Hoe oud is de Thaise munt, prijsvraag

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Hoe oud is de Thaise munt, prijsvraag

#16 Bericht door Sert » donderdag 24 februari 2011, 18:29

Mart schreef:...want dit antwoord reken ik niet goed. Of de andere juist zijn, zeg ik niet :lol:
Ben eigenlijk wel benieuwd welke antwoorden jij goed gaat rekenen. In dit topic wordt een hoop tekst geknipt en geplakt, zonder quote tags te gebruiken en zonder bron vermelding.

Misschien moet je je vraag duidelijker stellen: je hebt het over de Thaise munt en ik neem aan dat dat de Baht is?

Enne.... welk 60baht-biljet heb je? Dat uit 1987 of 2006?

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Duiker » donderdag 24 februari 2011, 18:35

Hoe een Thai betaald? Nou,er zijn er bij die mijn 1000 bath biljetten willen hebben. En die betalen daarvoor natuurlijk. In natura ja.

Ik denk dat er deze keer geen fietstochtje voor me aanzit. Jammer.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Mart
Erelid
Erelid

#18 Bericht door Mart » donderdag 24 februari 2011, 18:46

Sert schreef:
Mart schreef:...want dit antwoord reken ik niet goed. Of de andere juist zijn, zeg ik niet :lol:
Ben eigenlijk wel benieuwd welke antwoorden jij goed gaat rekenen. In dit topic wordt een hoop tekst geknipt en geplakt, zonder quote tags te gebruiken en zonder bron vermelding.

Misschien moet je je vraag duidelijker stellen: je hebt het over de Thaise munt en ik neem aan dat dat de Baht is?

Enne.... welk 60baht-biljet heb je? Dat uit 1987 of 2006?
Inderdaad BAHT.
Uitgave 2006
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door pong » vrijdag 25 februari 2011, 04:34

Borowolf schreef:
1 Thaise tical = 0,6 Mexicaanse dollar
. Maar ik begrijp absoluut niet waar de Mexicaanse dollar ineens vandaan komt. :mrgreen:
In die tijd=19e eeuw, waren bijna alle munten gekoppeld aan een bepaalde waarde.gewicht van goud en of zilver.
Die MEx peso van toen (nu al lang niet meer) stond bekend om zijn zuivere graad (in die tijd werd er nog volop zilver gevonden daar). Ik vermoed, dat daarmee ook neutraliteit tov Thailand wel willende overheersende landen met ponden eagle-dollars etc. getracht werd te waarborgen. China en japan waren totaal onbetekend in die tijd. de omliggende landen waren toen gekolononialiseerd, dus hadden hun munt van de baas uit Europa.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#20 Bericht door Borowolf » vrijdag 25 februari 2011, 04:57

Duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

zeeman
heeft ervaring
heeft ervaring

#21 Bericht door zeeman » vrijdag 25 februari 2011, 15:55

mart

Hoop natuurlijk te winnen :P
Ga er wel vanuit dat je het biljet komt brengen of in ned of in spanje.
Heb toen niet je advies opgevolgt om mijn huis in spanje te verkopen en na thailand te komen.
Maar je mag ook een weekje blijven slapen naar keuze

groet jan

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door v@go » vrijdag 25 februari 2011, 16:55

zeeman schreef:mart

Hoop natuurlijk te winnen :P
Ga er wel vanuit dat je het biljet komt brengen of in ned of in spanje.
Heb toen niet je advies opgevolgt om mijn huis in spanje te verkopen en na thailand te komen.
Maar je mag ook een weekje blijven slapen naar keuze

groet jan
Zeeman zou goed in Thailand kunnen wonen: omkopen kan hij al :lol: :lol: :lol:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#23 Bericht door somtam » vrijdag 25 februari 2011, 20:43

Geen idee op de vraag maar heb ooit dit 100 Bath briefje gekregen.
[url]Afbeelding
Afbeelding

oeps sorry voor het te grote formaat afbeelding :roll:
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#24 Bericht door stevenl » zaterdag 26 februari 2011, 01:42

v@go schreef:Geschiedenis van de Thaise munt - van kralen tot baht
De geschiedenis van de Thaise munt dateert van meer dan 1.000 jaar terug, wanneer de oude kralen en stenen werden gebruikt als ruilmiddel tot de geslagen munten en bankbiljetten in het huidige gebruik.

De geschiedenis van Thailand munt schetst de evolutie van het ruilmiddel gebruikt in Thailand voorafgaand aan de 1e eeuw.

Deze dateert uit de dagen van ruilhandel, oude kralen en geld in verschillende vormen en maten tot de munt in de moderne tijd.

Oude kralen, zaden, armbanden en keien gebruikt als ruilmiddel in de vroege dagen 200 - 300 voor Christus, zijn ontdekt in Thailand, met inbegrip van oude Romeinse koperen munten daterend uit 270 v. Chr!

Tijdens de 1e - 7e eeuw, metalen munten van het Funan Koninkrijk in Indochina deden hun intrede in Thailand, gevolgd door Dvaravati munten in de 7e - 11e eeuw. Dit werd gevolgd door een periode in de geschiedenis van de Thaise munt toen het geld in verschillende vormen en maten en van diverse plaatsen in gebruik waren.

Sandelhout bloem munten of Dok Jan munten uit de Sri Vijaya Koninkrijk in het Zuidoost-Azië werden geïntroduceerd in de handel in de regio in de 8e - 13e eeuw. Kauri-schelpjes en gebakken klei munten werden ook gebruikt uit de pre-Sukhothai jaartelling tot het bewind van koning Rama IV, waarna ze uit de circulatie werden gehaald.

Uit de 14e - 19e eeuw, munten uit de Lanna Koninkrijk in de Noord-Thailand geëmbossed (voorzien van reliëf) met verschillende ontwerpen kwamen ook in omloop. Rond dezelfde periode, 15de - 19de eeuw, in Lanchang, het koninkrijk in het noordoosten van Thailand werden zilver en koper stukken in lange en smalle boot vormen geïntroduceerd .

In de geschiedenis van de Thaise munt, het geld dat was het meest duurzame werd Pot Duang of bullet geld. Deze verscheen voor het eerst tijdens de Sukhothai periode, 13e - 14e eeuw. Pot Duang geld werden met de hand gemaakt munten. Metalen strips werden gebogen en gevouwen in de vorm van een kogel, vandaar de naam, bullet geld.

Bullet geld was in omloop voor 600 jaar te rekenen vanaf de Sukhothai tijdperk Rattanakosin tot de onttrekking aan het betalingsverkeer in 1904 tijdens het bewind van koning Rama V.

De meest ingrijpende veranderingen in de geschiedenis van de Thaise munt opgetreden tijdens de Rattankosin tijdperk in het bewind van koning Rama IV en Koning Rama V. Gestandaardiseerde in een fabriek geslagen munten en bankbiljetten gedrukt werden officieel uitgegeven.

Tijdens het bewind van koning Rama IV, wanneer de buitenlandse handel en uitgebreid diplomatieke betrekkingen, papier geld, in de vorm van koninklijke promessen, werd uitgegeven in 1853. Deze werden gevolgd door bankbiljetten uitgegeven door de buitenlandse banken om de handel goedkeuring te vergemakkelijken.

In 1857, heeft koningin Victoria van Groot-Brittannië, Thailand de eerste machine voor het slaan van de eerste Thaise zilveren munten geschonken. In 1858 werd een machine aangeschaft vanuit Groot-Brittannië naar de Koninklijke Munt in het Grand Palace.

Tijdens het bewind van koning Rama IV, zijn de benamingen voor het geld in satang, tho, phi, padueng en baht.

Tijdens het bewind van koning Rama V, of koning Chulalongkorn, werden munten gestandardiseerd. De vele denominaties werden teruggebracht tot slechts twee, satang en baht, gebaseerd op het metrieke stelsel,

Vandaag de dag , zijn de denominaties gestroomlijnd naar 25, 50 satang munten, 1, 5, 10 baht munten en 20, 50, 100, 500, 1.000 baht biljetten

De geschiedenis van de Thaise munt gaat terug meer dan 1.000 jaar, die evolueerde van oude kralen en armbanden tot de moderne baht.

De oude Thaise valuta kan bekeken worden in de Bank van Thailand Museum.

http://www.buzzle.com/editorials/2-3-2006-88036.asp
Moet een beetje geupdate worden met die volstrekt nutteloze 2 baht munt. Daarnaast slingert er nog een enkel 10 baht biljet.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#25 Bericht door Sert » maandag 28 februari 2011, 17:27

Mart schreef:Dat mooie biljet verloot ik dus onder de juiste ( antwoorden ) inzenders op 01-03-2011
Kom op op iedereen! Antwoorden plaatsen! Anders heeft Mart het straks veel te makkelijk :mrgreen:

Mart
Erelid
Erelid

#26 Bericht door Mart » maandag 28 februari 2011, 17:31

Sert schreef:
Mart schreef:Dat mooie biljet verloot ik dus onder de juiste ( antwoorden ) inzenders op 01-03-2011
Kom op op iedereen! Antwoorden plaatsen! Anders heeft Mart het straks veel te makkelijk :mrgreen:
Sert, nog een halfuurtje geduld. Ik ben bezig met het concept wat om 24.00 uur Th time wordt geplaatst. :lol:

Mart
Erelid
Erelid

Re: Hoe oud is de Thaise munt, prijsvraag / uitslag

#27 Bericht door Mart » maandag 28 februari 2011, 18:01

Uitslag

Eerst een voorwoord.
Voordat ik definitief naar Thailand vertrok was een van mijn afwijkingen het verzamelen van Nederlandse postzegels en munten.
Ik had een complete postfrisse postzegelverzameling vanaf mijn geboorte jaar, die ik destijds compleet heb verkocht.
Met de komst van de euro kwam er tevens een eind aan die hobby. Of het voorgevoel was, weet ik niet, maar de echte zilveren munten, zoals dubbeltjes, kwartjes en speciaal guldens en rijksdaalders hadden mijn speciale aandacht. De collectie guldens en rijksdaalders brachten gemiddeld 25 x de waarde op, dwz een rijksdaalder van een bepaald jaar bracht gemiddeld ca 70 gulden op. Ook die collectie heb ik verkocht.

Jaren geleden was ik betrokken bij de ontruiming van een woning van een overleden broer van mijn schoonmoeder. Bij de familie bestond geen enkele belangstelling voor de “ oude troep “ en alles zou op de brandstapel gaan, cq als lompen en metalen worden verkocht.
Nu moet ik zeggen dat ik ook weinig belangstelling had kasten en dergelijke, doch snuffelde wel rond. Ik toonde belangstelling voor een oud strijkijzer uit het jaar nul en een oud schilderij. Ook potjes en pannetjes bekeek ik en trof zowaar een aantal oude munten aan.
Mijn betrokkenheid werd kennelijk gewaardeerd dus mocht ik meenemen wat ik wenste.

Bij thuiskomst bleek mijn afwijking voor het verzamelen van munten nog niet over was.
In de loop der jaren ben ik in het bezit gekomen – niet gekocht – van een hoeveelheid oude munten en bankbiljetten. Via google kwam ik in eerste instantie niet veel aan de weet.
Onlangs kwam ik in het bezit van een bankbiljet van 1 bath. Dat zette me op een goed spoor.
Op het bankbiljet staat : Thomas de la Rue –London -, zodoende kwam ik oa op :

http://dancewatchers.com/Thai_paper_cur ... _sale.html

Op pagina 3 van de site staan de afbeldingen.
Het in mijn bezit zijnde exemplaar komt overeen met afbeelding TN 39 uit 1955

Als ik van dit gegeven uitga zouden de eerste munten dus in 1858 zijn gemaakt..
Op andere sites staat veelal vermeld : Voor 1860 was er geen enz enz.

Mijn vraag was:

Wanneer is de Thaise munt gekomen ?
Hoe betaalde men vroeger dan ?

Ik ben in het bezit van zeer oude munten. Er wordt ook geschreven over bullets, hetgeen veelal vertaald wordt met buisjes.
Ik heb een “ bullet “ lijkt inderdaad meer op een soort kogel dan op een buisje.

Aangezien ik, maar kennelijk U ook niet ergens het juiste gegeven heeft gevonden, is er geen winnaar, doch verloot ik nu onder de navolgende inzenders

Sert , Greenthaiway, Duiker, Wouter Udon, V@go, Borowolf, Rdteth, Zeeman, Ben, Wereldvreemd, Pong, Somtam, Steven, het bankbiljet van 60 B.

Ik heb onze CHANG in vertrouwen genomen als “notaris “ Daar is het juiste getal gedeponeerd. Ik nodig U dus uit om een getal op te geven, onder de 60.
Indien in de eerste ronde er geen winnaar is, is het reserve getal van toepassing.
Indien ook dan niemand het juiste geval heeft, is hij/zij die er het dichts bij is, de winnaar.

Na deze prijsvraag zal ik een item openen over oude munten en bankbiljetten, zodat we er met elkaar daar wat meer te weten over kunnen komen.

somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#28 Bericht door somtam » maandag 28 februari 2011, 18:48

Mag ik het houden op nr. 9 aangezien de afbeelding op het betaalmiddel.
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Duiker » maandag 28 februari 2011, 18:57

Mooie prijsvraag, en zo leren we nog eens wat.
Chang, je hebt een PB.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Hoe oud is de Thaise munt, prijsvraag / uitslag

#30 Bericht door Sert » maandag 28 februari 2011, 22:22

Mart schreef:Uitslag

...
Als ik van dit gegeven uitga zouden de eerste munten dus in 1858 zijn gemaakt..
Op andere sites staat veelal vermeld : Voor 1860 was er geen enz enz.

Mijn vraag was:

Wanneer is de Thaise munt gekomen ?
Hoe betaalde men vroeger dan ?

...
Aangezien ik, maar kennelijk U ook niet ergens het juiste gegeven heeft gevonden, is er geen winnaar, doch verloot ik nu onder de navolgende inzenders
Mart,
ik ben meer nieuwsgierig naar de geschiedenis. In plaats van mee te dingen in de loterij ben ik toch nog eens verder gaan zoeken. Ik heb deze tekst op diverse sites teruggevonden:
The most profound changes in the history of Thai currency occurred during the Rattankosin era in the reigns of King Rama IV and King Rama V.

Standardized factory minted coins and bank notes were officially issued.

During the reign of King Rama IV, when foreign trade and diplomatic relations expanded, paper money, in the form of royal promissory notes, was issued in 1853.

These were followed by bank notes issued by the foreign banks to facilitate trade clearance.

In 1857, Queen Victoria of Britain presented Thailand with the first minting machine and the minting of the first Thai silver coins commenced. In 1858, a minting machine was purchased from Britain set up the Royal Mint in the Grand Palace. The minting of coins went ahead full steam.

In the reign of King Rama IV, money was denominated in satang, tho, phi, padueng and baht.
Vrij vertaald betekent dit het volgende:
Koning Rama de 4e maakte een enorme wijziging in het geld-stelsel: de invoering van de Thai Baht. De eerste bankbiljetten werden uitgegeven in 1853. Bovendien werd deze valuta erkend door buitenlandse banken.
Vier jaar later liet de koningin van Engeland een drukpers voor munten zien en daarmee werden de eerste zilveren munten gedrukt. Een jaar later kochten de Thai zo'n machine van de Engelsen, waarna de muntjes productie in volle gang werd gezet.

Nu kan 'munt' worden opgevat als het fysieke betaalmiddel, en als het geld in het algemeen. De Baht als valuta was er kennelijk in 1853, gevolgd door de produktie van o.a. Baht munten 4 jaar later.

Meer detail:
Not until in the time of King Rama IV was there a basic structure to the currency system. He made remarkable efforts to formalize the system by standardizing the factory-minted coins and officially issued paper currency. It was this time only when the foreign trade in the southeast flourished and the concept of formalizing the currency gained utmost importance. The country was presented with the first minting machine by Queen Victoria of Britain in 1857 and the Royal mint of Thailand was established. The currency issued was denominated in 5 units that are satang, tho, phi, padueng and baht. King Chulalongkorn, the successor to King Rama IV, centralized the currency into 2 units only that were most popular between the 5 i.e. satang and baht. Baht was made the official currency unit of the country and it was initially divisible into 8 fuang that could be further broken down into 8 atts. The value of the currency was completely based on the value of silver. In 1902, the currency was decimalized and satang was adopted as the subunit, 100 satang making 1 unit of baht.
Koning Mongkut Rama IV standaardiseerde de Baht, naast eenheden van kleine waarde (satang, tho, phi, padueng). Zijn opvolger, Koning Chulalongkorn Rama V, pakte de 2 meest populaire munten uit die 5, de Satang en de Baht.

Een voorbeeld van die eerste munt uit 1857:
Afbeelding 1 Baht 1857
Afbeelding 1 Baht 1860
Afbeelding
De details zijn hier te lezen. Dit was een voorbeeld munt, gedrukt in Engeland en aangeboden in Thailand. Van deze munt waren er 2400 stuks gedrukt. De koning was dusdanig onder de indruk, dat hij besloot om met een Engelse machine munten te gaan persen.

Van de website pattayamail:
...
After searching in his trays he found some coins from Southeast Asia, and I picked out the ones that were from Thailand. Altogether there were about 15 coins, most of them from King Mongkut (Rama IV) who reigned from 1851 till 1868, and King Chulalongkorn (Rama V) who reigned from 1868 till 1910. I asked for a price, and my Danish college quoted me his price. We then had our usual little discussion over the price and a deal was done.

When I got back to Norway I looked up the coins in the few books I had on Thai coins. I came to the conclusion that none of them were very valuable in terms of money. Nonetheless, I was happy with the coins.

A few years later, well-known Bangkok coin dealer Surachai Smitasin came to see me in Oslo. I showed him the little start on my Thai coin collection, and when he looked at my coins, suddenly his eyes got big. He picked up a one baht coin from King Mongkut and told me that this was a great rarity. I had thought it was the regular one baht coin, struck in great numbers in 1860, which, in the early 1980s, had a value of 250 baht.

Surachai told me that this particular coin was very rarely seen. It was the first flat Thai coin officially issued. The coins were struck in 1857/8 and went under the name Bannakan (Royal Gift) Coins. The reason for the coins being called Royal Gift is that they were struck on a hand-driven minting machine presented to King Mongkut by Queen Victoria. Only 30 chang, which is 2400 pieces, of the one baht coin were struck. Today, probably less than 50 pieces of this rare coin exist. The value today of this coin in nice condition is more than 200,000 baht.

The hand-driven machine was too slow and later replaced by a steam powered machine, which today can be seen outside The Royal Thai Mint in Bangkok.
Mocht iemand die munt willen kopen: hier zijn ze te koop en bovendien staan er foto's van alle Thaise munten vanaf 1857.

Maar van 1857 terug naar 1853, toen de Thai Baht ingevoerd werd.
De Bank of Thailand heeft een overzichtje van de eerste biljetten. Daarin is ook te lezen dat bankbiljetten geen succes waren. Ze werden slechts mondjesmaat gebruikt. Pas in 1902 werd er in praktijk echt gebruik gemaakt van bankbiljetten.

Mart, wellicht moet je dit boek in handen zien te krijgen:
Thai Banknotes Catalogue Somchai Saeng-ngern
by Somchai Saeng-ngern
ISBN 978-974-235-606-4
Size 30x21.5cm, 272 pages
This catalog covers all paper money issued since 1853 from the reign of HM Rama IV to the present Series 15 banknotes with signature of Korn Chatikavanij (กรณ์ จาติกวณิช, Minister of Finance) and Tarisa Watanagase (ธาริษา วัฒนเกส, Governor, Bank of Thailand ).

Aldus mijn samenvatting van een reisje over het internet op zoek naar de oorsprong van de Thaise Baht. En die lijkt toch echt te starten in 1853.
En nu....bedtijd!

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”