Informatie over hypotheek in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
travelalone
kenner
kenner

Informatie over hypotheek in Thailand

#1 Bericht door travelalone » zondag 07 november 2010, 02:18

Mijn vrouw wil een hypotheek aanvragen voor een stuk grond van drie miljoen bath.
Zij heeft reeds contact gehad met de bank en de bank is in principe bereid om de hypotheek te verstrekken.
Wanneer ik mijn vrouw naar de voorwaarden van deze hypotheek vraag dan wordt er een onduidelijk verhaal opgehangen met als laatste opmerking "maak je geen zorgen het komt wel goed".
Aangezien ik toch wel wil weten wat voor overeenkomst met welke voorwaarden zij aangaat zal ik dus met haar naar de bank toe moeten.
Om alvast een beetje voorwerk te doen is mijn vraag of iemand van jullie ervaring heeft met een Thaise hypotheek.
Vragen die ik heb zijn:
- wat zijn de mogelijke looptijden van een hypotheek
- Moet ik net als in Nederland een boete betalen wanneer ik de hypotheek voortijdig aflos.
- wat gebeurd er wanneer ik de hypotheek niet meer kan aflossen

Indien een van jullie nog tips heeft waar ik op moet letten, graag!
B.v.d. voor de antwoorden

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Informatie over hypotheek in Thailand

#2 Bericht door prajak » zondag 07 november 2010, 04:04

Het is al eerder geschreven hier. Ga naar een advocaat en niet een uit de buurt van de familie.
3 M baht, dat is geen kattenp...s, voor zo een groot bedrag kun je ook een vertaling naar Engels laten maken en die kosten dragen.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Pieter » zondag 07 november 2010, 04:23

travelalone schreef:Mijn vrouw wil een hypotheek aanvragen voor een stuk grond van drie miljoen bath.
Zij heeft reeds contact gehad met de bank en de bank is in principe bereid om de hypotheek te verstrekken.
Wanneer ik mijn vrouw naar de voorwaarden van deze hypotheek vraag dan wordt er een onduidelijk verhaal opgehangen met als laatste opmerking "maak je geen zorgen het komt wel goed".
Aangezien ik toch wel wil weten wat voor overeenkomst met welke voorwaarden zij aangaat zal ik dus met haar naar de bank toe moeten.
Om alvast een beetje voorwerk te doen is mijn vraag of iemand van jullie ervaring heeft met een Thaise hypotheek.
Vragen die ik heb zijn:
- wat zijn de mogelijke looptijden van een hypotheek
- Moet ik net als in Nederland een boete betalen wanneer ik de hypotheek voortijdig aflos.

Indien een van jullie nog tips heeft waar ik op moet letten, graag!
B.v.d. voor de antwoorden
Net als in Nederland komen in Thailand de hypotheken in soorten en maten.

allereerst de looptijden:

wat je wilt alleen een thai denk dat je dood gaat als je zo'n zestig bent
dus meestal maximaal tot de leeftijd van 60 tot 65 jaar van een thai of een garantee

20 is al heel veel en 30 zie je heel weinig.

een boete soms zeker de eerste jaren omdat ze klanten lokken met eerste jaar geen rente enz.

meestal na 3 of 5 jaar boete vrij aflossen

wat denk je zelf :D

rentes verschillen van bank tot bank en zijn meestal variable rentes MHR (== per bank) puls of min iets

er bestaat de kans dat een bank dat natuurlijk verhoogd alleen bij een boete vrij aflossen ga je dan gewoon naar een andere bank ??

vast begint ook te komen maar dan is het 2.6 tot 3 % meer

Trouwens voor 3 miljoen is dat in changmai in een heel heel mooie moo baan misschien een halve rai daarbuiten minstens 1.5 rai anders klopt er iets nie.

Ook het hypotheek bedrag is meestal maximaal 70 of 80 % van de waarde van de grond (+ huis)

zeker als er een buitenlander garant moet staan wordt er meestal voorzichtig gedaan want die zijn niet te vertrouwen toch [|(

ikzelf : mijn vrouw heeft een hypotheek bij standard Chatered Bank voor 70% looptijd 13 jaar

rente eerste 6 maanden 0% dan 6 maanden 3.75 % daarna 4.92 % (variabel)
totaal "geleend" zo'n 6 miljoen (geschatte waarde 8.7 miljoen )

voor huis en grond

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Mart
Erelid
Erelid

#4 Bericht door Mart » zondag 07 november 2010, 06:18

travelalone schreef:Mijn vrouw wil een hypotheek aanvragen voor een stuk grond van drie miljoen bath.
Een negatieve opmerking, maar positief bedoeld, dus wil ik het heel voorzichtig melden.
Een buitenlander koopt een stuk grond op naam van zijn geliefde. Er kwam ook nog een huis op, hetgeen natuurlijk werd betaald via de ATM van mijnheer.
De dame vraagt een hypotheek aan, lekker bedrag, de familie wordt geholpen en de dame is met de noorder zon vertrokken. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

travelalone
kenner
kenner

#5 Bericht door travelalone » zondag 07 november 2010, 06:45

Om het geheel iets duidelijker te maken, voor de aankoop van de grond blijft de buitenlander met zijn centjes helemaal buiten beeld. Ook niet via een achterdeur constructie zal er door mij financieel aan worden bijgedragen.
Het betreffende kavel is bedoeld om te gaan exploiteren d.m.v. het opstarten van bedrijfsactiviteiten dan wel het bouwen van een appartementencomplex.
Ik heb mijn vraag dan ook gesteld om meer inzicht te kunnen krijgen in de hypotheekmaterie in Thailand om mijn vrouw uiteindelijk een zo goed mogelijk advies te kunnen geven v.w.b. welke hypotheekvorm te nemen.

Een Thai heeft er geen probleem mee om je verkeerde informatie te geven als hij het zelf ook niet weet. Vandaar de door mij gestelde vraag, zo dat ik bij de bank straks weet wat ongeveer de mogelijkheden zijn op dit gebied.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Luc » zondag 07 november 2010, 07:15

ik begrijp het niet goed....
Voor de grond een lening van 80 procent, buitenlander blijft hier volledig buiten beeld.
Met de constructie wel beeld.
Als de grond , door omstandigheden terug naar de bank gaat, hoe of wat ga je dan doen met het gebouwde ?
Als het moeilijk wordt, zit je wel snel tussen hamer en aanbeeld.
Als je geld genoeg hebt zou ik zeggen ....koop het stuk land , laat het in een constructie zetten , firma...of,of...
Daarna, bouw in schijven en zie hoe dat verloopt....stap bij stap.
Je hebt zo ook een beetje of meer wettelijke medezeggenschap....anders ??
Ik weet natuurlijk niet of dat de wederhelft daar blij mee zal zijn.
Wie gaat die rente betalen terwijl er nog geen inkomen is ?
Natuurlijk ben je vrij in doen en laten.

tawan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » zondag 07 november 2010, 07:24

Blijf voorzichtig. Dat is het enige wat ik je wil meegeven. Je zult niet de eerste zijn die alles kwijtraakt. En dan misschien niet door jouw partner zelf maar er is een kouwe kant. En wat gebeurt er, niet te hopen, als jouw partner jong komt te ontvallen ? Dan krijg je alleen met de kouwe kant te maken.

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » zondag 07 november 2010, 08:09

travelalone schreef:Om het geheel iets duidelijker te maken, voor de aankoop van de grond blijft de buitenlander met zijn centjes helemaal buiten beeld. Ook niet via een achterdeur constructie zal er door mij financieel aan worden bijgedragen.
Het betreffende kavel is bedoeld om te gaan exploiteren d.m.v. het opstarten van bedrijfsactiviteiten dan wel het bouwen van een appartementencomplex.
Ik heb mijn vraag dan ook gesteld om meer inzicht te kunnen krijgen in de hypotheekmaterie in Thailand om mijn vrouw uiteindelijk een zo goed mogelijk advies te kunnen geven v.w.b. welke hypotheekvorm te nemen.

Een Thai heeft er geen probleem mee om je verkeerde informatie te geven als hij het zelf ook niet weet. Vandaar de door mij gestelde vraag, zo dat ik bij de bank straks weet wat ongeveer de mogelijkheden zijn op dit gebied.
Veel duidelijker is het niet. De grond moet nog gekocht worden, een duidelijk bedrijfsplan is er nog niet. Stel 80 % hypotheek = 2.400.000, moet daar dan het complex van worden betaald ?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”