Een prikfeest ?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Een prikfeest ?

#1 Bericht door prajak » zondag 14 november 2010, 11:37

Heb heden mijn warme hap gepland in restaurant Di Di Phochana hetgeen betekent Goed Goed Eten en wie dat niet gelooft mag te rade gaan bij de heer en mevrouw Yandre want die hebben die uitstekende kwaliteit ook geproefd en overleefd. Ik heb een tafeltje in het midden en een tafel verder zit een Down Under meneer want hij zegt direct “mate” tegen me en ja, dan weet je het wel. Het restaurant is als immer fleurig door de kleding van het vooral jonge personeel; een lust voor het oog vooral door de jonge deernes die daar in hun nog prille jeugdigheid rondhuppelen.

Ik zit aan de warme prak en dan neemt vlakbij mij plaats een meneer met in zijn handen een mandje. En als er geen toverfluit uitkomt en een slang weet ik het direct. Het is een veearts. Dat zie ik aan de kleren, net iets meer dan Zeeman maar het houdt niet over. Dan komt een fles met blauwe inhoud op tafel en een viertal ampullen en een naald en de veearts gaat de ampullen vullen. Down Under en ik gaan direct een discussie aan over de vraag of het bestemd is voor de honden van het restaurant of misschien toch voor de hamlappen en dan wordt het Down Under te machtig en gaat het vragen. De veearts geeft geen krimp maar een van de dames prevelt influenza en daarna birdflu.

Natuurlijk. Waarom weet ik dit niet ? Deze gevaarlijke variant van het Thailand virus zou best nog kunnen heersen. We vragen ons openlijk af waarom dit uit een fles maatje hoestdrank moet komen die bijna leeg is en of de inhoud nog wel steriel is. De fles, reeds 10 minuten open, wordt fluks gesloten.

Dan schuiven 4 personeelsleden aan en stropen het halve mouwtje op want de prik gaat in de spier naast de schouder. Een watje met ether tref ik niet aan en men gebruikt vier keer dezelfde naald; waarom moeilijk doen als het tegen laag tarief ook kan ?

Ik heb iets meer getipt dan gebruikelijk, in de wetenschap dat ook de kleinste extra tip kan bijdragen aan een ordentelijke krans…….

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Een prikfeest ?

#2 Bericht door Sert » zondag 14 november 2010, 11:57

Ongelooflijk.
En tegelijkertijd kijk ik er niet van op.

Ergens is het bizar dat Thailand voorop loopt in medische ontwikkelingen. Diverse operatie technieken die in het Westen gebruikt worden, zijn ontwikkeld in Thailand. Hoewel 'Thailand' dan beperkt dient te worden tot enkele academische ziekenhuizen in o.a. Chiangmai en Bangkok.

De 'health'-care in de rest van Thailand is in praktijk 'money'-care.....

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Jim » zondag 14 november 2010, 13:09

ze lopen voorop omdat ze naar hartenlust op mensen kunnen experimenteren.

elke dokter geeft je z'n eigen bak test pillen mee en het maakt daarbij niet uit wat je kwaal is.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#4 Bericht door rob kaen » zondag 14 november 2010, 16:09

Ja het kan raar lopen in ziekenhuizen was eens kopje onder gegaan in vuil water na een overstroming in 2008.
Na een paar dagen oorpijn dus even naar ziekenhuis in khon kaen Ram hospital de doktor met zo,n puntig lampje in mijn oor aan het kijken mister ik kan niks zien ik zeg wat raar heb toch een stekende pijn.
Oke afrekenen en wat pillen bij de farmecie in ziekenhuis wat ik daar zag alle kleuren zeg het meisje nee dat hoef ik niet als de doktor niks vindt wat geeft die dan zoveel pillen dus schoof ik ze weer terug alleen consult betaalt
Toen op naar een farmecie in de stad een flesje oordruppels 50 baht en weg was de pijn na een paar dagen. Ja kan raar lopen in ziekenhuizen

Aan hard lopen heb je niks je moet op tijd vertrekken!!!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » zondag 14 november 2010, 16:34

Wij doen nu tekort aan die jonge net afgestudeerde artsen van 100% Thaise makelij die een goede opleiding hebben gehad en een paar jaar voor een mager loon in de regeringsziekenhuizen moeten werken. Die mensen spreken in de regel behoorlijk Engels en willen je ook helpen. De oude garde in die ziekenhuizen zit op een hoge troon en wee als je iets vraagt of opmerkt.

De artsen van gemengd Thai-Chinese komaf laten de afkoopsom door de familie dokken en gaan eerst naar China-USA-UK verder leren en gaan naar de dure particuliere ziekenhuizen.

Mijn arts in een klein RK ziekenhuis heeft op zijn bureau geplakt de formule om het cholesterol gehalte te berekenen. Nou, dat ken ik uit mijn hoofd. Ik heb de indruk dat die mensen geen updates krijgen of geen cursussen meer volgen. Hun salaris is laag. Voor mijn consult moet hij 20 baht op een briefje schrijven dus dat zal zijn loon zijn. Daar heb je op de hoek van de straat een magere nassi voor....

Van het Rama verhaal schrik ik. Daar gaat volgend jaar mijn heupoperatie plaatsvinden..... Of voor 3 k euro meer naar Bangkok ?

Mijn dame moet een gedeeltelijke prothese hebben. Tandjes....ze is beneden alle kiezen kwijt en heus, ik heb haar niet geslagen..... Haar tandarts in Gat Buitenstad wil dat doen voor 10 k baht. Ze viel van haar stoel toen ik het uittekende en vertelde dat ze morgen naar die tandenpersoon moet gaan om uitleg te vragen. Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor een gedeeltelijke prothese kunt krijgen maar laat de techneut het maar vertellen.... maar dat vragen is niet gepast in dit land. De arts zit op een troon ! Onze westerse mondigheid wordt in de periferie niet begrepen/op prijs gesteld door oudere artsen.

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#6 Bericht door rob kaen » zondag 14 november 2010, 16:51

Ja prajak veel geluk in ram hospital laatste bezoek 6 weken terug moest hogebloeddruk pillen hebben die hadden ze wel 28 pillen de doktor moest eerst bellen of ze die hadden ja mister hebben we let op 28 pillen kosten 2600 baht.
Als door een wesp gestoken sprong ik op dus tel uit je winst 2600 baht gedeeld door 28 is let op is 92 baht per pil ja dat slaat nergens op.
Dus weer op weg naar een farmecie net met naar buiten gaan een farang aan het schelden ik zeg wat is der ja zegt die ik moest 1 nacht hier blijven kosten 13000 baht (weet niet waar die voor behandels is) oja doktor sprak geen stom woord engels!!!!!En in de stad de pillen 1050 baht bij de farmecie dus ram hospital kan voor mij een RAM krijgen

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » zondag 14 november 2010, 17:12

Er zijn drie soorten bloeddrukpillen. De bekendste zijn de betablokkers (hart) maar er zijn er ook die het elastiek in de vaten wat losser maken en dan nog een waarvan ik niet weet wat die doet.

Na mijn TIA nu 12 jaar terug had ik ze alle drie en mijn NL huisarts liet me afbouwen. Maar NL huisartsen zijn superhoog opgeleid ! Daar haalt een "general" arts hier het niet tegen. Zoals ik ik zei, men lijkt niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Om prijzen te noemen, ik haal iedere 60 dagen mijn pillen.

60 pillen amlodipine 5 mg, 60 pillen elanapril (anapril, zestril...) 20 mg (en dat is wellicht levenslang) en 60 aspirine 80 mg en die laatste kosten haast niks. Ik ben dan 800 baht kwijt voor 60 dagen inclusief 20 baht voor het consult en 20 baht nurse-fee want die schat meet mijn bloeddruk (130/80 of 120/70 afhankelijk van hoever de blouse open is want het zijn POTDOMME knappe grieten......en ik ben pas 64, het doet me nog wat...) En afbouwen, dat regel ik zelf. De eerstgenoemde pil heb ik in 9 jaar afgebouwd van 15 naar 5 mg/dag. En de bloeddruk stijgt niet....

Als je niet naar de superziekenhuizen gaat in dit land moet je verdomde kritisch blijven en altijd bedacht op "farang tang....". En vooral op internet nakijken wat ze je geven. Bijsluiters krijg je niet in een ziekenhuis.

Ik had toen nog geen supplement voor mijn versleten heup en verrekte van de pijn. Kon niet eens meer zitten, laat staan lopen. De orthopeed gaf me een pijnstiller uit de serie NSAID en een maagmiddel want sommige pillen versjteren je maag. Ik kijk op internet en zie dat het NIET samengaat met de elanapril terwijl hij een medicijnlijstje van me had gekregen. Lummel, denk ik dan, je weet er niks van ! Ik had aan een acute hartstilstand de pijp uit kunnen gaan.

Ik heb nu een veilig supplement uit het land van Ome Sam en ben zonder medicijnen pijnloos.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Wouter_Udon » zondag 14 november 2010, 19:25

De arrogantie of misschien wel onwetendheid is bij sommige artsen schrijnend.
Afgelopen zomer met mijn dochter naar Sawang Dan Din want ze had behoorlijke oorpijn en koorts.
Laat er nu in Sawang Dan Din een oorkliniek zitten in de hoofdstraat, dus wij naar binnen.
Na enige minuten binnen gelaten b ij de arts en mijn vrouw vertelde de klacht. ook vertelde ze dat mijn dochter enige jaren geleden buisjes had gekregen in NL.
Hij pakte een gewone zaklamp, scheen een beetje schuin in het oor en mompelde wat. Er liep continu vocht uit het oor dus het was duidelijk dat hier naar gekeken zou moeten worden.
Hij vertelde doodleuk tegen mijn vrouw dat hij medicijnen zou voorschrijven en vond het verder niet nodig om in het oor te kijken. Dus ik vertelde hem in het engels dat ik dit geen manier van onderzoeken vond en als hij het nodig vond om medicijnen te geven, er dan eerst gedegen onderzoek zou moeten plaats vinden. De enige antwoorden die hij gaf warebn in het Thais tegen mijn vrouw en ik werd volkomen genegeerd ondanks mijn vragen.
Heb daarna tweehonderd baht op de balie gesmeten, heb hem in mijn beste thais verteld dat ik vond dat hij een slechte dokter was en ben weg gegaan. Vervolgens naar onse dorpsarts en die heeft na onderzoek een kuurtje voorschreven en de klachten waren binnen een paar dagen weg.

Dat het ook anders kan bleek een paar jaar geleden toen we ook weer met mijn dochter met oorklachten naar het Payathai 2 in BKK zijn geweest. De dokter was bijzonder behulpzaam en ik mocht zelfs meekijken in het oor van mijn dochter en kon toen heel duidelijk het lichtblauwe buisje zien. Een uitstekende uitleg volgde waarna we de medicijnen kregen. Zo kan het dus ook.
Live your dream, don't dream your life.

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#9 Bericht door rob kaen » zondag 14 november 2010, 23:47

Beste prajak

Neem bloedverdunners ASCAL en hogebloedruk medicijnen in verband met een lichte TIA
hogebloeddruk zijn ATHENOL en nu ondanks dat blijf ik hoge bloedruk houden dus krijg ik EXFORGE amlodipine.valsartan van NOVARTIS erbij uit zwitserland importeur in thailand is NOVRATIS LTD Bangkok dat zijn die 28 tabletten moeten gehalveerd worden dus voor 56 dagen pillen als jij ze nog goedkoper krijg een pers. bericht graag zo en nu op weg naar bangkok Bumrungrad Ziekenhuis voor een mri scan.

Nee geen RAM hospitaal meer

Met VR.GR.ROB

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » maandag 15 november 2010, 17:14

Rob, jouw ervaring met Rama ziekenhuis is gebaseerd op EEN arts en dat kan toch niet het hele ziekenhuis weergeven, vind ik. Ik vind in het Khonkaen forum en in het Korat forum geen slechte berichten behalve dan over de prijs voor farang....maar dat is vaker zo.

Pillen zijn in de apotheken vrijwel overal gelijk geprijsd al moet je goed op de houdbaarheidsdatum letten. Valsartar ken ik niet al is het verwant aan de anapril (enalapril maleate) die ik gebruik; de amlodipine is een veel gebruikte betablokker. Ik kan Valsartar niet kopen in het ziekenhuis want dan komt het op mijn "staat" en ik gebruik dat spul niet. Ik kan het daar niet voor jou kopen.

Maar je weet vast dat de Thaise Pharma zeer ontwikkeld is en je dus voor Valsartan een ander middel kunt kopen dat van gelijke samenstelling is. Ik meen dat zoiets "generiek" heet.

Mijn bloeddruk zakte direct na het wonen in TH want warmte verwijdt de vaten. Daar heb ik in dank gebruik van gemaakt door langzaam de amlodipine te gaan afbouwen. En uit de anapril verdween direct het plasmiddel want ik eet een kwart ananas per dag en ananas verwijdert water uit het lijf. Bier ook maar na twee glazen gaat de bloeddruk omhoog..... En ik drink veel, heel veel, moerbei-thee , anderhalve liter per dag. Daar moet je ook van p.......

Afvallen was daarnaast het toverwoord en veel fietsen. Sport verlaagt de bloeddruk.

Ik hoef me als 64-jarige over de 120/70 niet te schamen !

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#11 Bericht door Sert » dinsdag 16 november 2010, 00:12

Het zou mooi zijn als, net als in Nederland, de artsen verplicht waren om generieke namen te gebruiken in plaats van merknamen.

Ik heb geen ervaringen met ziekenhuizen in Thailand, maar des te meer met de kleine klinieken. Er is hier op Koh Tao een kliniek, waar aan de lopende band fouten worden gemaakt. In 2 gevallen leidde dat tot de dood door aantoonbare behandelfouten.
In talloze andere gevallen wordt er verkeerde medicatie voorgeschreven en als ze al de juiste medicatie geven is het doorgaans met de verkeerde dosering.

Hang ik dat aan de grote klok, dan levert dat waarschijnlijk een enkeltje vasteland of een enkeltje zeebodem op.

80% van de problemen waarmee toeristen naar een kliniek komen, is op te lossen door goede voorlichting, en heeft vaak te maken met het tropische klimaat waar ze niet aan gewend zijn.

Pakweg 10% is wondverzorging (na brommerongeluk, verwondingen door koraal). De manier waarop dat gaat is om te janken. Negen van de tien keer wordt de wond nog verder beschadigd, om deze vervolgens met rollen verband te omwikkelen zodat het zweet erin blijft hangen en een perfecte voedingsbodem voor bacterien vormt. Kans op litteken weefsel is bijna 100%.
En niet te vergeten: de antibiotica kuur! Uiteraard uit het breedband spectrum en overgedoseerd.

En voor de resterende 10% sturen ze je naar het vasteland.

De dag van de week schijnt ook belangrijk te zijn. Op maandag krijg je gele pillen, op dinsdag krijg je roze pillen en op vrijdag blauwe pillen. Geen enkele Thai zal daar ooit vragen over stellen, maar slikt braaf wat de dokter voorschijft.
Een arts die met goed advies komt in plaats van een zak pillen, is een slechte arts.

dutch
Expat
Expat

#12 Bericht door dutch » dinsdag 16 november 2010, 01:14

Ik heb nog zeer onlangs (vorige week) bij een lokale apotheek navraag gedaan over Amlodipine.
Zij adviseerden daar Amlopine:
Op het doosje stond verder als tekst;
Amlodipine besylate 6,93 mg (eq. to Amlodipine 5,0 mg)
Calcium channel blocker for the treatment of angina pectoris and essential hypertension.
Prijs: 450 baht voor 100 tabletten
Fabrikant:Berlin-Thailand
Bovengenoemd is een altenatief voor de originele Norvask.

Zo zijn er veel voorbeelden
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door elst99 » dinsdag 16 november 2010, 01:51

In Hua Hin hebben we een apotheek "Facino", hebben voor allerlei medicijnen een equivalent, met dezelfde stoffen als de merkmedicijnen maar beduidend goedkoper.
Ik weet niet of dat landelijk is, maar kan me voorstellen dat in de grote plaatsen wel een zaak is. Hier zitten er 2 in Market Village, zowel in Tesco zelf als in een zelfstandige unit.
Eigenlijk mag ik niet klagen over de doktoren hier in Hua Hin, heb dan een huisarts, een goede oogarts en sinds gisteren een goede oorarts, met alle drie moderne apparatuur. Over het Sao Paulo, heb ik alleen maar problemen, met de enorme veelheid aan medicijnen (heb daar zo wie zo een hekel aan) en aan de rekening.
Maar dat is mijn ervaring, anderen kunnen misschien daar anders over oordelen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door pong » dinsdag 16 november 2010, 03:34

khun prajak-nog even over die tandprothese. Ik heb zelf vorig jaar in BKK weer een nieuwe partiele bovenprothese laten maken. Dit werd mijn 3e of 4e. Schatting in NL was 7/800eur. Kwam hier uit op 8000 THB (toen nog geen 170 eur)-incl. eerst algehele check, cleanen+polijsten en een tweevlaksvulling die hersteld moest worden en aangepast. Dat was de duurste variant-beste materiaal, met wat minder kon het goedkoper. Wel wat ''combo''korting. Ben zeer content ermee-de best zittende die ik ooit gehad heb. Zo'n nieuwe op toeristen gerichte design praktijk met een perfekt engels sprekende en alles zeer uitgebreid uitleggende en met plaatjes tonende sino-thai, opl. op Chula. Altijd met een hele stoet assistenten erbij. Duurde wel erg lang-bijna 6 weken-elk stukje opnieuw aanpassen en dan testen (in NL meest maar 1 of hooguit 2x). Ik kreeg nog wat extra (reklame)materiaal voor schonmaken etc erbij.
Check/controle, met cleanen etc. komt hier op 600 bt-in NL kostte me dat altijd 80/90 eur totaal. Mijn NL tandarts had ik al lang-was niet echt ontevreden, maar ook niet zo heel wel tevreden over hem. Dus zolang ik toch hier kom swinters blijf ik het hier maar bijhouden.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#15 Bericht door nbreeker » dinsdag 16 november 2010, 03:49

Jim schreef:ze lopen voorop omdat ze naar hartenlust op mensen kunnen experimenteren.

elke dokter geeft je z'n eigen bak test pillen mee en het maakt daarbij niet uit wat je kwaal is.
Jim dom praten is ook een kunst ga lekker met je kazen spelen inplaats van allerlei domme opmerkingen over Thailand te maken zoveel kan je niet mee gemaakt hebben hier,die paar keer dat je hier geweest bent.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”