Maestro vanaf 17-01-2011 > waar of niet waar

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gylenthal
komt net kijken
komt net kijken

Re: Maestro vanaf 17-01-2011 > waar of niet waar

#16 Bericht door Gylenthal » woensdag 23 februari 2011, 16:12

printen44
Expat
Expat

#17 Bericht door printen44 » woensdag 23 februari 2011, 17:25

Maar dit is oud nieuws. Alleen de kaarten die door Belgische banken zijn afgegeven, kunnen niet meer gebruikt worden buiten de Europese zone.

Alle andere kaarten van Europese banken, behalve Belgie dan, kunnen normaal hun bankpas met Maestro in het buitenland, ook buiten de Europese zone, gebruiken.

Navraag bij mijn bank, de ING-bank, leerde dat men daar helemaal niet van plan is deze maatregel in te voeren. Dus gisteren pinde ik nog lekker met mijn ING-pas wat bahts uit een ATM.

De Dexia Bank is buitendien niet meer in Nederland actief als een Bank. Men wikkelt alleen nog de zgn. Dexia-lease af.

Mart
Erelid
Erelid

#18 Bericht door Mart » woensdag 23 februari 2011, 18:18

bkkjourney schreef:Op diverse internet fora gaat het gerucht rond dat vanaf 17 januari 2011 het niet meer mogelijk zou zijn om buiten de EU met een "Maestro" bankpas geld te pinnen. Wat is hier van waar? Indien het namelijk alleen nog mogelijk zou zijn met een creditkaart, dan worden klanten behoorlijk op kosten gejaagd (€5 - €10 per pintransactie).
Als dit waar was, had ik dit bericht niet meer kunnen schrijven, want een maand zonder geld, was dus honger lijden geworden. :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

bkkjourney
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#19 Bericht door bkkjourney » woensdag 23 februari 2011, 19:33

Als dit Maestro bericht niet waar was, waarom vermeldt de NEDERLANDSE ING site dan het volgende bericht: Ik citeer "Het kan bijvoorbeeld zijn dat de geld- of betaalautomaat de chip op de pas niet kan lezen. Dit komt in sommige landen voor, "bijvoorbeeld" in Bangladesh, Marokko, Nigeria, Belize, Paraguay, Guatemala, Costa Rica, Venezuela, Pakistan en Indonesië. Omdat wij er samen met banken in andere landen hard aan werken om die problemen te analyseren en op te lossen, kan het op korte termijn weer veel beter zijn met die acceptatie"

http://www.ing.nl/particulier/klantense ... uitenland/

printen44
Expat
Expat

#20 Bericht door printen44 » donderdag 24 februari 2011, 04:23

ATM's lezen nu de chip en niet de magneetstrip. Toen de chip werd ingevoerd konden ook redelijk wat Thaise ATM's niet de chip lezen. Nu is dat wel het geval.

Het heeft niets te maken met het uitschakelen van de Maestro-functie. De Belgische banken hebben gewoon die functie geblokkeerd. Maestro is een systeem waarmee verbinding met de banken word gelegd. Net zoals vroeger "Cirrus" was. De logo op je bankkaart geeft het systeem aan. In de nieuwe bankkaarten zijn de gegevens in de chip opgeslagen. De chip is veiliger als e magneetstrip. De chip kan niet "geskimd" worden.

Daarom waarschuwt de ING-bank haar klanten voor die landen waar de ATM's nog niet die chip-techniek hebben geinstaleerd. Op termijn zal de magneetstrip helemaal verdwijnen en zal alleen via de chip gepind kan worden.

De creditcards worden nu vrijwel alleen met de chip gelezen. Je kunt dat zien wanneer men alleen de voorkant van die kaart in het apparaat stopt.

Gylenthal
komt net kijken
komt net kijken

#21 Bericht door Gylenthal » donderdag 24 februari 2011, 04:54

Onafhankelijk van hoe de bankkaart wordt uitgelezen (chip of magnetische strip) is het de klant die weemal in de kou gezet wordt.

Ik heb een paar maal grote sommen geld moeten afhalen in Thailand (betaling ziekenhuiskosten, betaling schoolgeld, enz.), en op die momenten was ik zeer verheugd dat ik tevens over een Belgische debetkaart beschikte.

De Thaise debetkaart liet de opvraging van zulke bedragen niet toe (maximum 26,000 Baht per dag).

Je kan bij sommige banken meer geld afhalen (SCB), maar dan moet je ofwel persoonlijk naar die bank gaan ofwel over een kredietkaart beschikken. Beiden zijn vrijwel onmogelijk indien je niet over een werkvergunning beschikt.

Een buitenlandse kredietkaart gebruiken om geld af te halen aan de ATM, is vragen om moeilijkheden en is tevens een kostelijke aangelegenheid.

En om volledig de spot te drijven met hun klanten, rekenen de meeste Belgische banken een forfait aan voor het houden van een debetkaart maar maken ze het gebruik ervan onmogelijk buiten de Europese Unie. In het geval van Dexia, is het bezitten van een Dexia debetkaart onontbeerlijk voor het Internet bankieren daat het Internet bankieren via een kaartlezer gebeurt.

Hetzelfde gebeurt tevens met de RSZ (ziektekosten).
Er word netjes iedere maand meer dan 250 Euro van mijn pensioen afgehouden, maar ik kan geen beroep doen op de RSZ voor terugbetaling in een land buiten de EU.

Niet te verwonderen dat die L....N in Belgie nog steeds geen regering hebben.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door mooatje » donderdag 24 februari 2011, 08:23

Gylenthal,
Misschien een rekening openen in Thailand?

Ik vermoed dat je in Thailand woont,schrijf dan af en toe een groter bedrag over naar je Thaise rekening.
Dan ben je er goedkoper mee af.

Waarom is een kredietkaart vragen om problemen?

De kaart gebruiken kost geld.Dat is zeker.
Een debetkaart gebruiken in Thailand ook,maar iets minder.Bij sommige banken is de bancontactkaart wel een stuk goedkoper.Argenta bv.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Gylenthal
komt net kijken
komt net kijken

#23 Bericht door Gylenthal » donderdag 24 februari 2011, 09:20

mooatje schreef:Gylenthal,
Misschien een rekening openen in Thailand?
Heb ik al.
Een bankrekening bij UOB (voor de dagelijkse uitgaven) en een bankrekening bij Bangkok Bank (buitenlandse deviezen voor mijn Visa).
Bij beide banken heb ik een Visa DEBETKAART (Visa kaart zonder de 3 cijferige code op de keerzijde).
Ik vermoed dat je in Thailand woont,schrijf dan af en toe een groter bedrag over naar je Thaise rekening. Dan ben je er goedkoper mee af.
Ik woon inderdaad in Thailand.
Een grotere som overschrijven is geen oplossing.
Het probleem van de gelimiteerde afname aan een ATM blijft bestaan.
Waarom is een kredietkaart vragen om problemen?
Kredietkaarten worden veel vaker gekopieerd en veel vaker misbruikt.

Er zijn hier in Thailand nog een hoop zelfstandigen (Issaan en andere gebieden buiten Bangkok) die een kredietkaart accepteren als betaling zonder een automaat te bezitten.
Gewoon de kredietkaart kopieren, ondertekenen en je kan met de goederen de winkel buiten wandelen.
De kaart gebruiken kost geld.Dat is zeker.
Een debetkaart gebruiken in Thailand ook,maar iets minder.Bij sommige banken is de bancontactkaart wel een stuk goedkoper.Argenta bv.
Ik had tot een 3-tal jaren geleden een bankrekening bij Argenta.
Zeer tevreden en hun bijkomende ziektekostenverzekering was heel goedkoop.

Maar dan kreeg ik eerst een bericht dat de bijkomende ziektekostenverzekering niet meer kon indien ik uitgeschreven was in Belgie.

Kort daarna, kreeg ik een tweede bericht dat er problemem waren met mijn bankrekening omdat het agentschap waar ik aangesloten was gesloten werd.
Ik diende PERSOONLIJK naar Belgie te komen om mijn bankrekening over te schrijven naar een ander kantoor naar keuze.
Ik ben PERSOONLIJK naar Belgie gekomen om mijn bankrekening bij Argenta op te zeggen.

PS.:
Dexia laat geen buitenlandse overschrijvingen toe via Internetbankieren.
Ik moet telkens dat ik mijn bankrekening bij UOB wil bijladen een email naar mijn kantoordirecteur zenden met de vraag om een bepaald bedrag over te schrijven.

Edje
Expat
Expat

#24 Bericht door Edje » donderdag 24 februari 2011, 09:42

PS.:
Dexia laat geen buitenlandse overschrijvingen toe via Internetbankieren.
Ik moet telkens dat ik mijn bankrekening bij UOB wil bijladen een email naar mijn kantoordirecteur zenden met de vraag om een bepaald bedrag over te schrijven.[/quote]

Is het dan toch waar? dat België nog zover achter loopt. :o
Groetjes; Edje

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door carpediem » donderdag 24 februari 2011, 11:40

Ik dacht dat je bij de BKK bank tot 100.000,- THB per dag kunt ATMmen.
Tenminste was een paar jaar geleden zo.
pluk de dag (carpediem)

Gylenthal
komt net kijken
komt net kijken

#26 Bericht door Gylenthal » donderdag 24 februari 2011, 15:51

carpediem schreef:Ik dacht dat je bij de BKK bank tot 100.000,- THB per dag kunt ATMmen.
Weet niet zeker of dat bij Bangkok Bank mogelijk is aan een ATM.
In ieder geval, de maximum afname aan een ATM hier op het platteland van Issaan is nog steeds begrensd tot 25,000 THB.

De SBC bank maakte enkele jaren geleden ook publiciteit dat het mogelijk zou zijn om 120,000 THB af te halen aan een ATM.
Maar ik heb nog geen enkele ATM hier op het platteland van Issaan zo een som geld zien spuwen.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#27 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 24 februari 2011, 20:07

carpediem schreef:Ik dacht dat je bij de BKK bank tot 100.000,- THB per dag kunt ATMmen.
Carpediem, volgens mij ook. Heb zelf vorig jaar ook nog 200.000 staan tappen via de SIAM bank.
Tja.... het is genoeg geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”