ook onderweg het een en ander voor vermaak (inderdaad ds en laptop). Heb een hekel aan gekreukte kleren. En ik moet er niet aan denken om heel de dag met zo'n ding op mijn rug te lopen, en soms ook nog een op de borst.

Denk vooral dat backpacken is voor degene die iedere dag of om de dag vertrekken en op zoek gaan naar de volgende bestemming. In ieder geval is het zo ingepakt.

Wat ik me wel afvraag is hoe nemen backpackers hun souvenirs mee buiten de ervaringen die ze hun hele leven meenemen.
Mijn koffers gaan zo leeg mogelijk mee, maar komen altijd vol terug [$)

Nee misschien wel duidelijk wij zijn geen backpackers (ook geen resort hangers, zonde in zo'n land) en om eerlijk te zijn ik ben gek op avontuur maar het trekt mij totaal niet om een en al rugzak te zijn [$)

JustHetty
heeft ervaring
heeft ervaring

#35 Bericht door JustHetty » woensdag 02 maart 2011, 12:48

Mijn souvenirs gaan gewoon in de rugzak en anders spontane handbagage, ik ga met een 1/3 gevulde rugzak op reis en die komt dan wel overvol terug natuurlijk ;) geen probleem dus.
Enige lastige waar ik tegen aanloop is op de heenreis en dan de 1e 2 weken van de reis om mijn medicatie mee te slapen,.. die moet gekoeld blijven (een prikpen met vloeistof) en met die temperaturen en de kleine ijspackjes wat ik heb.. maakt het soms wel lastig daar moet ik nog iets op verzinnen.
Misschien hebben mensen hier ideeen voor?

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door carpediem » woensdag 02 maart 2011, 15:19

Dubbelwandig emmertje of koelboxje en daarin ijs van 7 eleven. Moet zeker 12 uur koud blijven.
pluk de dag (carpediem)

Inge62
Veel ervaring
Veel ervaring

#37 Bericht door Inge62 » donderdag 03 maart 2011, 00:02

3 jaar geleden alweer.
Met 2 pubers op reis met 3 rugzakken, vrijwel leeg mee en vol terug 8-)

Owja , ook nog zo'n hele grote plastic tas gekocht op de weekend marked, die ging ook vol mee terug. ;)

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door pong » donderdag 03 maart 2011, 10:21

ach ja, meeste is al vele keren herhaald. MAAR dat de nieuwe bekjepekje van heute nog die LP meeneemt-mooi niet dus. Die sukkels geloven in het internet en zijn dus gedwongen elke dag zo'n 4-5 uur hun faceboekie etc bij te werken-momentel zit ik in zo'n sjoppie in een geheel Thaise wijk waar men of games doet of vrijages zoekt via de webcam. Ze geloven ook, dat elk guesthou van 200 baten vooral 5 mnd tevoren via www moet worden gereserveerd, want anders ,,vol''. Weten geheel niet meer hoe een ouwerwetse telefooncel werkt.
Wat ik interessanter vindt, is hoe het afdalend cultuurgoed zich hier manifesteert. Ik heb een zwak voor de Jap=khon Yipun/nihon cheen. DIE kunnen met een dagbekjepekje van westerlingen gerust 3-4 mnd rondreizen en zien er dan ook nog toonbaar uit. Wel vak een zwak voor inheemse kledij, liefst uit een ander land als Thaild.
De nieuwe generaties uit ZuidEuropa en nu ook OostEuropa liggen wat achter. maar zijn sterk in opkomst. Die willen nog wel vooral goedkoop. Er zijn zelfs al Russen op hun eige gesignaleerd. Veel meer Italianen (dat blijven luuksediertjes) en Spanjolen, daarbij vaak nog de hippie achtige tiepes met dat haar en die kleren etc. Dat zie je bij de NLer nog amper meer-wel zijn ze meteen herkenbaar door de afritsbroek en als enige lopend op bergschoenen. Ook heel makkelijk als je tempel in+uit gaat.....
En zo heel af en toe zijn er zelfs al Sjinezen-mainland, die het aandurven op eigen hout te bonnefooien.
Maar het leukst blijven toch die jonge jongens die geloven in hun echte liefde met dat Thaise mokkeltje gevallen te zijn. Die meiden in die buurt hebben een speciale truc om aan het eind toch duidelijk te maken dat het allemaal toch niet zo gratis was......
Tja vroeger ging je o.a. op reis om dat soort levenservaring op te doen. Tegeswoordig kwakken ze alles op een www-forum en wachten maar af wat de senioren adviseren..

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”