Ontwenningsverschijnselen
Moderator: Loempia
-
- Erelid
Ontwenningsverschijnselen
( Geschreven in de “hij” vorm, maar lees ook “zij” )
Dit gaat niet over alcohol, drugs of roken, maar over landverhuizers.
In de afgelopen jaren heb ik regelmatig mensen gesproken, verhalen gehoord cq gelezen van mensen die:
- zich ergeren aan feiten, zowel in het voormalige vaderland, als in het nieuwe woonland
- die twijfelen, die soms een enorm verlangen voelen naar het moederland
- die spijt hebben van de beslissing
- die al zijn vrienden is kwijtgeraakt
Deze waarneming treed meestal op tussen de 3 en 5 jaar na het vertrek.
Soms is het een proces waarbij hij zich niet meer eigen voelt met de:
- de leefomstandigheden
- vervreemding van de maatschappij van vroeger
- vroeger draaide alles meer rond zijn sociale relaties
- de creatieve bezigheid van werken is verloren gegaan
- hij moet zich schikken naar nieuwe omstandigheden
- hij moet helemaal opnieuw beginnen
- hij is uit balans geraakt, zowel fysiek als psychisch
- hij komt op een weg met valkuilen, hobbels en bobbels
Gevolg:
- hij raakt regelmatig geïrriteerd
Spijt ?
Maar wat is spijt eigenlijk? Spijt is een gevoel, een emotie, die we eigenlijk allemaal kennen. En spijt is de enige emotie die onlosmakelijk met keuzes verbonden is.
Bij spijt is het zo, je voelt spijt als je iets doet en je je achteraf bedenkt, dat je beter iets anders had kunnen doen.
En dat is altijd achteraf? Nou, het gevoel van spijt is altijd achteraf, maar het aardige van spijt en daarom is het zo’n relevante emotie voor psychologen en ook voor economen, we voelen het achteraf.
Maar we kunnen het vaak ook vooraf al bedenken waar we spijt van kunnen krijgen en dat beïnvloedt dan wat we doen.
Als je erg bang bent voor spijt kan je bepaalde dingen beter maar niet doen.
Dus voor de meeste mensen denk ik is het goed om als je iets wil om dat gewoon te doen, om te voorkomen, dat je achteraf, in het bejaardentehuis, zit na te denken over wat je allemaal had kunnen doen.
Aanvaarding !
Alleen door aanvaarding, loslating, en realistische verwerking kan het terugverlangen naar een (of het) verlorene verdwijnen; en hiermee ook de frustratie van het terugverlangen, en daarmee ook het lijden, de boosheid en het verlangen naar wraak . . . . .
Dit gaat niet over alcohol, drugs of roken, maar over landverhuizers.
In de afgelopen jaren heb ik regelmatig mensen gesproken, verhalen gehoord cq gelezen van mensen die:
- zich ergeren aan feiten, zowel in het voormalige vaderland, als in het nieuwe woonland
- die twijfelen, die soms een enorm verlangen voelen naar het moederland
- die spijt hebben van de beslissing
- die al zijn vrienden is kwijtgeraakt
Deze waarneming treed meestal op tussen de 3 en 5 jaar na het vertrek.
Soms is het een proces waarbij hij zich niet meer eigen voelt met de:
- de leefomstandigheden
- vervreemding van de maatschappij van vroeger
- vroeger draaide alles meer rond zijn sociale relaties
- de creatieve bezigheid van werken is verloren gegaan
- hij moet zich schikken naar nieuwe omstandigheden
- hij moet helemaal opnieuw beginnen
- hij is uit balans geraakt, zowel fysiek als psychisch
- hij komt op een weg met valkuilen, hobbels en bobbels
Gevolg:
- hij raakt regelmatig geïrriteerd
Spijt ?
Maar wat is spijt eigenlijk? Spijt is een gevoel, een emotie, die we eigenlijk allemaal kennen. En spijt is de enige emotie die onlosmakelijk met keuzes verbonden is.
Bij spijt is het zo, je voelt spijt als je iets doet en je je achteraf bedenkt, dat je beter iets anders had kunnen doen.
En dat is altijd achteraf? Nou, het gevoel van spijt is altijd achteraf, maar het aardige van spijt en daarom is het zo’n relevante emotie voor psychologen en ook voor economen, we voelen het achteraf.
Maar we kunnen het vaak ook vooraf al bedenken waar we spijt van kunnen krijgen en dat beïnvloedt dan wat we doen.
Als je erg bang bent voor spijt kan je bepaalde dingen beter maar niet doen.
Dus voor de meeste mensen denk ik is het goed om als je iets wil om dat gewoon te doen, om te voorkomen, dat je achteraf, in het bejaardentehuis, zit na te denken over wat je allemaal had kunnen doen.
Aanvaarding !
Alleen door aanvaarding, loslating, en realistische verwerking kan het terugverlangen naar een (of het) verlorene verdwijnen; en hiermee ook de frustratie van het terugverlangen, en daarmee ook het lijden, de boosheid en het verlangen naar wraak . . . . .
-
- Volwaardig lid
Re: Ontwenningsverschijnselen
Spijt komt voort uit de normen en waarden die we meegekregen hebben van onze ouders, opleiding en omgeving.
De een is er wat gevoeliger voor dan de ander en spijt is ook niet gegarandeerd bij elk mens aanwezig.
Maar teveel spijt is ook niet goed want het maakt je wanhopig.
Het belangrijkste is: wees eerlijk tegenover jezelf.
De een is er wat gevoeliger voor dan de ander en spijt is ook niet gegarandeerd bij elk mens aanwezig.
Maar teveel spijt is ook niet goed want het maakt je wanhopig.
Het belangrijkste is: wees eerlijk tegenover jezelf.
Live your dream, don't dream your life.
-
- Expat
- Contacteer:
Ach...
Als je beseft dat alles tijdelijk is behalve je onsterfelijke ikkie dan komt het wel goed
Het leuke is dat iedereen op reis is, zelfs al zit je in je luie stoel.
Positief blijven denken en pluk de dag
Als je beseft dat alles tijdelijk is behalve je onsterfelijke ikkie dan komt het wel goed

Het leuke is dat iedereen op reis is, zelfs al zit je in je luie stoel.
Positief blijven denken en pluk de dag

- Geert S
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Erg herkenbaar, meen dat we het er vroeger al eens vaker over gehad hebben dat 4-5 jaar hier een omslagpunt is waarbij de euforie van het nieuwe land wat over is en er ook wel weer twijfels etc komen.Mart schreef: Als je erg bang bent voor spijt kan je bepaalde dingen beter maar niet doen.
Wat spijt betrefd, ja en nee, er zijn vaak genoeg van die goeie ouwe Catch-22 situaties waarbij je gewoon vantevoren weet dat welke keuze je ook neemt, er ALTIJD in de toekomst momenten zullen zijn waarbij je er spijt van zult hebben. Was elke keuze maar zo simpel dat er een 'goede' en een 'slechte' optie was, in de praktijk is het vaak genoeg zo dat je voor keuzes staat die allebei goed of slecht kunnen uitwerken en waarbij het gewoon onmogelijk te voorspellen is welke nu het beste zal uitwerken..
Je moet keuzes niet ontlopen, geen keuze maken alleen maar omdat beide opties goed of fout kunnen uitpakken is denk ik inderdaad het slechtste wat er is, knopen zijn er om doorgehakt te worden. Ik heb het vaste voornemen om niet in een bejaardentehuis terecht te komen, maar ach, zo af en toe eens terugdenken aan hoe bepaalde keuzes hadden kunnen uitwerken als je de andere optie gekozen had kan niet veel kwijt, geeft je wat te doen tegen de tijd dat je aan een stoel gekluisterd zit of zoiets ;-) Wrok over genomen keuzes heb ik zelden, of in ieder geval nooit langdurig, wat voor nut heeft dat, je kunt je hooguit voornemen om het in het volgende leven dan maar anders te doen ;-).
Je doet je best en je probeerd er het beste van te maken, meer kan een mens niet doen ;-).
-
- Volwaardig lid
Hoe groot kan spijt zijn als je na jaren beseft dat je ten onrechte NIET de stap hebt gemaakt ?
Ik was hier op 55 jaar en ja, had ik dat maar eerder gedaan......
Maar om op het onderwerp terug te komen, ik ervaar de nieuwe dingen hier als uitdagingen die wel eens spannend zijn maar waar ik overheen ben gekomen. Ik verlang geen moment meer naar werk, naar jasje-dasje, naar een overvol bureau en een nog vollere agenda, naar zeven dagen per week werken, naar recepties aflopen, naar het kroegleven met vaak teveel alcohol, naar vrienden die vrienden zijn voor het pilske en lallen over hun vette BMW-3 "van de baas".
Naar het pak vakliteratuur iedere week; naar de sleur.
Nee, ik ben happy hier. Al zit het soms tegen maar dat is life. Ik neem twee middagdutjes als ik zin heb, doe niks als ik nergens zin in heb, en geniet van mijn pensioen- en spaarcenten waar ik zelf hard voor heb gewerkt.
Ik was hier op 55 jaar en ja, had ik dat maar eerder gedaan......
Maar om op het onderwerp terug te komen, ik ervaar de nieuwe dingen hier als uitdagingen die wel eens spannend zijn maar waar ik overheen ben gekomen. Ik verlang geen moment meer naar werk, naar jasje-dasje, naar een overvol bureau en een nog vollere agenda, naar zeven dagen per week werken, naar recepties aflopen, naar het kroegleven met vaak teveel alcohol, naar vrienden die vrienden zijn voor het pilske en lallen over hun vette BMW-3 "van de baas".
Naar het pak vakliteratuur iedere week; naar de sleur.
Nee, ik ben happy hier. Al zit het soms tegen maar dat is life. Ik neem twee middagdutjes als ik zin heb, doe niks als ik nergens zin in heb, en geniet van mijn pensioen- en spaarcenten waar ik zelf hard voor heb gewerkt.
- jumbo
- Expat
Een dag geen spijt is een dag niet geleefd...
tenzij je uiteraard van jezelf denkt dat je onfeilbaar bent.....
een keuze maken is niet eenvoudig en soms moet men een keuze uit twee goede zaken maken...
nog lastiger.
een keuze maken is niet eenvoudig en soms moet men een keuze uit twee goede zaken maken...
nog lastiger.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
nu ik ben hier nog geen 4 of 5 jaar dus kan ik daar niet over praten
maar ben nu hier dik 8 maanden en heb het best naar mijn zin
geen baas waar ik naar toe hoef geen wekker die afloopt en
geniet van de zon en mis de kou echt niet en de hollandse prijzen ook
niet hi hi.en als ik een dipje heb denk ik maar ik heb hier de zon in mijn nek
en in nederland de regen of sneeuw.
dus voor mij nog steeds genieten en hoop dit hier tot mijn einde uit te houden

maar ben nu hier dik 8 maanden en heb het best naar mijn zin
geen baas waar ik naar toe hoef geen wekker die afloopt en
geniet van de zon en mis de kou echt niet en de hollandse prijzen ook
niet hi hi.en als ik een dipje heb denk ik maar ik heb hier de zon in mijn nek
en in nederland de regen of sneeuw.
dus voor mij nog steeds genieten en hoop dit hier tot mijn einde uit te houden

- Pieter
- Volwaardig lid
Ik loop overal te mopperen en te brommen
Hoe drukker ik het heb hoe meer
Mijn omgeving is daar ondertussen wel aangewend
Nu ik in Thailand zit is dat niet minder
Maar even goed ik ben wel heel lief verder
Pieter

Hoe drukker ik het heb hoe meer
Mijn omgeving is daar ondertussen wel aangewend
Nu ik in Thailand zit is dat niet minder
Maar even goed ik ben wel heel lief verder
Pieter

-
- Erelid
..... en als je een keuze moet maken tussen twee slechte zaken..... wat danjumbo schreef:Een dag geen spijt is een dag niet geleefd...
nog lastiger.

Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was
- jumbo
- Expat
dan heb je jezelf in de verkeerde positie gemanouvreerd.....Mart schreef:..... en als je een keuze moet maken tussen twee slechte zaken..... wat danjumbo schreef:Een dag geen spijt is een dag niet geleefd...
nog lastiger.
maar je moet jezelf nog steeds bevoorrecht voelen dat je een keuze mag en kan maken, hoeveel mensen hebben die mogelijkheid??
Maar logischerwijs neem je dan de minst slechte???

-
- Erelid
Schreef een man met ervaringjumbo schreef: Maar logischerwijs neem je dan de minst slechte???![]()

Was het maar waar dat ....................
- jumbo
- Expat
zakelijk gezien ja...Mart schreef:Schreef een man met ervaringjumbo schreef: Maar logischerwijs neem je dan de minst slechte???![]()