Soi 24 schreef:De Euro staat dramatisch laag dus nooit kopen nu. Bovendien stijgt het woningaanbod onevenredig hoog ten opzichte van de vraag en kondigen diverse bladen forse waardedalingen aan. Er is zat huuraanbod, de voordelen daarvan zijn al genoemd.
Ga met een Thai nooit de discussie aan over huren of kopen. Hier begrijpt men over het algemeen niets van alternatieve beleggingsopbrengsten, pensioenen en andere voorzieningen. De gaande opvatting is dat wanneer je een huis bezit je maandelijks het huurbedrag uitspaart (vooral als een ander het huis voor je koopt

) en je wat aan je ouwe dag doet en bovenal (grote) status hebt. Dat heeft niets met uitzuigen te maken dat is nu eenmaal de lokale cultuur hier, men geloofd dat oprecht.
Maar hoe aanpassingsbereid een immigrant ook moge zijn, hij hoeft zich niet aan ieder cultuurverschijnsel van zijn nieuwe woonland aan te passen. De door hem in de afgelopen tientallen jaren zuur bijeengespaarde centjes in zijn land van herkomst (met een andere cultuur; ooit een Thai ontmoet met een goed gevulde en door hard werken vergaarde spaarrekening?), kunnen hier verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je de gemiddelde Thaise opvattingen over spenderen overneemt. En het zijn juist die centjes die de buitenlander een lang en gelukkig verblijf in LOS garanderen. Geld op? Eruit! Een Thai kan altijd nog naar Boeddha, geld lenen of op zoek naar de volgende naieve buitenlandse suikeroom......
Vorige week nog een Belg ontmoet die altijd vrij vermogend was. Na 25 jaar verlaten door zijn Thaise parraya is nu 75 en straatarm, alles kwijt. Kan ook in Nederland gebeuren, dat klopt. Maar zet je in Nederland alles op naam van je vrouw? Geef je in Nederland je vrouw een huis als je haar al zes maanden kent? Nee, in Nederland geven wij onze vrouw nooit een huis. Aanpassen? Ja prima, maar dat is wat anders dan je gezonde verstand verliezen en je bestaan hier (potentieel) op de tocht zetten.
Je kunt ook je gezonde verstand meenemen naar Thailand, zelf de regie op je bezittingen houden én goed voor je partner zorgen bij leven en daarna. Als je partner dat niet wil of kan begrijpen en toch een huis wil "afdwingen" dan wordt het misschien eens tijd je af te vragen waar je mee bezig bent........
Ik huur in de tussentijd, wacht een gunstiger euro-koers af, koop mogelijk in de toekomst weleens iets (of helemaal nooit), maar dan wel op naam van mijn firma..........Mrs. Soi 24 en soi-tje 24 zullen bij mijn leven altijd mooi wonen en na mijn overlijden de firma erven....gaat er tussentijds iets mis dan hoeft Soi 24 in ieder geval niet berooid terug naar de polder of zijn intrek te nemen in een armoedig pensionnetje.
Voor diegenen die willen gaan reageren in de trant van "de mijne is zo niet": mrs Soi 24 is een schat van een vrouw en ik verwacht een mooie lange toekomst met haar tegemoet te gaan, maar dat vlakt niet uit dat zij uiteindelijk wel een Thaise is en ik een buitenlander, daar veranderen liefde en vertrouwen niets aan.