Kosten realiseren lease agreement redelijk?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Kosten realiseren lease agreement redelijk?

#16 Bericht door Borowolf » woensdag 17 november 2010, 15:48

Wel, bedankt voor al jullie reacties. Net voor mijn tripje van een paar weken naar Europa heb ik contact opgenomen met een andere juridische club. Zij adviseerden mij te gaan voor een usufruct. Met name omdat dit levenslang is en ze inmiddels een aantal probleemgevallen met (aflopende) leasecontracten onderhanden hadden.

De usufruct wordt uitgebreid met een addendum waarmee mijn ega absoluut niet blij was omdat het mij het recht geeft van alles en nog wat te doen. Zoals verkoop + lease, overdracht eigendom (werd beweerd maar na het nog eens goed gelezen te hebben geloof ik dit niet. Ik denk dat het om lease/verkoop gaat van de opstal zonder dat mijn eventuele dan ex-ega daar iets aan kan doen) en bij mijn dood overdracht opstal aan mijn kinderen (dat laatste heb ik laten wijzigen omdat ik vind dat het naar mijn ega moet gaan als zij nog niet is opgestapt).

Kosten van deze constructie inclusief addendum bedragen 5000 baht. Komen nog wel de kosten van het land-office bij. Die kosten weet ik nog niet. Ik heb de voornoemde wijziging doorgegeven en daarna moet een en ander dan officieel worden vastgelegd.

De eerste club heb ik nog wel gevraagd of de kosten wel goed berekend waren maar heb daar geen antwoord op gehad. Viel me wel tegen want zij hadden tot nu toe best goede antwoorden op mijn mailtjes en ik was vast van plan naar hen te gaan als ze een redelijke prijs hadden gevraagd.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#17 Bericht door Borowolf » zaterdag 27 november 2010, 03:48

Afronding van het geheel:

De usufruct heb ik zelf (met mijn vriendin) geregistreerd bij het landoffice. Kostte me 130 baht. Op advies ergens :evil: een vrijwillige bijdrage van 500 baht gedeponeerd. Dat was volgens mij niet nodig geweest maar goed, ik gunde het die mensen wel.

Op deze manier was ik dus bijna 6x zo weinig kwijt als bij de oorspronkelijke offerte. Iedereen nogmaals bedankt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » zaterdag 27 november 2010, 07:06

Hebben ze je op enig moment gevraagd..

- of het jouw geld was waarmee je kocht ?
- of het geld uit een buitenland kwam ?

of is jouw partner's inkomen/spaargeld gecontroleerd ?

Ik weet dat er kadasters zijn die daar moeilijk over doen. Iedere vorm van beschikkingsmacht over grond is een kwestieuze zaak in dit land. Het kan echt alle kanten op.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#19 Bericht door Borowolf » zaterdag 27 november 2010, 08:48

Bij de aankoop van de grond enige tijd geleden, was ik uit nieuwsgierigheid meegegaan naar het Land Office. Toen de dame daar me zag, moest ik een stuk tekenen dat het geld niet behoorde "tot ons huwelijk". Dat wij niet getrouwd waren en dat ik formeel niets met de transactie te maken had, deed daar niets aan af.

Ze hebben geen pogingen gedaan de bankrekening van mijn vriendin te controleren. Ze wisten echt wel hoe het zat. En bovendien constateert mijn vriendin altijd wel na enige tijd dat zij en de persoon aan de andere kant van de balie elkaar via, via kennen. Volgens mij kent ze op die manier iedereen in Chiang Mai en dat is toch geen kleine stad. Hoe dan ook. Na die tijd was er geen probleem meer.

Toen we de tweede keer kwamen (voor de registratie van de usufruct) werd haar gezegd dat "als ooit zou blijken dan ze mijn strovrouw was", de aankoop van het land alsnog ongedaan zou worden gemaakt. Het addendum aan de usufruct is nogal hard jegens de eigenaar dus dat ze die verdenking hadden was begrijpelijk. Dat was overigens wel voordat mijn vriendin constateerde dat ze de persoon aan de andere kant van de balie kende. :-) :-) In dit geval duurde dat tot de procedure bijna beeindigd was. :) Dus ik vermoed dat een en ander ook zonder dit smeermiddel zou zijn gelukt.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Luc » zaterdag 27 november 2010, 10:01

moet je een usefruct. ook niet bij notaris/avocaat laten vastleggen ?
Er staat mij iets van voor als je het alleen bij landoffice doet dat het maar van korte duur is.
Ik kan hiermee verkeerd zijn...
De landact. is zeker niet ter bescherming van de gewone Thai maar meer van de hele rijken,
die zo het alleenrecht ,geen buitenlandse concurentie, verworven hebben en dus ook de prijzen hoog zetten/houden.
Ze zijn al zo rijk dat ze niet snel moeten handelen.
De gedachten dat, moest een buitenlander hier grond kunnen bezitten de prijzen naar omhoog zouden vliegen of de Thai geen grond meer kon kopen is niet juist.
Vele landen, bvb. Belgie kan iedereen met geld in zijn zak grond kopen en bezitten.
Ik vind op dit gebied de Tawaneese wet heel mooi, iedere buitenlander mag grond in Taiwan kopen als de Tawanees ook in het land van de buitenlander grond mag kopen.
Dus bvb. een Thai kan daar geen grond verwerven.
Alle prijzen , ook grond, is normaal vrije markteconomie = vraag - aanbod.
De grondprijzen hier in Thailand, ook Pattaya zijn voor vele buitenlandse zakenmensen die het algemene plaatje becijferen kosten - baten er zwaar over.
tawan

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#21 Bericht door Borowolf » zondag 28 november 2010, 04:30

moet je een usefruct. ook niet bij notaris/avocaat laten vastleggen ?
Volgens mij is dat niet nodig. In mijn geval is het addendum wel vastgelegd bij een advocaat. Zij bewaren een kopie maar dat is (volgens hen) alleen voor het geval ik mijn exemplaar verlies.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”