Bij mijn beslissing heb ik dankbaar gebruik gemaakt van alle informatie erover op dit forum (en het uitstekende advies om te huren weloverwogen niet opgevolgd).
Grond heb ik inmiddels "gekocht". Nu wil ik voordat ik ga bouwen een lease regeling laten vastleggen tussen de eigenaar van de grond (mijn vriendin) en mijzelf waarbij ik de grond van haar lease voor 30 jaar. Op het forum zie ik veel vraag naar wat zoiets nu kost maar ik kan geen afdoend antwoord vinden. Dus hierbij de vraag aan iemand hier of die een oordeel kan geven over de prijsopgaaf die ik heb gekregen.
Ik heb inmiddels een advocaat gevonden die ik vertrouw. Hij heeft me al een keer onbezoldigd geholpen. Heeft al een keer "dom plan" tegen me geroepen en dat mag ik wel. Zeker bij een Thai.
Ik heb hem nu om een prijsopgaaf gevraagd voor het realiseren van de leaseagreement. Hij komt met de volgende kostenberekening:
opstellen lease agreement: 18.500 baht
registreren agreement: 8500 baht
aanvraag residence certificaat: 2000 baht
VAT 7%: 2030 Baht
Onkosten (stationary etc): 1500 baht (moet wel erg duur papier zijn, maar goed)
government fee 1,1%
Volgens mij een keurige en volledige opgave waarbij hij ook de externe kosten meeneemt. Mis hooguit de 12,5% tax die mijn vriendin volgens mij jaarlijks voor de kiezen gaat krijgen. Maar ja, dat behoort ook niet tot de kosten van het regelen van de leaseagreement.
Het is misschien niet de goedkoopste advocaat maar ik heb ook niet het idee dat ik hier nu echt veel te veel betaal. Zien jullie dat ook zo?
Voor diegenen die niet deze hele thread willen doorlezen hierbij het resultaat dd 27 november:
Ik ben uiteindelijk naar een ander gegaan. Een bedrijf met een Nederlands sprekende eigenaar. Daar adviseerde men mij een usufruct te gebruiken omdat deze levenslang geldt. De usufruct is uitgebreid met een addendum waarmee mijn ega absoluut niet blij was omdat het mij het recht geeft van alles en nog wat te doen. Zoals verkoop + lease, overdracht eigendom (werd beweerd maar na het nog eens goed gelezen te hebben geloof ik dit niet. Ik denk dat het om lease/verkoop gaat van de opstal zonder dat mijn eventuele dan ex-ega daar iets aan kan doen maar het bedrijf blijft volhouden dat ik het kan overdragen) en bij mijn dood overdracht opstal aan mijn kinderen (dat laatste heb ik laten wijzigen omdat ik vind dat het naar mijn ega moet gaan als zij nog niet is opgestapt).
Kosten van deze constructie inclusief addendum bedragen 5000 baht. De usufruct heb ik zelf (met mijn vriendin) geregistreerd bij het landoffice. Kostte me 130 baht. Op advies ergens

Op deze manier was ik dus bijna 6x zo weinig kwijt als bij de oorspronkelijke offerte. Iedereen nogmaals bedankt.