Dit is een wereldwijd probleem.
Ook in Nederland speelt dit probleem.
Ten eerste ten aanzien van illegalen.
Ten tweede hebben meer dan
150.000 mensen in Nederland geen zorgverzekering.
En dat zijn alleen nog maar de mensen die netjes geregistreerd staan.
Daarnaast is er nog de groep ongeregistreerden (een deel van de daklozen, criminelen, tijdelijke arbeidskrachten). Het dreigen met een boete is hier zinloos.
En ook in ons land lopen onverzekerde toeristen rond.
Al die mensen hebben zeker in geval van nood hulp nodig.
En die krijgen ze tot op zekere hoogte ook.
De rekeningen blijven onbetaald.
En zoals hier al opgemerkt, kunnen ziektekosten behoorlijk uit de hand lopen.
In het artikel wordt bovendien nog gewezen op het feit dat er buitenlandse mannen zijn die weliswaar met een goed gevulde portemonnee naar Thailand komen, maar daar een Thaise vrouw ontmoeten die er wel raad mee weet. Met die portemonnee bedoel ik.
Expats en dan doel ik met name op pensionados zijn voor verzekeringsmaatschappij natuurlijk compleet oninteressant.
Oud, soms al krakkemikkig en dus duur. Een verzekeraar kan de premie alleen laag houden bij een evenwichtige verdeling van de klanten over alle leeftijdscategoriën en risicogroepen.
Bij de Nederlandse zorgverzekering is dat vrijwel automatisch zo door de grote aantallen.
En uiteraard hebben Thaise verzekeraars geen behoefte aan deze lieden. En dus bieden ze polissen met uitsluitingen aan.
Maar dat is overal ter wereld zo! Een hartpatiënt die zich waar ook wil verzekeren krijgt te maken met mogelijke beperkingen.
Tenzij er een landelijk systeem is, zoals in Engeland of Nederland.
Maar dergelijke veelomvattende systemen zijn vrij zeldzaam en peperduur.
Daar komt bij dat er relatief veel meer pensionados naar Thailand vertrekken dan naar bijvoorbeeld Nederland.
Dus dat zou op de Thaise verzekeraars wel een heel grote druk leggen.
Dat er nogal wat Britten in de probleemgroep zitten verbaast me niets, want een Brit maakt zich hier nooit druk over.
Hij is thuis immers altijd verzekerd.
En gaat ervan uit dat dat in het buitenland ook wel zo zal zijn.
Een oplossing voor dit probleem?
Ik weet hem niet. Weet zelfs niet of het eigenlijk wel oplosbaar is.
In Thailand is het in zoverre eenvoudig: als je onverzekerd bent, moet je de behandelingen zelf kunnen betalen.
Kun je dat niet, dan kan je verblijf op een nachtmerrie uitdraaien.
Maar voor pesnionados op de Bahama's of Bali geldt hetzelfde, om over de VS nog maar te zwijgen.
En niet alleen om de reden die Prajak noemt, maar ook om de prijzen van medische zorg aldaar.
Aan een gebroken been kun je daar al failliet gaan.
Toch zitten er genoeg Nederlandse pensionados in Florida....