Geert S schreef:driver schreef:
Suk. echter staat open voor een vertrek uit Thailand naar het voor haar onbekende Holland..echter ....ik wil dat ze gelukkig wordt waar dan ook en niet dat ze ongelukkig wordt in Holland en daar zit nu dus het probleempje....wat is wijsheid in deze ?
Nee heb je, ja kan je krijgen, ik zou gewoon gaan!
Als Suk zelf open staat voor een vertrek naar Nederland, dan zeker doen. Meeste verhalen die je hoort zijn toch dat Thai makkelijk integreren in de NL samenleving, dat loopt heus wel los. Begeleid haar zo goed mogelijk, houdt haar in de gaten om tijdig te zien of er mischien toch verborgen problemen spelen, en blijf positief.
Voornaamste bezwaar wat mijn vrouw tegen Nederland heeft is dat ze de mensen zo 'kil' vind. 'In een trein gaat iedereen zo ver mogelijk van elkaar af zitten en niemand praat met elkaar', 'de straten zijn zo leeg, iedereen heeft haast, mensen groeten elkaar amper' en 'kinderen sturen hun ouders naar een bejaardentehuis, er is geen respect voor ouderen.' Da's Nederland bekeken vanuit de ogen van de Isaan, maar ik ben me er heel goed van bewust dat daarbij ook mijn eigen instelling een grote rol speeld, ik ben ook geen erg grote fan van Nederland (meer), ben al veels te lang 'weg' uit NL denk ik zo. Je vrouw/vriendin neemt toch automatisch een deel van je eigen kijk op de zaken over, als je zelf een meer positiefe houding hebt tegenover NL zal ze ook eerder de goede dingen zien (en die zijn er best wel, zelfs mijn vrouw vind beslist dat het hele sociale systeem en zo in NL vele malen beter is dan in TH, ze heeft het idee dat ze/de kinderen er makkelijker werk zullen kunnen vinden, en een betere opleiding. Dat laatste ben ik volledig met haar eens, of er inderdaad makkelijker werk te vinden is betwijfel ik een beetje).
Let er op dat bij veel Thai bij de keuze wel/niet gaan vaak andere dingen spelen dan wij als Nederlander gewend zijn. Niet zelden is wat ze diep in haar hart zelf vind ondergeschikt aan de belangen van kinderen en familie. Een 'meisje uit de Isaan' zal haar kinderen en familie (ouders/grootouders/broers en zussen in min of meer die volgorde) willen ondersteunen, dat is haar taak. 'Gelukkig zijn' betekend dan min of meer dat je je familie goed ondersteund, een wat andere instelling dan wij in het westen gewend zijn maar daarom niet van mindere waarde. Als ze het idee heeft dat naar Nederland gaan goed is voor haar kinderen/familie dan zal ze graag willen gaan, haar 'eigen mening' is daarbij van ondergeschikt belang. Maar nogmaals, da's traditioneel Thais/Isaan en zal (wat) minder spelen bij vrouwen/meisjes uit de Bangkok-area die al wat meer 'verwesterd' zijn.
Wat jij aangeeft klopt aardig denk ik met wat Suk.denkt en geleerd heeft in Thailand.
Suk is nu 43 en moet nog tot haar 55 tigste werken bij Seagate als ze mij niet heeft.
En dan /..55 jaar...geen pensioen en geen spaargeld op een paar THB van Seagate na dan wat ze schijnt mee te krijgen als ze daar vertrekt.
Lekker vooruitzicht vanaf je 22tigste oid tot je 55 tigste als alleenstaande vrouw zo je dagen te slijten

.
Nu ze mij kent is ze ook wat door Thailand wezen reizen en dat beviel uiteraard wel.
Nieuwe dingen ontdekken, Aandacht als vrouw dus als geliefde ipv altijd alleen zijn etc.
Dus het Holland verhaal vindt ze nog steeds zeer interessant en spannend maar ook heel moeilijk mede vanwege het grote onbekende.
Voordeel is wel dat ik niet iedere dag werk en dus met enige regelmaat thuis ben en zeker de eerste weken zal ik vaak thuis zijn om haar op te vangen en te helpen met van alles en nog wat.
Wat dat betreft zit het wel goed en hier in Ede zitten wel meer o.a Thai en Vietnamese dames die ook zo overgekomen zijn zonder Holland eerst te zien en die zitten hier nog steeds dus dat intregeren lukt meestal denk ik.
Holland heeft gewoon veel goede dingen te bieden ook voor Suk mits ze onze mentaliteit en leefwijze aankan maar ook dat staat en valt met hoe je zelf tov iemand staat denk ik.
Suk. is vrij sociaal en de goedheid zelve dus op dat punt verwacht ik geen problemen.
Afg. nacht weer 1,5 gebeld met Suk.en zoals het er nu voor staat gaat ze 22 January aan de inburgeringscursus beginnen en stopt ze 20 January bij Seagate.
Ze had al wat nachten niet geslapen en had hoofdpijn van het denken net als mij dus voorlopig zitten we op dezelfde lijn
Mocht er nu nog wat veranderen dan hoor ik dat wel maar aangezien de inb. cursus al betaald is heb ik gezegt dat als ze echt twijfelt ze niet moet gaan zodat ik misschien de cursus nog kan stop zetten.
3 uur later weer telefoon dus ik dacht....oeps.... maar Suk was op weg naar haar werk en vroeg of ze echt mocht komen en of ik het niet lastig vondt dat geregel en gedoe wat er de afg. dagen allemaal is gebeurd en wat er nog gaat komen.
Mijn antwoord kunnen jullie denk ik wel raden .....zeer lastig, hoop geregel maar VAN HARTE WELKOM

wat mij betreft.
wordt vervolgt.
mvg driver