levensonderhoud farang t.o.v. thais

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
richviss
komt net kijken
komt net kijken

levensonderhoud farang t.o.v. thais

#1 Bericht door richviss » zaterdag 04 december 2010, 03:49

ik overwinter al geruime tyd in thailan meest in chiang mai.
sinds myn aow leeftyd is er by verwarring ontstaan; volgens vele expats die al jaren hier ronddwalen leven de meeste thais met hun gezinnen van 5000 tot 6000 per maand.
stel aow op 1000 euro dan is dat by een koers van 38 = 38.000 baht.

nu heeft myn vriendin, die ik al jaren heb een stenen huisje in het dorp en een rystvoorraad voor een jaar.
haar twee kinderen 18 en 15 zitten op de middelbare school.
maandelijks ontvangt ze als ik niet in thailand ben 8000 baht.

in chiangmai huur ik een condo voor 4000 baht. In het gebouw leven ook veel thaise mensen.

zoals ik reeds zei kryg ik van de europese mensen die ik ken zeer uiteenlopende verhalen.

:roll: [|( [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: levensonderhoud farang t.o.v. thais

#2 Bericht door prajak » zaterdag 04 december 2010, 04:14

Bij een minimumloon soms beneden 200 b/d kom je inderdaad op 6 k per maand en daar leven heel veel Thaise gezinnen van omdat er niet meer is. Maar men heeft wel vaak het huisje vrij van huur op eigen grond of van ouders/familie en men leeft van rijstbouw, kippen, vruchten van de natuur. Er wordt de was gedaan voor de buren, ze verkopen een fles benzine of hebben een heel klein handeltje er bij. Bij mij in het dorp leven er veel zo. Gaat er iets kapot dan wordt het niet gerepareerd want er is geen poen. De brommer is van de bank geleend.

Een gezin dat een farang heeft leeft van veel meer want de farang stelt andere eisen. Een farang eet geen kippenmaag en van de kop afgeschraapt vlees of een kip die onder een auto heeft gelegen. Wij drinken geen regenwater en eten vaak meer vlees en andere groenten en fruit dan een Thai. Dus geeft een gezin met een farang veel meer uit.

Dan is er vaak het pilsje, wijntje, betere peuken, meer electriciteit nodig, uitgaan, buiten de deur eten. Als je als farang in een Thais huis woont dan pas je dat huis aan; hang- en sluitwerk, horren, etc en dat kost geld om te maken en te onderhouden. Andere school voor de kinderen, nieuwe fietsen in plaats van opgelapte rommel, ga maar door.

Ik leef van 1 k euro per maand en alleen, in het weekend is de dame hier. Maar als zij kookt is dat voor een kwart van de kosten van uit-eten gaan. Het is een keus hoe je leeft en wat het kost. En uiteraard van wat je te besteden hebt.

Verder verschillen de prijzen van de plaats waar je woont en van waar je koopt. De lokale markt is stukken goedkoper dan de Lotus en de 7/11.

Ik begrijp dus best dat je van iedere farang een ander verhaal hoort.

dutch
Expat
Expat

#3 Bericht door dutch » zaterdag 04 december 2010, 04:19

Overwinteren kan je niet vergelijken met emigreren,maar dit terzijde ;)

Een Thai kent niet het traditionele gezinsleven zoals wij dat kennen maar leven meer als familie.Niet perse bij elkaar,maar wel als het aankomt op elkaar helpen en steunen.(Ook dit wordt echter langzaam minder)
8000 baht per maand met twee middelbare scholieren is geen vetpot.Ik neem aan dat er nog andere soorten steun verleend wordt?
Verder is alles zeer afhankelijk van je eigen leefstijl zowel in Nederland als in Thailand en zal je dus de situatie vanuit die achtergrond beoordelen.
(Ik meen me te herinneren dat we geruime tijd geleden eens een discussie op dit forum hebben gehad over: wat men maandelijks nodig had?.Toen was het ook,zoveel mensen zoveel meningen ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#4 Bericht door Geert S » zaterdag 04 december 2010, 14:04

prajak schreef:Bij een minimumloon soms beneden 200 b/d kom je inderdaad op 6 k per maand en daar leven heel veel Thaise gezinnen van omdat er niet meer is. Maar men heeft wel vaak het huisje vrij van huur op eigen grond of van ouders/familie en men leeft van rijstbouw, kippen, vruchten van de natuur. Er wordt de was gedaan voor de buren, ze verkopen een fles benzine of hebben een heel klein handeltje er bij. Bij mij in het dorp leven er veel zo. Gaat er iets kapot dan wordt het niet gerepareerd want er is geen poen. De brommer is van de bank geleend.
En 99% van de mensen die zo leven zit zwaar in de schulden, zeker degenen die in of nabij de stad wonen..

Ik ben het direct met je eens dat er genoeg zijn die 6-8k per maand te besteden hebben, maar ik geloof dat er (in of nabij de steden) maar heel weinig zijn die daadwerkelijk van dat bedrag rondkomen, meestal wordt er aanzienlijke steun verleend door familie etc plus allerlei neven-baantjes en handeltjes zoals jij ook al aangeeft, en zelfs dan lopen de schulden bij de meesten steeds meer op. Veel Thai leven (schijnbaar) vrij zorgeloos, en vaak blijven schulden eindeloos open staan zonder dat er noemenswaardig veel druk wordt uigeoefend om te betalen, maar het is belist niet ideaal en een heel zorgelijke situatie.

Een vrouw met twee opgroeiende kinderen zal volgens mij niet rond kunnen komen van 8k/maand.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Luc » zaterdag 04 december 2010, 14:28

8000 bath met drie personen is juist geen 90 bath per dag de kop
dat is water en brood/rijst
Er zijn er veel die maar 4-5-6 baht per maand verdienen maar dan wel per hoofd en dan met verschillende samenhokken om de vaste kosten te delen.

tawan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » zaterdag 04 december 2010, 15:37

Van dat karig inkomen moet eerst nog af de rekening voor stroom; men gaat met de kippen op stok en met de haan op dus zo weinig mogelijk stroom maar de koelkast en de TV draaien en er is een gasfles al doet men veel op houtskool. De verzekering voor de brommer moet er ook af en de 20 baht per maand voor de vuilnisophaaldienst en dan die fles benzine nog.

Maar men heeft vaak een ngaan grond voor rijstbouw en een paar dieren voor eieren en vis leeft in het rijstveld.Ik zie die mensen naast me wonen en ze zien er allemaal gezond uit, "goed in het vlees" en in de kleren en de koters gaan naar school. Men eet, ik heb het al gezegd, van wat de natuur biedt en weinig vlees maar veel rijst en "groen". Een Thai in de periferie kan het redden met minder dan 50 baht per dag als hij zijn rijst al heeft. Hier koop je op de hoek van de straat een schotel nassi voor 20 baht, in de foodcorner van de Big Tjiang kost dat maar 30 baht. Men eet hier ook kikkerbillen en insecten......gratis.

Maar het houdt niet over en er is niks als iemand ziek wordt en meer nodig heeft dan de standaard verzorging die Bangkok betaalt.

Er is geen Nibud dat uitrekent wat minimaal nodig is, er is geen bijstand, er is alleen de familie en die woont nabij en men doet veel samen. En ze scharrelen er bij zoveel als ze maar kunnen. Ik ben als enige farang hier een bron van inkomen voor twee nabije families met werk in de tuin, met mijn afval dat naar hen toegaat en dat ze kunnen verkopen, met gratis fruit uit mijn tuin en iedere 14 dagen een flinke zak sinasappelen en appels.

Ze redden het. Maar grote aankopen gaan op de reutel. Ik denk dat ze hun stukje grond onderzetten. Blauwe ogen hebben ze hier immers niet......

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door elst99 » zondag 05 december 2010, 01:01

Prajak gaat steeds uit van zijn situatie, in het Noorden en in de Isaan.
Maar in de grotere plaatsen waar ze geen kippen en visvijver hebben en moeten huren, is het veel duurder. Changmai e/o Hua Hin, Cha-am liggen de huren al op 4000Bht voor een eenvoudig thaishuisje met 2 kamers. En de lonen voor kamermeisjes en winkelpersoneel liggen tussen de 5.500 en 7.500 Bht p.m. ze slapen dan ook met soms wel 7 man in een huisje.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat

#8 Bericht door dutch » zondag 05 december 2010, 01:39

elst99 schreef:Prajak gaat steeds uit van zijn situatie, in het Noorden en in de Isaan.
Maar in de grotere plaatsen waar ze geen kippen en visvijver hebben en moeten huren, is het veel duurder. Changmai e/o Hua Hin, Cha-am liggen de huren al op 4000Bht voor een eenvoudig thaishuisje met 2 kamers. En de lonen voor kamermeisjes en winkelpersoneel liggen tussen de 5.500 en 7.500 Bht p.m. ze slapen dan ook met soms wel 7 man in een huisje.
Je hebt gelijk,maar Prajak en de andere posters reageerden op de OP betreffende de situatie van zijn vriendin met 8000 baht /maand inkomen en een eigen huisje met jaarvoorraad rijst.(in omgeving Chang Mai)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door yandre » zondag 05 december 2010, 02:48

nu als er al een rijst voorraad is voor jaar
scheelt dit ook al .
nu hier in de isaan 50kg prijs 1500 bath
dus ja weet niet hoeveel jaar voorraad is?
een eet veel ander minder.
ook wordt er hier pat boon een groente
weet niet of ik het goed schrijf verbouwd
en een veld brengt zo 500 bath op
verkoop aan de markt of noodel restaurant
gaan nog wel kosten zaad af voor dit
brengt niet veel op maar voor eigen comsumptie
goed en na een maand kan je oogsten

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » zondag 05 december 2010, 03:51

Ik ga uit van "mijn" situatie en Elst bedoelt de situatie in mijn dorp. Ja, meer zie ik ook niet om me heen. Dat men elders tegen hogere huren aanloopt is me bekend en dat men gaat "hokken' ook, ze kunnen niet anders. Hier ligt de maximale huur die een Thai dokt op 2 k b/m terwijl ik 4 betaal. Ze verklaren me voor gek, ze vinden 4 te duur en kijken niet naar de woning zelf. Het is max 2 want....er is niet meer.

Voor mijn huis zou ik in de stad 6 tot 8 betalen maar ja, 8 km van de stad af is voor bijna alle farang te ver weg. Geen winkels, geen bus, geen taxi (helemaal geen taxi in NK....) en in de avond verlaten. Je moet er van houden. Nou, ik wel.

Mart
Erelid
Erelid

#11 Bericht door Mart » zondag 05 december 2010, 05:54

elst99 schreef:En de lonen voor kamermeisjes en winkelpersoneel liggen tussen de 5.500 en 7.500 Bht p.m. ze slapen dan ook met soms wel 7 man in een huisje.
Mag het ook personen zijn :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door elst99 » zondag 05 december 2010, 08:19

Hè `hè Mart. dat mag maar je weet waar ik het over heb, op het land is 8000 Bht met eigen huis zonder huur en een varken en een kip en misschien een vis nog een goed inkomen (god bewaar me) maar zoals ik het hier van vrouwen begrijp, hebben ze het dan redelijk goed!
Zodra daar een farang maar in de buurt komt, al is het alleen maar in zicht, hebben ze het slecht.
Het is misschien niet eerlijk, maar heb zo de een na de andere ervaring opgedaan, als het maar enigszins mogelijk is (hoe dom ook) proberen ze je te "belazeren" en hoe lang je ze ook kent, dat maakt niet uit! Het is nooit genoeg!
Dat maakt het er niet leuker op en je wordt of je wilt of niet zelf wel harder.

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#13 Bericht door marinusmali » zondag 05 december 2010, 11:43

"Hè `hè Mart. dat mag maar je weet waar ik het over heb, op het land is 8000 Bht met eigen huis zonder huur en een varken en een kip en misschien een vis nog een goed inkomen (god bewaar me) maar zoals ik het hier van vrouwen begrijp, hebben ze het dan redelijk goed!
Zodra daar een farang maar in de buurt komt, al is het alleen maar in zicht, hebben ze het slecht.
Het is misschien niet eerlijk, maar heb zo de een na de andere ervaring opgedaan, als het maar enigszins mogelijk is (hoe dom ook) proberen ze je te "belazeren" en hoe lang je ze ook kent, dat maakt niet uit! Het is nooit genoeg!
Dat maakt het er niet leuker op en je wordt of je wilt of niet zelf wel harder
."

Dit is een ongenuanceerde verklaring en dat weet Elst zeer zeker goed. Het kan totaal anders gaan en dat is zo ook bij mij gegaan.
Ik hou van Maem en haar familie en dit is totaal ja dan ook totaal anders bij deze lieve familie!!!!!
Sorry voor je kortzichtigheid en ik had toch anders verwacht van een Hua Hin inwoner of lang stayer. [|( [|( [|(

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#14 Bericht door Gijs-CNX » zondag 05 december 2010, 12:57

[|( [|( [|( [|(

Ik lees alleen maar negatieve verhalen, godju begint een klaagzang te worden.
Als je denkt dat dat ergens beter is dan zeg.........
In Nederland is het geen haar beter...
In Belgie is het geen haar beter....
Laat staan in een van de andere Europese landen.....
Geniet van het leven, en neem het met een korreltje zout.

Er zijn echt wel situaties die niet op "zelfde leest" geschoeid zijn.

[|) [|) [|) [|)
Tja.... het is genoeg geweest.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door elst99 » zondag 05 december 2010, 13:04

Ik geloof je, maar jij hebt een vrouw getrouwd die geen kinderen heeft en zit dus in een totaal andere situatie Marinus!
Wij zijn een nederlands koppel en hebben al jaren kinderen ïn "onderhoud", betalen onderwijs en kleding aan de school en toch komen ze nog om geld en daar bedoel ik mee ze hebben nooit genoeg, hebben de nieuwste moderne telefoon, zoonlief ( 16) rijdt op een brommer die gefinacierd wordt en dochter van 12 moet in de weekenden werken in een restaurant.
Zou zo zeggen Marinus leg je oor is te luisteren en doe hetzelfde als wij doen, dan doe je ervaring en teleurstellingen op en daar word je wijzer van.
Vind je reaktie vrij naief!
Zoals de kontakten die wij kennen, zijn het allemaal thaise die met kinderen zitten, ouders vaak in de Isaan, die door de vader van de kinderen verlaten zijn en op zoek zijn naar een "farang".
Daar is niets kortzichtigs aan maar een realiteit! En zo zijn er ik weet niet zoveel in Hua Hin.
Jij zou dat als je er woont en tussen de mensen beweegt moeten weten.

Amen

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”