Particuliere ambulance in BKK

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Particuliere ambulance in BKK

#1 Bericht door Mart » dinsdag 15 februari 2011, 04:29

Bij gebrek aan voldoende ambulances is een medisch student gestart met een nieuwe service.

http://english.aljazeera.net/video/asia ... 37803.html
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Ben
Expat
Expat

Re: Particuliere ambulance in BKK

#2 Bericht door Ben » dinsdag 15 februari 2011, 06:06

Mart schreef:Bij gebrek aan voldoende ambulances is een medisch student gestart met een nieuwe service.

http://english.aljazeera.net/video/asia ... 37803.html

De zgn rescue teams zijn zelf het grootste gevaar op de weg .
onderlinge competities wie het eerst op de plaats van het ongeval is
om de premie op te strijken . :evil:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » dinsdag 15 februari 2011, 17:12

Rescue teams ! Ik kan niet praten over de grote steden maar in NK hebben we er EEN. Die klub heeft geen kompetitie en kan doen wat ze wil. Ze rukken uit als ze...ja, als ze wat horen en hoe ?, maar dit is Thailand. Ze zullen vast een bonus krijgen van een ziekenhuis als ze mensen daar in kreukels binnenbrengen.

Ze rijden werkeloos rond met hun opzichtige auto, ze hebben er maar een van.... Aan het stuur iemand die heeft leren rijden op de Thaise manier en achterin een paar jochies die mensen optillen en op de brancard leggen. Ze nemen de vrijheid iedereen van de plaats ongeval weg te houden want ZIJ hebben de kennis en macht over leven en dood, beter: over de poen van de persoon in kreukels.

Ik stond er eens bij, zo'n ongeval. Twee jonge deernes waren met hun brommer tegen de achterbumper van een auto geknald. Op de grond lagen twee jonge dames, hun brommer en hun telefoons want men was druk aan het bellen. De helmen lagen....nee, er waren geen helmen op de grond, de helmen zaten keurig met hun riempje aan het stuur vast.....

Toch maar eens in die rescue auto kijken. Geen zuurstof, geen verbandmiddelen, geen neksteunen, geen hartmassageapparaat al zou men daar vast niet mee om kunnen gaan, geen spalken, helemaal niks. Ja, een telefoonoplader...... De meisjes werden zonder veel plichtplegingen opgetild en samen op de brancard gelegd en op weg ging men, met een mooie sirene en zwaailicht.

Het is bull ! Het is niet meer dan een veredelde taxi die op geld uit is.

Maar het kan erger. Dicht bij mijn huis lette een meneer in een auto niet op toen hij de weg opdraaide en hij zag over het hoofd een 24-wieler dieplader die maar 30 km/h reed vanwege de enorme silo's die er op lagen. Goed, de zon stond laag.....maar toch. Zijn fraaie Japanse auto op leeftijd vet in de kreukels want een van de silo's donderde op die auto. Ja, zoiets goed vastbinden is ook een vak.....Meneer had geluk, de silo verpletterde de achterkant van de auto. Maar meneer zat klem met zijn benen.

De markt was nabij en er kwamen veel mensen aangesneld. Daar worden met vereende krachten de deuren er uit gerukt ! Dat Japanse spul is toch niet zo degelijk... Een pickup wordt gehaald en meneer werd met botbreuken en hoofdwonden (geen gordel om...) en bloed en al letterlijk in de bak geflikkerd. De lokale politiemeneer, die in een klein ambtelijk huisje langs de weg verveeld de hele dag TV kijkt, knikte eens goedkeurend. Dat hoefde hij toch maar niet te regelen !

Nee, als ik me ooit moet laten oprapen en ook bij kennis ben dan geen rescue team. In mijn telefoon staan de nummers van de ambulancedienst van een ziekenhuis en die bel ik dan. Ik weet dat daarin echte verplegers zitten met kennis van ehbo. Aan mijn lijf geen polonaise !

Mart
Erelid
Erelid

#4 Bericht door Mart » dinsdag 15 februari 2011, 18:02

prajak schreef: Nee, als ik me ooit moet laten oprapen en ook bij kennis ben dan geen rescue team. In mijn telefoon staan de nummers van de ambulancedienst van een ziekenhuis en die bel ik dan. Ik weet dat daarin echte verplegers zitten met kennis van ehbo. Aan mijn lijf geen polonaise !
Vraag :?: Hoeveel ambulances zijn er er beschikbaar :?:
Ons dorp maakt deel uit van een district, nl de stad ( nou ja stadje) met slecht 1 ziekenhuis, met 2 ambulances.
Maar er zijn hier dus 12 dorpen. Ook in ons dorp is er een Rescue team. Dag en nacht beschikbaar om zieken en gewonden zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen.
Ofschoon de Van niet beschikt over alle noodzakelijke middelen, is het toch beter dan mogelijk uren te moeten wachten eer er een ambulance beschikbaar is.
Het is inmiddels op ons dorp bekend dat ik een voormalig gediplomeerd EHBO er en EHIO er ben geweest. Men mag mij dus n/d bellen, geheel belangeloos.

Een medaille heeft 2 zijden :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » woensdag 16 februari 2011, 04:32

Helemaal gelijk. Maar ambulances staan hier werkeloos. Ieder ziekenhuis heeft er twee. Inderdaad, men laadt de zieke in de laadbak van een pickup....

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door pong » zaterdag 19 februari 2011, 03:30

die ambulance's zijn er hier in de grote stad volop, maar bij een echt ernstig ongeval wordt er natuurlijk (want de thai heeft een ruim hart, behalve op de publieke weg) geen vrij baan voor ze gemaakt, ze staan net zo in de file als iedereen.
Als het voor hun te laat is is hier ook de POH TECK TUNG, die de resten van de straat schraapt en aan een tempel aflevert ipv hospital. Of dat ook buiten BKK is, weet ik niet. Vroeger werden ze vaak beticht van geldroverij uit onbeheerde portefeuilles. Maar dat wordt minder vaak gezegd. Vaak heel goedbedoelende vrijwilligers, die een een vroeg pernsioen oid toe zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”