Techneuten in huis

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Techneuten in huis

#61 Bericht door Sert » donderdag 02 september 2010, 14:54

Edje, ik geloof direct dat je meer verstand hebt van elektra dan van posten op een forum :mrgreen:

Wat is volgens jou de juiste kleurcodering in Thailand?

Mijn praktijk ervaring van de afgelopen 5 jaar.

Aanvankelijk was mij verteld dat grijs de fase was en zwart de nul. De aarde.... gewoon de 3e pin van de stekker afknippen, dan hoef je om dat probleem niet langer druk te maken.
Kort geleden las ik dat grijs/zwart juist andersom is (in elk geval is 50% goed gecodeerd, en 50% structureel verkeerd).
Daarnaast schijnen er 3 standaarden voor kleurcodering gehanteerd te worden in Thailand.

Schakelaars: deze horen op de fase draad te zitten en niet op de nul draad; als je het licht uit doet kun je een lamp vervangen zonder kans op een schok als je je vinger om welke reden dan ook in de fitting steekt.
Bij installaties door een Thai zou ik dit alleen testen met een fitting schroevedraaiertje.....

Aarde:
Vaak niet aanwezig. Sommige monteers vertellen dat de aarddraad verbonden moet worden met de nul, anderen slaan een aardpen.
Volgens de Thaise richtlijnen moet je een aardpen hebben, en dient er een (paarse) draad tussen de aarde en de nul geplaatst te worden.
De installaties die ik heb gedaan, hebben allemaal een aardpen zonder die paars gekleurde verbinding. Aardpennen zijn 180cm lang en beginnen beneden het eb-peil. Daarbij moet ik wel vermelden dat dit gaat om aardpennen die binnen 100m van het strand geslagen zijn en dus altijd in een natte (en deels zoute) grond zitten. Daardoor is 180cm al voldoende.

Zekeringen:
Ik heb aardig wat D-Square stoppenkasten vervangen door ABB. D-Square heeft zelden een aardlek, in plaats daarvan zit er een dubbele 63A zekering in (die met een 5A/15A meter aansluiting dus never nooit niet z'n werk doet).
Overal vervangen door een 25A aardlek van ABB, en 45A waar een 15/45 meter hangt.
Ik heb beide merken eens getest met een bewuste overbelasting in praktijk. D-Square doet z'n werk niet of veel te laat, ABB is preciezer en werkt sneller.
Prijs 25A aardlek van ABB bij HomoPro: 1700 baht
Prijs van een 6A/10A/16A/20A/25A automatische zekering van ABB bij HomePro: 116 baht.

Het gros van de Thai vind een aardlek peng maak, en is derhalve afwezig.

Dan zijn er automatische zekeringen van Panasonic en Btinco. Een 30A zekering van deze merken zou je theoretisch probleemloos moeten kunnen belasten met 20A (bv. een restaurant in de avonduren). Na pakweg 3 weken zijn ze stuk, lekt er olie uit en zijn de contactpunten verbrand.

Nog beroerder zijn de smeltzekeringen, doorgaans op een wit-porceleinen voet, met bruine plastic kappen erop. Door hoge belasting worden deze schakelaars/zekeringen warm, waardoor de schroeven (waar de bedrading in zit) los gaan door uitzetten/krimpen. Daardoor wordt de verbinding steeds slechter, met als gevolg meer warmte ontwikkeling en uiteindelijk smelten de plastic kappen volledig.

En verder.... de problemen door zout aanslag had ik al genoemd. Bij de laatste klus heb ik PVC pijpen gebruikt met daarin losse kabels; zwart/wit/groen (grijs was uitverkocht) 1.5mm voor 10A groepen, en een enkele groep van 20A met 2.5mm draad voor een flink espresso apparaat.
PVC pijpen zitten met de juiste klemmen aan de muur, met pluggen en schroeven! De doorsnee Thai heeft een voorliefde voor spijkers, waarbij 1 maat spijker voldoet voor elke klus. Of je nou twee houten draagbalken aan elkaar spijkert of een schilderij aan de muur hangt - dezelfde spijker voldoet.

Het mooiste was wellicht een discussie enkele jaren geleden met een Thaise electricien. Hij beantwoorde mijn vragen met: "You not understand. Thai fai not same same as West."
Mijn antwoord: "All equipment, like computer, phone charger, television that we use is Western. Western equipment need Western electric."
Het antwoord was 1 van de 30 mogelijke Thaise glimlachen en daarmee was het ook einde discussie.

RuudThai
Expat
Expat

#62 Bericht door RuudThai » donderdag 02 september 2010, 15:47

Mart schreef:Maar nu we het toch over electra hebben:
Bij nieuwbouw is men verplicht om buizen, dozen en enkel draad te gebruiken, dus de gebruikelijke manier in Thailand om de kabels op de muur te spijkeren is verboden.
Sinds 2 maanden wonen wij in ons nieuwbouwhuis in een moo baan in Sakon Nakhon.
Vanaf december vorig jaar heb ik de bouw gevolgd en dus gezien hoe ze de leidingen aanleggen.
Nou, voor de electriciteit zijn dat echt geen buizen in de muur! Ook zijn de snoeren niet op de muur gespijkerd, maar de muren worden gebouwd, dan wordt er een gleuf in gehakt, de snoeren zonder meer in gelegd en dan de afwerkingscement er overheen.
Als je later dus een schilderij o.i.d. wilt ophangen moet je goed weten waar je dat doet anders kon het wel eens je laatste schilderij zijn wat je wilt ophangen..... :shock: :(

Mart
Erelid
Erelid

#63 Bericht door Mart » donderdag 02 september 2010, 15:50

Ruud, dan hebben ze het niet volgens de "nieuwe " regels gedaan. Dus hamer en draadnagels in de vijver werpen :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#64 Bericht door prajak » donderdag 02 september 2010, 16:03

Ik heb van die ronde TL lampen aan het plafond die in de nacht een klein lichtje geven. Heet dat lekstroom ? Maar daarom is in de schakelaar niet de fase onderbroken maar de nul. Om een mij niet begrepen reden doet men dat in ALLE schakelaars. Dus een gewone gloei- of spaar- of TL-lamp vervangen betekent dat ik dat moet doen met spanning op de fitting. Ik zet dus alle stroom af als ik aan het werk ben met het vervangen van een lamp.

Op straat haalt men een stroommeter weg. De draden waar de spanning op staat worden gezekerd met EEN lullig plakbandje. Ik zou de kabel kortknippen en er een lasdop opdraaien en dan een stevig stuk watervaste tape maar niemand komt op dat idee. Hangt die kabel op 2 tot 3 m hoogte ? Nee, ieder spelend koter kan per ongeluk aan die tape komen en een oplawaai krijgen.

De hoofdschakelaars zijn gedeeltelijk open. Ik heb een extra zekeringkast gekocht voor 25 amp vanwege de elektrische verwarming en daar kun je met jouw vinger in ! Bij mij staat daar de fase op, bij Thaise mensen de nul. Ik snap het daarom wel. Maar het blijft een levensgevaarlijke situatie.

Electrocutie is daarom een grote doodsoorzaak en dat kan eenvoudig worden voorkomen.

Edje
Expat
Expat

#65 Bericht door Edje » zondag 05 september 2010, 13:39

Het verhaal van Sert is keurig, zo zou het ook moeten.
Gezien de vervolgverhalen van Ruud Thai en Prajak lees je zelf dat de doorsnee Thai zich daar niet aan houdt.
Vergeet het dan maar om de aarde met de nul te verbinden, even een verwisseling van Phase en Nul door zo'n Thai professor en je hebt de poppen aan het dansen. (letterlijk en figuurlijk)
Groetjes; Edje

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#66 Bericht door Wouter_Udon » zondag 05 september 2010, 20:36

Edje schreef:Het verhaal van Sert is keurig, zo zou het ook moeten.
Gezien de vervolgverhalen van Ruud Thai en Prajak lees je zelf dat de doorsnee Thai zich daar niet aan houdt.
Vergeet het dan maar om de aarde met de nul te verbinden, even een verwisseling van Phase en Nul door zo'n Thai professor en je hebt de poppen aan het dansen. (letterlijk en figuurlijk)
Heb mijn eigen installatie in huis aangelegd, keurig in buizen en dozen en wcd's uit NL meegenomen.
Echter, de meter werd niet geinstalleert voordat ik had voldaan aan de eis van de electriciteitsman dat ik de aarde en de nul met elkaar had verbonden. Ik had het in eerste instantie gedaan op de manier zoals wij die in NL kennen, dus de nul en aarde apart, maar dat feest ging dus niet door.
Live your dream, don't dream your life.

Singtoo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door Singtoo » dinsdag 07 september 2010, 07:47

In ons nieuwbouwhuis liggen er zelfs boven het plafond ook nog wel PVC buizen waar de bekabeling in zit.
Verder hebben naar lichtpunten boven op het plafond van die metalen spiraal slang gebruikt.

Maar een aardlek schakelaar is er ook inderdaad niet geïnstalleerd.
Dit gaf toch wel vervelende bijwerkingen denk ik.
Op de keuken apparaten stond 110 V.
En dan niet voor het gebruik ervan.
Maar op apparaten zelf dus.
Combi oven, elektrische kookplaat, afzuigkap, koelkast.
En ook op mijn laptop.
ik raakte deze een keer aan met een natte vinger en voelde de spanning.
even met een zoekertje meten op de rand van de laptop.
Ja hoor 110 Volt erop.

Toen kregen we het kastje naar de muur effect.
De "vakman" begon dat is ene fout van de apparatuur.
Alles van Samsung.
ik zeg nou dat lijkt me stug.
Maar goed de "vakman" is niet te vermurwen.
Dus Samsung BKK word ingeschakeld.
En komen ook vlot de volgende dag.
Na wat heen en weer vertalen op de wel bekende manier via de vrouw.
De uitkomst wat ik zelf al dacht / wist.
Het komt er op neer dat er niets mis is met de apparaten.
Maar er zit iets niet goed aangesloten. :idea:
Aarde??
De "vakman" zou aanwezig zijn bij het bezoek van de Samsung jongens.
Maar die was uiteraard net met een groot probleem elders bezig en kon helaas niet aanwezig zijn bij het gesprek. :twisted

Dus ja met de Thai techniek dat maar weer heen en weer gecommuniceerd met hem.
De Samsung jongens met hem laten praten via de GSM. :mrgreen:

Nou ik geloof dat hij overtuigd was door het verhaal van de Samsung jongens.
Dus die weg.

Om een lang verhaal wat proberen kort te houden.
Uiteindelijk is er aan ieder apparaat een kabel naar de garage gebracht en daar voor ieder apparaat een koperen / messing grondpen van 1 meter de grond in gedaan.
Het zou inderdaad een 1,80 m worden.
Maar dan moesten ze zo hard slaan dus ze werden ingekort.
Ze dachten aan de toekomst.
Er werd er 1 extra gedaan.
Je weet maar nooit misschien installeer je nog meer apparaten in de toekomst.

Toen was het in de keuken dik voor elkaar allemaal.

Alleen enige tijd later kregen we in 2 douches regelmatig een extra soort tinteling.
Dus hup weer mijn zoekertje erbij.
:o 110 Volt op de douchekranen en de stang waar de sproeier aan hangt. :(
@$^&##*
Dus daar gaan we weer met onze "vakman" bellen.

Het verhaal word toch aardig lang. :roll:
Afijn we hadden intussen een wasmachine gekocht.
En kort gezegd, de jongens van de wasmachine leverancier hadden dat losse kabeltje wat er bij hing maar aan de douche / sauna / whirlbad cabine vastgeknoopt.
Je moet er toch iets mee met zo een kabeltje de fabriek zal het er wel met een doel aangemaakt hebben.

Maar ja die douche / sauna cabine is zo goed als geheel van plastiek gemaakt.
Er zitten 2 stroom kabels aan deze cabine VOOR Radio, verlichting, whirl pomp.
En zo ging die stroom wederom door het hele

Zodra we dit merkten wederom onze elektra "vakman" ingeschakeld.
Het is nog steeds niet voor elkaar hoor dus kom maar weer vlot kijken.

Na veel zoek en speurwerk door een ploegje mensen de oorzaak gevonden.
Het aarde kabeltje van de wasautomaat is de dader.

Gene probleem hoor we maken wel even een aardpen erbij maken voor de wasautomaat.
Zo gezegd zo gedaan.
Hup even een gat door de muur heen boren.
#@%##@%$#$
Boren ze precies door de waterleiding heen. :o
Hoe vinden ze die zo goed :?:

Ik zag mijn marmeren tegels al weer van de muur vliegen. :oops:
Nee hoor maak je maat gene zorgen dat fiksen we wel.
Nou dat idee had ik nog net niet zelf gehad.
Ze gingen van de buitenzijde, dobbelsteen muren, een gat in de muur rammen.
Afijn met wat PVC bochtjes een bypass gemaakt en de waterleiding was weer dicht.

Nu we toch een flink gat in de muur hebben kan de aardkabel er ook gelijk makkelijk doorheen gelegd worden. :mrgreen:
En hup dichtmetselen de boel maar weer.
Hier wel 1,80 m aardpen de grond in.
Het had geregend dus dat ging vrij soepeltjes de grond in.

Sinds die tijd lijkt het allemaal dik voor elkaar.
Alleen heb ik nu nog wel een vraag maar daar maak ik een 2e posting voor. :mrgreen:
Deze posting was eigenlijk begonnen voor de vraag die ik heb. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Singtoo op dinsdag 07 september 2010, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ignorante portam, non ventus suus / Als je niet weet naar welke haven je wilt, is geen enkele wind gunstig.

Singtoo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#68 Bericht door Singtoo » dinsdag 07 september 2010, 07:49

Mijn vraag is dus aan Edje of andere Farang elektra vakman/ vrouw. :P
I.v.m. de discriminatie regels. :mrgreen:

Hoe krijg ik het voor elkaar dat er nu alsnog 1 of meerdere ?? aardlekschakelaar geïnstalleerd word.
Is 1 genoeg of moeten er meerdere komen?

De zekeringkast hangt in de garage.
Het is een metalen kastje met deurtje.
Ik heb er helaas geen foto van bij me.
En ik ben nu ook niet in Thailand.

Maar er zitten allemaal automaten zekeringen in.
En 1 grote hoofdzekering.
Het merk weet ik niet.

Bij de bouwer heb ik al een poging gedaan om dit geïnstalleerd te krijgen.
Die keek me aan van he he ben jij ook weer zo een Farang met allemaal van die gekke ideeën. :ugeek:
Dat is allemaal overbodig Khun Singtoo werd mij verteld.

Dus als iemand mij een goede en duidelijke uitleg kan geven hoe ik dit aan moet gaan pakken om dit alsnog geïnstalleerd te krijgen.
Het mag voor mijzelf ook een beetje uitgelegd worden op lagere elektra school niveau.
En stekker aan een kabeltje maken en een lamp wisselen lukt me nog wel.
Maar daarna word het al vlug iets ingewikkelder voor mij.

Maar met een duidelijke uitleg kom ik een heel eind denk ik.
Ik begrijp nog wel dat ik als we dit werk gaan doen dat de spanning er beter even afgehaald kan worden. :mrgreen:
Ik denk dat er dan bij de elektra meter een kabel losgemaakt dient te worden.
Maar ja hoe en welke?
Dus daarom graag een duidelijke uitleg "Installatie van 1 of meerdere aardlekschakelaar voor Dummies".

Dan kan ik het heel misschien aan de Thaise " elektra vakman" uitgelegd krijgen.
Ignorante portam, non ventus suus / Als je niet weet naar welke haven je wilt, is geen enkele wind gunstig.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#69 Bericht door Sert » dinsdag 07 september 2010, 09:14

Singtoo, ik snap niet dat jij elke keer opnieuw diezelfde prutser laat komen. Da's garantie voor nog meer ellende.

Afbeelding
Aardlek schakelaar van ABB, te krijgen bij HomePro voor 1700THB (laatste prijs die ik zag)

Hoe werkt een aardlek schakelaar:

Deze zit direct aan de 2 draden die je huis binnenkomen. Dit kastje controleert of er evenveel (ongebruikte) stroom binnenkomt en (gebruikte) stroom vertrekt.

Als er een verschil zit in binnenkomend en uitgaand, dan schakelt de aardlek meteen uit.
Dat verschil bij de aardlekschakelaar in het plaatje mag maximaal 0,03A zijn. Is het meer, dan 'vliegt de aardlek eruit'.

Dat verschil betekent dat er ergens in je huis stroom weg lekt. Bijvoorbeeld door kapotte isolatie. Het wordt gevaarlijk als die stroom door jouw lichaam weglekt naar de aarde!

Kortom: de aardlek zorgt voor veiligheid.

De kosten van een aardlekschakelaar zijn vele malen kleiner dan de ziekenhuiskosten of uitvaartkosten na electrocutie.......

Let wel:
aarding heeft helemaal niets te maken met bovenstaand verhaal !!!!!!!

De aardlek werkt voor alle apparaten, of ze nou geaard zijn of niet.

Aarding, de 3e groen/gele draad die naar een aardpen loopt, zorgt voor 2 dingen:
1. als er een storing ontstaat in een apparaat, vloeit de stroom door de aarddraad weg in plaats van door jouw lijf. Vervolgens is het de taak van de aardlek om de stroom uit te schakelen.
2. Secundaire stromen kunnen wegvloeien zonder dat je een schokje krijgt. Een mooi voorbeeld daarvan is een computer: door de transformator in de voeding van je computer worden kleine wervelstroompjes opgewekt in de metalen behuizing. Die stroom voel je als je de kast aanraakt. Stop je de stekker in een geaard stopcontact, dan vloeit die stroom meteen weg door de aarddraad.

Edje
Expat
Expat

#70 Bericht door Edje » dinsdag 07 september 2010, 13:32

Sert;
Goed verhaal, klopt helemaal. Nu weet ik tenminste dat je (bijna :lol: ) net zo goed bent als ik.

Singtoo;
Waarschijnlijk heb je alle materialen van het merk square D, dit zijn allen enkelpolige automaten cq hoofdzekering.
Het merk ABB,(made in Germany) zoals Sert beschrijft, is allemaal 2 polig, veel veiliger en betere kwaliteit.

Om je te adviseren doe ik hetzelfde als Sert, zoek een fatsoenlijke installateur, het is te gevaarlijk voor jou en je huisgenoten om er zelf aan te werken indien je weinig kennis hebt van E-Installaties.
Groetjes; Edje

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#71 Bericht door v@go » dinsdag 07 september 2010, 14:11

Ik heb een vraag aan prajak: Hoe is nu de situatie?

Is alles oke of beginnen de gebreken al aan het licht te komen?
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

RuudThai
Expat
Expat

#72 Bericht door RuudThai » dinsdag 07 september 2010, 15:49

v@go schreef:Ik heb een vraag aan prajak: Hoe is nu de situatie?

Is alles oke of beginnen de gebreken al aan het licht te komen?
Volgens mij heeft-ie er ringworm van gekregen... :shock: :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#73 Bericht door prajak » dinsdag 07 september 2010, 16:39

Het huis stond er net nog. Zal straks even gaan kijken......

Aardlek. Ik heb een centrale kast met een gewone "stop" en die zal uitgaan bij kortsluiting. Ik heb aardleks staan (zoals op de foto) aan de douche en aan alles "buiten" zoals wasmachine en waterpomp. Het merk is Nationbell (vroeger stond er National...) en er staat Safety Braker (echt waar....) en er staat 30 Amp en ook 15 mA. Het Thaise woord is "breaker".....

Omdat ik geen aardleiding heb heb ik het frame van de elektrische geyser geaard met een superdikke draad aan een koperen paal met een knelkoppeling en die hangt in de beerput.......
En ik leef nog steeds..... althans nu. Ik moet nog douchen.....

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#74 Bericht door Sert » woensdag 17 november 2010, 16:18

Sert schreef:
Mart schreef:Nee, dat zijn beslist niet de zelfde,
Kijk even hier,
http://www.bouwsuper.nl/wago-lasdoppen-p-175.html

Voor de volgende klus :mrgreen: heb ik er nog wel wat voor je ;)
En jij importeert die dingen? Dan heb ik wel interesse in een doosje. Af en toe zou zo'n dop handig zijn, ik gebruik meestal een dikke kroonsteen.
Nou Mart, ik heb die lasdoppen bij de laatste klus gebruikt, en daarnaast om de verlichting langs de trap naar ons huis te repareren.

Ik heb met opzet 2 lasdoppen onbeschermd gelaten, een paar centimeter boven de grond. Denk dat daar nu 500 liter regenwater overheen is gegaan en geen enkel probleem tot nu toe.

En het werkt lekker snel en makkelijk!
Laatst gewijzigd door Sert op woensdag 17 november 2010, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Mart
Erelid
Erelid

#75 Bericht door Mart » woensdag 17 november 2010, 16:20

Sert bedankt voor het in mij gestelde vertrouwen ;)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”