Auto huren

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
LoveThai
komt net kijken
komt net kijken

Auto huren

#1 Bericht door LoveThai » maandag 28 december 2009, 10:52

Hallo, ik ben van plan om komend jaar weer naar Thailand te gaan om daar samen met mijn (Thaise) vriendin op te trekken. Mijn vraag is aan diegene die ervaring heeft met het huren van een auto (dit is een optie die ik wil gebruiken mits het rendabel/betaalbaar is t.o.v. plaatselijk vervoer) Wij gaan dan vanaf Bangkok cq Pattaya dit ligt aan waar het beste een auto gehuurd kan worden. Alvast bedankt en een prettige jaarwisseling. LoveThai.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Auto huren

#2 Bericht door Rene » maandag 28 december 2009, 12:10

Hallo LoveThai, welkom op het forum.

Er zijn diverse gerenommeerde autoverhuurbedrijven te vinden in Thailand zoals Hertz, Avis Budget enz. thairentacar en Avis heb ik al diverse keren een auto gehuurd en is iedere keer goed bevallen. Vanaf zo’n €18,- per dag heb je een kleine klasse automaat met airco. Automaat is aan te bevelen omdat je dan verlost bent van het links schakelen. Als je dat niet gewent bent en je moet snel reageren in het hectische en gevaarlijke Thaise verkeer kun je maar beter automaat rijden. Ik vind het ook veel relaxter rijden. De meeste huurauto’s zijn automaat met airco. Zorg ervoor dat in de huurpolis een maximaal bedrag staat bij schade die jezelf moet betalen anders kon het nog wel eens een zure nasmaak krijgen bij schade. De keren dat ik huurde was een maximale eigen betaling bij schade 8000 baht. Dat is te overzien.
Zorg ook dat je zes ogen hebt die je constant open houdt omdat ieder moment en uit elke hoek het onheil naar je toekomt. Je gaat het meemaken let op mijn woorden. Maar als je een ervaren chauffeur bent kun je dat waarschijnlijk aan. Zo niet dan is het extra oppassen.
Je zegt dat je weer gaat dus neem ik aan dat je het Thaise verkeer al hebt ingeschat.

Voor de rest zou ik zeggen, lees eens door het forum. Er is al veel gediscussieerd over het Thaise verkeer en gerelateerde onderwerpen.
Succes en laat maar weten hoe je het hebt ervaren. :D
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#3 Bericht door greenthaiway » maandag 28 december 2009, 14:03

Kijk eens bij onderstaande Q-Cars.
De baas heet John Fox.
Heb er begin 2008 een Toyota Vigo en andere wagen gehuurd.
Goede service.
Zit in Jomtien bij Pattaya.
http://www.qcars.net/

LoveThai
komt net kijken
komt net kijken

#4 Bericht door LoveThai » maandag 28 december 2009, 14:18

Alvast enorm bedankt voor de reacties, goed dat dit forum er is! Kennis maakt macht.

joene30
heeft ervaring
heeft ervaring

#5 Bericht door joene30 » dinsdag 29 december 2009, 17:27

Qua autohuren heb ik goede ervaringen met http://www.thairentacar.com een paar uur geleden heb ik de vios weer op laten halen bij een hotel in BKK. Is nu de zesde keer dat ik daar een auto heb gehuurd, bijna nooit geen gezeur.(één keer over de inhoud van de benzine tank, tja ik laat me niet naaien voor 1000BHT)
Echter als je alleen naar een plaats zo vlak bij BKK gaat lijkt het me qua prijs niet zo handig ( +/- 1250 BHT per dag voor een S-Car) dan heb je daar toch meer aan een scooter.
Zag trouwens ook goede tarieven bij http://www.sawadeerentacar.com iemand daar ervaring mee?

Ga je rondreizen is een auto huren een prima optie, als je een hekel hebt aan openbaar vervoer.
Natuurlijk wel goed opletten, want ongelukken gebeuren er genoeg.

Snelheid in thailand: 120km/u op de snelweg
City limits(gele borden) en B-wegen 90km/u
Stad: 70km/u
Stoplichten: linksaf vrij
Rode borden met voor ons westerlingen onleesbare tekst: wegwerkzaamheden, welke is maar de vraag!
Neem altijd een automaat en ga je in de bergen rijden (bv. doi inthanon Chang Mai) neem dan een automaat waarmee je ook kunt schakelen op het stuur (bv honda Jazz)
Voorrang op gelijkwaardige kruisingen: Na 10.000 km nog steeds geen idee? gewoon gaan!

Tip voor mensen die nog nooit in Thailand zijn geweest en een auto willen huren:

DOE HET NIET!!!! DE MENSEN RIJDEN ALS GEKKEN!!! RECHT VAN DE STERKSTE!!! GEEN REGELS!!! RECHTS/LINKS INHALEN OVER DE VLUCHTSTROOK!!! U-TURNS ETC!!! 10 MIN RIJDEN IN BKK WEG VAKANTIEPRET!!!

Wil je ondanks deze waarschuwingen toch een auto willen huren, doe dit pas vanuit thailand en laat je eerst eens met een taxi naar een hotel in BKK brengen en bekijk het verkeer eens en besluit dan of je nog durft.
Kennis is Macht

bangkoklover
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door bangkoklover » vrijdag 17 september 2010, 16:52

ik ben meerdere maanden per jaar in thailand, dus heb er een toetoet gekocht, het rijden valt allemaal wel mee, al blijft het constant opletten omdat ze de meest waanzinnige capriolen uithalen, ligt er aan waar je bent, maar ik zelf rij absoluut niet in het donker, ten 1e omdat
dezelfde capriolen ook in het donker worden uitgehaald, en dan zie je het niet, en ten 2e omdat er streken zijn waar de weg die naam eigenlijk niet zou mogen hebben, enorme gaten in de weg, op de dag al een crime, maar in het donker??? niet voor mij dus.
wat bangkok betreft, ik zet mijn auto bij het vliegveld in de parkeergarage, neem de trein naar pratunam, en als ik verder wil/moet
doe ik dat met de skytrain, goedkoper, minder stress, en zeker sneller, want in bangkok sta je meer stil dan dat het rijdt, komt nog bij dat je
de weg moet weten (navigatie) want in de stad staat veel in het thais, da's lastig, plus het parkeren kost dan wel niets, maar plek is er ook niet.

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#7 Bericht door Geert S » zaterdag 18 september 2010, 02:43

joene30 schreef: Ga je rondreizen is een auto huren een prima optie, als je een hekel hebt aan openbaar vervoer.
Natuurlijk wel goed opletten, want ongelukken gebeuren er genoeg.
Da's een understatement! ;-)

Ik woon hier nu al heel wat jaartjes en rijd ook zelf maar dan alleen hier op het 'platteland' in de Isaan, in de Bangkok-area krijg je mij voor geen goud achter het stuur (zelfs mijn vrouw wil daar niet zelf rijden, als we daar heen gaan nemen we wel een bus of taxie, of we rijden met vrienden mee). Verkeer is hier echt bloed-link en aantal ongelukken is navenant!

Honderden scootertjes met man,vrouw, en 2 of 3 kleine kinderen, allemaal zonder helm, allemaal onverzekerd en met geen enkel benul van verkeersregels vliegen aan alle kanten als horzels om je heen zonder op of om te kijken. Raak je iets of iemand dan ben je gewoon ALTIJD de pieneut, ongeacht of je er ook maar iets aan kon doen. Zelfs het simpelste, kleinste, autoritje blijft iedere keer weer een gok, het is onvoorstelbaar wat voor stunts ze overal om je heen uithalen, je mag wel tien paar ogen hebben om continu al het verkeer om je heen in de gaten te houden, een uurtje rijden in de stad kost je een jaar uit je leven..

Natuurlijk 'kan' het, en met wat geluk overleef je het zonder schade, maar is 't het waard? Ik zou echt nooit en te nimmer iemand die hier op vakantie komt aanraden om een auto te huren! Zelfs al ben je de meest fantastische chauffeur en voor niets en niemand bang, dit bederft gewoon je vakantie-pret, en gaat 't mis dan kost het je heel veel geld en vreselijk veel ellende. NIET doen.

Thailand heeft een prima openbaar vervoer, met vliegtuig/bus/trein kun je overal komen, en wil je je helemaal buiten alle gebaande wegen wagen dan is er zonder de minste moeite altijd wel ergens een Thai te vinden die je/jullie daarheen wil brengen tegen een kleine vergoeding, dit is zo'n makkelijk volk, zo'n makkelijk land wat dat betrefd, je hebt hier als tourist volgens mij echt geen eigen auto nodig.

printen44
Expat
Expat

#8 Bericht door printen44 » zaterdag 18 september 2010, 03:54

Ik woon nu vijf jaar in Thailand en vijf jaar lang rij ik hier met mijn auto. Er staat nu 150.000 km op de teller en ik rij overal naar toe met die auto. Ben diverse keren in Bangkok geweest met die auto en het rijden daar in Bangkok, daar heb ik geen moeite mee. Je gaat gewoon me de stroom mee. Pataya hetzelfde verhaal. In die vijf jaar geen schrammetje aan de auto opgelopen, Wel even afkloppen. :lol:

Ik moet wel zeggen dat ik het meeste hier in het Noorden rijd. De wegen zijn goed en niet veel verkeer. Maar rij ik naar Chiang Mai, is het drukker en rijden rondom het "vierkant". de oude stad, dan is Bangkok soms een oase van rust, wat verkeer betreft.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door greenthaiway » zaterdag 18 september 2010, 06:34

Je raakt gewend aan het verkeer hier.
Ik rijd niet extreem veel, iets meer dan 20.000 km per jaar hier in Thailand, maar elke dag, oefening baart kunst.
Nu een kleine drie jaar als ik de vroegere vakanties meereken.
Vorig jaar Mei in Udon Thani een ongeluk gehad, een brommer reed met snelheid tegen linkerkant auto.
Mijn vrouw en ik waren aan het praten maar ik lette goed op het verkeer, we waren bijna bij
de voorgenomen afslag naar links aangekomen, snelheid was plm 3 km per uur, de richtingaanwijzer
gaf links aan, ineens een harde knal.

Een jongen van 17, met vriendin van 16 achterop, knalde tegen de linkerkant van de wagen toen wij linksaf sloegen.
Hij kwam met een behoorlijke vaart aanrijden en wilde rechtdoor.
Ze vielen naar links met hun brommer waar gelukkig geen auto verkeer was.

Er waren geen botbreuken of erger maar wel een schaafwond over het linkerbeen, van boven tot onder, van het meisje.
Zij was in een shock.
Hij kwam er met wat lichte kneuzingen vanaf en kon, moeizaam, lopen.
Politie en ambulance waren redelijk snel ter plekke.
Het meisje werd via de ambulance, opgenomen in het Udon Thani Hospital, wij reden er met haar moeder achteraan.
Lang wachten, het meisje werd wel meteen geholpen, het is een eenvoudig, niet particulier, ziekenhuis waar voornamelijk Thai naar toe gaan.
Daarna moesten we naar het politiebureau voor proces verbaal...
Uren wachten, gelukkig werd ik bijgestaan door twee medewerkers van de verzekeringsmaatschappij.
Alle lof voor deze Japanse verzekeringsmaatschappij die mij werd aanbevolen bij de aankoop van de truck door Toyota.
Totaal heeft het onderzoek/ondervraging twee dagen geduurd, 1 x plm 3 uur en 1 x 4 uur nam een en ander in beslag.
Het grootste deel van die uren bestond uit wachten.
Rapporten werden in grote schoolschriften met de hand geschreven(!)
Veel handtekeningen moeten zetten.
Tot op de dag van vandaag weet ik niet wie er schuldig werd bevonden, het zal mijn schuld wel zijn
geweest in hun ogen.
De first class verzekering dekt de schade de auto schade werd voor 100% vergoed.
Later, bij het laatste bezoek aan het politiebureau hoorden we van de jongen dat zijn vriendin herstellende was en dat het goed met haar ging.

Al met al goed afgelopen gelukkig.

In het begin toen ik hier in Udon Thani woonde had ik echt een pleuris hekel aan het verkeer in het centrum.
Nu, na jaren, doen die krankzinnige capriolen die ze hier uithalen mij niets meer.
Ik gebruik de claxon, in tegenstelling tot de eerste maanden, nauwelijks meer.
Goed opletten, vooruitdenken, in de spiegels kijken, meegaan met de stroom...

Het verkeer is hier inderdaad een ramp.
Gelukkige bijkomstigheid is dat de Thai nooit toeteren.
Als je het verkeer in Athene, Griekenland, neemt, daar is het een kakofonie in de grote steden.

Je ziet hier bijvoorbeeld babies VOOR de bestuurder op brommers, zonder helm, de bestuurder met of zonder helm, dan nog twee kinderen daarachter zonder helm, ze telefoneren vaak met 1 hand aan het stuur, zijn totaal verdiept in het gesprek...
Je staat versteld van wat je hier allemaal ziet in het verkeer, iedere week zie je ongelukken, meestal zijn er brommers in het spel.

Bangkok?
Ik was er het laatst met de auto in November 2009, constant de weg kwijt en veel omrijden.
Maar nu?
Als we weer naar BKK moeten dan hebben we de GPS.
De Mio Moov Spirit 550S brengt je feiloos naar de kleinste soi.
Als je verdwaald bent en je wilt naar huis of hotel, de GPS is je gids.
Laatst gewijzigd door greenthaiway op zaterdag 18 september 2010, 06:46, 4 keer totaal gewijzigd.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 18 september 2010, 06:35

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is hoe die er tegenaan kijkt om te rijden in Thailand.
Waar is, dat een waarschuwing zeker op zijn plaats is en verre van overbodig. Ze rijden zeker als gekken zonder zich te storen aan de regels die er wel degelijk zijn. En soms vinden er wel controles plaats van de politie maar dat is vaak meer om de eigen zakken te vullen.
Ik heb met een eigen pick-up de afgelopen 4 jaar ongeveer 20.000 km gereden in Thailand en zonder enig probleem. Natuurlijk het merendeel in Isan maar ook in BKK, CM en Pattaya. Het is te doen, proberen te anticiperen en defensief rijden.
Live your dream, don't dream your life.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#11 Bericht door greenthaiway » zaterdag 18 september 2010, 06:58

Ja, de wegen in het Noorden zijn beter dan in het Noord/Oosten.
Inderdaad is het verkeer in Chiang Mai centrum een ramp, ook die smog daar, beter is het in BKK, BKK heeft talloze kleine dorpjes in zich waar je je bijna op het platteland waant zo rustig...

Buiten Chiang Mai is het goed rijden met de auto.
Reed in 2006, tijdens de coup, van Chiang Mai in 1 ruk door naar Hua Hin.
Vijf uur 's-ochtends weggereden van het hotel, kwam negen uur in de avond aan en zou nog uren kunnen rijden zo
fit was ik nog maar ik zal dat in de toekomst niet meer doen.
Ik telde ik 15, ja 15, dode honden op of langs de weg.

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#12 Bericht door Geert S » zaterdag 18 september 2010, 08:31

greenthaiway schreef: In het begin toen ik hier in Udon Thani woonde had ik echt een pleuris hekel aan het verkeer in het centrum.
Nu, na jaren, doen die krankzinnige capriolen die ze hier uithalen mij niets meer.
Ik gebruik de claxon, in tegenstelling tot de eerste maanden, nauwelijks meer.
Goed opletten, vooruitdenken, in de spiegels kijken, meegaan met de stroom...
Ik woon en rijd hier nu dik vijf jaar, en heb gewoon nog steeds een pleuris hekel aan het verkeer in het centrum!
Natuurlijk went het, en natuurlijk leer je om te anticiperen, vreselijk defensief rijden, meegaan met de stroom, ten alle tijden alles van iedereen verwachten. In die vijf jaar nog nooit een ongeluk gehad dus waarschijnlijk mag ik van geluk spreken, maar ik blijf er gewoon een bloedhekel aan hebben om in het centrum te rijden, vooral die scootertjes met vaak kleine kinderen, die zijn zo vreselijk kwetsbaar.. Zelfs al kun je er absoluut helemaal niets aan doen, maar je zult *#&$& maar z'on scooter-met-baby-voorop raken..

Ik rijd in het centrum omdat het moet, je ontkomt er gewoon niet altijd aan, maar ik doe iedere keer weer een schietgebedje dat het goed moge gaan, ik zal dit nooit voor m'n plezier doen!

De oorspronkelijke vraag was of we het iemand die hier als tourist voor z'n vakantie komt zouden aanraden om een auto te huren en hier zelf te gaan rijden, en mijn simpele antwoord is en blijft: NEE.

marcje
heeft ervaring
heeft ervaring

#13 Bericht door marcje » vrijdag 15 oktober 2010, 09:58

Ik huur wel iedere keer een auto in Phuket. Met een goede verzekering waarbij ik niet kom te staan voor extra kosten en bij een grote verhuurmaatschappij zoals budget.

Mijn redenatie was, als je in centrum Amsterdam en de ringweg parijs kunt rijden, kun je het overal.
En eigenlijk viel het me mee, het links rijden wende vrij snel, lastiger was de richtingaanwijzer/ruitenwissers die vice versa zitten.. gevolg, bij de eerste 4 bochten gingen mijn ruitenwissers aan ;)

Je gaat met de stroom mee, en het lukte allemaal wel. Op de snelweg gewoon gassen, net zoals de rest.

Alleen wanneer het donkerder werd, ging de bergweg van laem prompthep terug prima, maar eenmaal in de stad en je hebt geen andere auto's voor je ben je toch geneigd om de rotondes de andere kant op te nemen.

Overall, kan prima op phuket, zorg alleen dat je goed verzekerd bent.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door driver » vrijdag 15 oktober 2010, 19:38

joene30 schreef:Tip voor mensen die nog nooit in Thailand zijn geweest en een auto willen huren:

DOE HET NIET!!!! DE MENSEN RIJDEN ALS GEKKEN!!! RECHT VAN DE STERKSTE!!! GEEN REGELS!!! RECHTS/LINKS INHALEN OVER DE VLUCHTSTROOK!!! U-TURNS ETC!!! 10 MIN RIJDEN IN BKK WEG VAKANTIEPRET!!!

Wil je ondanks deze waarschuwingen toch een auto willen huren, doe dit pas vanuit thailand en laat je eerst eens met een taxi naar een hotel in BKK brengen en bekijk het verkeer eens en besluit dan of je nog durft.
Ik ben afg. Juny ook in Thailand geweest voor de 2de keer en voor het eerst een zgan auto gehuurd direct op het vliegveld.

TomTom erbij , ffe wennen aan het links schakelen en de r.a.w/ruitesproeier die ook andersom zaten en direct Bangkok in gereden de drukte in en na 10 min niks weg vakantiepret maar juist Bangkok autopret.

Prachtig hoe daar wordt gereden al dat drukke verkeer en kris kras door elkaar etc.
En het gaat allemaal goed zo te zien en ik had er totaal geen moeite mee,integendeel...vondt het juist harstikke leuk en buiten Bangkok is het echt wel goed te doen hoor dat autorijden in Thailand.
Moet wel zeggen dat ik ook al 32 jaar motorrij en vaak niet te zachtjes maar dat terzijde.
En ik heb heel veel door alle delen van Europa gezworven per motor en met de auto ook vrij vaak ri.buitenland geweest.
Verschil met Nederland is wel heel groot maar dat komt vooral omdat in Nederland vanwege alle achterlijke regels en snelheids beperkingen etc auto rijden geen ene zak voorstelt .
Veel Hollanders worden al nerveus als ze de Duitse grens zijn gepasseerd ha,ha.

Dat het Thaise verkeer gevaarlijk is klopt 100 % en als je in Nederland weinig auto rijdt of alleen maar in het boerengebied is zeker Bangkok of Khorat oid geen echte aanrader maar om nou te zeggen dat na 10 min de vakantiepret over is vindt ik ietswat overdreven.

Maarrrrrr.....neem vooral het advies over van joene30 en huur daar geen auto des te minder kans heb ik om her en der Hollanders tegen te komen in huurautoos die niet vooruit te branden zijn en files veroorzaken zodat ik er niet snel voorbij kan :mrgreen:

Edit: Zie net dat de topicstarter het ongeveer een jaar geleden vroeg dus die is er inmiddels al lang en breed geweest denk ik.

mvg driver

Mart
Erelid
Erelid

#15 Bericht door Mart » zaterdag 16 oktober 2010, 02:25

driver schreef: :mrgreen:

Edit: Zie net dat de topicstarter het ongeveer een jaar geleden vroeg dus die is er inmiddels al lang en breed geweest denk ik.

mvg driver
..... maar we hebben nooit meer iets van hem gehoord :o :? :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”