Wachten of nu een huis kopen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Wachten of nu een huis kopen

#16 Bericht door Jim » dinsdag 21 december 2010, 00:36

Gijs-CNX schreef:
Borowolf schreef:@gijs
Ik ben een van die gelukkigen die je noemt dus begrijp niet zo goed waarom je deze opmerking op die van mij plaatst. Mijn opmerking was namelijk absoluut niet negatief bedoeld richting Thaise dames. Verder kan ik me wel vinden in je reactie. :)

Borowolf, was niet naar jou bedoeld. Het was bedoeld op de opmerking van Jim.
Thanks maar het is gewoon zo inderdaad dat alles in de negatieve is en dat altijd de thaise als geldwolf wordt afgeschilderd.
Maar goed, het zij zo.......................................
het negatieve zit waarschijnlijk in je hoofd, gijs, als jij hier iets negatiefs in vindt:
Jim schreef:als je getrouwd bent met een thai is huren eigenlijk geen optie.
Mart schreef: Ik ben met een Thaise getrouwd en we hebben 8 jaar in een huurhuis gewoond, maar ja ........
en? huur je nog steeds?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

jumbo
Expat
Expat

#17 Bericht door jumbo » dinsdag 21 december 2010, 01:42

Als je een beslissing over kopen moet laten afhangen van een koers dan zou ik nog effe blijven sparen....
Neem het volgende nog effe mee in je beslissing; Stel je koopt je huis als de euro 45 staat tov van de thb en de week erna zakt hij in naar 40...... :P :P Ben je dan slim/op tijd geweest
of is dan je vermogen in euro alsnog afgenomen??? :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#18 Bericht door Borowolf » dinsdag 21 december 2010, 02:44

jumbo schreef:Stel je koopt je huis als de euro 45 staat tov van de thb en de week erna zakt hij in naar 40...... :P :P Ben je dan slim/op tijd geweest of is dan je vermogen in euro alsnog afgenomen??? :lol: :lol:
Als je (zoals ik adviseerde) het huis na bouwen meteen afschrijft, ben je mooi op tijd geweest. Maar ja, je vermogen in Euro's is dan wel afgenomen. :lol
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid

#19 Bericht door Mart » dinsdag 21 december 2010, 03:15

Jim schreef:
Mart schreef: Ik ben met een Thaise getrouwd en we hebben 8 jaar in een huurhuis gewoond, maar ja ........
en? huur je nog steeds?
Voordat de volgende vraag komt, ik ben ook nog steeds getrouwd.
Het antwoord op je vraag zou je terug kunnen vinden op dit forum, doch ik zal een verkorte versie weergeven.
Op 70 jarige leeftijd heeft men voor mij, ergens in de middle of nowhere in de Isaan, een soort oppashuis gebouwd. Daar heb ik de beschikking over heel veel ruimte. Ik mag er ook beesten houden :o
Maandelijks betaal ik daarvoor een flink bedrag. :oops:

Ach, bij leven en welzijn, ontmoeten wij volgens jouw afspraak elkaar ergens in 2012.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Soi 24
Expat
Expat

#20 Bericht door Soi 24 » dinsdag 21 december 2010, 05:19

Gijs-CNX schreef:
Soi 24 schreef:De Euro staat dramatisch laag dus nooit kopen nu. Bovendien stijgt het woningaanbod onevenredig hoog ten opzichte van de vraag en kondigen diverse bladen forse waardedalingen aan. Er is zat huuraanbod, de voordelen daarvan zijn al genoemd.

Ga met een Thai nooit de discussie aan over huren of kopen. Hier begrijpt men over het algemeen niets van alternatieve beleggingsopbrengsten, pensioenen en andere voorzieningen. De gaande opvatting is dat wanneer je een huis bezit je maandelijks het huurbedrag uitspaart (vooral als een ander het huis voor je koopt [|) ) en je wat aan je ouwe dag doet en bovenal (grote) status hebt. Dat heeft niets met uitzuigen te maken dat is nu eenmaal de lokale cultuur hier, men geloofd dat oprecht.

Maar hoe aanpassingsbereid een immigrant ook moge zijn, hij hoeft zich niet aan ieder cultuurverschijnsel van zijn nieuwe woonland aan te passen. De door hem in de afgelopen tientallen jaren zuur bijeengespaarde centjes in zijn land van herkomst (met een andere cultuur; ooit een Thai ontmoet met een goed gevulde en door hard werken vergaarde spaarrekening?), kunnen hier verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je de gemiddelde Thaise opvattingen over spenderen overneemt. En het zijn juist die centjes die de buitenlander een lang en gelukkig verblijf in LOS garanderen. Geld op? Eruit! Een Thai kan altijd nog naar Boeddha, geld lenen of op zoek naar de volgende naieve buitenlandse suikeroom......

Vorige week nog een Belg ontmoet die altijd vrij vermogend was. Na 25 jaar verlaten door zijn Thaise parraya is nu 75 en straatarm, alles kwijt. Kan ook in Nederland gebeuren, dat klopt. Maar zet je in Nederland alles op naam van je vrouw? Geef je in Nederland je vrouw een huis als je haar al zes maanden kent? Nee, in Nederland geven wij onze vrouw nooit een huis. Aanpassen? Ja prima, maar dat is wat anders dan je gezonde verstand verliezen en je bestaan hier (potentieel) op de tocht zetten.

Je kunt ook je gezonde verstand meenemen naar Thailand, zelf de regie op je bezittingen houden én goed voor je partner zorgen bij leven en daarna. Als je partner dat niet wil of kan begrijpen en toch een huis wil "afdwingen" dan wordt het misschien eens tijd je af te vragen waar je mee bezig bent........

Ik huur in de tussentijd, wacht een gunstiger euro-koers af, koop mogelijk in de toekomst weleens iets (of helemaal nooit), maar dan wel op naam van mijn firma..........Mrs. Soi 24 en soi-tje 24 zullen bij mijn leven altijd mooi wonen en na mijn overlijden de firma erven....gaat er tussentijds iets mis dan hoeft Soi 24 in ieder geval niet berooid terug naar de polder of zijn intrek te nemen in een armoedig pensionnetje.

Voor diegenen die willen gaan reageren in de trant van "de mijne is zo niet": mrs Soi 24 is een schat van een vrouw en ik verwacht een mooie lange toekomst met haar tegemoet te gaan, maar dat vlakt niet uit dat zij uiteindelijk wel een Thaise is en ik een buitenlander, daar veranderen liefde en vertrouwen niets aan.

Soi24,

Je bent zuur. Als je in nederland trouwt en het niet goed regelt dan ben je ook de klos en ben je de helft kwijt. Als je na 25 jaar uit elkaar gaat in NL ben je ook super de klos. Als je alles goed regelt dan blijft je miss goed verzorgd achter in NL en TH.
Daar veranderd liefde en wantrouwen niets aan maakt niet uit waar je relatie is.

Gijs
Wat is dit nu voor een kansloze reactie? Ik geef een onderbouwde analyse van hoe ik wat zaken zie. En jouw Pavlov-reactie is dat ik zuur ben? En vervolgens zeg je zo ongeveer hetzelfde als wat ik net gezegd heb........

Niet mee eens? Prima, vooral reageren met argumenten, maar niet iemand zuur of zoiets gaan noemen. Dat slaat de discussie dood en suggereert een zekere volstrekt misplaatste morele superioriteit.

Oordelen over iemand daar moet je altijd mee oppassen, zeker wanneer je die helemaal niet kent. Zou dat wel zo zijn dan zou je weten dat je off all people niet mij hoeft uit te leggen wat het kost om in NL na 25 jaar te scheiden............

Ik woon en werk in Thailand, sta met twee benen in de samenleving, en ben van plan dat nog lang succesvol en met veel plezier te doen. En dat ga ik onder andere doen door vooral veel te leren van de ellende die ik om me heen zie en me te realiseren dat Thailand niet alleen een leuk maar vooral ook keihard land is. Jij mag daar anders tegenaan kijken Gijs, maar dat wil niet zeggen dat ik zuur ben.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jim » dinsdag 21 december 2010, 08:11

Mart schreef: Voordat de volgende vraag komt, ik ben ook nog steeds getrouwd.
Het antwoord op je vraag zou je terug kunnen vinden op dit forum, doch ik zal een verkorte versie weergeven.
Op 70 jarige leeftijd heeft men voor mij, ergens in de middle of nowhere in de Isaan, een soort oppashuis gebouwd. Daar heb ik de beschikking over heel veel ruimte. Ik mag er ook beesten houden :o
Maandelijks betaal ik daarvoor een flink bedrag. :oops:
als ik het goed begrijp heeft je vrouw land met daarop een huis een huis (jij mag immers geen land bezitten) en jullie wonen daar nu.
het bedrag wat je 'betaalt' is je pensioen/aow, waar jullie samen van leven.

dat is volgens mij een doodnormale situatie en precies wat ik bedoel.
Ach, bij leven en welzijn, ontmoeten wij volgens jouw afspraak elkaar ergens in 2012.
yup, lijkt me leuk en het is een mooie rit.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#22 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 21 december 2010, 08:46

Soi24, ons kent ons! Schrijf het niet om negatief te zijn. En ja op dit forum kennen we elkaar niet omdat het grote gross graag anoniem wilt blijven. Maar ik zal je een pb doen.
Groet
Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 21 december 2010, 08:49

Jim schreef:
Gijs-CNX schreef:
Borowolf schreef:@gijs
Ik ben een van die gelukkigen die je noemt dus begrijp niet zo goed waarom je deze opmerking op die van mij plaatst. Mijn opmerking was namelijk absoluut niet negatief bedoeld richting Thaise dames. Verder kan ik me wel vinden in je reactie. :)

Borowolf, was niet naar jou bedoeld. Het was bedoeld op de opmerking van Jim.
Thanks maar het is gewoon zo inderdaad dat alles in de negatieve is en dat altijd de thaise als geldwolf wordt afgeschilderd.
Maar goed, het zij zo.......................................
het negatieve zit waarschijnlijk in je hoofd, gijs, als jij hier iets negatiefs in vindt:

Jim,

Ik denk dat je je eigen posten eens moet na lezen en dan die vraag nog eens moeten aan Jim!

Maar blijkbaar schep je er een genoegen in om dit soort posten te plaatsen.

Gijs

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Pieter » dinsdag 21 december 2010, 09:08

Ik heb in NL een huis gekocht in 1998 en verkocht 2007 een huis uit 1974 en verkocht voor 180% de aanschaf prijs

Grond prijzen zullen normaal niet inelkaar donderen ..
in Thailand de laaste jaren met 8 tot 10 % gestegen

Degene met hun pensioen / griekse obligaties enzo moeten denken achter hun oren krabben en

let wel allemaal gebakken lucht..

Heb een zwitserleven gevoel gehad nounou rendement -2% in 10 jaar..

Nee grond is altijd goed en een huis tja wat een gek er voor geeft..

(ik heb huizen gezien die Thaise NL hebben laten bouwen onder "toezicht" van haar broer (dan weet je het wel) een townhouse waar dus na half jaar al de grote scheuren zaten in de dragende delen)

een Condo zou ik nooit kopen dan heb je (zeker in Thailand) nog nieks

Pieter [|) [|) [|) [$) [$)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Jim » dinsdag 21 december 2010, 09:57

Gijs-CNX schreef:Jim,

Ik denk dat je je eigen posten eens moet na lezen en dan die vraag nog eens moeten aan Jim!

Maar blijkbaar schep je er een genoegen in om dit soort posten te plaatsen.
posten?

je reageert op 1 post van mij (ik had er namelijk maar 1 gepost in dit topic) en nu zijn mijn posten negatief.. :D

leg even uit wat er zo negatief aan is dan.
je leest er iets in wat er helemaal niet staat.

of lees de reactie van borowolf nog even een keertje door..

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 21 december 2010, 10:20

De kerstgedachte is al volop aanwezig. ;) :mrgreen: :mrgreen:
Live your dream, don't dream your life.

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#27 Bericht door Geert S » dinsdag 21 december 2010, 10:45

Wouter_Udon schreef:De kerstgedachte is al volop aanwezig. ;) :mrgreen: :mrgreen:
:lol: :lol:

einde jaar, altijd dure maanden, slechte euro-koers, mensen worden nerveus?

Leven is veels te kort om je zo druk te maken, geniet er van en doe gewoon wat jouw het beste lijkt..

Dat gezecht hebbende, had net deze week weer iemand hier over de vloer die voor 2-3 mil bht een huis wilde laten bouwen in een van de vele moobaan nieuwbouw-projecten hier.. begin er toch niet aan.. wil je een nieuw huis bouwen, zoek dan zelf je grond uit en je eigen ontwerp en alles, niet met zo'n project mee gaan.. over een paar jaar zit je in een half afgebouwde, verlaten, slaapstad waar driekwart van de huizen leeg staan en wegen onder je voeten afbrokkelen, geen mens op straat, geen onderhoud meer, eindeloos ver van alles af, ondernemer failliet of onvindbaar..

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#28 Bericht door greenthaiway » dinsdag 21 december 2010, 11:58

Soi 24 schreef:De Euro staat dramatisch laag dus nooit kopen nu. Bovendien stijgt het woningaanbod onevenredig hoog ten opzichte van de vraag en kondigen diverse bladen forse waardedalingen aan. Er is zat huuraanbod, de voordelen daarvan zijn al genoemd.

Ga met een Thai nooit de discussie aan over huren of kopen. Hier begrijpt men over het algemeen niets van alternatieve beleggingsopbrengsten, pensioenen en andere voorzieningen. De gaande opvatting is dat wanneer je een huis bezit je maandelijks het huurbedrag uitspaart (vooral als een ander het huis voor je koopt [|) ) en je wat aan je ouwe dag doet en bovenal (grote) status hebt. Dat heeft niets met uitzuigen te maken dat is nu eenmaal de lokale cultuur hier, men geloofd dat oprecht.

Maar hoe aanpassingsbereid een immigrant ook moge zijn, hij hoeft zich niet aan ieder cultuurverschijnsel van zijn nieuwe woonland aan te passen. De door hem in de afgelopen tientallen jaren zuur bijeengespaarde centjes in zijn land van herkomst (met een andere cultuur; ooit een Thai ontmoet met een goed gevulde en door hard werken vergaarde spaarrekening?), kunnen hier verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je de gemiddelde Thaise opvattingen over spenderen overneemt. En het zijn juist die centjes die de buitenlander een lang en gelukkig verblijf in LOS garanderen. Geld op? Eruit! Een Thai kan altijd nog naar Boeddha, geld lenen of op zoek naar de volgende naieve buitenlandse suikeroom......

Vorige week nog een Belg ontmoet die altijd vrij vermogend was. Na 25 jaar verlaten door zijn Thaise parraya is nu 75 en straatarm, alles kwijt. Kan ook in Nederland gebeuren, dat klopt. Maar zet je in Nederland alles op naam van je vrouw? Geef je in Nederland je vrouw een huis als je haar al zes maanden kent? Nee, in Nederland geven wij onze vrouw nooit een huis. Aanpassen? Ja prima, maar dat is wat anders dan je gezonde verstand verliezen en je bestaan hier (potentieel) op de tocht zetten.

Je kunt ook je gezonde verstand meenemen naar Thailand, zelf de regie op je bezittingen houden én goed voor je partner zorgen bij leven en daarna. Als je partner dat niet wil of kan begrijpen en toch een huis wil "afdwingen" dan wordt het misschien eens tijd je af te vragen waar je mee bezig bent........

Ik huur in de tussentijd, wacht een gunstiger euro-koers af, koop mogelijk in de toekomst weleens iets (of helemaal nooit), maar dan wel op naam van mijn firma..........Mrs. Soi 24 en soi-tje 24 zullen bij mijn leven altijd mooi wonen en na mijn overlijden de firma erven....gaat er tussentijds iets mis dan hoeft Soi 24 in ieder geval niet berooid terug naar de polder of zijn intrek te nemen in een armoedig pensionnetje.

Voor diegenen die willen gaan reageren in de trant van "de mijne is zo niet": mrs Soi 24 is een schat van een vrouw en ik verwacht een mooie lange toekomst met haar tegemoet te gaan, maar dat vlakt niet uit dat zij uiteindelijk wel een Thaise is en ik een buitenlander, daar veranderen liefde en vertrouwen niets aan.
Goed geschreven, realistisch, klaar en helder stukje Soi 24, ik ben het helemaal met je eens. [|)
Ik zou het neergepend kunnen hebben :mrgreen:

Mart
Erelid
Erelid

#29 Bericht door Mart » dinsdag 21 december 2010, 12:18

Jim schreef: als ik het goed begrijp heeft je vrouw land met daarop een huis een huis (jij mag immers geen land bezitten) en jullie wonen daar nu.
het bedrag wat je 'betaalt' is je pensioen/aow, waar jullie samen van leven.
dat is volgens mij een doodnormale situatie en precies wat ik bedoel.
yup, lijkt me leuk en het is een mooie rit.
Jim,
Of ik land bezit :?: zou je graag willen weten he :?: en 1 en 1 is 2 en ook dat vertel ik nu nog niet, en of wij daar samen leven is voor jou ook nog een vraag.
En of ik alleen van pensioen/aow leeft blijft voor jouw ook een vraag.
En of het een doodnormale zaak is, is ook nog steeds een vraag.
En of het een mooie rit is, weet je pas als je de rit gemaakt hebt.

Kijk jouw idee van denken is wat anders, jij moet nog maar aantonen dat je hier permanent kan wonen, terwijl ik hier al ruim 20 jaar geniet :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Als ik de kans krijg om je persoonlijk te ontmoeten, zal je waarschijnlijk anders gaan reageren :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#30 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 21 december 2010, 14:56

Jeanette schreef:
Gijs-CNX schreef: Soi24,

Je bent zuur. Als je in nederland trouwt en het niet goed regelt dan ben je ook de klos en ben je de helft kwijt. Als je na 25 jaar uit elkaar gaat in NL ben je ook super de klos. Als je alles goed regelt dan blijft je miss goed verzorgd achter in NL en TH.
Daar veranderd liefde en wantrouwen niets aan maakt niet uit waar je relatie is.

Gijs
Je bent alleen de helft kwijt als je denkt dat alles van jou is. ;) [|)
Gelukkig hoef ik niet voor een ander te denken, dat kunnen ze zelf wel, alhoewel dat ik mij wel eens afvraag gezien sommige vragen en antwoorden.

Ha ha ha maar ik zag iemand posten over het kerst gevoel. Nou laat je weten dat ik reeds een kerst en nieuw jaarsgroet geplaats had maar dat alleen een heeeeeeeeel select aantal iets had terug gepost. Dus Wouter kerst gedachte mijn rug op. Het is een sport om iedere post aan te pakken met een dosis cynisme en negativiteit. Miscchien tijd om het forum het forum te laten......

En me maar weer eens bezig houden met andere dingen, ik heb gelukkig wat goede contacten er aan over gehouden die ik zal koesteren maar breek de bek niet open over kerst gedachten.

Pfffff moest er even uit......

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”