De kou is losgekomen in de Isan…

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

De kou is losgekomen in de Isan…

#1 Bericht door prajak » vrijdag 17 december 2010, 17:35

“In de tropen is het nooit koud”. Dat dacht ik voordat ik naar hier kwam al liep ik met Kerst ‘98 in Dagblad De Limburger tegen een bericht aan dat in de provincie Loei mensen waren doodgevroren. Mensen in houten hutten op palen -in de bergen- die dus aan zes kanten worden bedreigd door lage temperaturen en die, arm als de neten als ze zijn, geen nette bedden en dikke dekens hebben. Ja, misschien speelde de Lao Kao ook wat mee….

Hoewel, als fervent vastenavond vierder ben ik hartje winter vaak in ernstige benevelde toestand slechts in een kleurrijk hempie aan het bovenlijf door ijskoude nachten naar huis gestrompeld en ben ik toch niet bevroren. Te weinig bloed in de alcohol om te bevriezen, vertelde men me……..

En net deze week zie ik slachtoffers van de Volendamse discobrand de Kilimanjaro bedwingen en die ligt echt bij de evenaar maar heeft toch eeuwige sneeuw. Ik zag heel dikke jassen.

Nu mag ik dit jaar niet klagen. Er zijn jaren geweest dat ik medio november de elektrische kachel aan moest doen en de gordijnen dicht en de Thialf ijstrui aan en dat ik in de nacht in het toilet als ik moest p….. de mannelijke delen met een lampje moest gaan zoeken. Ineengedrukt tegen het warme lijf net als in die vele jaren dat ik als waterpolokeeper in onverwarmd buitenwater moest spelen en we, in het belang der kompetitie, de thermometer in het water lieten zakken -die dan slechts 13 graden aangaf- maar door warme handen net 16 graden haalde die dan de scheidsrechter werd getoond. Want 16 graden, ook al is ook dat snoeikoud, was de minimumtemperatuur waarbij de wedstrijd mocht doorgaan. Je ging als vent het water in maar kwam er bijna als meissie uit…..

Nu hebben wij op het land in traditionele woningen geen spouwmuur. En ook niet van die dikke bouwblokken, Mart heeft daar vast de juiste naam voor. Nee, mijn huis is gebouwd van een stalen frame en tussen de staanders staat een enkelsteense muur die ook nog is gemaakt van luchtig gebakken stenen. Dan ramen van enkel glas. Het verlaagd plafond van gipsplaat heb ik dan wel kunnen isoleren met glaswol in een alu jasje. Dat houdt nog wat tegen; er zit wel een enorme koudekolom boven.

Maar het huis is koud, snoeikoud, al is het lijf natuurlijk verwend en vertroeteld geraakt door de meestal 40+ in dit land. De elektrische kachel heb ik vandaag voor de eerste keer aangehad en dat ding kost een 3,6 baht per uur voor haar kilowatt vermogen dus ik heb maar eens stevig uitgepakt en haar 5 uur laten zwoegen. Die halve euro per avond is me dat wel waard. Dan ga ik nog net niet failliet.

Ach, laat het nu eens 4 weken duren. Dat overleef ik wel. Ik heb ijs- en ijskoude kruidenbitter van degelijk Duitse makelij in de koelkast en zo’n neut warmt ook wel wat op. Eentje per avond. Het houdt het lijf warm en de lever attent.

Mart
Erelid
Erelid

Re: De kou is losgekomen in de Isan…

#2 Bericht door Mart » vrijdag 17 december 2010, 18:37

Gister middag begon het, eerst een zware storm en daarna daalde de buitentemperatuur tot 16.9 C. dus vlug een jack aan. Ramen en deuren dicht.
Maar in huis was het niet koud, maar ja de muren zijn opgetrokken met speciale bouwblokken met een geweldige isolatie waarde. Ofschoon het in huis 24.6 C was had hare nederige hoogheid het koud. Vanmorgen moest ik er vroeg uit om Jr met de auto naar school te brengen. Toen ik om 08.00 uur weer terug was constateerde ik dat Mrs wel wat dikker en onherkenbaar was geworden. Bij nadere inspectie bleken het een aantal lagen kleding te zijn en .... een bivakmuts.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Jim » vrijdag 17 december 2010, 18:50

aanstellers :P

verwachting voor maandag:

Alkmaar
20 dec Zwaar bewolkt
Hoog: 3° Laag: -11°
http://weer.nieuws.nl.msn.com/local.asp ... s7#details
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat

#4 Bericht door dutch » zaterdag 18 december 2010, 01:03

Eergisteren overdag 34 C
Gisteren overdag 22 C
Afgelopen nacht 17 C
Zit nu met een jack over mijn pyamajasje aan ;) :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door elst99 » zaterdag 18 december 2010, 01:22

Gisterenmorgen 6 uur, regenbui na weken, daarna harde wind.
Thais allemaal een jas aan, wij i.p.v. een katoen overhemd een dikker poloshirt voor manlief, op het balcon 25 gr. gevoelstemperatuur 20, op het balcon kon men niet zitten, de hele dag zwaar bewolkt en harde koude wind.
Verrassing!!!vanmorgen weer zonnenschijn, nog niet gevoelt of de temperatuur hoger is dan gisteren.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » zaterdag 18 december 2010, 02:37

Het was gisteren ook in mijn dorp aan de kust behoorlijk koud.
Zelfs de pat-loms blijven uit en de airco staat alleen uurtje aan om te ontvochtigen.

Al met al vind ik dit de mooiste tijd van het jaar; 's nachts is het te koud voor inbrekers en voor ons, dikhuiden, is het lekker
weer. Wij worden actiever, terwijl de locals het liefst diep weggedoken in of op bed gaan liggen, wachtend op betere tijden.

Volgende week in Nederland.........da's ook voor mij armoe lijden........overdag dik angekleed en niet naar buiten zonder een dikke winterjas.......zeer ongemakkelijk.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#7 Bericht door marinusmali » zaterdag 18 december 2010, 04:11

Ja inderdaad, donderdag hier in Ban Namphon, een harde wind en wat regen en de temperatuur daalde overdag van 30 naar 17 graden in de nacht. :roll:
Ik ben hier een weekje op vakantie bij Maem die haar ouders wilde en haar dochter wilde zien.
Dit is inderdaad een open houten huis dus de kou kan overal komen!!
Maar mama heeft volgens mij haar leven al dikke dekbedden gemaakt gevuld met katoen, dus die kwamen voor de nacht direct tevoorschijn en iedereen had wel 3 dekbedden op zijn bed en was ook nog eens dik aangekleed in bed !! (dus van s.. kwam echt niets terecht.... :lol: Dit ging me iets te ver en ik nam 2 dekbedden en sliep gewoonlijk in mijn blootje, maar Maem was als bovenstaand gekleed onder 3 dekbedden :cry: :cry: :cry: :cry:
Douchen in de avond werd ook niet meer echt gedaan (dat deed men overdag hihi), maar ik als Hollander deed dit dus wel onder, gelukkig, een warme douche!! :o :o

Nu mensen in Isaan, het wordt eind volgende week weer lekker warm met temperaturen overdag en in de nacht van 30graden !!! :D :D hoi hoi hoi, maar ik en Maem, gaan a.s. zondag weer terug naar Hua Hin waar de temperatuur veel aangenamer is want het ligt 811km zuidelijker.
Het was een mooi weekje meneer Droge..... :geek: :geek:

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#8 Bericht door greenthaiway » zaterdag 18 december 2010, 05:33

De Thaise KNMI;
http://www.tmd.go.th/en/

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door driver » zaterdag 18 december 2010, 06:13

Sinds gisteren weer in Holland en in Dusseldorf begon het al : Sneeuw...-5 graden oid....sweatshirt en dikke jasje weer aan met muts en een bak hete koffie in de kou op de trein staan wachten .
Geef mij de koude nachten in de Isan dan maar das altijd nog beter denk ik dan de dag temperatuur in Holland rond deze periode :mrgreen:

mvg driver

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door yandre » zaterdag 18 december 2010, 07:35

ja klopt was gistern morgen net 15 graden bij mij buiten
en een koude wind .
moest voor het eerst een lange broek aan en sokken
had ik nog niet meegemaakt ook in huis vrij fris ja
een steens muur geen glas in de ramen dus koelde goed af
ook binnen . vriendin dik vest aan en kleine meid haar winter jas
zeg je kan zo mee naar nederland muts en sjaal aan op naar de
sneeuw hi hi.
maar goed nu is het weer lekker en de zon schijnt maar zag gisteren
veel mensen hier buiten bij een kamp vuurtje .
en dan kau kau ging nog voor mij met de trui aan maar op de
2 wieler met een beetje gang echt ijskoud .

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#11 Bericht door marinusmali » zaterdag 18 december 2010, 09:27

Vandaag (zaterdag 17-12-2010) weer lekker weer in Udon Thani (Ban Namphon) 27 graden !!!
Het zal wel afkoelen in de avond, maar ik denk dat de ergste kou voorbij is :D :) :lol:

Weerman: Mali

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door pong » zondag 19 december 2010, 14:01

moest 10 dagen geleden vlugger naar NL terug. En vandaag:
SNEEUW (Hee-ma in Thai, wist je dat al?) hier. BOven de 20 cm inmiddels.VR was het de hele dag mis: bijna 800 km file, mensen die er 5 uur over deden om 100 km te doen, uiteraard de treinenloop weer geheel verstoord, maar nu ook de bussen van de weg gehaald rond 14.00. Maar echt heel koud is het-alles is relatief-nog niet-zo rond/net onder nulpunt. Maar de komende dagen zou het tot -15 gaan vriezen snachts.
Jawel khun Prajak-ik kan me Nongh Khai in dec/jan ook nog herinneren-vooral dat ''douche''water uit de oong=waterpot dat zo lekker afkoelde.
(PS-die bevroren lieden zijn vrijwel altijd de chao doi=bergmensen ofwel hilltribes. Ze wonen nl. meestal nog hoger in de bergen en hebben niks aan dat wat warmte brengt). dan kunnnen de zo graag tamboon doende BKKers weer dekentjes en pakjes MAMA om op te warmen inzamelen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » zondag 19 december 2010, 16:05

Hima, in het Thais met NL spelling. Nee, hier nog niet gezien al heb ik de Friese doorlopers al ingevet. Vandaag overdag lekker warm en de nacht is iets milder omdat het bewolkt is. Vanavond dus wel nog de elektrieke kachel aan gehad. Het kan nooit lang duren voordat het weer lekker is in de nacht. Een van mijn mangobomen staat volop in de bloesem en de moerbeien lopen lekker uit met vers groen. Het wordt heus wel weer lente !

Mart
Erelid
Erelid

#14 Bericht door Mart » zondag 19 december 2010, 16:29

Het wordt een koude Kerstavond in ons woongebied

http://www.tmd.go.th/en/province.php?id=28

en de familie uit NL zal het niet koud vinden, maar ....... of ze de 22 ste kunnen vertrekken is nu nog niet zeker :cry:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » zondag 19 december 2010, 17:38

Mart, ik heb nog erwtensoep uit jouw geweldige keuken en goulashsoep van de farang alhier en veel worst en kaas en goed brood, en kruidenbitter naar echt Duits recept. Dan heb ik nog uitstekende wijntjes in huis en elektrieke kachels.

Kerstmis is een weekend dit jaar en dan ben ik niet alleen in huis. Het dikste dekbed ligt op bed en er ligt een extra deken klaar want mijn dame, die toch een 70 kilo schoon aan de haak weegt en zich zelf zou moeten kunnen opwarmen, heeft het altijd koud. We slaan ons er wel doorheen !

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”