taxivervoer/ tuktuk en ov

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
suzi_1960
kenner
kenner

taxivervoer/ tuktuk en ov

#1 Bericht door suzi_1960 » dinsdag 31 augustus 2010, 13:31

op een site las ik het volgende over taxi vervoer:is deze informatie (nog) juist?
Wil je met de taxi in Bangkok rijden, zorg er dan altijd voor dat de meter aangaat. De bestuurder probeert soms wel eens duidelijk te maken dat de meter zogenaamd kapot is. Ook is het mogelijk dat de bestuurder de meter niet eens aanzet. Gaat de meter niet aan dan stap je uit en je zoekt een andere taxi uit. Er zijn ook bestuurders bij die het openingstarief een stuk hoger maken. Het is heel simpel. Je betaalt voor de eerste twee kilometer 35 baht en voor elke verdere kilometer 4 bath. Let hierop tijdens het aanzetten van de meter!
Ik heb begrepen dat je alleen een taxi met meter moet nemen en moet checken of deze wel is aangezet en anders uitstappen(?)

Hoe onderhandel je met zo'n chauffeur?(welke prijs moet je in je hoofd hebben? loop je een keer weg ofzo??)

Koop je kaartjes voor de bus in de bus zelf? voor de skyrtrain koop je deze op het station neem ik aan?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: taxivervoer/ tuktuk en ov

#2 Bericht door Jim » dinsdag 31 augustus 2010, 14:44

idd meter aanzetten of uitstappen.
onderhandelen kan je pas als je de normale prijzen weet.
als je die niet weet, betaal je altijd te veel.

buskaartjes koop je op het busstation, behalve bij de 3rde class bus.
skytrainkaarten idd op 't station.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#3 Bericht door stevenl » woensdag 01 september 2010, 04:21

Niet onderhandelen want je hebt een meter.

Maak je niet druk over bestuurders die het openingstarief hoger maken of de meter te snel laten lopen. Dat komt zo zelden voor, dat het verwaarloosbaar is.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 01 september 2010, 07:47

stevenl schreef:Niet onderhandelen want je hebt een meter.

Maak je niet druk over bestuurders die het openingstarief hoger maken of de meter te snel laten lopen. Dat komt zo zelden voor, dat het verwaarloosbaar is.

In een taxi zit altijd een meter dus daar moet je niet te onderhandelen. Het kan soms wel voorkomen dat een chauffeur je niet mee wil nemen omdat hij op een bepaald moment te lang in de file staat en dan vragen ze alsnog een vast bedrag.

Tuk tuk heeft geen meter dus daar moet je altijd over de prijs onderhandelen.
Live your dream, don't dream your life.

RoelV81
komt net kijken
komt net kijken

#5 Bericht door RoelV81 » woensdag 01 september 2010, 09:41

Ik heb wel eens gehoord dat alleen Bangkok en Koh Samui taxi's met taximeters hebben, klopt dit en zul je dus in de rest van Thailand wel moeten onderhandelen over de prijs?

Mart
Erelid
Erelid

#6 Bericht door Mart » woensdag 01 september 2010, 09:53

In Khon Kaen zijn er nu ook taxi's met een meter :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door pong » donderdag 02 september 2010, 12:34

die vervolgende 4 bt/km is wel flink uit de tijd-het is iets van tussen de 5-6 km, en dit varieert ook nog met de afstand.
is en blijft enorm goedkoop-zelfs in landen als China en Indonesia is dat hoger!
Tukx2 in BKK gewoon mijden en niet gebruiken. Als farang-en zeker als onwetende bleekschetende nieuweling, wordt dat een verhaal van afzetterij en niet brengen waar je wezen wil. Je kan die rotdingen verder in Thaild nog volop en meer dan zat gebruiken.
OV; tja, dat is een studie apart. En boekn over vol gescrheven=dus teveel om hier even op te lepelen.
Metertaxi's zijn er meer en meer-ze hebben een bord met taximeter bovenop.
phuket blijft berucht als afzettersparadijs en taxi-mafia op dat gebied. Maar ja-als je daar gaat heb je toch geld zat.

Mart
Erelid
Erelid

#8 Bericht door Mart » donderdag 02 september 2010, 16:33

Mister Pong, volgens mij is Uw keyboard aan vernieuwing toe :roll: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » donderdag 02 september 2010, 17:21

NK heeft geen taxi's. Je doet hier alles met de tuktuk of met de pickup met twee banken. Of met de lokale sukkelbus. De laatste twee hebben vaste prijzen. Tuktuk is onderhandelen en als je geen Thais spreekt word je vaak getild. Dus leer de taal.

In Bangkok noteer ik altijd het nummer van de taxi en bel dat nummer zogenaamd door aan mijn lief. In het Thais. En dan vraagt de chauffeur wel eens wat ik doe. "Ja, mijn lief wil weten wat ik doe; ze werkt bij de politie. Meneer, het is een kenau...". De chauffeur toont ernstig medelijden met me maar haalt niets in zijn hoofd......

Dus leer de taal.......

Lennart
komt net kijken
komt net kijken

#10 Bericht door Lennart » zondag 05 september 2010, 08:50

RoelV81 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat alleen Bangkok en Koh Samui taxi's met taximeters hebben, klopt dit en zul je dus in de rest van Thailand wel moeten onderhandelen over de prijs?

In Samui hebben ze bij een hoop taxi's de meters eruit gesloopt. Maar er zijn daar toch enorm veel taxi's dat door alle concurrentie je toch niet heel erg veel betaald. Iets wat bijvoorbeeld in Phangan wel weer is.

In Bangkok rijden alleen taxi's met een meter waarvan sommige inderdaad zijn opgevoerd. Ze houden zich ten alle tijden van de domme en doen net of ze je niet snappen. Gelukkig snappen ze het woord police maar al te goed. :mrgreen:

joepattaya
Expat
Expat

#11 Bericht door joepattaya » maandag 06 september 2010, 05:43

De 'opgevoerde meters' zijn meestal te herkennen als ze in een houten kastje zijn ingebouwd.
Zijn de meters keurig weggewerkt in het dashboard, dan is er (nog) niet mee geknoeit. (Tip van een bonafide taxi-meter-chauffeur).
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

suzi_1960
kenner
kenner

#12 Bericht door suzi_1960 » maandag 06 september 2010, 09:03

joepattaya schreef:De 'opgevoerde meters' zijn meestal te herkennen als ze in een houten kastje zijn ingebouwd.
Zijn de meters keurig weggewerkt in het dashboard, dan is er (nog) niet mee geknoeit. (Tip van een bonafide taxi-meter-chauffeur).
dank je, dat is een waardevolle tip

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”