Ziekenhuizen in problemen door armlastige buitenlanders

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Edje
Expat
Expat

Re: Ziekenhuizen in problemen door armlastige buitenlanders

#16 Bericht door Edje » vrijdag 21 januari 2011, 13:28

jumbo schreef:
Edje schreef:Mijn leeftijd is 66, toen ik me liet uitschrijven in NL meteen uit CZ gezet.
Gekozen voor een NL verzekering bij ONVZ (internationaal) die dezelfde dekking heeft als de basisverzekering in NL, behalve het eigen risico.
Het is niet goedkoop, € 340,00 pm, maar; krijg nu mijn AOW bijna bruto/netto en de bedrijfspensioenen helemaal bruto/netto. In mijn geval scheelt dat ruim + € 200,-.
Neem er een goede reisverzekering bij, kun je betalen van het eigen risico dat is vervallen en je bent prima verzekert in Th en overige niet verdragslanden.
Alles bij elkaar ben ik dus niet veel duurder uit dan in NL.
De premie gaat wel iedere vijf jaar omhoog maar je wordt er niet op een bepaalde leeftijd uitgeknikkerd.
Je kan via Matthieu van AA Insurance Hua Hin twee of drie offerte's krijgen van maatschappijen met een werelddekking tegen de kosten die je nu kwijt bent in 6 maanden.
Geprobeerd Jumbo, diverse uitsluitingen, waaronder de MOTOR van het lichaam en alles wat daar omheen hangt.
Zou ik ooit een TIA krijgen, hetgeen ik natuurlijk niet hoop, dan is deze niet verzekerd.
Ik heb voor ZEKER gekozen, op mijn leeftijd met alreeds diverse mankementen weet je het maar nooit.
Nu is alles verzekerd, zelfs de medicijnen die ik dagelijks moet innemen.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door prajak » vrijdag 21 januari 2011, 15:57

Edje, je bent uitgeschreven in NL en hebt een NL internationale zorgpolis. Snap ik nog. Maar waar heb je de reisverzekering lopen ? In NL ? Die krijg je toch alleen in NL als je in NL staat ingeschreven ? En reispolissen kennen toch een maximale reisduur ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » vrijdag 21 januari 2011, 16:59

Ik heb eens gesnuffeld bij ONVZ Int en de premietabel voor de groep 65/70 kent inderdaad een premie van meer dan 300 E per maand. Dat is begrotelijk voor de gemiddelde emigrant. En helemaal als je tegen een uitsluiting aanloopt. Maar ik ken hun uitsluiting policy niet. Al zijn zorgklubs doemdenkers van huis uit !

Ik krijg geheid, bij welke klub dan ook, een uitsluiting voor bloedvaten en dan kun je de dekking wel schudden als er echt iets ernstigs gebeurt.

Ik draag het risico zelf en kan dat ook dragen. Je kunt nu uitrekenen wat ik na 9 jaar extra gespaard heb. Zeg even -kort door de bocht- een 9x12x250 euro is 27 k euro, ruim een miljoen baht. Daar kan ik in dit land heel veel voor laten repareren, knippen en plakken. Mijn bloeddrukpilletjes kosten me 10 euro per maand.... Mijn nieuwe heup straks 10 k euro.

Nee, ik blijf onverzekerd.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#19 Bericht door Borowolf » zaterdag 22 januari 2011, 03:52

prajak schreef:Maar waar heb je de reisverzekering lopen ? In NL ? Die krijg je toch alleen in NL als je in NL staat ingeschreven ?
Dat is inderdaad zo voor wat betreft een normale reisverzekering. Heb de mijne zojuist opgezegd. Net zoals de WA verzekering.
In plaats daarvan stap ik voor beide over op OOM Global traveller. Ongeveer dezelfde wereldwijde dekking en dezelfde prijs. De combo gaat me 137,50 Euro kosten. En dan repatrieren ze me naar Nederland (is een vreemde maar bij expliciete navraag bevestigt) tot en met de tweede graad.
prajak schreef:En reispolissen kennen toch een maximale reisduur ?
Ja, maar voor degene die ik nu nog heb lopen is dat 364 dagen. Ik moest dus 1 keer per jaar in Nederland zijn. Voor die van Oom traveler heb ik het niet zo paraat. Ga toch niet zo lang uit Thailand weg.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

joepattaya
Expat
Expat

#20 Bericht door joepattaya » zaterdag 22 januari 2011, 10:00

Wel aardig trouwens, dat men stelt dat het voornamelijk gaat om een bepaalde groep, die zich eerst hebben laten uitkleden door hun Thaise geliefde en vervolgens geen middelen meer hebben om zichzelf te bedruipen als het medisch gezien even niet goed gaat.

Het is natuutlijk ook een beetje dom (citaat Maxima tav Alex), maar als de Thaise verzekeraars nu eens met een deugdelijke en betaalbare oplossing komen voor dit probleem en geen polissen aanbieden die doorspekt zijn van uitsluitingen en twijfelachtige voorwaarden, dan zou het er een stuk gezonder uitzien.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door prajak » zaterdag 22 januari 2011, 10:15

Men heeft hier nog de beschaving zieken te helpen. In de USA worden mensen zonder polis in een taxi geduwd en rondgereden totdat een christelijk ziekenhuis ze over hen wil ontfermen. Ik zag beelden in de film Sicko en daar lusten de honden geen brood van. Dat is dan vast "the American dream......"

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#22 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 januari 2011, 10:27

Dit is een wereldwijd probleem.
Ook in Nederland speelt dit probleem.
Ten eerste ten aanzien van illegalen.
Ten tweede hebben meer dan 150.000 mensen in Nederland geen zorgverzekering.
En dat zijn alleen nog maar de mensen die netjes geregistreerd staan.
Daarnaast is er nog de groep ongeregistreerden (een deel van de daklozen, criminelen, tijdelijke arbeidskrachten). Het dreigen met een boete is hier zinloos.
En ook in ons land lopen onverzekerde toeristen rond.
Al die mensen hebben zeker in geval van nood hulp nodig.
En die krijgen ze tot op zekere hoogte ook.
De rekeningen blijven onbetaald.

En zoals hier al opgemerkt, kunnen ziektekosten behoorlijk uit de hand lopen.

In het artikel wordt bovendien nog gewezen op het feit dat er buitenlandse mannen zijn die weliswaar met een goed gevulde portemonnee naar Thailand komen, maar daar een Thaise vrouw ontmoeten die er wel raad mee weet. Met die portemonnee bedoel ik.

Expats en dan doel ik met name op pensionados zijn voor verzekeringsmaatschappij natuurlijk compleet oninteressant.
Oud, soms al krakkemikkig en dus duur. Een verzekeraar kan de premie alleen laag houden bij een evenwichtige verdeling van de klanten over alle leeftijdscategoriën en risicogroepen.
Bij de Nederlandse zorgverzekering is dat vrijwel automatisch zo door de grote aantallen.
En uiteraard hebben Thaise verzekeraars geen behoefte aan deze lieden. En dus bieden ze polissen met uitsluitingen aan.
Maar dat is overal ter wereld zo! Een hartpatiënt die zich waar ook wil verzekeren krijgt te maken met mogelijke beperkingen.
Tenzij er een landelijk systeem is, zoals in Engeland of Nederland.
Maar dergelijke veelomvattende systemen zijn vrij zeldzaam en peperduur.
Daar komt bij dat er relatief veel meer pensionados naar Thailand vertrekken dan naar bijvoorbeeld Nederland.
Dus dat zou op de Thaise verzekeraars wel een heel grote druk leggen.

Dat er nogal wat Britten in de probleemgroep zitten verbaast me niets, want een Brit maakt zich hier nooit druk over.
Hij is thuis immers altijd verzekerd.
En gaat ervan uit dat dat in het buitenland ook wel zo zal zijn.

Een oplossing voor dit probleem?
Ik weet hem niet. Weet zelfs niet of het eigenlijk wel oplosbaar is.

In Thailand is het in zoverre eenvoudig: als je onverzekerd bent, moet je de behandelingen zelf kunnen betalen.
Kun je dat niet, dan kan je verblijf op een nachtmerrie uitdraaien.
Maar voor pesnionados op de Bahama's of Bali geldt hetzelfde, om over de VS nog maar te zwijgen.
En niet alleen om de reden die Prajak noemt, maar ook om de prijzen van medische zorg aldaar.
Aan een gebroken been kun je daar al failliet gaan.
Toch zitten er genoeg Nederlandse pensionados in Florida....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door Borowolf » zaterdag 22 januari 2011, 10:49

Wellicht moeten we een "onderlinge" oprichten. Een company die zich specifiek richt op ons expats?
Goedkoop kan ook die niet zijn zoals Gardensafari al heeft uitgelegd maar de risico's kunnen op die manier wel gespreid worden.

Mart
Erelid
Erelid

#24 Bericht door Mart » zaterdag 22 januari 2011, 11:43

Borowolf schreef:
Wellicht moeten we een "onderlinge" oprichten. Een company die zich specifiek richt op ons expats?
Goedkoop kan ook die niet zijn zoals Gardensafari al heeft uitgelegd maar de risico's kunnen op die manier wel gespreid worden.
Kom eens met een voorstel :? Dan gelijk maar ook een soort "Dela" :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#25 Bericht door Borowolf » zaterdag 22 januari 2011, 12:01

Kom eens met een voorstel
hm, dat was eigenlijk het voorstel.
Wat wil je nog meer weten? De premie? De voorwaarden? Lijst van uitkeringen? :mrgreen:
Dan gelijk maar ook een soort "Dela"
Ik denk niet dat je veel deelnemers krijgt voor een Dela. Waarom zou iemand van de doelgroep een begrafenisverzekering willen hebben? "De fik er in" zullen de meesten zeggen. :roll:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door yandre » zaterdag 22 januari 2011, 12:04

heb een grote tuin dus dela niet nodig en anders
stoken .

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#27 Bericht door Gardensafari » zaterdag 22 januari 2011, 12:17

Borowolf schreef:
Een onderlinge zou een oplossing kunnen zijn, maar hoe krijg je genoeg leden.
Je hebt héél veel leden nodig om de wet van de grote aantallen zijn werk te laten doen.
De groep Nederlanders in Thailand is te klein ben ik bang.
En de Britten willen niet, zoals we hebben vastgesteld :lol:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#28 Bericht door stevenl » zaterdag 22 januari 2011, 12:38

Een onderlinge met (vrijwel) alleen ol'len als leden? Dat wordt erg, erg duur, net als een gewone verzekering. Totaal onhaalbaar.

Edje
Expat
Expat

#29 Bericht door Edje » zaterdag 22 januari 2011, 12:55

In plaats daarvan stap ik voor beide over op OOM Global traveller. Ongeveer dezelfde wereldwijde dekking en dezelfde prijs. De combo gaat me 137,50 Euro kosten. En dan repatrieren ze me naar Nederland (is een vreemde maar bij expliciete navraag bevestigt) tot en met de tweede graad.

Dan ben je nog lang geen 55+

https://www.oomverzekeringen.nl/nl/buit ... langlopend
Groetjes; Edje

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#30 Bericht door Borowolf » zaterdag 22 januari 2011, 13:39

Edje schreef:Dan ben je nog lang geen 55+
Ja hoor. Ik ben nog een paar dagen 57.
Maar ik had het niet over de ziektekostenverzekering. Die sluit ik af bij ONVZ. Het ging hier over de reisverzekering en WA verzekering.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”