Lijfrente en belasting

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Lijfrente en belasting

#16 Bericht door prajak » donderdag 13 januari 2011, 17:44

Borowolf,

wat let je de zaak nu aan de fiscus voor te leggen ? Stuur ze een kopie van jouw polissen en vraag of je vrijstelling kunt krijgen na emigratie.

===

Kantooradres van de Belastingdienst Heerlen, nodig voor EMS !

BELASTINGDIENST LIMBURG / KANTOOR BUITENLAND
KLOOSTERWEG 22
6400 HEERLEN
THE NETHERLANDS

Postadres idem :

BELASTINGDIENST LIMBURG / KANTOOR BUITENLAND
Postbus 2865
6401 DJ HEERLEN
THE NETHERLANDS

===

En natuurlijk weet je al dat je ruim voor jouw emigratie een "emigratie formulier" daar moet vragen; doe dat per post, dan heb je ruim tijd dat in te vullen.

Stuur dat in kort voor de vertrekdatum als je je hebt laten uitschrijven uit jouw gemeente. Je krijgt daar een formulier uitschrijving. Neem als het effe kan een postadres in NL (ouders, broer, zuster, goede vriend) die je de rommel toescant en toestuurt na vertrek. De post in TH is niet altijd accuraat.

Voor jouw eerste aangifte na emigratie, het M biljet, heb je nodig de kapitaalswaarde van pensioen- en lijfrente-aanspraken. De waarde op 1-1-2011 kan voldoende zijn. Op die basis wordt de conserverende aanslag opgelegd. Van die waarde krijg je binnenkort een brief of je moet er achteraan gaan. Vanuit Nl is dat gemakkkelijker.

Na emigratie vraag je vrijstelling van premie volksverzekering aan en eventueel inkomstenbelasting. Dat verzoek is vormvrij. Je moet twee dingen aannemelijk maken. Dat je NL uit bent en waar je dan wel woont.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Lijfrente en belasting

#17 Bericht door Borowolf » vrijdag 14 januari 2011, 02:43

En natuurlijk weet je al dat je ruim voor jouw emigratie een "emigratie formulier" daar moet vragen
Bedankt voor al deze informatie.

Ja, dat formulier heb ik volgens mij al ergens van deze of een andere site geplukt. Eerst de jaarafsluiting van mijn nog resterende bedrijfje (heb ik nog just for fun) afronden. Genieten van het familiebezoek en daarna gaan we volop hier weer mee aan de slag. Ik heb al de nodige voorbereidingen getroffen. Mede dank zij al de informatie die jullie hier verschaffen. Nogmaals mijn dank daarvoor.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Lijfrente en belasting

#18 Bericht door Borowolf » donderdag 20 januari 2011, 15:32

prajak schreef: Als de lijfrentepot geen gouden handdruk is valt ze onder het verdrag en mag het woonland heffen. Een gouden handdruk (dat is immers uitgesteld LOON) is toegewezen aan het betalende land tenzij de gouden handdruk het karakter heeft van pensioen.
Bij het nakijken van mijn polissen bleek dat degene die van mijn bedrijf afkomstig is (en inderdaad een pensioen is, zoals prajak al opmerkte) op het polisblad heeft staan:
stamrecht: gouden handdruk

Dat leek mij toch het spek op de kat binden dus ik heb op hoge poten met Ohra (de uitkerende instantie) gebeld dat het hier helemaal geen gouden handdruk betrof. Ohra bood (na lang onderling overleg) excuses aan maar ja, dit kwam er automatisch op te staan vanuit het computersysteem en daar konden ze dus niets aan doen. Het beste zou zijn een klacht in te dienen en dan zouden ze er serieus naar kijken en een formele reactie geven. Dat ga ik dus doen.
Wel wees de dame er nog op dat het hier om een pensioen ging en dat dat ook duidelijk op de polis stond. En volgens haar zou de belastingdienst daarom wel vrijstelling geven. En ook dat is weer in overeenstemming met wat prajak al schreef.

Ik ga de klacht indienen en dit verhaal ook op het vrijstellingsformulier schrijven zodat de belastingdienst eventueel navraag bij Ohra kan doen. Je weet immers maar nooit. Ohra vond dat een goed idee en heeft toegezegd mijn verhaal te zullen bevestigen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Lijfrente en belasting

#19 Bericht door prajak » donderdag 20 januari 2011, 15:44

Succes. Laat je ons de afloop weten ?

En mijn banknummer is ..... :D :D :D

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Lijfrente en belasting

#20 Bericht door Borowolf » donderdag 20 januari 2011, 15:50

prajak schreef:Succes. Laat je ons de afloop weten ?

En mijn banknummer is ..... :D :D :D
Natuurlijk laat ik de afloop weten. :)

Ik wil het wel overmaken naar je rekening maar ik betaal altijd in baht en tegen de koers die het GWK hanteert. Dus het is eigenlijk de moeite niet wat je dan overhoudt. Dus ach.... ik hoop dat je me vergeeft dat ik voor dat kleine beetje al dat werk niet doe. :mrgreen: :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”