
Wat is volgens jou de juiste kleurcodering in Thailand?
Mijn praktijk ervaring van de afgelopen 5 jaar.
Aanvankelijk was mij verteld dat grijs de fase was en zwart de nul. De aarde.... gewoon de 3e pin van de stekker afknippen, dan hoef je om dat probleem niet langer druk te maken.
Kort geleden las ik dat grijs/zwart juist andersom is (in elk geval is 50% goed gecodeerd, en 50% structureel verkeerd).
Daarnaast schijnen er 3 standaarden voor kleurcodering gehanteerd te worden in Thailand.
Schakelaars: deze horen op de fase draad te zitten en niet op de nul draad; als je het licht uit doet kun je een lamp vervangen zonder kans op een schok als je je vinger om welke reden dan ook in de fitting steekt.
Bij installaties door een Thai zou ik dit alleen testen met een fitting schroevedraaiertje.....
Aarde:
Vaak niet aanwezig. Sommige monteers vertellen dat de aarddraad verbonden moet worden met de nul, anderen slaan een aardpen.
Volgens de Thaise richtlijnen moet je een aardpen hebben, en dient er een (paarse) draad tussen de aarde en de nul geplaatst te worden.
De installaties die ik heb gedaan, hebben allemaal een aardpen zonder die paars gekleurde verbinding. Aardpennen zijn 180cm lang en beginnen beneden het eb-peil. Daarbij moet ik wel vermelden dat dit gaat om aardpennen die binnen 100m van het strand geslagen zijn en dus altijd in een natte (en deels zoute) grond zitten. Daardoor is 180cm al voldoende.
Zekeringen:
Ik heb aardig wat D-Square stoppenkasten vervangen door ABB. D-Square heeft zelden een aardlek, in plaats daarvan zit er een dubbele 63A zekering in (die met een 5A/15A meter aansluiting dus never nooit niet z'n werk doet).
Overal vervangen door een 25A aardlek van ABB, en 45A waar een 15/45 meter hangt.
Ik heb beide merken eens getest met een bewuste overbelasting in praktijk. D-Square doet z'n werk niet of veel te laat, ABB is preciezer en werkt sneller.
Prijs 25A aardlek van ABB bij HomoPro: 1700 baht
Prijs van een 6A/10A/16A/20A/25A automatische zekering van ABB bij HomePro: 116 baht.
Het gros van de Thai vind een aardlek peng maak, en is derhalve afwezig.
Dan zijn er automatische zekeringen van Panasonic en Btinco. Een 30A zekering van deze merken zou je theoretisch probleemloos moeten kunnen belasten met 20A (bv. een restaurant in de avonduren). Na pakweg 3 weken zijn ze stuk, lekt er olie uit en zijn de contactpunten verbrand.
Nog beroerder zijn de smeltzekeringen, doorgaans op een wit-porceleinen voet, met bruine plastic kappen erop. Door hoge belasting worden deze schakelaars/zekeringen warm, waardoor de schroeven (waar de bedrading in zit) los gaan door uitzetten/krimpen. Daardoor wordt de verbinding steeds slechter, met als gevolg meer warmte ontwikkeling en uiteindelijk smelten de plastic kappen volledig.
En verder.... de problemen door zout aanslag had ik al genoemd. Bij de laatste klus heb ik PVC pijpen gebruikt met daarin losse kabels; zwart/wit/groen (grijs was uitverkocht) 1.5mm voor 10A groepen, en een enkele groep van 20A met 2.5mm draad voor een flink espresso apparaat.
PVC pijpen zitten met de juiste klemmen aan de muur, met pluggen en schroeven! De doorsnee Thai heeft een voorliefde voor spijkers, waarbij 1 maat spijker voldoet voor elke klus. Of je nou twee houten draagbalken aan elkaar spijkert of een schilderij aan de muur hangt - dezelfde spijker voldoet.
Het mooiste was wellicht een discussie enkele jaren geleden met een Thaise electricien. Hij beantwoorde mijn vragen met: "You not understand. Thai fai not same same as West."
Mijn antwoord: "All equipment, like computer, phone charger, television that we use is Western. Western equipment need Western electric."
Het antwoord was 1 van de 30 mogelijke Thaise glimlachen en daarmee was het ook einde discussie.