Cambodja, het nieuwe Thailand?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Cambodja, het nieuwe Thailand?

#16 Bericht door Gardensafari » donderdag 16 december 2010, 09:21

Rare topic.
Zoiets als in een forum over ons mooie Holland opeens gaan zeggen dat Duitsland toch ook heel mooi is en de mensen heel aardig zijn....
Overigens ben ik nooit in Cambodja geweest en dus onthoud ik mij van een oordeel.
Engels leren zal voor Cambodjanen gemakkelijker zijn dan voor de Thai. Het Cambodjaans (of beter gezegd het Khmer) is geen tonale taal, maar net als het Engels een atonale.
De Khmertaal is dus niet verwant aan het Thai, maar wel aan de talen van enkele bergvolkeren in Thailand.
Wat ik van de Thai begrijp is dat ze al vanuit de historie een hekel hebben aan de Cambodjanen (net als aan de Birmezen overigens). Laotianen daarentegen liggen wel goed.
Over de Maleiers hoor ik ze nooit, hoewel dat toch de zuiderburen zijn. Maleiers hebben natuurlijk wel één nadeel: ze zijn moslim [|(
Maar misschien is er weinig ruzie met Maleiers geweest door de buffer van moslim-Thai in het zuiden.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Cambodja, het nieuwe Thailand?

#17 Bericht door joepattaya » donderdag 16 december 2010, 09:40

Ik ben er pas nog 3 dagen geweest en weet er nu dus ook alles van. :D
Cambodja is in ieder geval een land waar de Thai op neerkijken.
De technische en economische ontwikkeling in Cambodja liep 50 jaar geleden nog 100 jaar achter op Thailand; 25 jaar geleden was dat nog 50 jaar en 10 jaar geleden was dat nog 25 jaar.

Cambodja (maar ook Laos en Vietnam) zijn druk in de weer om zichzelf economisch en politiek op de kaart te zetten en dit gaat ze zeker lukken. 100 jaar hebben ze daar niet voor nodig, ik schat zelf dat ze binnen nu en 10 jaar Thailand voorbij streven en dat weet men in Thailand ook.
Meer en meer bedrijven zie je vertrekken naar Cambodja of halen meer en meer produkten uit Cambodja.

Hoe dan ook, ik heb Cambodja en Phnom Penh in het bijzonder als bijzonder plezierig ervaren, heb veel mensen Engels horen spreken, de Cambodies zijn inderdaad zeer leergierig en geven ook toe dat ze nogal wat in te halen hebben; iets wat een Thai nooit zou doen.
De Cambodianen die ik ontmoet heb, zijn zeer open en niet zo bekrompen en schijnheilig in hun benadering. Als een Cambodiaan lacht, dan is die lach nog welgemeend.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Cambodja, het nieuwe Thailand?

#18 Bericht door jumbo » donderdag 16 december 2010, 10:20

Mijn rekenmachine is kapot dus als iemand mij nou kan voorrekenen hoe een land met 15 mio
inwonders en arbeiderspotentie van 70% een land van 65 mio inwoners met een arbeidspotentie van 70%(beiden gemiddelden genomen) kan in en zelfs overhalen???
Hebben we het nog neit over de ontbrekende (niet eens slechte) (infra)structuur in alles wat je maar kan bedenken, met financiele bedrijfsapparaten (banken) die alleen kredieten verstrekken op garanties en waar men corrputie tot een kunst heeft verheven onder een dictatoriaal bestuur...
Toeristisch gezien zal het geweldig zijn dat de bargirls en boys engels spreken of de drieeneenhalve winkelier of dat men een echte lach heeft, maar zakelijk maakt dat niemand wat uit...
Op een positieve noot lees ik dat zelfkennis ze niet vreemd is....

Dat men hier meer producten uit Cambodia haalt is een gegeven nu nog effe vermelden over welke technische hoogwaardige produkten het gaat... Er zijn bedrijven die uitbreiden, zoals die waar ik voor werk, en deze mensen laten de ogen vallen op nog goedkopere arbeidskrachten door de onderontwikkeling van die landen, niet omdat het daar 'beter' is..

De basis ontbreekt om er een zelfstandige economie van te maken net als in Thailand overigens met dien verstande dat de enige stad in het land waar men een luchthaven heeft een dag over een landweggetje van de kust ligt kwa bereikbaarheid...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Cambodja, het nieuwe Thailand?

#19 Bericht door elst99 » donderdag 16 december 2010, 10:59

Hoewel wij er maar een vakantie zijn geweest en Siem Rap, Phom Pen en Shianoukville hebben aangedaan, waren we wel verrast dat de mensen zich beter verstaanbaar konden maken dan in Thailand, de mensen erg geinteresseerd waren en dat op de meeste scholen ook engels wordt onderwezen en de kinderen van 10 op het strand de bestelling voor eten in het engels opnamen.
Wij waren verrast om de grote interesse in een andere cultuur, die ze gemeend hadden.
Hun geografische kennis echt leuk was.
Aan de andere kant ook kennis moeten maken met diefstal en grote corruptie, ja ze zullen nog wat jaren nodig hebben, helaas!
Maar met de desinteresse waar we hier soms tegenaan lopen, moet ik echt zeggen dat ons dat in Cambodja niet is opgevallen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”