Waar wonen de forumleden in Thailand
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: Waar wonen de forumleden in Thailand
Pieter, wat betaal je bij aan vaste kosten ?
Huisvuilophaal, straat reinigen(om de week)
De gard aan de ingang
Water van de compagnie, of van de gemeente ?
Wat betaal je de m3 water ?
Andere nutsvoorzieningen waar je elke maand een vast bedrag moet voor betalen...
bvb. gezamelijk zwembad onderhoud ....
tawan
De gard aan de ingang
Andere nutsvoorzieningen waar je elke maand een vast bedrag moet voor betalen...
tawan
- Pieter
- Volwaardig lid
eerst even de dingen die ik weet.Luc schreef:Pieter, wat betaal je bij aan vaste kosten ?
De gard aan de ingang
tawan
Voor de algemene dingen zoals straatverlichting bewaking van de moo baan huisvuil ophalen betalen we/ze
100 THB per Wah per jaar dus wij betalen 18500 THB per jaar .. maar nu even niet omdat de eerste 3 jaar al betaalt zijn.
Verder de schoffel Thai en bewakings thai voor ons deel betalen we samen (2000 per Maand)
de schoffel Thai schoffel daarvoor dag en nacht.
Ook worden / is voor dat geld wat extra groenvoorzieningen en verlichting gekomen.
Het water en de elektra gaat via den gemeente (prijs ?? nie veul)
trouwens mijn gazon wordt (minimaal) 1 maal per dag besproeid met water uit de sloot ernaast
kost alleen wat extra stroom
het moeilijkste was nog den internet (nu gaat het wel maar af en toe om te janken)
telefoon/internetlijn is van TOT en den internet van True
omdat er toch plaats zat is zetelt daar ook mijn bedrijf Green Enegry Software Co. Ltd
Oh ja zwemmen kost nu 20 THB per keer
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- Ben
- Expat
VoorbeeldjeLuc schreef:Pieter, wat betaal je bij aan vaste kosten ?
De gard aan de ingang
tawan
Property perfect place
Vuilophaal 4 x per week , bewaking dag en nacht met survianten dag en nacht, onderhoud park wat erg goed is .zwembad vrij voor bewoners.
10.000 thb per jaar

elctra 3.2 per unit
water +/- 150 bath pm ben de unit prijs ff kwijtmaar ook nie veul .
Internet verbindingen zijn goed zelf te kiezen
Kabel truevision
Verder wordt er veel georganiseerd zoals loy kratong ed .
- Pieter
- Volwaardig lid
Ja ik ben er ook wezen kijken en neu daar wil ik dus zeker niet wonenBen schreef:VoorbeeldjeLuc schreef:Pieter, wat betaal je bij aan vaste kosten ?
De gard aan de ingang
tawan
Property perfect place
Vuilophaal 4 x per week , bewaking dag en nacht met survianten dag en nacht, onderhoud park wat erg goed is .zwembad vrij voor bewoners.
10.000 thb per jaar![]()
elctra 3.2 per unit
water +/- 150 bath pm ben de unit prijs ff kwijtmaar ook nie veul .
Internet verbindingen zijn goed zelf te kiezen
Kabel truevision
Verder wordt er veel georganiseerd zoals loy kratong ed .
ieder zijn wensen en ideeen:
Als ik een normaal stuk van zo'n 85 wah zou hebben zou ik ook 8500 THB per jaar betalen
maar ik heb dus twee stukkies van bijelkaar 185 Wah2 (==740 m2)
Ik wilde ruimte rust en frisse lucht en geen veredeld rijtjes huis en dat heb ik gevonden

Pieter

Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
Dan, Pieter, als ik je goed versta, moest je bij aankoop direct voor drie jaar onderhoud betalen ?
Is hier - Pattaya - natuurlijk ook heel gebruikelijk.
De prijzen die ik ken lopen hier ook heel sterk uit elkaar, van 250 baht/maand, gewoon elke maand te betalen, tot 3500 baht met drie jaar op voorhand voor de zogoed als zelfde diensten.
De firma's die op voorhand laten betalen hebben de poen al binnen en moeten niet, als andere elke maand hun best doen om hun contract te behouden.
Bij u loopt dat dus nu al op 55500baht/3jaar = 18500/jaar = 1540/maand + 2000/maand = 3540/maand te betalen aan onderhoud.
Dat is niet mis.
Het is ook maar om de mensen die dit niet kennen wat in te lichten.
tawan
De prijzen die ik ken lopen hier ook heel sterk uit elkaar, van 250 baht/maand, gewoon elke maand te betalen, tot 3500 baht met drie jaar op voorhand voor de zogoed als zelfde diensten.
De firma's die op voorhand laten betalen hebben de poen al binnen en moeten niet, als andere elke maand hun best doen om hun contract te behouden.
Bij u loopt dat dus nu al op 55500baht/3jaar = 18500/jaar = 1540/maand + 2000/maand = 3540/maand te betalen aan onderhoud.
Dat is niet mis.
tawan
- Pieter
- Volwaardig lid
die 2000 doen we met 17 huizen zelf en zijn we zelf bij...Luc schreef:Dan, Pieter, als ik je goed versta, moest je bij aankoop direct voor drie jaar onderhoud betalen ?
Dat is niet mis.
tawan
alle andere (800) huizen minder
Pieter
-
- Expat
Ik betaal 20 baht per maand voor de vuilnis dienst (komen 3x per week)
Ze vroegen vorig jaar om voortaan half jaarlijks vooruit te betalen,maar ze komen wel elke maand de kwitantie (van 20 baht) brengen.TIT

Ze vroegen vorig jaar om voortaan half jaarlijks vooruit te betalen,maar ze komen wel elke maand de kwitantie (van 20 baht) brengen.TIT

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- jumbo
- Expat
Ik breng de zaken naar een centraal verzamelpunt waar het dagelijks wordt opgehaald, geen kosten.
Groenvoorziening is gratis..
Allemaal gewone arbeiders, bescheiden behuizing dus geen nut en noodzaak voor de eigenaar van de
moo baan om de zaak uit proberen te melken...niemand die het kan, zal of wil betalen.
Groenvoorziening is gratis..
Allemaal gewone arbeiders, bescheiden behuizing dus geen nut en noodzaak voor de eigenaar van de
moo baan om de zaak uit proberen te melken...niemand die het kan, zal of wil betalen.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
Dutch, we zullen nooit iets begrijpen van hoe het hier werkt. Ja, ik betaal 20 baht per maand voor het huisvuil en men komt een keer per week. Ik heb weinig want ik doe aan millieubeheer en alles wat verkocht kan worden gaat naar de buurman (gratis, ik zeg het maar extra want anders....) dus er blijft weinig over.
Ik betaal per jaar, dus 240 baht. In januari. Want dan stopt de ophaler bij mijn deur en krijgt hij die poen. Maar een jaarkwitantie krijgen ? Nee, iedere maand komt meneer een nota in mijn bus stoppen en hij komt daar extra voor rijden ook met zijn motosaai. Ik denk dat 's Rijks computer een dergelijk enorm bedrag niet in een keer kan vatten.
Stroom; ik dok (en dat gaat cash aan de deur...) tussen 800 en 1.000 baht per maand. Dat is voor de dorpen een enorm bedrag; de Thaise buren hier hebben nota's met een NUL er op want men blijft zorgvuldig beneden het bedrag dat door de regering is aangegeven. Mijn waterrekening is 4 baht per kuub zonder vastrecht want dat kent men niet in de dorpen. Ik dok dus rond de 30 baht per maand. Eerst komt meneer Water de meter opnemen en een paar dagen later stopt hij met zijn motosaai voor de deur met een handgeschreven nota.....
Het leven kan zo simpel zijn.
Ik betaal per jaar, dus 240 baht. In januari. Want dan stopt de ophaler bij mijn deur en krijgt hij die poen. Maar een jaarkwitantie krijgen ? Nee, iedere maand komt meneer een nota in mijn bus stoppen en hij komt daar extra voor rijden ook met zijn motosaai. Ik denk dat 's Rijks computer een dergelijk enorm bedrag niet in een keer kan vatten.
Stroom; ik dok (en dat gaat cash aan de deur...) tussen 800 en 1.000 baht per maand. Dat is voor de dorpen een enorm bedrag; de Thaise buren hier hebben nota's met een NUL er op want men blijft zorgvuldig beneden het bedrag dat door de regering is aangegeven. Mijn waterrekening is 4 baht per kuub zonder vastrecht want dat kent men niet in de dorpen. Ik dok dus rond de 30 baht per maand. Eerst komt meneer Water de meter opnemen en een paar dagen later stopt hij met zijn motosaai voor de deur met een handgeschreven nota.....
Het leven kan zo simpel zijn.
-
- kenner
Dit hebben we twee jaar geleden gekocht voor 600.000 baht (toen minder dan 13.000 euro) bij Amphur Phen, tussen Nongkhai en Udon Thani. Uiteraard staat het huis op naam van mijn vrouw.
Daarnaast heb ik, op mijn naam, een condo (tweekamerappartement) in Jomtien. Zwembad voor de deur, zee op loopafstand, meerdere faciliteiten, naast Thai food ook allerlei falang food. Dat kostte 1.35 megabaht, in de tijd dat een euro nog zo'n 50 baht opleverde.
Na mijn werkzame leven - ik verwacht over enkele jaren te kunnen stoppen met werken - kunnen we dus switchen tussen twee optrekjes. Ik heb een voorkeur voor Jomtien (redenen zie boven) en wil daar t.z.t. zo'n 90% van de tijd doorbrengen. Maar mijn vrouw heeft meer met de Isan. Dat worden dus nog hele discussies...
Maar over de kwesties rond huren en kopen: ik ben een kopert en geen huurdert. Ik heb het wat dat betreft in mijn leven nog nooit verkeerd gedaan.
-
- Expat
- Contacteer:

Ons huurhuis in Udon Thani sinds 1 December 2009
Het hoekhuis staat in een Moo Baan, een 700 meter verwijderd van de oude TESCO Lotus

Lekker rustig wonen op een wat luidruchtige Thaise buurvrouw na die we "Speak too much" als bijnaam hebben gegeven.
Onze vaste lasten zijn laag, water hoger dan in de vorige huurhuizen waar wij gratis water hadden.
Voor het huisvuil,-dat 3 x per week wordt opgehaald, betalen wij niets, noch voor de dag-en nacht bewaking van de Moo Ban.
Onderhoud groenvoorziening gratis.
Electriciteit en water samen bedragen nooit meer dan 1,000.00 THB per maand.
We gebruiken fans, niet de in de "master bedroom" aanwezige airco, wel zo gezond en lekker goedkoop.
De huur is 6,000.00 THB per maand, eerste jaar per kwartaal vooruit te betalen, tegenwoordig betaal ik per maand.
Snelle, uitstekend werkende T.O.T. ADSL aansluiting 952.30 THB maandelijks.
Vroeger in Nederland was ik ook een kopert, gaan huurdert, maar als huurdert heb je zo je voordelen

Je kan per maand verkassen en hebt geen zorgen m.b.t onderhoud.
-
- Volwaardig lid
Dat huis bij Phen komt me bekend voor !
-
- Expat
Ik heb samen met mijn vrouw zo'n 1 1/2 jaar gepuzzelt hoe ons toekomstig huis er uit zou moeten zien.Was overigens een vreselijk leuke tijd om samen te doen en er zijn wel 50 concepten gemaakt.prajak schreef:Je hebt altijd baas boven baas. Trompetter woont schitterend gehuurd in een paleisje en Dutch in een enorme bungalow. Het wordt tijd dat ik eens foto's plaats van mijn boomhut.
Het zal u allen dun door de broek lopen !
Altijd echter bungalow stijl (i.v.m. op oude leeftijd trappenlopen !)
Uiteindelijk is de bungalow ontworpenvoor ,naar ons idee,het toekomstig leven van mijn vrouw na mijn overlijden .Ik was per slot van rekening 10 jaren ouder.
Mijn vrouw had veel sociale contacten en we waren al begonnen met het maandelijks vrienden dineetje.Ook zag ik in de toekomst wel gebeuren, dat een van haar zusjes er eventueel bij zou komen wonen.Derhalve de inrichting met veel (grote) kamers en alle slaapkamers met eigen badkamers.
Er waren wat zaakjes zoals ieder zijn eigen walk in voor de kleren en allerlei zaakjes die je pas dan kan doen als je het idee hebt en de architect als zodanig kan instrueren.
Het huis staat nu op naam van mijn zoon ,die in Nederland woont, en ik ben "beschermd" d.m.v. een usufruct.
Laatst gewijzigd door dutch op dinsdag 14 augustus 2012, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
zoals Eric en greenthaiway het geregeld heeft,is voor mij ook doorslaggevend bij mijn overweging iets in Thailand te gaan kopen.
Wil eigenlijk al een hele tijd een huis kopen in de richting van Udon,maar wil ook iets in Pattaya hebben,aangezien ik wel van afwisseling hou.
Ik had vorig jaar bijna een condo in Pattaya gekocht,maar Jeab vind het maar niets en wil een huis hebben.
Om dan twee huizen in 1 keer te gaan kopen is een beetje belachelijk aangezien we nog steeds in Nederland verblijven.
Denk dat het een hele mooie oplossing is om een huis te gaan huren in Udon,en nu maar eens de knoop te gaan doorhakken om eens naar een condo te gaan kijken.
Tja,de koers EURO/THB is welop het ogenblik ongunstig,maar wat zal de toekomst brengen?
Ik ga direkt maar eens kijken wat de mogelijkheden hier zijn.
Eric en greenthaiway hebben het in ieder geval mooi voor elkaar!
Groet Ron
Wil eigenlijk al een hele tijd een huis kopen in de richting van Udon,maar wil ook iets in Pattaya hebben,aangezien ik wel van afwisseling hou.
Ik had vorig jaar bijna een condo in Pattaya gekocht,maar Jeab vind het maar niets en wil een huis hebben.
Om dan twee huizen in 1 keer te gaan kopen is een beetje belachelijk aangezien we nog steeds in Nederland verblijven.
Denk dat het een hele mooie oplossing is om een huis te gaan huren in Udon,en nu maar eens de knoop te gaan doorhakken om eens naar een condo te gaan kijken.
Tja,de koers EURO/THB is welop het ogenblik ongunstig,maar wat zal de toekomst brengen?
Ik ga direkt maar eens kijken wat de mogelijkheden hier zijn.
Eric en greenthaiway hebben het in ieder geval mooi voor elkaar!

Groet Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
-
- Expat
- Contacteer:
Niet wat het financiële plaatje betreft Ron, wat dat betreft heb jij het beter voor elkaar.ron schreef: greenthaiway heeft het in ieder geval mooi voor elkaar!![]()
Groet Ron
Mijn schaapjes staan niet meer (allemaal) op het droge

Laatst gewijzigd door greenthaiway op vrijdag 07 januari 2011, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.