Erger dan erg!Rene schreef:Mijn onzettend vastberaden toekomstig jackpotwinnaarster heeft zoals zovelen regelmatig de droom met de winnende nummers. Als je tijd van leven hebt en de trekkingen gaan oneindig door dan is het beslist een keer raak. Maar aangezien ons leven dat bijna zeker niet zal meemaken wat ik in mijn logische kansberekeningsdroom uitvond, raad ik haar af om iedere keer weer geld in het beruchte putje te gooien. In ons geval heeft zij namelijk de Nederlandse Lotto tot toekomstverbeteraar aangewezen en daar stort ik dan maar iedere week een paar euro in. Het leuke er van is dat ze vol verwachting steeds maar weer die ballen ziet rollen en een tijd geleden hadden we er warempel 4 goed. Nou, dat is al een prestatie van formaat. Het gejuich toetert nog na in huis.Toen daar dan ook de vette prijs van €15,- op uitgekeerd werd was het haar ietsiepietsie duidelijker dat die dromen toch niet zo prijzenswaard bleken te zijn. Maar zoals al eerder werd gezegd, het zit bij hun in de genen net zoals de rest van divers bijgeloof.
Gisteren moest ik haar namelijk even gerust stellen. Ze zag een grote kerstbal die met een touwtje aan het plafond gebonden was, heen en weer bewegen. Oeioei, welke geest was er nu weer boos? Ik kon het niet nalaten om haar even in die waan te laten maar om geen onrustige nacht tegemoet te willen zien heb ik haar toch maar even gewezen op die paar kaarsen die er recht onder stonden te branden en dus de oorzaak waren van het onheil.
Tja, ik heb er nooit zo bij stil gestaan welke invloed die maffe bijgeloven kunnen hebben. Maar één ding is zeker, bij de Thai is het wel heel erg.
Maar hun geloof is dan ook maar 50% boeddha, de rest is animisme.
Dromen uitleggen, stenen waar je omheen moet rennen, voodoo, voorouderverering: het heeft met boeddhisme echt helemaal niets te maken.
Maar dat maakt de Thai toch zo boeiend? Een door ons totaal vergeten wereld.
Wij rationaliseren alles.
Voor een Thai is niets rationeel.