Haalbare planning Thailand december

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
adidas89
komt net kijken
komt net kijken

Haalbare planning Thailand december

#1 Bericht door adidas89 » vrijdag 18 februari 2011, 09:37

Ik hou dit forum al een tijdje in de gaten en lees actief mee. Nu lees ik vaak dat heel veel planningen, ook welke hier in dit forum genoemd, haast niet haalbaar zijn.

Ik ga voor het eerst een verre reis maken samen met mijn partner en we willen veel zien, maar ook niet zoveel dat we op een gegeven moment lopen te hyperventileren van alle haast en stress.

Het liefste wil ik zoveel mogelijk daar regelen, maar toch een richtlijn hebben qua planning, zodat ik wel de dingen zie die ik wilde zien. Hieronder mijn planning; hopelijk een haalbare! Mochten jullie nog tips hebben voor mooie bezichtigingen (liefst niet teveel drukte/toerisme) of een aanpassing in de planning hebben dan hoor ik het graag.

Do 1/12/11 AMS 15:00 uur – Cairo 22:30 – Cairo 22:40 – BKK 12:00
Vr 2/12/11 Bangkok (nacht 2 op 3)
Za 3/12/11 Bangkok (nacht 3 op 4)
Zo 4/12/11 Nachttrein naar Chiang Mai (4 op 5)
Ma 5/12/11 Chiang Mai (5 op 6)
Di 6/12/11 Chiang Mai; jungle trekking (6 op 7)
Wo 7/12/11 Chiang Mai; jungle trekking (7 op 8)
Do 8/12/11 Chiang Mai; jungle trekking (8)
Na de jungle trekking kijken hoe we ons voelen, waarsch. willen we dezelfde dag/nacht de trein naar Surat Thani pakken.

Vanuit Surat Thani willen we waarschijnlijk Koh Samui, eventueel Koh Phangan (misschien Full moon party aandoen 10 dec) en naar Krabi. Vanuit Krabi willen we weer naar verschillende eilandjes, zoals Khao Lak en Koh Yao.

Di 20/12/11 Beginnen aan reis naar bangkok
Wo 21/12/11 Naar Bangkok
Do 22/12/11 BKK 0:50 – Cairo 05:55 – Cairo 10:05 – AMS 14:00

Dit is een globale planning van hoe we willen reizen. Zijn er nog plekken die zeer zeker de moeite waard zijn en welke ik hier niet op heb staan? Ja, waarschijnlijk heel veel en ik weet dat je Thailand minstens ....... x moet bezoeken wil je alles gezien hebben, maar als er nog iets moois op onze route ligt wat we niet mogen missen dan hoor ik dat graag!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Haalbare planning Thailand december

#2 Bericht door ron » vrijdag 18 februari 2011, 13:13

Do 1/12/11 AMS 15:00 uur – Cairo 22:30 – Cairo 22:40 – BKK 12:00 [|(
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » vrijdag 18 februari 2011, 16:09

Een mooi programma. Ruim tijd voor rust.

Heb je een inzicht waar je slaapt tijdens de jungletocht ? Ik heb die tocht ook gedaan en sliep in hutten van lokale mensen. Hutten op palen waar de gure winterwind onderdoor en omheen jaagt. Was blij met mijn luchtmatras en slaapzak en voldoende warme kleren. Want het zal er koud zijn. Kan tegen het vriespunt aan zijn in hartje december. Ik geef maar een tip....

printen44
Expat
Expat

#4 Bericht door printen44 » vrijdag 18 februari 2011, 16:15

adidas89 schreef:Ik hou dit forum al een tijdje in de gaten en lees actief mee. Nu lees ik vaak dat heel veel planningen, ook welke hier in dit forum genoemd, haast niet haalbaar zijn.

Ik ga voor het eerst een verre reis maken samen met mijn partner en we willen veel zien, maar ook niet zoveel dat we op een gegeven moment lopen te hyperventileren van alle haast en stress.

Het liefste wil ik zoveel mogelijk daar regelen, maar toch een richtlijn hebben qua planning, zodat ik wel de dingen zie die ik wilde zien. Hieronder mijn planning; hopelijk een haalbare! Mochten jullie nog tips hebben voor mooie bezichtigingen (liefst niet teveel drukte/toerisme) of een aanpassing in de planning hebben dan hoor ik het graag.

Na de jungle trekking kijken hoe we ons voelen, waarsch. willen we dezelfde dag/nacht de trein naar Surat Thani pakken.

Vanuit Surat Thani willen we waarschijnlijk Koh Samui, eventueel Koh Phangan (misschien Full moon party aandoen 10 dec) en naar Krabi. Vanuit Krabi willen we weer naar verschillende eilandjes, zoals Khao Lak en Koh Yao.

Di 20/12/11 Beginnen aan reis naar bangkok
Wo 21/12/11 Naar Bangkok
Do 22/12/11 BKK 0:50 – Cairo 05:55 – Cairo 10:05 – AMS 14:00

Dit is een globale planning van hoe we willen reizen. Zijn er nog plekken die zeer zeker de moeite waard zijn en welke ik hier niet op heb staan? Ja, waarschijnlijk heel veel en ik weet dat je Thailand minstens ....... x moet bezoeken wil je alles gezien hebben, maar als er nog iets moois op onze route ligt wat we niet mogen missen dan hoor ik dat graag!

Je schreef dat je niet teveel (westerse) toeristen wilt aantreffen. Nou, de plaatsen die je wilt bezoeken, daar stikt het van de westerse toeristen, zeker in de periode dat jullie willen gaan. Het is de drukste periode voor het toerisme in Thailand. Wat de planning betreft, zover ik kan beoordelen, is het prima, maar zal er wel overal druk zijn. Let wel dat het in de periode koud zal zijn in Chiang Mai. Zeker in de avond, nacht en ochtend.

Alleen hoop ik dat de rust in Egypte is teruggekeerd en dat Egypt Air normaal functioneert.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door Borowolf » vrijdag 18 februari 2011, 16:38

Je planning lijkt ook mij niet tot hyperventilatie te hoeven leiden.

Ik woon in Chiang Mai en als men het heeft over koud dan bedoelt men (denk ik) dat het kwik weleens kan zakken naar 16 graden. En dan vooral 's nachts. Overdag is het fantastisch weer. Ik raad iedereen die mij bezoekt aan in februari te komen, maar december en januari zijn ook prima maanden. In december is het nog niet zo heiig en nog lekker groen. Dus deze maand heeft zeker ook voordelen en maak je geen zorgen over de temperatuur in Chiang Mai.

In de bergen kan het vanaf 12 uur 's nachts totdat de zon opkomt wel koud zijn. Denk dan aan een graad of 10 en een hoge vochtigheid. Als je dan 's morgens uit je tentje stapt is het wel even rillen. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » vrijdag 18 februari 2011, 16:55

Schrijver had het over een jungletocht van enkele dagen en ik vroeg waar hij zal slapen. Een stenen/betonnen huis neemt overdag warmte op van de zon en straalt in de nacht die warmte uit. Een houten hut doet dat niet en zit ook nog vol met kieren. Ik heb een tocht gedaan tussen CM en Mae Hong Son en we lagen in de nacht, het was November, te verrekken van de kou ondanks luchtbedje en slaapzak. De eigenaren sliepen in een compartiment afgezet met dekens aan een waslijn.....en alle kleren aan.

En met wind er bij is 10 graden net 0. In mijn gat net buiten NK kan in december de temperatuur zakken tot slechts plus 5 en dat voel ik in mijn enkelsteens gebouwde huis. Ik heb niet voor niets isolatie op het gipsen plafond en een elektrische kachel. En CM ligt hoger dan NK.

De laatste keer dat ik heb gelezen over doodgevroren mensen in Thailand was met Kerst 1998. In de provincie Loey, de provincie met hoge "bergen" al is de Doi Suthep in CM meen ik de hoogste. Dat waren geen mensen in de stad in stenen huizen maar arme mensen in een hut op palen in de heuvels.

Ik blijf dus bij mijn advies kleren mee te nemen voor lichte nachtvorst.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door Borowolf » vrijdag 18 februari 2011, 17:05

Ik blijf dus bij mijn advies kleren mee te nemen voor lichte nachtvorst.
O zeker. Ik probeerde dat ook aan te geven. Bij 10 of 16 graden naakt slapen is niet verstandig. En in de bergen had ik ook al mijn kleren aan inclusief jasje. Dat laatste had misschien ook wel te maken met de versnaperingen van de voorgaande avond. En ik was daarenboven blij dat we gewend zijn dicht tegen elkaar aan te slapen.

Ofwel, we zijn het eens. Maar deze OP komt uit Nederland en sommige berichten gaven de indruk dat we hier in Chiang Mai over niet al te lange tijd een elfstedentocht gaan meemaken. Daar wilde ik wat tegen ageren want December behoort tot de maanden dat het weer hier in Chiang Mai op zijn best is.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » vrijdag 18 februari 2011, 17:11

De winter heeft overdag aangename temperaturen ! In NK is het dan "maar" 25 overdag en dat betekent in de morgen een jasje op de brommer maar daarna een T-shirt. En toch heb ik liever 40. Dan voel ik me veel beter.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door pong » zaterdag 19 februari 2011, 03:24

de reis vanaf CMai doe je maar ,iever niet met die trein. Dat duurt wel zo;n 24 uur naar Surat. Pak liever een plane-AirAsia 1x daags direkto naar Phuket, of duur-duur direkto met BKK-air naar Samui. Als je Phuket doet, kan je via Khao Sok=national park als tussenstop naar samui via Surat reizen.
Als je het nog niet wist; AirAsia is de lokale EasyRyan-dus hoe eerder geboekt, hoe geodkoper, maar voor alle extra's betaal je extra. BKKair is vrij luxe, fullservice, meest kleine planes, maar dan betaal je ook. Of AirAsia met change in BKK naar Surat-maar dan wel HEEL goed tijden en opnieuw moeten inchecken meenemen!
en ja-in die tijd kan het fris tot kilkoud zijn daar in de mountains. Doe aan de Thaise tamboen gewoonte (=goed doen), koop ter plekke wat warme niet dure fleece en geef die weg aan zo'n straatarme kouloijder als je trip gedaan is.

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door baco101 » zaterdag 19 februari 2011, 11:00

Wat betreft de Full moon Party, hij valt vroeg dit jaar maar hou er rekening mee dat december de drukst bezochte full moon party is dus hou hier rekening mee met accomodatie.je kan ook vanaf samui met de speedboot naar de fmp gaan.

je kan met air aisa ook naar surat vliegen, want bkk airways is duur, ze zijn eigenaar vh vliegveld op samui en hebben dus een monopolie.
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Inge
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Inge » zaterdag 19 februari 2011, 13:19

Hoi,

Leuke planning, ook wel goed haalbaar denk ik.
Als ik je 1 suggestie mag geven, wij zijn met de nachttrein van BKK naar Surrathani gegaan en daarvandaan naar de treetops in het Kao Sok park, geweldig! Heel erg basic en leuk voor 2 nachten en dan wegwezen! Ook 1 nacht in een boomhut geslapen.

Wij hebben het geboet bij BM air. samen met de treintickets

http://www.bmair.nl/Individueel/Thailan ... Safari.htm

Daarvandaan zijn wij naar Koh Samui en Ko Phangan gegaan, de Full Moon party moet je meemaken als je er toch bent, waanzinnig!!!!
Anders is er wel een half moon, kwartmoon ofzo.

Rin Beach resort was ons hotel, op de bonnefooi dezelfde dag nog de laatste kamer! 10 min.lopen van de full moon party en toch lekker rustig.In 2006 toen wij er waren werd er net een nieuw zwembad ect gebouwd.

Zelf vonden wij de kant van Krabi veel mooier. Vorig jaar daar geweest en ook Ko Lanta,Leuk relaxed eiland. Lekker met de scooter rondtoeren. Je kunt daar ook naar Ao nang beach. railey beach,Phi Phi eilanden... prachtige eilanden in de buurt. Als ik jou was nam ik of de ene kant of de andere, ik zou voor Krabi gaan.

Veelsucces met uitzoeken en mail maar als je nog meer info wilt.

pietk
Expat
Expat

#12 Bericht door pietk » zaterdag 19 februari 2011, 13:28

baco101 schreef: want bkk airways is duur, ze zijn eigenaar vh vliegveld op samui en hebben dus een monopolie.
Thai airways vliegt ook op Samui.

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#13 Bericht door changgarden » vrijdag 25 februari 2011, 02:09

printen44 schreef:
adidas89 schreef:Ik hou dit forum al een tijdje in de gaten en lees actief mee. Nu lees ik vaak dat heel veel planningen, ook welke hier in dit forum genoemd, haast niet haalbaar zijn.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er toch weer automatisch gekozen wordt voor Chiang Mai, terwijl er toch duidelijk wordt gevraagd om "niet te veel drukte". Chiang Mai is de 2e stad van Thailand en groeit gestaag door met alle drukte vandien. Toeristen overlopen de stad en de gebieden eromheen. Vermijden? DAT KAN!

Goed alternatief: Chiang Rai. Waar het noorden nog lieflijk is en de mensen nog echt glimlachen.
Dingen te doen?
- jungle trek
- hill tribes
- rivier afzakken met longtail boot
- waterval beklimmen
- Golden Triangle (Jazeker: dat ligt in Chiang RAI - niet in Chiang Mai...)
- olifant jungle trek
enz. enz.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”