Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#1 Bericht door printen44 » woensdag 10 november 2010, 05:14

Met de nodige reserve plaats wil ik hier een film plaatsen over de problemen die Nederlandse militaire ondervinden, die naar gebieden worden uitgezonden waar conflicten en oorlogsgeweld heerst.

Het is een film over de BNMO, de Bond voor Nederlandse Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers. Hoewel ik lid ben van die Bond, wil ik geen reclame maken voor die Bond, maar de film laat zien wat er met je kan gebeuren als je als militair uitgezonden word. Uiteraard wordt ook in deze film de functie en doelstellingen van de BNMO uit de doeken gedaan, maar ik hoop dat diegene die de film bekijkt, daar geen aanstoot aan geeft.

Ik weet niet of er leden van dit forum zijn die als militair zijn uitgezonden of dat er leden zijn die anti-militair zijn. Deze film kan voor beiden zowel positieve als negatieve reacties opleveren. Vandaar mijn reserve om deze 3-delige film te plaatsen.

Persoonlijk vind ik dat men kennis moet nemen van de problemen die uitzending naar conflictgebieden kan opleveren en de film geeft daar een inzicht in.

Het is een 3-delige film van ongeveer 23 minuten. Nogmaals ik wil geen reclame maken voor de BNMO.

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=uzCPc4vFeyM

Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=YjGYWhJe ... re=related

Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=y9LJtZM3 ... re=related

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#2 Bericht door prajak » donderdag 11 november 2010, 17:14

Ze worden gezien als bezetters; dat is in Afghanistan zo en was in Irak ook zo. Dat leidt tot agressie en aanslagen. Het is geen gemakkelijke job en ze lopen iedere seconde gevaar.

Afghanistan is niet te winnen. De USA als leidende militaire macht heeft niets geleerd van 'Nam. Ze werden daar afgeslacht herinneren we ons nog. De Vietcong voerde een guerilla oorlog (guerilla betekent overigens oorlogJE...) en deed wat de Taliban nu doet: bedreig de lokale bevolking die door de bezettende macht in de steek wordt gelaten in de nacht. Daarmee krijg je gedwongen medestanders en spionnen.

In Afghanistan gebeurt hetzelfde. Het schuim van de Russische troepen kreeg ze er niet onder en nu zal het weer niet lukken. Ook het eigen Afghan leger zal het niet lukken. Bush beloofde Osama bin L te achtervolgen tot aan de poorten van de hel. Obama zou ze opzoeken in hun grotten. Nou, deden ze dat maar. Maar met al hun state-of-the-art spullen kunnen ze niet voorkomen dat in de nacht schooltjes worden afgebrand, bermbommen worden gelegd en dat ze de volgende dag in een hinderlaag lopen. Dat meisjes die naar school gaan met zoutzuur worden behandeld; dat mensen die gaan stemmen de neus wordt afgesneden. Nee, het leger zit in de nacht veilig achter dikke muren van een compound. Dat heeft iets van oorlogje voeren een tweehonderd jaar geleden. Het is 17 uur, mensen, tijd om ons terug te trekken. Maar juist dan komen de ratten uit hun holen.

Pakistan speelt een dubieuze rol. Of meer, de 40 rijke families die daar de macht hebben. Leger en regering hebben niets te vertellen; het zijn de clans aldaar. Osama bin L heeft nierdialyse nodig en ondanks alle controles krijgt hij die ook. Transporten van de westerse troepen worden daar keer op keer aangevallen en in de hens gestoken. Waar zijn die tanks dan ? Die vliegtuigen ? Die scherpschutters ?

De oorlog daar is geen gewone. Het is een vuile oorlog en die moet je vuil beantwoorden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#3 Bericht door jumbo » vrijdag 12 november 2010, 05:00

ze hebben een bepaald beroep gekozen en als ze dan een keer moeten werken voor hun geld beginnen ze te janken..... schei maar uit, hou maar op over die gasten..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#4 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 12 november 2010, 08:20

jumbo schreef:ze hebben een bepaald beroep gekozen en als ze dan een keer moeten werken voor hun geld beginnen ze te janken..... schei maar uit, hou maar op over die gasten..

Die mensen, Prajak schreef het al, worden gezien als bezetter dus doe je het nooit goed. En daarom kan ik me voorstellen dat men het niet leuk vindt om daar naar toe te gaan. Gebrek aan waardering.
Live your dream, don't dream your life.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#5 Bericht door dutch » vrijdag 12 november 2010, 08:26

Al weer een land (nou ja....land ? Een zootje bij elkaar geraapte stammen),dat zonodig de USA democratie gebracht moest worden.
Vechtend volgens de Geneve conventie en denkend dat de "tegenstander" hetzelfde denkt en doet,is zo naief als het maar kan zijn.
Weg en nooit meer terug maar.......alle grenzen deugdelijk afgrendelen.Laat de mensen HUN land maar regelen volgens HUN tradities en wensen.
Er zullen zeer veel slachtoffers vallen maar die vallen er nu ook.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#6 Bericht door yandre » vrijdag 12 november 2010, 08:53

nu mijn gedachte gang er over
natuurlijk als je invalide terug komt valt niet mee
en als je op een bermbom rijd en er niet ben treurig
voor de nabestaanden.

maar goed de mens leert niet uit alle oorloggen
en het is nu een beroepsleger van nederland
kan ook iemand ook afganistan dienst en diverse
ook auto achter hem op bermbom met zijn maten
een dood ander alle bij de benen kwijt.
maar we moeten niet vergeten ze kiezen er zelf voor
en daar speelt ook het geld mee poosje daar en dik
geld dus is maar waar je voor kiest.

vroeger moesten ze naar oorlogsgebied voor hun nummer
en dat vind ik een hele andere kijk er op
dan iemand die vrijwillig gaat
je weet waar je voor kiest

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#7 Bericht door Luc » vrijdag 12 november 2010, 09:02

Het zijn beroeps- soldaten...dat is hun job.
Een brandweerman moet branden blussen, wilt hij dat niet, moet hij geen brandweerman worden.
Politie, met de vrachtwagen rijden enz.... heel veel jobs houden risico in.
Ik vind alleen dat die soldaten er in verhouding met andere toch goed voor betaald worden.
Ik praat niet over Nederland...enz...maar,
Belgie zit daar ook, moet 1 van de veiligste job op aarde zijn ....jaren en niet 1 dodelijk werkongeval.
tawan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#8 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 12 november 2010, 09:22

Luc schreef:Het zijn beroeps- soldaten...dat is hun job.
Een brandweerman moet branden blussen, wilt hij dat niet, moet hij geen brandweerman worden.
Politie, met de vrachtwagen rijden enz.... heel veel jobs houden risico in.
Ik vind alleen dat die soldaten er in verhouding met andere toch goed voor betaald worden.
Ik praat niet over Nederland...enz...maar,
Belgie zit daar ook, moet 1 van de veiligste job op aarde zijn ....jaren en niet 1 dodelijk werkongeval.
tawan

Het verschil met een politieman, brandweerman en vrachtwagenchauffeur (vaak) is dat dit werk is in de eigen "achtertuin". Maar die soldaten moeten naar een land, ver weg, om de vrede te bewaren tussen strijdende partijen waar we part noch deel aan hebben. En voor de Nederlanders in Afganistan was het niet echt veilig met, dacht ik, 23 doden gedurende de periode dat we daar zaten.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#9 Bericht door jumbo » vrijdag 12 november 2010, 09:32

Wouter_Udon schreef:Het verschil met een politieman, brandweerman en vrachtwagenchauffeur (vaak) is dat dit werk is in de eigen "achtertuin". Maar die soldaten moeten naar een land, ver weg, om de vrede te bewaren tussen strijdende partijen waar we part noch deel aan hebben. En voor de Nederlanders in Afganistan was het niet echt veilig met, dacht ik, 23 doden gedurende de periode dat we daar zaten.
En je bedoeld te zeggen dat het niet in het recruitment foldertje stond??
We zijn toch met ziel en zaligheid lid van een alliantie??
Beroepshuichelaars, beroepsangsthazen en zakkenvullers
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#10 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 12 november 2010, 10:15

jumbo schreef:
Wouter_Udon schreef:Het verschil met een politieman, brandweerman en vrachtwagenchauffeur (vaak) is dat dit werk is in de eigen "achtertuin". Maar die soldaten moeten naar een land, ver weg, om de vrede te bewaren tussen strijdende partijen waar we part noch deel aan hebben. En voor de Nederlanders in Afganistan was het niet echt veilig met, dacht ik, 23 doden gedurende de periode dat we daar zaten.
En je bedoeld te zeggen dat het niet in het recruitment foldertje stond??
We zijn toch met ziel en zaligheid lid van een alliantie??
Beroepshuichelaars, beroepsangsthazen en zakkenvullers
Het zal ongetwijfeld in een recruitment foldertje hebben gestaan met mooie wervende teksten. De praktijk is alleen wat minder leuk.
We zijn inderdaad lid van de NAVO maar dat (machteloos???) instituut is de laatste decennia omgeturnd van een "elkaar helpen alliantie als we aangevallen worden" in een organisatie die bijspringt in andere verre landen waar het misgaat. En dat gebeurd dan alleen nog maar als de internationale belangen op het spel staan. Navo zal denk ik niet zo snel bijspringen in bijvoorbeeld Somalië, met uitzondering dan van wat marineschepen om piraterij op zee te bestrijden.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#11 Bericht door prajak » vrijdag 12 november 2010, 16:39

Te gemakkelijk allemaal. Je zult jouw koter terugkrijgen in een kist. Dan praat je niet over "had een andere baan gekozen". Dan is er alleen maar pijn.

Het land afsluiten ? Een hek er om heen ? Ach, we weten wel beter. Colombia, OK, twee keer zo groot als Afghanistan, krijgt een duizendtal FARC mensen niet onder controle. Krijgt de export van snuifspul niet onder controle. Waarom ? Corruptie. Afghanistan is veel corrupter en vluchtland Pakistan nog erger. Die landen zijn niet onder controle te krijgen en men heeft nu ook Jemen ontdekt. Terrorisme kun je niet tegenhouden.

Vandaag gehoord dat weer een schip is gekaapt in de hoorn van Afrika. Op 1.600 km van het land nota bene. Alsof er geen satellieten bestaan die die boot kunnen traceren, want zover van huis praat je niet over sloepen. Nee, die paar miljoen losgeld nemen ze voor lief want nog meer marineschepen kost veel meer. Het is niet zo moeilijk alle "tug boats" in EEN dag naar de haaien te jagen maar er spelen ook daar ogenschijnlijk andere belangen mee.

Het is het grote politieke spel dat besluiteloos is. Ben benieuwd wat men bereikt op de G20 heden in Z-Korea. Maar ik ken het antwoord al. NIKS, NOPPES, NADA.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#12 Bericht door printen44 » maandag 15 november 2010, 17:07

Ik lees met een kleine ergernis de commentaren. De film gaat vrijwel niet over uitgezonden militairen in Afghanistan, maar over wat er met je kan gebeuren als je uitgezonden wordt, Libanon, Cambodja, Bosnie, etc. Vrijwel wordt in de film, niet daadwerkelijke verwondingen besproken, maar vooral PTTS.

Een goed werkgever zorgt voor zijn personeel bij een bedrijfsongeval, maar Defensie heeft het behoorlijk laten afweten in deze. In de rapporten die ik te lezen krijgt, staat heel wat over rechtszaken die oud-militairen moeten aanspannen om enigszins dezelfde rechten te verkrijgen als een "normale" werknemer die een bedrijfsongeval overkomt.

Uiteraard zal Afghanistan ook de nodige "slachtoffers" eisen. En natuurlijk is "militair zijn" je beroep, maar dat betekend nog niet dat je rechteloos bent als je een bedrijfsongeval, t.w.t. slachtoffer wordt van militair of terroristen-geweld of de nasleep ervan. Er gebeurt heel wat met je als je ziet dat onschuldigen afgeslacht worden en je machteloos bent om dat te voorkomen. En dat is heel wat keren gebeurt in veel conflictgebieden waar Nederlandse militairen als vrede-bewaarders te zijn uitgezonden. Vraag maar aan elke rechercheur wat door hem heen gaat als hij met zijn collega's een moord op een kind moet onderzoeken. Nu, vele uitgezonden militairen maakte deze situaties in het veelvoud mee. Die zagen hoe kinderen afgeslacht werden. En dan is het commentaar dat die militairen niet moeten zeuren, maar dat het een risico is van hun baan. Dus voor diegene die dat soort commentaar geven, moeten de uitgezonden militairen harteloze en gevoelloze wezens zijn.

Het heeft mij meer als twee jaar procederen gekost om als "dienstslachtoffer" te worden erkent en ik was dienstplichtig. Het ongeluk gebeurde in en tijdens de dienst en was tijdens een oefening. Toen ik later bij mijn werkgever een kleine bedrijfsongeval kreeg, was de hulp onmiddellijk en beter verzorgt dan het ongeluk met schiettuig in die oefening. Met name de nazorg. Men probeerde niets in de doofpot te stoppen. En dat bedrijfsongeval was gezien de verwonding, minimaal te noemen in vergelijking met dat "dienstongeval".

Dus afdoen met "je bent beroeps en je weet wat de risico's zijn" is uiteraard waar, maar als je uitgezonden wordt en je overkomt wat, dan kan de werkgever niet beweren dat er niets aan de hand is.

De brandweerman, die gewond, brandwonden etc. krijgt in de uitoefening van zijn functie, wordt toch ook niet door de verantwoordelijk instantie, maar op straat achtergelaten?

In een wervingsfolder staat precies wat je kan verwachten als je tekent voor een baan bij de Landmacht, Luchtmacht of Marine. Het zijn geen "glossy" foldertjes. Buitendien is er een gedegen keuring.

Onwetendheid over de voorbereiding voor uitzending, de uitzending zelf en de nazorg over die uitzending, is bij velen aanwezig. En dan krijg je dit soort commentaren. Ik nodig eenieder om een dagje bij de "Basis" in Doorn te vertoeven en dan zullen de commentaren heel anders zijn.

Ongeveer 20% van de uitgezonden militairen krijgt vroeger of later klachten. Soms hele ernstige, waardoor ook echtgenote en kinderen het zwaar te verduren krijgen. Ook voor die echtgenoten en kinderen zijn hulpprogramma's aanwezig. Maar dat is pas van de laatste tijd.

De politiek zend deze militairen uit, maar weigert later die politieke steun te verlenen, die de uitgezonden militairen nodig hebben en zeker recht op hebben.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#13 Bericht door prajak » maandag 15 november 2010, 17:23

Daarin heeft Printen gelijk. Het is nog maar nauwelijks aanvaard. "Een man mag niet huilen ook al heeft hij verdriet" is een Vlaams liedje maar o zo waar. "Je bent een kerel en je houdt de rug recht". Nee, kerels zijn ook mensen. De begeleiding vanuit de werkgever schiet helaas te kort, of men durft het niet te vertellen en komt pas als de deuk al daar is. Het is de kultuur in die macho-beroepen die mensen weghoudt van de hulpverlening. Het gat zit echt aan twee kanten.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Nederlandse militaire uitgezonden naar oorlogsgbieden

#14 Bericht door Mart » maandag 15 november 2010, 18:14

Het item is.
Uitgezonden naar oorlogsgebieden.
Dus dat gaat over toen en niet over nu of later.
Ik heb geen reacties gelezen van zij die uitgezonden zijn geweest, dienstplichtig, reserve, kort verbander of beroeps.

Laten we niet vergeten wat er in het verleden is gebeurd. Hoeveel niet vrijwillige militairen zijn uitgezonden naar Europa, of zij die als niet vrijwillig zijn ingezet.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”