Negentig kilo ivoor in vier koffers
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Negentig kilo ivoor in vier koffers
Wordt Thailand beschouwd als makkelijke doorvoerhaven?
BANGKOK - De Thaise douane heeft op het vliegveld van Bangkok vier koffers vol ivoor ontdekt. In totaal wogen de zestien stukken ivoor 90 kilo. Dat maakte Traffic, een organisatie die de handel in wilde dieren in de gaten houdt, maandag bekend.
De smokkelaar is een 62-jarige man uit Maleisië, die vanuit Ethiopië naar Bangkok vloog. Hij is aangehouden en het ivoor is in beslag genomen. Slagtanden van olifanten en de hoorns van neushoorns zijn van ivoor.
De douane in Thailand speurt de laatste tijd zeer actief naar illegale ivoortransporten. Dit jaar is al ruim 3 ton ivoor opgespoord en in beslag genomen op de luchthaven Suvarnabhumi. Volgens Traffic is het nu zaak dat de markten waar ivoor verkocht wordt, ook aangepakt worden.
Handel in ivoor is sinds de jaren negentig verboden, omdat dieren er vaak voor gedood worden. Toch weten smokkelaars de slagtanden nog vaak over de grens te krijgen. Liefhebbers betalen voor ivoor grof geld.
edit vergeten link: http://www.telegraaf.nl/buitenland/7764 ... ers__.html
BANGKOK - De Thaise douane heeft op het vliegveld van Bangkok vier koffers vol ivoor ontdekt. In totaal wogen de zestien stukken ivoor 90 kilo. Dat maakte Traffic, een organisatie die de handel in wilde dieren in de gaten houdt, maandag bekend.
De smokkelaar is een 62-jarige man uit Maleisië, die vanuit Ethiopië naar Bangkok vloog. Hij is aangehouden en het ivoor is in beslag genomen. Slagtanden van olifanten en de hoorns van neushoorns zijn van ivoor.
De douane in Thailand speurt de laatste tijd zeer actief naar illegale ivoortransporten. Dit jaar is al ruim 3 ton ivoor opgespoord en in beslag genomen op de luchthaven Suvarnabhumi. Volgens Traffic is het nu zaak dat de markten waar ivoor verkocht wordt, ook aangepakt worden.
Handel in ivoor is sinds de jaren negentig verboden, omdat dieren er vaak voor gedood worden. Toch weten smokkelaars de slagtanden nog vaak over de grens te krijgen. Liefhebbers betalen voor ivoor grof geld.
edit vergeten link: http://www.telegraaf.nl/buitenland/7764 ... ers__.html
Laatst gewijzigd door Wouter_Udon op maandag 27 september 2010, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Re: Negentig kilo ivoor in vier koffers
Het is een handel die veel poen oplevert en net als de handel in bepaalde "snoepjes" kan men best af en toe een lading verliezen. Een ingecalculeerd risico. 90 Kilo lijkt me het resultaat van moord op een grote olifant al zal Jumbo hier wel beter kunnen inschatten wat zijn familie's slagtanden zoal wegen. Aanpakken in Afrika is een farce, de wildparken zijn immens groot en de rangers weinig in tal en slecht bewapend. De markt aanpakken lijkt een betere optie maar hoe ga je dat internationaal aanpakken ?
De enige legale ivoor is van door de natuur gedode olifanten. Daar heb ik geen moeite mee, met dat ivoor dan. Maar die ivoor komt niet op de markt.
Een gebed zonder eind. Walvissen een zelfde verhaal, zeehondjes doodknuppelen idem. Aapjes worden ook nog steeds verhandeld en gevreten (China). Maar zolang in veel landen mensenrechten op een laag pitje staan heeft het bij mij geen hoogste prioriteit.
De enige legale ivoor is van door de natuur gedode olifanten. Daar heb ik geen moeite mee, met dat ivoor dan. Maar die ivoor komt niet op de markt.
Een gebed zonder eind. Walvissen een zelfde verhaal, zeehondjes doodknuppelen idem. Aapjes worden ook nog steeds verhandeld en gevreten (China). Maar zolang in veel landen mensenrechten op een laag pitje staan heeft het bij mij geen hoogste prioriteit.
-
- Volwaardig lid
Die meneer zal voor flink wat overgewicht hebben moeten bijbetalen denk ik zo.
Maar hoe kan iemand nou zo stom zijn om te denken dat je met dergelijke hoeveelheden thailand binnenkomt? Ik snap dat niet.

Maar hoe kan iemand nou zo stom zijn om te denken dat je met dergelijke hoeveelheden thailand binnenkomt? Ik snap dat niet.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
- unforgiven
- Volwaardig lid
De hufter zal wel goed wegkomen maar ze zouden zo'n ivoren slagtand in zijn kont moeten rammen! 

There is only one road in life, the hard road.....
-
- Volwaardig lid
Wauw...wat een hoeveelheid.. ongelooflijk... Ik heb nooit begrepen waarom ivoor zo populair is. Omdat het zeldzaam/verboden is, of heeft het een religieuze betekenis?
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008
K.S. 2008
- Jim
- Volwaardig lid
omdat het duur is.Ik heb nooit begrepen waarom ivoor zo populair is.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
Nee, het wordt duur omdat het schaars is. Er zijn eenvoudig slechts een beperkt aantal slagtanden/hoorns op de wereld. En die mag je vervolgens ook niet van het dier afzagen. En dus worden ze duur. Maar ivoor is best mooi om te zien.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
-
- Expat
Er is ook legaal ivoor. In Namibie, maar ook in Zuid-Afrika worden olifanten afgeschoten in wildparken, om te voorkomen dat de olifant-populatie te groot word voor dat wildpark. Nu moet je niet denken dat die wildparken een soort Beekse Bergen is. In Namibie is de Etosha-wildpark groter dan Nederland. Maar olifanten hebben een groot gebied nodig ovoor voedsel, vandaar dat er per jaar een aantal wordt afgeschoten. Dat ivoor van die afgeschoten olifanten is legaal. Wordt dan ook door de overheid verkocht en niet via handelaren.
In Zuid-Afrika is het Addo Olifantenwildpark zeer geliefd bij de toeristen. Ook daar wordt de olifanten populatie op peil gehouden. Afrika kent namelijk niet "tamme" olifanten, zoals ze hier in Azie hebben.
In Zuid-Afrika is het Addo Olifantenwildpark zeer geliefd bij de toeristen. Ook daar wordt de olifanten populatie op peil gehouden. Afrika kent namelijk niet "tamme" olifanten, zoals ze hier in Azie hebben.
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Klopt. Gek genoeg zijn die grootoren uit Afrika niet te temmen. In tegenstelling tot de kleinoren uit Azië.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- Volwaardig lid
De witte toetsen van een piano worden van ivoor gemaakt of in elk geval met ivoor belegt. Reden is dat het ivoor vocht opneemt en dat maakt het bespelen een stuk plezieriger dan met een ander materiaal.
Live your dream, don't dream your life.
-
- Volwaardig lid
Inderdaad Wouter Udon, nooit bij stilgestaan...en heb vroeger nog wel gepingeld...
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
K.S. 2008
K.S. 2008