Wat mag dan wel?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Wat mag dan wel?

#16 Bericht door yandre » woensdag 09 juni 2010, 04:45

denk dat ze in de huishouding bedoeld :D :D :D
hi hi

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Pieter » woensdag 09 juni 2010, 06:18

taam schreef:Ben met een Thaise getrouwd, heb hier visum Non-O
Volgens mij vrouw kan ik hier gewoon werken, zelf heb ik daar ernstig mijn twijfels over.

Wie heb er gelijk, mijn lieve vrouwtje of mijn persoontje?
You ; ik heb een Non O ( met een mooie stempel Thai Wife in m'n paspoort )
en een work-permit

Dus ik mag wel werken hier

Het is wel zo dat bij het beginnen van een bedrijf dat de regels van hoeveel thais etc voor een buitenlander met een Thaise anders zijn als bij een "komplete" farang

Pieter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jumbo
Expat
Expat

#18 Bericht door jumbo » woensdag 09 juni 2010, 06:53

Non O of Non B visa met workpermit hangt af van je persoonlijke situatie en/of die van je werkgever.

Criteria zijn o.m. het aantal localen versus buitenlanders, locatie en investering.

Koppelen van je burgerlijke status en je workpermit is niet altijd aan te raden, wat doe je nl als je gaat/wilt scheiden???

Omzetten naar een Non B is weer niet altijd mogelijk door inkomens minima op Non B mede bepaald door en gekoppeld aan de status en locatie van de werkgever.

Je zult hoe dan ook altijd een wp moeten hebben om te mogen werken... niet slechts een bepaald visa...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joepattaya
Expat
Expat

#19 Bericht door joepattaya » woensdag 09 juni 2010, 08:25

Tuurlijk mag je hier werken met een non-O.
Je vrouwtje heeft gelijk, MAAR jij hebt een beetje gelijk als je vindt dat dat niet gemakkelijk gaat.
Je moet ook een job vinden, work permit aanvragen, etc.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door soulwy » maandag 04 oktober 2010, 14:42

Ik open geen nieuwe topic, maar plak mijn vraag gewoon hieronder:

Als je geen bedrijf in Thailand wilt beginnen (want papierwerk en verplicht om minstens 4 Thaise werknemers in dienst te nemen, veel interactie=gedoe), en je ook geen geld verdient in Thailand zelf, mag je wel iemand 'aannemen' op freelance basis?

Ik ontwerp crea-dingetjes en ik zit er over na te denken om 'productie' uit te besteden. Het is op kleine schaal, en zou soms wel iemand willen inhuren wanneer het nodig is. "Verkoop" gebeurt overigens in Europa.

Ik vraag me af hoe strict het is, moet ik het officeel aangeven of kan ik dit (gezien de kleine omvang) het eenvoudig houden tussen de "freelancer" en mij?
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door prajak » maandag 04 oktober 2010, 17:02

Je mag hier pas werken als je een work permit hebt. HEBT ! Dus niet als die in aanvraag is.

hansy
Expat
Expat
Contacteer:

#22 Bericht door hansy » maandag 04 oktober 2010, 17:13

Nou doe ik maar hetzelfde en plak ik ook mijn vraag hier onder.
Ben op 25 nov. 2009 Thailand binnengekomen op een Non-B visum multiple entries afgegeven op 22 okt. 2009. Dit Non-B leek op dat moment de meest logische keuze, op dat moment had mijn vrouw een eenmansbedrijf, hier heb ik ook mijn Non-B op gekregen op het consulaat in A'dam.
We zijn direct na aankomst bezig geweest voor mijn WP, dat was niet zo een, twee, drie gedaan en op een bepaald moment zagen wij de bomen door het bos niet meer en hebben een vrouwtje ingehuurd die zich op het internet aanbood als visum en WP expert. Dat ging dus fout, ik was van mening dat mijn vrouw en ik een "Unregistered Ordinairy Partnership" konden oprichten, dat is de meeste simpele bedrijfsvorm en gebruikelijk als man en vrouw samen het bedrijf runnen. Deze zogenaamde expert bleef bij hoog en laag beweren dat deze bedrijfsvorm niet bestond en dat wij een Limited Partnership moesten oprichten. Mijn vrouw geloofde haar in eerste instantie en om de goede vrede te bewaren heb ik me maar bij deze bedrijfsvorm neer gelegd. Dus een LP opgericht, dat is simpel, je schrijft je in, toont dat je voldoende geld op een bankrekening hebt staan, betaald de leges en klaar is Kees. Maar toen de WP, toen kwam de aap uit de spreekwoordelijke mouw en de zogenaamde expert zat ineens bij alle instanties met de mond vol tanden en werd bij Immigration op haar vingers getikt door de officers daar, dat zij haar huiswerk niet goed had gedaan. Toen ging er gelukkig bij mijn vrouw een lichtje branden. Wij hebben toen besloten dat wij niet langer van haar diensten gebruik wilden maken, (wat overigens nog een staartje kreeg, deze dame had namelijk ook haar zinnen gezet op het doen van de boekhouding en heeft daarna een aantal zeer beledigende SMSjes naar mijn vrouw gestuurd, die daarna des duivels was). We hebben daarna alles zelf gedaan en ik kreeg op 26 april mijn WP voor een periode van 6 maanden, deze verloopt dus op 25 okt. 2010. Het betekend in de praktijk nu dat we op papier 3 werknemers hebben waar we sociale lasten voor afdragen, een dure boekhouder, (waar ik helemaal niets van begrijp, iedere maand gaat de boekhouding en alle originele bonnen en facturen naar deze persoon inclusief een gepeperde rekening, om er vervolgens helemaal niets van terug te zien, maar de schoonfamilie zweert bij deze persoon). Ik heb voor de 90 dagen verlenging van mijn visum steeds een visa run naar Cambodia gedaan, omdat alleen melden bij Immigratie niet mogelijk was, omdat er in de hele setup volgens Immigratie iets nog niet klopte, wat heb ik nog steeds niet begrepen.
Maar nu mijn eigenlijke vraag, we willen van deze hele toestand af, de Limited Partnership stopzetten voor het moment dat mijn WP op 25 okt. afloopt.
Ik wil mijn Non-B omzetten in een Non-O , getrouwd met een Thaise. De 3 werknemers er uit en van die dure boekhouder af en weer een gewoon een-mans bedrijf op naam van mijn vrouw. Nu loopt mijn Non-B af op 22 okt. 2010, mijn laatste verlenging op 15 nov. 2010 en mijn WP op 25 okt. 2010.
Moet ik nu als ik mijn WP inlever binnen 7 dagen een nieuw visum halen, of kan ik op 22 okt. nog een keer de grens over voor 3 maanden verlenging en na die 3 maanden naar Nederland voor een Non-O-M, of kan ik op een consulaat b.v. Vientiane, of elders een Non-O aanvragen. We kunnen wel voldoende geld op een Thaise bankrekening tonen. Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat ik het begrijpelijk geschreven heb, ik zit dus te worstelen met al die datums.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door Gijs-CNX » maandag 04 oktober 2010, 17:59

soulwy schreef:Ik open geen nieuwe topic, maar plak mijn vraag gewoon hieronder:

Als je geen bedrijf in Thailand wilt beginnen (want papierwerk en verplicht om minstens 4 Thaise werknemers in dienst te nemen, veel interactie=gedoe), en je ook geen geld verdient in Thailand zelf, mag je wel iemand 'aannemen' op freelance basis?

Ik ontwerp crea-dingetjes en ik zit er over na te denken om 'productie' uit te besteden. Het is op kleine schaal, en zou soms wel iemand willen inhuren wanneer het nodig is. "Verkoop" gebeurt overigens in Europa.

Ik vraag me af hoe strict het is, moet ik het officeel aangeven of kan ik dit (gezien de kleine omvang) het eenvoudig houden tussen de "freelancer" en mij?

What is strict in Thailand?

Is geen probleem.

Ice
Tja.... het is genoeg geweest.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#24 Bericht door Sert » maandag 04 oktober 2010, 18:15

soulwy schreef:...

Als dit klein in omvang is, en je besteedt dat werk uit aan een andere farang, hoeft niemand daar ooit iets van te weten. Zeker als je die werkzaamheden gewoon thuis doet.

@ Hansy:

Op 21 oktober een visa run doen, dan heb je vervolgens 90 dagen de tijd.

Een Thai mag een bedrijf voeren op eigen naam zonder registratie. Als de omzet op jaarbasis boven de 8 miljoen komt, dien je je (als Thai) te registreren voor VAT en deze maandelijks af te dragen. Verder is er geen papierwerk nodig.

Als jij nou als farang in dienst wilt komen, dan wordt het toch lastig. Een limited partnership is in dat geval toch de beste keuze. Over de boekhouding daarvan kun je heel snel klaar zijn: 12 maal per jaar wordt jouw salaris gefactureerd en de inkomstenbelasting afgedragen bij de Treasury Department (daar ktrijg je dan zo'n PND51 formulier als bewijs van betaling).
Dat jouw werkvergunning slechts 6 maanden geldig was, is ook vreemd. Al 2 jaar geleden zijn de regels gewijzigd: je dient nu een brief van de werkgever (bijvoorbeeld de Limited Partnership) te hebben, dat ze jou 1 jaar in dienst nemen. Met die brief, een non-B (zelfs als is dat een 3 maanden single-entry) en de pasfoto's/kantoorfoto's/kaart/bedrijfspapieren vraag je bij immigratie een werkvergunning aan voor 1 jaar. Kosten aanvraag: 100 baht. Kosten van de werkvergunning gedurende 1 jaar: 3000 baht.
Jouw vrouw zou dat papierwerk gewoon zelf moeten kunnen doen, en dat scheelt een hoop kosten.

Waar je wel een geregistreerde boekhouder voor nodig hebt, is de halfjaarlijkse en jaarlijkse aangifte. Die maakt een jaarrekening op, die eerst ter controle wordt aangeboden aan een auditor (kosten: 5000 baht) en na goedkeuring gaat deze naar de Treasury Department. Daar wordt de rest verrekend, wat de eerste 5 jaar betekent dat je niks betaald (als je een echte goede boekhouder hebt), je hebt immers je inkomstenbelasting als afgedragen en verder hoeft die Limited Partnership in principe geen winst te maken.

Wil je echter niet werken, dan is non-O wellicht een optie. En daar weten ze op dit forum alles van ;)

hansy
Expat
Expat
Contacteer:

#25 Bericht door hansy » maandag 04 oktober 2010, 18:58

@Sert, ik lees in diverse posts dat mijn Non-B visum is gekoppeld aan mijn WP en na inlevering van mijn WP die ik dus niet wil verlengen omdat we de Limited Partnership opheffen, mijn Non-B dan ongeldig wordt en ik 7 dagen de tijd heb om een nieuw visum aan te vragen. Mijn WP is niet afgegeven door immigratie, maar op een soort dependance van het Ampur, waar alle gastarbeiders ook hun WP halen. Verder doe ik zoals je aan Soulwy meld mijn werkzaamheden gewoon thuis en wonen wij in een Moo Baan, zo'n wijk met bewakers aan de poort, hier komt geen politie of vreemdelingenpolitie en mocht dat zo zijn dan krijgen wij direct een telefoontje van de bewakers. Voor het verkrijgen van de WP zijn 5,5 maand geleden 2 dames van diezelfde dependance langs geweest om mijn werkplek te bekijken en wat we nu eigenlijk aan het doen zijn, maar de dames hadden meer oog voor de kleibloemen die mijn vrouw maakt dan voor hetgene ik aan het doen ben.

joepattaya
Expat
Expat

#26 Bericht door joepattaya » dinsdag 05 oktober 2010, 02:43

In Pattaya heeft de Immigratie recentelijk een crack-down op Belgische zaak-eigenaren gehouden.
Veel buitenlanders investeren in een zaak, die ze op naam van hun partner zetten. Aangezien het meestal om een bar gaat, bezoekt de investerende buitenlander regelmatig "zijn" investering; zit lekker aan de bar en vermaakt zich kostelijk met andere bar-gasten. DAT is dus eigenlijk al te veel...............het feit dat je al aan de bar zit en 'Hallo!' zegt tegen een bezoeker maakt dat je werkt.

Er zijn in totaal zo'n 6 of 7 Belgen aangehouden, maar al snel waren ze weer op vrije voeten; slechts 1 (de eerste aanhouding) moet nog voorkomen, hij had namelijk het telefoonnummer van een drankleverancier in zijn telefoon staan en dat bewees dat hij werkte.

Je moet verschrikkelijk goed oppassen met wat je doet. Wat voor bedrijfsvorm je ook opricht........als buitenlander heb je gewoonweg een work-permit nodig. Een work-permit wordt inderdaad niet door Immigratie afgegeven, maar door het Labor Department. Toezicht op de correcte betalingen van de belastingen (por.dor 91), wordt weer gecontroleerd door Immigratie.

Op een ander forum heb ik even snel gecalculeerd dat je jaarlijks zo'n slordige THB 200,000 per jaar kwijt bent aan:
- kosten voor work-permit (THB 3,800 [WP] + THB 1,900 [verlenging visa])
- inkomsten belasting van jezelf (circa THB 44,000), gebaseerd op een min. salaris van THB 50,000/maand.
- inkomsten belasting + sociale lasten "werknemers": THB 84,000
- verplichte boekhouder en afsluiting jaargegevens: THB 60,000

Als jouw rol in het bedrijf van je vrouw zich voornamelijk binnenshuis afspeelt en je je zelf niet presenteert als een vertegenwoordiger van het bedrijf en je naam ook nergens voorkomt in enige publicatie, dan kun je natuurlijk het beste om de 15 maanden een retourtje Nederland boeken en in Amsterdam een non-B gaan scoren.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Soi 24
Expat
Expat

#27 Bericht door Soi 24 » dinsdag 05 oktober 2010, 03:31

@Joep: jij schrijft "al snel waren allen op één na weer op vrije voeten", dat hoorde ik ook. Alleen moeten we daar lezen "gaat vrijuit bij gebrek aan bewijs" of "die zes wisten snel te "schikken" a (pak'm beet) 200.000 THB pp"? Dat laatste is namelijk wat ik in Belgische horeca-kringen hoor. Aanhoudingen worden hier namelijk niet zomaar gedaan, voorafgaand heeft men al een vuistdik dossier met bewijs en getuigen (bij voorkeur motocy-taxi's). Over de kwaliteit van dat bewijs zullen we maar verder geen woorden vuil maken, maar toch. En natuurlijk moeten ze er tenminste uiteindelijk eentje vervolgen anders staan ze compleet voor joker. Maar intussen is de armlastige pot van Immigration weer lekker gespekt.........
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

joepattaya
Expat
Expat

#28 Bericht door joepattaya » dinsdag 05 oktober 2010, 04:19

Soi 24 schreef:@Joep: jij schrijft "al snel waren allen op één na weer op vrije voeten", dat hoorde ik ook. Alleen moeten we daar lezen "gaat vrijuit bij gebrek aan bewijs" of "die zes wisten snel te "schikken" a (pak'm beet) 200.000 THB pp"? Dat laatste is namelijk wat ik in Belgische horeca-kringen hoor. Aanhoudingen worden hier namelijk niet zomaar gedaan, voorafgaand heeft men al een vuistdik dossier met bewijs en getuigen (bij voorkeur motocy-taxi's). Over de kwaliteit van dat bewijs zullen we maar verder geen woorden vuil maken, maar toch. En natuurlijk moeten ze er tenminste uiteindelijk eentje vervolgen anders staan ze compleet voor joker. Maar intussen is de armlastige pot van Immigration weer lekker gespekt.........
Van de in totaal 7 aangehouden Belgen is alleen de eerste een 'zaak' geworden, omdat de overige al dan niet gewaarschuwd hun advocaten achter hand hadden.
Immigratie had/heeft geen poot om op te staan en er zijn ook al de nodige reprimandes uitgeloofd aan de betreffende fanatieke officieren. De Immigratie en Labor wetten zijn weer eens op een te vrije manier geinterpreteerd en zoals alle gelijksoortige gevallen loopt dit weer met een sisser af en is het nu alleen nog zaak voor de Thai om er zonder gezichtsverlies af te komen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”