reizen per trein

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pinokkio
komt net kijken
komt net kijken

reizen per trein

#1 Bericht door pinokkio » woensdag 22 september 2010, 22:32

Wie heeft er ervaring met reizen per trein?
Toen ik tijdens Songkran van Buriram naar Bangkok met de trein wou dacht ik even een kaartje aan het loket te kopen, maar hellaas werkt dat iets anders, de kaartjes waren al uitverkocht?????????
hoelang van te voren moet je er voor zorgen dat je je kaartjes hebt geregeld? is het mogelijk om de datum te wijzigen?? kan je ze reserveren??? weet iemand een adres, want de proef om via internet kaartjes te reserveren is gestopt :(

thongdee
Expat
Expat

Re: reizen per trein

#2 Bericht door thongdee » woensdag 22 september 2010, 23:15

http://www.thaifocus.com/forms/zone/rail/

Tijdje geleden Bangkok-Surin , iemand opgebeld om me in de helft op te halen ergens voorbij Koraat...verouderd, vies ,stinkend ,het water in de wc werd gebruikt om de gang te dweilen ... waar was de tijd dat een luxe was ,met de nachttrein naar Kho Samui , zaaaaalig , of was het omdat we jonger waren ;-)
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door JohanS » donderdag 23 september 2010, 07:57

Een 5 tal jaar terug met de trein naar Koh Samui vanuit Bangkok.
Hadden wel een 1ste klas kabin voor ons 2, was niet echt duur (ik weet niet meer hoeveel), en was echt wel goed te doen.
Het heeft wel iets om met de trein door het landschap te reiden.
Bij het vertrek vanuit Bangkok kom je door de minder bedeelde (zacht uitgedrukt) gedeelten van Bangkok.
De 2de en derde klasse zijn niets voor ons, ik wil goed kunnen slapen en dat kan perfect in 1st klasse.

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door frans49 » donderdag 23 september 2010, 08:58

pinokkio schreef:Wie heeft er ervaring met reizen per trein?
Toen ik tijdens Songkran van Buriram naar Bangkok met de trein wou dacht ik even een kaartje aan het loket te kopen, maar hellaas werkt dat iets anders, de kaartjes waren al uitverkocht?????????
hoelang van te voren moet je er voor zorgen dat je je kaartjes hebt geregeld? is het mogelijk om de datum te wijzigen?? kan je ze reserveren??? weet iemand een adres, want de proef om via internet kaartjes te reserveren is gestopt :(

Of het er nog is weet ik niet zeker.
Maar in Hua Lampong station is een Advance booking room.
Als je het station binnen loopt helemaal rechts naast het spoor.
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Jeanette » donderdag 23 september 2010, 13:54

Wij hebben de 2de klas tickets bij GWT geboekt voor 1100 baht pp. En dat was Bangkok - Trang. De 2de klas vonden wij prettiger dan de eerste.

Neem sowieso een flesje handgel mee voor desinfectie. :idea:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » donderdag 23 september 2010, 16:04

En neem een rol wc papier mee en denk er aan dat je in veel treinen moet hurken om een keutel te leggen..... En wat tissues voor het geval je je lange neus moet snuiten.....

Sleepers moet je tijdig reserveren. Doe dat twee tot drie dagen van tevoren. Neem je de dagtrein (wel zo leuk wat uitzicht betreft) dan is er altijd plaats in de derde klasse. In die klasse is het meenemen van een kussentje wel zo handig.

Bij nieuwjaar, songkran en andere lange feestperiodes moet je veel langer tevoren reserveren. Of dan gewoon niet reizen.

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door frans49 » donderdag 23 september 2010, 20:02

Jeanette schreef:Wij hebben de 2de klas tickets bij GWT geboekt voor 1100 baht pp. En dat was Bangkok - Trang. De 2de klas vonden wij prettiger dan de eerste.

Neem sowieso een flesje handgel mee voor desinfectie. :idea:

?????
Bangkok diedeldiedeldie.
You can go ........

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jeanette » donderdag 23 september 2010, 21:26

GWT = Greenwoodtravel. (rechter muis indrukken en over .... heen halen. Dan wordt het blauw met een blauw pijltje ernaast. Dat pijltje aanklikken en van de 5 mogelijkheden de 4de kiezen, zoeken met google. )

En als je rekent dat dat toen (vorig jaar) nog geen €25,- pp was en je daarvoor in een schoon opgemaakt bed slaapt en ondertussen 800 km naar het zuiden rijdt..... Of minder hè, voor de eilanden Koh Tao, Koh Panang en Koh Samui moet je er op Chumphom uit. Maar dat scheelt weinig op de prijs.

In 1967 ging ik met de zonexpress naar Zuid Frankrijk en dat was met 6 (vreemde) personen, 2 x 3 boven elkaar in een coupé slapen, en modderen met je eigen slaapzak en volgens mijn herinnering Fl 200,-

Maar echt diep slapen..... :?: nee. 't Is zoals ik vroeger tegen de kinderen, kleinkinderen en verzorgingshuisbewoners als nachtzuster zei; "Blijf nou maar lekker liggen dan rust je toch uit".

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door pong » vrijdag 24 september 2010, 12:52

ja-ik heb zeer vele treinritten gemaakt en vrijwel het hele net bereden-ooit.
Het hangt dus van de trein af-en van de klasse. Voor LONG distance en bedjes moet je reserveren-voor korte ritten en in de zgn. ''rot thammada''=gewone trein kan je niet eens reserveren-maar dat is enkel 3e klas/harde houten bankjes, soms met wat plastic erop. gratis voor thai, voor de farang die dat nou echt perse wil: rond de 2 bt/per 10 km. (dus ja-rond de 50 sentjes voor 100 km.)
Zoals in deze hele wereld is er voor alles wat beperkt plaats heeft hoog en laag seizoen-in low season is er vaak nog plek over op de dag zelf-voor high season, zoals rond 1/1 en zeker songkran, is het vol-en dat al dagen tevoren.
Op de site www.seat61.com kan je meer info en uitleg en plaatjes bekijken-met wat hints om te boeken, voor die paniekzoekers die alles 5 maanden tevoren willen vastleggen. Sinds 1/9 is de betsaande rgeeling om enkele klassen online te boeken weer AFGEschaft-er was blijkbaar toch teveel bedrog en ellende mee.
de meningen of die treinen nou wel of niet goed of slecht zijn varieren net als de meningen van de NLer-dus gooi een baatje op en je weet het. Voor elke ja is er weer een nee, voor elke heel goed is er wel een heel slecht.
wel is mijn advies om wat hier heel gangbaar is: combo trein, dan overstap op bus, toch maar niet te proberen. Er gaat dan vrijwel altijd een doorgaande bus (vanaf BKK dan) en die overstap is meestal erg slecht niet geregeld.

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door frans49 » vrijdag 24 september 2010, 13:23

Pong dan weet jij vast wel of ik van te voren moet boeken als ik (met een dagtrein) tweede klas wil van Bangkok naar Chumpon?
Bangkok diedeldiedeldie.
You can go ........

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Duiker » vrijdag 24 september 2010, 19:36

Mooie link Pong! Bedankt.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door unforgiven » zaterdag 25 september 2010, 08:28

pinokkio schreef:Wie heeft er ervaring met reizen per trein?
En nog verbaasd zijn ook, half Thailand slaat aan het reizen met Songkran..... :shock: Bepaalde trajecten op tijd een kaartje aanschaffen, ligt ook aan het seizoen en op feestdagen lang van te voren....
Nu doe ik het niet meer ( auto :mrgreen: ) maar het reizen per trein in Thailand heb ik als zeer prettig ervaren of het nu naar Ubol was Surat, Cnx waar dan ook naar toe..
There is only one road in life, the hard road.....

bauke66
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Contacteer:

#13 Bericht door bauke66 » zaterdag 25 september 2010, 12:12

Afgelopen week nog voor 650 baht van Bangkok naar Had Yai gereisd. Het was een goedkoop ritje, maar 14 uur is wel een hele lange zit. Luxe slaapplekken minstens een dag vantevoren reserveren, zeker op polulaire trajecten als Bangkok-Chiangmai v.v. en Bangkok-Chumphon/Suratthani v.v.
Inderdaad reizen tijdens Songkhran is de 'goden verzoeken'. Tijdens Songkhran heb je een mooie droge plek nodig met heel water voorradig en indien gewenst een ruime voorraad spraakwater.

pinokkio
komt net kijken
komt net kijken

#14 Bericht door pinokkio » zaterdag 25 september 2010, 19:42

Voor de duidelijkheid, ik ben een Newbie in Thailand. Het was de eerste keer dat ik tijdens Songkran in thailand verbleef en ja het reizen in thailand gaat er net iets anders toe dan in nederland. Ik ben blij met de vele reactie's en tips :)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”