De banken hebben ons bij ons kl........
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
De banken hebben ons bij ons kl........
Bijna alle Belgische banken zullen vanaf 17 januari de Maestro-functie, aanwezig op 12 miljoen Bancontact-kaarten, buiten Europa aan banden leggen. Citibank spreekt van een 'nutteloos initiatief'.
De maatregel is volgens de banken nodig om 'skimming', waarbij fraudeurs de magneetstrip van de bankkaart kopiëren, tegen te gaan. Volgens de banken gebeurt dat misbruik hoofdzakelijk buiten Europa, waar transacties nog vaak verwerkt worden op basis van de magneetstrip en niet op basis van de veiligere chip.
Maar niet alle banken zijn het daarmee eens. Deutsche Bank en Citibank willen de draconische maatregel niet invoeren. "De meeste fraudegevallen doen zich nog altijd voor in Europa. Dus waarom dan de kaart blokkeren buiten Europa?", vraagt Lars Seynaeve van Citibank zich af.
"De definitieve lijst met landen waar Maestro wel of niet zal functioneren, is nog niet bekend", zegt Kristof De Paepe van Spaargids.be. De Verenigde Staten en Japan zouden alvast niet tot de veilige landen gerekend worden. In het Verenigd Koninkrijk, dat geen lid is van de eurozone, zou Maestro wel blijven werken. (belga/adv)
De maatregel is volgens de banken nodig om 'skimming', waarbij fraudeurs de magneetstrip van de bankkaart kopiëren, tegen te gaan. Volgens de banken gebeurt dat misbruik hoofdzakelijk buiten Europa, waar transacties nog vaak verwerkt worden op basis van de magneetstrip en niet op basis van de veiligere chip.
Maar niet alle banken zijn het daarmee eens. Deutsche Bank en Citibank willen de draconische maatregel niet invoeren. "De meeste fraudegevallen doen zich nog altijd voor in Europa. Dus waarom dan de kaart blokkeren buiten Europa?", vraagt Lars Seynaeve van Citibank zich af.
"De definitieve lijst met landen waar Maestro wel of niet zal functioneren, is nog niet bekend", zegt Kristof De Paepe van Spaargids.be. De Verenigde Staten en Japan zouden alvast niet tot de veilige landen gerekend worden. In het Verenigd Koninkrijk, dat geen lid is van de eurozone, zou Maestro wel blijven werken. (belga/adv)
-
- Volwaardig lid
Re: De banken hebben ons bij ons kl........
"De banken hebben ons bij ons klantveilige gevoel", denk ik dat er staat. Het is in het belang van de klant, ook al betalen de banken de schade maar die verhalen ze toch op jou in hun tarieven. Het is aan het einde van de rit de consument die dokt.
Maar als ze niet allemaal meedoen dan heeft het geen nut dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen voor de toeristen naar TH. Ik heb er geen last van, ik maak geld over van NL naar TH.
Maar als ze niet allemaal meedoen dan heeft het geen nut dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen voor de toeristen naar TH. Ik heb er geen last van, ik maak geld over van NL naar TH.
-
- Volwaardig lid
Juist maar wij hebben geen rekening in Thailand , dus de Falang loopt daar dan met een paar duizend € op zak en een klap in je nek en je bent ze kwijt.
Ofwel beginnen rekeningen openen bij een bank die wel laat pinnen gevolg weeral kosten f via vb Visa afhalen meet ook de kosten .
Ofwel beginnen rekeningen openen bij een bank die wel laat pinnen gevolg weeral kosten f via vb Visa afhalen meet ook de kosten .
- Jim
- Volwaardig lid
niet kunnen pinnen in een land vanwege kans op skimmen en dan in dat land een rekening openen om te pinnen 

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Erelid
Een rekening openen kost ongeveer 1 uur.Manos schreef:Juist maar wij hebben geen rekening in Thailand

Dat is waarschijnlijk geen NederlanderManos schreef:dus de Falang loopt daar dan met een paar duizend € op zak

Dat gebeurt alleen bij die gasten die altijd lopen te pochen over veel geldManos schreef:een klap in je nek en je bent ze kwijt.

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
-
- Expat
Zover ik het begrepen hebt, geldt dat alleen voor passen die door Belgische banken worden uitgereikt. Nederlandse en andere buitenlandse banken doen (nog) niet mee aan deze, opmerkelijke, actie van de Belgen.
Doordat men met een Belgische pinpas niet meer kan pinnen in een aantal buitenlandse landen, verliest die Belgische banken redelijk wat poen.
Overigens zijn de meeste Thaise ATM's met een chip-lezer uitgerust i.p.v. een magneetstrip-lezer. En daar houden de banken ook rekening mee.
In feite hollen de Belgische Banken achter de feiten aan. Een chip in je pinpas kan namelijk niet "geskimmed" worden. Alleen de pincode is en blijf de achilleshiel van de pinpassen. Als een onverlaat je pincode weet en hij of zij krijgen je pinpas te pakken, dan kunnen zij ook geld opnemen.
De chip is redelijk goed beveiligd voor het kopieeren van de gegevens die in de chip liggen opgeslagen. Er wordt een algo-ritme gebruikt die moeilijk te "kraken" is. Maar alles is te "kraken", maar je moet het zo moeilijk mogelijk maken voor criminelen.
Doordat men met een Belgische pinpas niet meer kan pinnen in een aantal buitenlandse landen, verliest die Belgische banken redelijk wat poen.
Overigens zijn de meeste Thaise ATM's met een chip-lezer uitgerust i.p.v. een magneetstrip-lezer. En daar houden de banken ook rekening mee.
In feite hollen de Belgische Banken achter de feiten aan. Een chip in je pinpas kan namelijk niet "geskimmed" worden. Alleen de pincode is en blijf de achilleshiel van de pinpassen. Als een onverlaat je pincode weet en hij of zij krijgen je pinpas te pakken, dan kunnen zij ook geld opnemen.
De chip is redelijk goed beveiligd voor het kopieeren van de gegevens die in de chip liggen opgeslagen. Er wordt een algo-ritme gebruikt die moeilijk te "kraken" is. Maar alles is te "kraken", maar je moet het zo moeilijk mogelijk maken voor criminelen.
-
- Volwaardig lid
Kun je met een B pinpas ook niet IN de TH bank geld opnemen ? Met een Visa kaart kan dat wel, andere credit cards weet ik niet van. Je kunt dus een credit card nemen en er geld op zetten. Veilig geld opnemen kan IN de bank in TH.
Voor mensen die ieder jaar een ander land bezoeken is dat een uitkomst. En de credit card klubs geven ook nog rente op dat geld. Alleen is de wisselkoers zover ik weet iets minder.
Ik denk dat men de keutel wel zal intrekken. Men staat alleen in de EU. Hier kankeren heeft geen zin. Neem massaal kontakt met de B consumentenorganisatie en laat die het gesprek aangaan met de banken.
En een klap in mijn nek heb ik hier in TH nimmer gehad. Maar ik bezoek geen obscure kroegen en h-----kasten. Veiligheid is primair een zaak van jezelf, al doe je niets tegen een overmacht.
Voor mensen die ieder jaar een ander land bezoeken is dat een uitkomst. En de credit card klubs geven ook nog rente op dat geld. Alleen is de wisselkoers zover ik weet iets minder.
Ik denk dat men de keutel wel zal intrekken. Men staat alleen in de EU. Hier kankeren heeft geen zin. Neem massaal kontakt met de B consumentenorganisatie en laat die het gesprek aangaan met de banken.
En een klap in mijn nek heb ik hier in TH nimmer gehad. Maar ik bezoek geen obscure kroegen en h-----kasten. Veiligheid is primair een zaak van jezelf, al doe je niets tegen een overmacht.
-
- Standaard Lid
Met VISA en Mastercard kun je gewoon geld opnemen in TH. Kost je alleen transactie kosten, als je een NL account hebt met de bank Euro 4.50 per keer en op VISA is het nagoeg verwerkt in de wisselkoers en de rente die je per maand betaald op die rekening. Maar zoals Prajak aangeeft als je er geld op stort heft het zich op. Veilig en alltijd betaalmiddel bij de hand en snel te blokkeren als het moet.prajak schreef:Kun je met een B pinpas ook niet IN de TH bank geld opnemen ? Met een Visa kaart kan dat wel, andere credit cards weet ik niet van. Je kunt dus een credit card nemen en er geld op zetten. Veilig geld opnemen kan IN de bank in TH.
Ik denk dat men de keutel wel zal intrekken. Men staat alleen in de EU. Hier kritisch zijn tegenover heeft geen zin. Neem massaal kontakt met de B consumentenorganisatie en laat die het gesprek aangaan met de banken.
Tja.... het is genoeg geweest.
-
- Erelid
Gisteren zag en hoorde ik via BVN, het Belgische Journaal, waar deze kwestie werd besproken. Ik begreep dat het slechts enkele landen zijn, waarvoor deze beperking zou gelden.Manos schreef:Bijna alle Belgische banken zullen vanaf 17 januari de Maestro-functie, aanwezig op 12 miljoen Bancontact-kaarten, buiten Europa aan banden leggen. Citibank spreekt van een 'nutteloos initiatief'.
Was het maar waar dat ....................
-
- Volwaardig lid
Mocht je buiten je pinpas die voor het buitenland geldt ook nog een creditcard hebben zijn de transactiekosten vrij alleen de 1.50€ die Thailand heft moet je betalen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
1 Albanië
2 Andorra
3 Armenië
4 Azerbeidzjan
5 Belarus
6 België
7 Bosnië en Herzegovina
8 Bulgarije
9 Cyprus
10 Denemarken (+ Faeröer, Groenland)
11 Duitsland
12 Estland
13 Finland
14 Frankrijk (+ Franse Zuidelijke en Antarctische Gebieden, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Nieuw-Caledonië, Réunion, Saint-Pierre en Miquelon, Wallis en Futuna)
15 Georgië
16 Griekenland
17 Hongarije
18 Ierland
19 IJsland
20 Israël
21 Italië
22 Kazachstan
23 Kirgizië
24 Kosovo
25 Kroatië
26 Letland
27 Liechtenstein
28 Litouwen
29 Luxemburg 30 Macedonië, Republiek
31 Malta
32 Moldavië, Republiek
33 Monaco
34 Montenegro
35 Nederland (+ Aruba en Nederlandse Antillen)
36 Noorwegen (+ Svalbard en Jan Mayen eilanden)
37 Oekraïne
38 Oezbekistan
39 Oostenrijk
40 Polen
41 Portugal (+ Azoren en Madeira)
42 Roemenië
43 Rusland Federatie
44 San Marino
45 Servië, Republiek
46 Slovenië
47 Slowaakse Republiek
48 Spanje (+ Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla)
49 Tadzjikistan
50 Tsjechische Republiek
51 Turkije
52 Turkmenistan
53 Vaticaanstad
54 Verenigd Koninkrijk
(+ Anguilla, Bermuda, Brits Indische Oceaanterritorium, Britse Maagdeneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Kaaimaneilanden, Montserrat, North-Ireland, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Turks- en Caicoseilanden, Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden)
55 Zweden
56 Zwitserland
Dit zijn de landen waar maëstro nog gebruikt zal kunnen worden.
2 Andorra
3 Armenië
4 Azerbeidzjan
5 Belarus
6 België
7 Bosnië en Herzegovina
8 Bulgarije
9 Cyprus
10 Denemarken (+ Faeröer, Groenland)
11 Duitsland
12 Estland
13 Finland
14 Frankrijk (+ Franse Zuidelijke en Antarctische Gebieden, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Nieuw-Caledonië, Réunion, Saint-Pierre en Miquelon, Wallis en Futuna)
15 Georgië
16 Griekenland
17 Hongarije
18 Ierland
19 IJsland
20 Israël
21 Italië
22 Kazachstan
23 Kirgizië
24 Kosovo
25 Kroatië
26 Letland
27 Liechtenstein
28 Litouwen
29 Luxemburg 30 Macedonië, Republiek
31 Malta
32 Moldavië, Republiek
33 Monaco
34 Montenegro
35 Nederland (+ Aruba en Nederlandse Antillen)
36 Noorwegen (+ Svalbard en Jan Mayen eilanden)
37 Oekraïne
38 Oezbekistan
39 Oostenrijk
40 Polen
41 Portugal (+ Azoren en Madeira)
42 Roemenië
43 Rusland Federatie
44 San Marino
45 Servië, Republiek
46 Slovenië
47 Slowaakse Republiek
48 Spanje (+ Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla)
49 Tadzjikistan
50 Tsjechische Republiek
51 Turkije
52 Turkmenistan
53 Vaticaanstad
54 Verenigd Koninkrijk
(+ Anguilla, Bermuda, Brits Indische Oceaanterritorium, Britse Maagdeneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Kaaimaneilanden, Montserrat, North-Ireland, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Turks- en Caicoseilanden, Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden)
55 Zweden
56 Zwitserland
Dit zijn de landen waar maëstro nog gebruikt zal kunnen worden.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......
-
- Volwaardig lid
"...+ Aruba en Nederlandse Antillen..."
Hum, tijd voor een update, denk ik.
Hebben de credit cards geen lagere opnamekosten als je er een tegoed hebt opgebouwd ? Ik meen van wel.
Hebben de credit cards geen lagere opnamekosten als je er een tegoed hebt opgebouwd ? Ik meen van wel.
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Wat een wonderlijk lijstje.
De hele Europese unie staat er natuurlijk op, want anders zou Europa snel een streep trekken door deze rare beslissing.
Echter de VS staan er niet op, maar Turkmenistan wel?????????
De hele Europese unie staat er natuurlijk op, want anders zou Europa snel een streep trekken door deze rare beslissing.
Echter de VS staan er niet op, maar Turkmenistan wel?????????
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
- jumbo
- Expat
tip van de dag;prajak schreef:"...+ Aruba en Nederlandse Antillen..."
en je krijgt er een hogere rente als op een bankrekening.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
Visa gaf vorige maand 2,75 procent op kort geld. Ik moet nu de stand van 10 november gaan ophalen en zie wel wat ze nu doen. Ik zet er geld neer en haal de kosten van de kaart er vlot uit EN heb een extra bestedingsruimte van 5 k euro boven mijn gedeponeerde poen. En ik gebruik de kaart alleen voor aankopen via internet en als reserve als ik ineens een opname moet laten doen. Opname, geen foto bedoel ik...... Ziekenhuis.